O 23 % dražší a bez stavebního povolení. Správa železnic u miliardové zakázky obešla ministerské předpisy
Nová stanice Praha-Bubny. Foto: Správa železnic
Generální ředitel Správy železnic má předložit systémové řešení, aby se podobná situace v budoucnosti neopakovala.
Kdyby to bylo jen tohle…
Pokud mají předpoklad, že stavební povolení bude vydáno, tak ho pro formální zahájení tendru snad nepotřebují. Nebo snad jo? Pokud SP vydáno nebude, nesmí samozřejmě podepsat smlouvu. Tak to přece nedělá jen SŽ, ale i další investoři. Prostě paralelně běží více procesů.
Jasně, že stavební povolení pro zahájení soutěže nepotřebují. To jen pro nadpis, aby to více přitahovalo pozornost. ŘSD a jistě i další co ví, jak dlouho tendr trvá, dělájí to samé – viz např. twitter generála ŘSD. Čekat se zahájením soutěže půl roku na stavebko, tak to bude hodně drahé čekání 😀
Nepíšu, že nemohou. Ale MD to musí odsouhlasit. Ale ty desítky miliard v rozpočtu už jen někomu přerostly přes hlavu.
Nemusí to MD odsouhlasit, pokud dají do zadávací dokumentace výhradu možnosti zrušení soutěže. Nicméně nechť si tu možnost schvalování MD vyhradí. Vytvoří se na to nové úřednické oddělení, přibude hromada razítek a všichni budou spokojení. Než se bude hledat viník, proč se něco nestihlo dřív a než někomu dojde, kolik to vlastně stálo.
Viděl jste mimochodem v rozpočtu SFDI, kolik je na tuto stavbu alokováno příští rok? Ten důvod, proč se tak spěchá, může být i někde jinde. O tom se dočtete brzy.
Jenže podmínky toho stavebního povolení můžou citelně ovlivnit cenu…
misto 3,08 zadano 3,8… no nekdy takovy preklem nedoklep muze byt problem 😀 :-D…
Bráni stanovenie maximálnej ceny niekomu ponúknuť napríklad realizáciu za 2,5 miliardy Kč?
Pokiaľ viem, je to len stanovenie maximálneho cenového stropu.
jistě, třeba za korunu. Tak přesně nyní vypadají tendry na SŽ, hluboko pod odhadovanou cenou.
Tak možná proto dali asi strop, ne? 😉 Máme tržní hospodářství. Nabídkovou cenu určuje trh. Kupující nemusí za cenu nabídkovou cenu koupit. Každého věc. A pokud by trh byl, nedej bože, pokřivený, tak jediného, koho můžou cenové stropy štvát, tak to jsou dodavatelé. Určitě ne občan. Proboha, udělali dobře.
Nabídkovou cenu určuje trh, ale udělali dobře, že dali strop:))úplně vám nerozumím.
Nevim, co je na tom k nepochopení. Jednoduše 1) vyhrává nejnižší cena = cenu určuje trh 2) nabídková cena jednotlivých uchazečů nemůže být vyšší než stanovený cenový strop = zadavatel říká, že nabídky +35% mu nedávají smysl
Prostě jde o to, že slovutná Správa provedla na vlastní triko to, co si podle interního předpisu musí nechat předem schválit od MD. Jestli budou za to padat hlavy nebo jim jen udělají tytyty, se uvidí.
Drahý pozemky v Praze a zástup Janouškú a jim podobných připravených si nahrabat.
Nový ministr dopravy ještě neprošel vrátnicí,ale už má připraveno odvolání ředitele SŽ. Krásná ukázka jak ministerstvo fakticky řídí nevolení úředníci a kdo jim nejde na ruku bude odejit. K ANO a ČSSD už přes SŽ odešlo dost teď se bude muset naplnit kasa ODS.
Systémové řešení je velmi jednoduché.
Nový ministr dopravy s celou pětikoaliční vládou a dostatečnou většinou v parlamentu (Sněmovna / Senát) navrhnou a přijmou takové zákony, aby stavební firmy zhotovily dílo za cenu stanovenou / schválenou centrální komisí v roce 2019 (cenách roku 2019) ….
A stejný postup se bude opakovat i do budoucna … centrální komise určí cenu, zákonodárci přijmou ve zrychleném procesu zákon a ještě určí, která z množiny stavebních firem na trhu to zakázku za určenou cenu realizuje ….
Poručíme větru dešti ….
(Laskavý čtenář jistě pochopí, že celý komentář je hluboká ironie …)
Takže nadřízený orgán vydá předpis, Správa železnic tento předpis nedodrží. A řešením má být další předpis!?
Jak jinak? Bez předpisu si na železnici nikdo ani neuprdne. Viz §4
Ale neměly by se ty předpisy aspoň občas dodržovat?
Ano, ale záleží na obsahu toho předpisu … některý předpis je nereálný od okamžiku jeho sepsání … nebo je nesmyslný …
Například hra na opatření „nosit ochranu dýchacích cest“ – zda máte / nemáte, ale pokud máte, tak se neřeší, zda je to co „máte“ účinné > tedy stejné, jako když „nemáte“
Podobně ve veřejně přístupné hospodě lze konzumovat alkohol, ale na ulici před hospodou nelze – jako prevence proti šíření nákazy …
Pochopil jste text v závorce ….?
Jak koukám na vizualizaci, byla na celkovou podubu nějaká architektonická soutěž, nebo to prostě někdo spatlal?
Je to navrh Jakub Cigler architekti, z toho, co jsem pochopil, se nesoutezilo, nicméně nejde o špatný návrh, obzvlášť po tom, jak vypadaly původní Kotasovské vizualizace
díky
Je někde planek jak tam povedou koleje? Jestli bude presmyk na severním konci, nebo urovnove krizeni na jižním?
Ty tri nástupiště vypadají hloupě, vlaky do Prahy budou zastavovat střídavě na dvou nastupistich. Lepší by byly dve ostrovní nástupiště, jedno ku Praze a druhé od Prahy, ale to vyžaduje presmyk (jako např brno Židenice)
Přesmyk nebude.
Tak přijíždějícím je to celkem jedno, na kterém nástupišti vystoupí, přestupovat ve směru do centra z jednoho vlaku na druhý taky asi nemá smysl, když pojedou na stejné nádraží a jet odsud na Masaryčku jednu stanici vlakem je celkem overkill, když je tam i metro na Florenc (odkud bude Masaryčka díky novýmu zastřešení kolejiště pěšky o dost přístupnější) a tramvaj až před budovu nádraží. Asi nejčastější přestup s příjezdem z Kralup a pokračováním na letiště/Kladno/Vokovice bude na jednom perónu (jo, opačnej přestup bude podchodem, ale nepředpokládám, že by byl tak častej, aby kvůli tomu bylo potřeba cpát tam prostorově náročný… Číst vice »
V místě bude železnice v podstatě jen nuceně trpěna, protože o prostoru rozhoduje developer. A tomu nejspíš předhodili jen mostní zvěrstva. Na naší železnici se asi nedá nikdy myslet do budoucna. Přesmyk se dá krásně udělat na cca 600 metrech. což tady není problém. Viz přesmyk u Zurichu: https://mapy.cz/s/nomatagoce V Bubnech by šla kolej do Kladna podjet od Kralup stejným způsobem. Počítám cca 200m nástupiště, pak 300 metrů dolů pod kladenskou kolej a 300 metrů nahoru. https://mapy.cz/s/kanofonamu Kdyby kladenská mísně stoupala (což stoupat bude na viadukt směr Výstaviště), nebyla by potřeba a ni taková vzdálenost. Těch 600 metrů je třeba.… Číst vice »
„ten chce mít prostor pod kolejemi celý průchozí.“
A co ti lidi, co tam budou následujících sto let chodit sem a tam? Nedají náhodou taky přednost volně průchozímu prostoru před betonovou zauzleninou?
„Developer“ se dneska používá jako „ďábel“, ale oni většinou stavějí něco pro běžné každodenní používání a zohledňují potřeby lidí.
no tak jako asi by to při troše snahy šlo, pokud by se zachovalo uspořádání, že kolej na kralupy zůstane na zemi. kolej na kladno musí nahoru, aby se moh udělat podjezd v bubenský. cpát tam vlak dolu nedává smysl, když pak musí stejně na kopec. a směr na kralupy, no, větší logiku by tam dávalo aby to taky nastoupalo, ulice železničářů byla pod tratí a ta díra v ulici u výstaviště se dala taky přisypat. a pak přesmykem na trať na kralupy, ale je otázka, jestli tam toho bude jezdit tolik, aby mělo smysl takhle zkrášlit stromovku.
Máte spočítané jaké by tam muselo být stoupání ?
Kilometrická poloha tam není, ale „nové Bubny“ budou míst přístup ze severního (nového) vestibulu stanice Vltavská …..konec mostu je cca v poloze 411,600, stávající „doprava“ + 500 metrů … , když to vezmeme „od oka“, tak Výstaviště bude o necelý „tarifní kilometr“ dál …
Tak těm jednotkám se tam nějakých 8 promile do kožichu nasadit dá ne? A vzhledem k tomu že rozdíl pojížděných nivelit bývá kolem 7 metrů, tak to řekněme že ne úplně bez omezení, ale vyjde.
Houby nuceně trpěna. Železnice má z principu vlastnosti, který jsou pro město kolem výhodný a vlastnosti, který jsou nevýhodný. Tohle mi přijde jako do danýho místa vhodnej kompromis, kterej maximálně využije ty dobrý vlastnosti železnice a minimalizuje ty negativní, jako například to, že železnice často tvoří ve městě obtížně překonatelnou bariéru. A aktuální stav týhle oblasti je toho učebnicovou ukázkou. Ze spodní části Holešovic kolem tržnice to je reálně do zbytku Prahy 7 kousek, ale kvůli nádraží , přes který nevede žádná cesta, je to lán cesty. Ta čtvrť je teď tím nádražím a tratěmi totálně rozdělená a je skvělý,… Číst vice »
1. Může se tam přesedat mezi vlaky na Prahu Masarykovo nádraží a na Libeň. 2. Cestujících chtějících jet z Buben na Masarykovo nádraží sice kdovíjaké množství nebude, ale počítat s nimi je namístě nejen proto, že 1 zastávky je lepší než 4 nebo vstup do metra/1 zastávka/přestup/1 zastávka/výlez, ale i vzhledem k možným výlukám na trati tramvaje nebo/a metra. 3. Nicméně přesmyk by tam byl krkolomný, pokud vůbec možný, a asi není nutný …. poměrně krátké a svižné vlaky se při dobrém řízení provozu mohou vykřižovat bez přesmyku velmi dobře, pokud bude zrovna projíždět poměrně dlouhý a pomalý nákladní vlak,… Číst vice »
1) OK, teoreticky jo, ale nečekal bych, že takových přestupů bude tolik, aby to stálo za to netriviálně řešit.
2) Však jo pár takových se asi najde, i v případě výluky to bude použitelné. Opět platí, že toho IMHO bude minimum, takže možnost jo, složitě upravovat stanici, aby jim to jelo vždycky ze stejného nástupiště a nemuseli koukat na displeje za to nestojí. Pokud tam bude maximální frekvence, moc se nestane, když pojedou až druhým vlakem a ne hned tím prvním (zdržení v řádu minut) a v sedle, když toho pojede míň, holt kouknou na tabuli, na který nástupiště jít.
Do Libně ? A odkud by ty vlaky jezdily ? Od Kralup do Libně v Podbabě, od Letiště na TGM ….
Jo to dává smysl.
A k čemu přesmyk … vzhledem ke konfiguraci kolejí na TGM se od letiště bude jezdit na koleje 8. a 9., s výjezdem na traťovou kolej číslo 1 na Negreláku, vlaky z/do Kralup pojedou po Negreláku po traťové kolejí číslo 2, za Negrelákem se rozhodí na staniční / peronní koleje v „nových Bubnech“ … operativně lze řešit jízdu jinak … grafikon lze sestavit tak, aby se vlaky míjely v Bubnech …
Z Masaryčky se tak jako tak musí udělat usměrněné odjezdy ….
KPI splněna :-).
Takže celý plán „rychlodráhy“ se opět posouvá o pár let směrem k nekonečnu? Jak je na tom slavnostně zahájená stavba Ostrovec – Kladno, slavnostně zahájená úplnou náhodou 2 dny před volbami? Už je alespoň vybraná stavební firma? 😉
Žádná „rychlodráha“ nebude. Místo ní bude příměstský vlak, který je rychlejší. 🙂
možná se dá říci S-Bahn. Tzn. kategorie příměstských vlaků, které nejsou zpomalovány křížením jiným druhem dopravy (automobil). A nejlépe také trať přednostně vyloučena pro osobáky bez nákladní a dálkové dopravy. Občas v zahraniční jsou provozovány i soupravy s minimálního váhou 🙂
Mimo jiné toto vše krapet zvýší rychlost. Proto Stadtschnellbahn -> S-Bahn
rychlodráha = vysokorychlostní železnice.
fráze „rychlodráhu“ překladem z „Stadtschnellbahn“
Sorry rychlodráha != vysokorychlostní železnice.
Slovo „rychlodráha“ pro S-bahn se používá už od doby, kdy dnešní dnešní VRT byly tak v říši snů nebo možná v Japonsku.
Schnellbahn – výraz vídeňské němčiny používaný do roku 2005 pro „rychle vlaky“ jezdící centrem Vídně nebo tzv.
Vorortelinie ve Vídni (Hütteldorf – Heiligenstadt > prodloužen na Handelskei) – jezdily tam EJ BR 4030, pak 4020 …. a další ….
https://www-schnellbahn–wien-at.translate.goog/?_x_tr_sl=de&_x_tr_tl=cs&_x_tr_hl=cs&_x_tr_pto=sc
A nějaký „moudrý“ trumbera, co se dostal po pádu železné opony do Vídně vlakem (zadarmo) se tento vídeňský výraz přeložil otrocky do češtiny jako „rychlodráha“ … na Letiště ….
Nicméně oproti dráze pouliční (=štrasbana, šalina, tramvaj) je ta dráha rychlá.
K vašemu výčtu ještě připojuji bimbajku.
No právě proto si prostý lid vídeňský vymyslel pro tyhle vlaky pojem „schnellbahn“ a nějaký „mudrc“ s jednoduchou znalostí školní němčinu II. stupně ZŠ si to přeložil v rozsahu svých jazykových znalostí. V tom roce 2005 další generace prostého lidu vídeňského akceptovala „říšský“ germanismus S-Bahn …
Já jsem se tedy okolo r.2000 (přímo na místě) setkával s „vysvětlením“ zkratky S-Bahn jako Stadtbahn (čili nejspíš městská než rychlá)…
Ano, to už byla postupná jazyková přeměna mající svůj původ v „říšském (berlínském) germanismu …“ městská dráha kolejově / napěťově oddělená od ostatních tratí ….
V Hamburku se oba systémy propojily a dvousystémová vozidla „se smetákem“ nahoře jezdí i mimo město …
Tak snad centralni komise na ministerstvu zasedne a přepočítá všechny stavby co schválila před víc jak rokem, protože za tu dobu kapánek stouply ceny ve stavebnictví. Ale je ostuda když si státem řízená organizace dělá co chce, byť s dobrým úmyslem se stavbou vůbec pohnout, protože čekat zase rok dva než centrální komise rozhodne, tak se bude SŽ nadávat že nic nedělá.
Vy máte nějaké podklady k tomu, jak dlouho trvá centrální komisi znovu rozhodnout?
No jestliže se tak vehementně trvá na cenách před dvěmi lety tak je vidět že dlouho když žije mimo realitu. Nehledě na to že k této stavbě je velký odpor a je třeba hledat každou záminku jak jí zdržet.
Odpor ze strany koho?
Také bych řekl, že u této konkrétní stavby u nikoho.
těch odpůrců je opravdu mnoho, většinou klasické NIMBY, nebo „zelená záchrana před spotřebovaným betonem“… v současnosti to vypadá tak, že se „možná“ bude jezdit po moderní trati od Kladna na Veleslavín, pak ve stopě koňky až do stromovky aby to vlak slavnostně rozjel na posledním úseku po Negrellio viaduktu.
To je jako věštění z křišťálové koule … ona celá CK je vlastně věštění z křišťálové koule > „ekonomicky“ by to (investičně) nevyšlo, ale nikdo z „mudrců“ neuvažuje nad tím, kolik provozních prostředků navíc TO bude stát v budoucnu …. investičně drahé, zvýšené provozní náklady si při mimořádnostech / výlukách za účelem pravidelné údržby vyřeší dopravce, cestující si se zpožděním nějak poradí ….
Cena takovéhle stavby se ale předem stanovit nedá. To nedokáže nikdo, v takovémto rozsahu. Vždycky to bude jen kvalifikovaný odhad.
No právě a lpět na tom tvrdohlavě je jako věřit v poučky soudruha Uljanova / Lenina …. tím spíše, když je záměr starý „X“ let a nebere se do úvahy prostá inflace (pomiňme současné cenová nárusty)
Tak se holt sekli v desetinný čárce… 😀
Jasně 😀
Tak to ministerstvo zjistilo tedy brzo, že si SŽ, výborná správa, dělá co chce.