O 106 milionů cestujících méně. Veřejná doprava zůstala v prvním čtvrtletí za úrovní před covidem

Cestující v pendolinu. Foto: České dráhyCestující v pendolinu. Foto: České dráhy

Nárůst zaznamenala jen linková autobusová doprava, největší propad je u MHD.

55 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
HK~

> Zatímco veřejná doprava v řadě případů prudce podražila, ceny pohonných hmot jsou po skoku v první polovině roku 2022 i v přepočtu na kupní sílu nižší.

Ano, řádí nám tady automobilový socialismus. Pokud by se navrátila silniční daň a zvalorizovala daň z paliv, která se nepohnula od roku 2011, respektive její výše je na úrovni v roce 2008, tak by litr benzínu stál kolem 50kč a MHD by opět byla atraktivní a na silnicích méně aut.

Ale moderní plánování a politiku hodnou 21. století prostě v Čechách nikdy mít nebudeme 🙃

Tomas

Ach, ti eko pomylenci.

Ani nevi, proc doslo k poklesu, ale uz by zdrazovali vse kolem.

kdy jste jel naposled MHD?

Vesper

Cestujících je pořád hodně, na evropské poměry nadprůměrně. Stačí se zajet podívat kamkoli na západ (a i na východ, třeba do Polska) a zjistíte že ve špičce jsou města přehlcena auty, a v tramvaji nebo autobuse si při tom bez problému sednete.

Mickey

O cenách to není, ale o komfortu, počtu spojů, návaznostech atd. A vzhledem k tomu, že stále chybí řidiči, tak se dost věcí nezlepší.

Kuba

Tak nejde jen o cenu, ale hlavně o rychlost, pokud je cesta autem po městě za 1/3 – 1/2 času oproti MHD, tak to cena nezachrání.

Kubrt

Přesně tak, doba trávená na cestě je velmi významný faktor. A ve venkovských oblastech je ten podíl ve prospěch auta ještě markantnější. Fandové VHD mají často představu, že lidé volí způsob cesty pomocí sofistikovaného výpočtu nákladů na cestu, včetně amortizace auta, takže když jim nabídneme levnou síťovku, postaví auto na špalky, protože VHD bude levná.

Jiří Kocurek

A taky mají pocit, že na vesnici to jezdí stejně často jako v Praze, takže 6 km tam a zpátky zabere max půlhodinu. No … za 2 hodiny jste doma a běda tomu, kdo by jel na skútru nebo elektrokole.

Frantík

Četnost spojů není takový problém pokud se nemusí přestupovat a nejezdí se „na otočku“.

PetrH

Fandové VHD chtějí levnou síťovku, protože sami chtějí ušetřit, víc v tom nehledejte.

EC104

Zdražení jízdného, zrušení slev. To je příčina.

Kevis

Jaké zrušení slev? Důchodci a studenti mají slevy pořád. Akorát se změnila výše slevy. Tak nepište nesmysly.

Tomas

Samozrejme ze to ma vliv. Nejsem duchodce, ale standardni rodina (2 deti). Nyni uz rodinna jizda jakoukoliv VHD vychazi draz nez auto, nehlede na komfort…. Alespon jsem usetril cas hledanim spoju :).

Petr David

Tak to asi ta rodina dokáže jezdit na kanystru s palivem. Ale jinak souhlas, veřejná doprava by měla být levnější.

Jiří Kocurek

HomeOffice… Zastánci tradičních hodnot byli zásadně proti tomu, jelikož tak nemůžou pracovat všichni.

David

Jakože ti důchodci co jezdili za 25% teď jezdí auty?

Karel

Jezdí.

superhero

Největší propad je v oblasti MHD. Toho se žádná národní sleva netýkala. Lidé zpohodlněli a jezdí i na vzdálenost do 5km bez jakékoliv nákladu autem.

Tomas

a pritom to vubec neni pravda

Tomas

Tohle nespuvisi s nejakou podporou.

Tohle je dopad homeofficu.

Miroslav

Přesně tak, v okolí mám několik lidí, kteří před covidem dojížděli každý den z Liberce do Prahy busem. Nyní jezdí max. jednou týdně, někdy i jednou za 14 dnů. Ostatní dny práce z domu. Nevyplatí se jim už ani lítačka po Praze. Na těch pár jízd si koupí jednotlivou jízdenku z mobilu. Dříve ve špičce byly běžné posilové busy, nyní prakticky neexistují.

Twix

A další lidi se zase po lockdownu ve velkých městech navrátili ke svým kořenům někam do regionů, i to je příčina poklesu cest MHD.
U vlaků mám pocit že na páteřních dálkových trasách včetně mezistátních jezdí lidí více než dříve. To by odpovídalo tvrzení že průměrná cestovní vzdálenost se zvyšuje.

Vít Jůza

Na desítimilionovou zemi je těch cestujících dost. Anebo, když si koupím 500 jednotlivých jizdenek, jsem 500 cestujících, (a když 200 přestupních, tak jsem 200 cestujících, když 100 zpátečních, tak jsem 100 cestujících, a když jen jednu roční, tak jsem 1 cestujcí, byť pořád jezdím stejně??

Miroslav

Ne, když si koupíte 100 zpátečních, budete ve statistikách veden jako 200 osob. Roční se poté přepočítávají průměrným počtem cest, stejně tak síťové jízdenky. Zde se vychází z dopravních průzkumů.

Twix

To by mě zajímalo jak moc. Třeba v Německu si sice „každý“ koupil ten Deutschlandticket, ale v mnoha firmách od covidu platí „sejdeme se v kanclu každou středu“. Tím se čísla nezvýší. Na služebky se tam vlakem jezdí dost, ale většinou dálkovou, která je mimo tuto jízdenku.

Ondra

No já v tom teda úplně nečtu podporu automobilismu, ale změnu pracovního trhu a vyšší poměr homeofficů. Já během covidu měnil práci a potřeba využití MHD u mě klesla asi tak o 90%, aniž by to mělo vliv na použití auta. Neznám metodu vzniku těch v článku diskutovanych čísel, ale prostě za tím poklesem bych viděl tohle..

Ondřej P.

Tohle a navíc rozšíření NextBiků a podobných. Díky tomu zase používám já MHD méně, než jsem použival před Covidem.

Původní Pražák

Přesně tak. Při využívání MHD jen na dojíždění do práce 5x týdně znamená každý den práce z domova pokles o 20%. A dva až tři dny týdně práce z domova je dnes v korporátu samozřejmost. Nebýt přílivu Ukrajinců, tak ten pokles musí být ještě vyšší.

Pavel

Bylo by fajné, kdyby redakce udělala rozhovor s někým, kdo by nám vysvětlil, jak ty data vznikají, jak se měří, kdo je poskytuje… Z mého lajckého pohledu jsou některá data spolehlivě změřitelná, např. počet letů (počet lidí, destinace, vzdálenost, přepravovaná km). Naopak mi není moc jasné, jak se měří počet lidí, cest, km vzdálenost u městských (krajských) dopravců, kde mají lidé paušál a jezdí.

Dan

Přesně tak. Dokud se nebude pravidelně valorizovat spotřební daň z paliv, která je po desetiletí stejná, nebo se poplatek za dopravní cestu a nájmy za plochy pro odstavení vozidel nenastaví na tržní úroveň, tak se nic moc nezmění. Cesta autem prostě bude v přímých nákladech výrazně levnější, než veřejnou dopravou.

Mickey

Přímé náklady na IAD můžou být levnější až tak od tří lidí ve voze, jinak určitě ne.

Jiří Kocurek

A ta tržní úroveň se nastaví arbitrárně, motivována závistí?

Petr David

Závidět co?

Dan

Například u parkovacích míst stejně jako u pronájmu bytů a garáží.

Kubrt

Máme nějaká data ukazující, že levné síťové jízdenky v Rakousku a Německu způsobily přesun cestujících z IAD do VHD?

Karel

Levné síťové jízdenky mají za následek velké zvýšení počtu cestujících ve veřejné dopravě. Kde se tam ti cestující vzali? Do té doby chodili pěšky??

Chronosphere

Omezení pohybu obyvatelstva je přece zelený cíl EU. Takže jsme na dobré cestě. A těm pomýlencům v autech utáhneme šrouby. A je jedno jestli ve spalovacích nebo elektrických- vždyť jen ten hrozný otěr z pneumatik a brzd…a pak dojde i na otěr z obuvi.😅

Vaclav

Drobné částice z pneumatik jsou hlavním zdrojem mikroplastů v oceánu. To Vas ale netrapi, vidte?

Tom

Můžete, prosím, poskytnout zdroj této informace? Děkuji

PetrH

Nic takového se tam ovšem nepíše…

Vaclav

Uznavam, take jsem to tam nenasel.

Martin

U autobusu to neplatí ??😉 a u železnice tam je zase kovový otěr .

Vaclav

Autobus je hromadna doprava, 1 bus misto 50 aut.

Kov na kov je vyrazne efektivnejsi nez guma na asfalt.

Karel

Ale mnohem menší a neškodný-ocel ani litina karcinogenní a opravdu nejsou.

Josef Trögl

Železo, resp. jeho oxidy, jsou běžnou netoxickou součástí půdy; na rozdíl od vulkanizovaného kaučuku.

PetrH

za prvé: článek řeší tichomořskou odpadkovou skvrnu, tj. jen jedno místo uprostřed oceánu.

za druhé: analyzované předměty měly minimálně 5 cm, o mikroplastech ani slovo.

Jméno.m

Netrápí. Ani v nejmenším!

Vaclav

Nejste jediny.

Jiří Kocurek

Jenom si říkám, že kus gumy hozený do vody… jde ke dnu.

Petr David

Jasně mobilita je to hlavní. Během výletu se dá stihnout několik hradů, zámků a hlavně obchodů. Ti, co mají ještě nohy, ti stihnou jen jeden hrad, či obchod. Není nad to jezdit sem a tam.

Jiří Kocurek

Už tě vicícm jak chodíš několik kilometrů s nákupem, protože na vesnici obchod není a vzetkal by ses, když tam jede dodávka.

Petr David

Kolik lidí bydlí na vesnicích? 3, nebo snad 5%?

David

Nevím jestli jste si toho všiml, ale z národního rozpočtu se za posledních 20 let moc silnic I. třídy a dálnic nepostavilo. Vše zadotovala ta zlá EU, stejně jako dotuje i tu stavbu železnic a vše jen pro to aby se zvýšila mobilita obyvatel EU.