Nymburské nádraží čeká kompletní proměna, Správa železnic vypsala architektonickou soutěž
Návrh podoby výpravní budovy v Nymburce. Foto: AFRY CZ
Stávající výpravní budova zůstane, nebude ale už sloužit cestujícím.
Stávající výpravní budova zůstane, nebude ale už sloužit cestujícím.
Jsem Nymburák, i když jsem se přistěhoval až v roce 1948, maturoval jsem tady a teď jsem se vrátil na penzi.
Na nádraží v Nymburce jsem chodíval co nejčastěji, protože tam bylo kulturní středisko s časopisy a novinami, a hlavně tam byl televizor, jeden z prvních! Teď je ta budovička zamčená, stejně jako nevlídná čekárna. A místnost pro cestující? Osm či deset kovových laviček, na kterých se často rozvalují bezdomovci. Na zdi obludná amatérská „malba“ nymburských hradeb. Bláto, zápach.
Nevěřím, že se podaří nové nádraží postavit. A když, bude to stejný paskvil, jaký ukazujete na nesmyslných malůvkách.
Co je tedy vlastně špatně? Že tam budova nyní chátrá, nebo že je plán na novou? Nebo že už tam není ten televizor?
Nezlobte se ale Váš komentář je jak od dědy Simpsona, ale úplně.
Uzasne, ze SZ konecne vyhlasuje architektonicke souteze! 👏 A konecne pochopili, ze nadrazi bude mrtve, pokud bude mit odstrasujici verejny prostor kolem. Tak se i SZ dostava mentalne do 21 stoleti. Konecne nadrazi a jejich okoli nekresli dopravaci, kteri nerozumi lidem a delaji oskliva, neprijemna nadrazi, odkud lidi utikaji…
Marně pátrám po odpovídajícím parkování pro kola. Při velikosti a přirozených podmínkách Nymburka alespoň pro 300 kol zabezpečených proti krádeži a vandalizmu. S možností nechat na kole světla a helmu.
Vizualizace je ještě z doby, kdy nikdo neznal cyklověže. A od autora, který nikdy nebyl v Polabí.
To není žádná omluva.
Na elektrokole se dá jezdit stejně dobře v Polabí jako v Liberci. Jen musíte mít to ekolo mít kde nechat. Bezpečně.
Stejně to je úplně jedno, když se budou dělat nové návrhy.
co to uddelat jako kombinovany terminal s dobrou vazbou na bus, aby na jedne straně zustal autobusák.
Malinko OT: Bude se v tom uzlu nakonec řešit i ranžír / vjezdové? Přinejmenším už by se snad mohlo skončit se „zabezpečením“ formou odjezdu jako posun (směr Kostomlaty).
No, moc bych nedoufal. V Berouně seř.n. se dalo donedávna na Prahu odjíždět jako vlak prakticky ze všech kolejí (asi 25) + 4 vlečkové VČS + 4 vjezdové, a na Plzeň komplet z „nového“ (asi 10 kolejí) + 4 vjezdové. Po rekonstrukci zbyly 4 vjezdové (nově předjízdné) na všechno, + směr Plzeň se dá odjet ještě z výtažné. Takže směr Praha skoro vše výchozí cestou posunu do osobního, tedy fakt úžasný pokrok!!! No a při nové definici jízdy podle rozhledu to je za tmy a deště klidně 5 i 7min navíc, k nemilému úžasu pánů řídících dopravu… No jistě že… Číst vice »
Nechystá se ona v tom berounském ranžíru ještě extra stavba…?
No, možná tak s bájným tunelem z Prahy…
St. 2 zbourali a okolo těch pák postavili nové.
Příští roky asi opravdu nic…
Stávající nádraží je jedno z mála, před kterým se dá celkem bez problémů zaparkovat. Nic proti zeleni ve městě, ale opravdu bude dobře umístěná zrovna v přednádraží?
Dobrý den. Dovolte mi trochu oponovat. V týdnu jsou automobily úplně zaplněné přilehlé ulice včetně odstavné plochy směrem k nadjezdu. Naopak souhlas s vámi. Park před nádražím nechápu, akorát tam budou bezdomáči. Uvítal bych zastřešené autobusové stání jako v Kolíně, případně podzemní parkoviště jako třeba v Č. Třebové. Stromy bych ponechal u protilehlých bytových domů jako hlukovou bariéru. Park máme pod hradbami či na Ostrově. Pár křičících důchodců však chce konzervaci stávající budovy a pokud se architekti fakt nehecnou bude z toho akorát paskvil, který nevyhovují stav posune na dalších 100 let…
Pokud by se z té odstavné plochy udělalo řádné parkoviště kde by se stálo ve čtyřech řadách místo stávajících dvou tak se auta vejdou, nemluvě o postavení parkovacího domu.
A kola se dají vyřešit cyklověží.
Těžko by se v celé republice hledalo nádraží s takovým provozem, které má odbavovací prostor pro cestující o rozměrech větší předsíně. To je ostuda, která se táhne desítky let. A jsem zvědav, kolik desítek let se ještě potáhne.
V okolí Nymburské železniční křižovatky se má v budoucnu stavět prakticky na všech směrech. Stavby za desítky miliard. Čili předpokládám bude neustále autobusová náhradní doprava.
Takže by se spíše vyplatilo udělat parkoviště busů NAD co nejblíže nádraží, než zdlouhavě řešit novou budovu.
Jestli se za 20 až 30 let dokončí dnes plánované stavby, tak pak vznikne potřeba prostoru pro cestující na přestup vlak-vlak v NBK.
njn, ze zkusenosti z koncove stanice na jednokolejne trati je ta predstavivost proste trochu omezena…
Nymburk hl. n. není koncový bod.
🙂 Zřejmě byl myšlen tento koncový bod:
https://mapy.cz/turisticka?l=0&source=muni&id=3136&ds=1&x=17.1639034&y=49.1123766&z=16
?
Technická – ve stanici nebudou prodlouženy koleje na 740 m, ale mají být prodlouženy tak, aby umožnily provoz nákladních vlaků délky 740 m. V ideálním případě by tedy měly být příslušné koleje o cca 100 m delší (v praxi jsou pak alespoň o několik desítek m delší).
To může znamenat různá řešení. Třeba to, že dvě předjízdné budou mít cca 780 m, ostatní dlouhé koleje budou pouze v ranžíru.
V předjízdném nádraží by to podle záměru projektu mělo vypadat takto:
205. SK Luž = 809 m
203. SK 687/810 m (spojka do 1. SK ve středním zhlaví mezi os. a předj.n.)
201. SK 807 m
200. SK 883 m
202. SK 790 m
204. SK 764 m
Teda ta vizualizace je dobrý rok 2005…
Buďme rádi za rok 2005. Vizualizace tunelu do Berouna vypadá jako půlka 90s.
Autor samozřejmě SUDOP Praha.
Tak ona je ta vizualizace taky pěkně stará. Kdyby tehdy nebyl ministr někdo tak nekompetentní jako Bárta, tak už se dávno mohlo stavit.
Od doby Víta Bárty uplynulo 11 let.
Nemusí to být akční film. Hlavně aby to bylo dobře technicky a vše fungovalo jak má. Nemusí to být akční film.
mozna bych k tomu jeste dodal, ze to rozhodne nemusi byt akcni film.
Tak si shrňme tu železniční křižovatku Nymburk hl. n.: a)16 miliard za Modernizace traťového úseku Nymburk hl. n. (včetně) – Lysá nad Labem (včetně) b) ? Modernizace seřaďovacího nádraží Nymburk c) 7,8 miliardy Modernizace a elektrizace trati Nymburk – Nepřevázka d) ? Všejanská spojka, která se zadrhla mj. kvůli „komunikačnímu Waterloo“ Havlíčkova/Faltýnkova Min. dopravy e) 6,7 miliardy Bezděčínská spojka a žst. Ml. Boleslav východ f) ? Rekonstrukce trať. úseku Ml. Boleslav město (vč.)–Ml. Boleslav hl. n. (vč.) g) 0,1 mld Rekonstrukce výpravní budovy v Ml. Boleslav hl.n. h) 0,2 mld Rekonstrukce výpravní budovy v Nymburk hl.n. i) 9,7 mld. Modernizace… Číst vice »
A na trati Kolín-Nymburk:
k) 10,3 miliardy Modernizace traťového úseku Kolín (mimo) –
odb. Babín (mimo), vč. Libické spojky
Hele nechcete do toho rovnou započítat třeba i BC Polom – Suchdol? Podle jakého klíče jste vybíral, co za akce vypíšete, že třeba Kolín – Babín nebo Kanín – Chlumec tam není, ale Chlumec – Hradec ano?
Bral jsem budoucí stavební akce mezi Nymburskou křižovatkou a ostatními železničními křižovatkami, které budou limitovat využití Nymburské železniční křižovatky.
Tj. budoucí stavby mezi Nymburk a
Hradec Králové
Kolín
Mladá Boleslav
Lysá n. Labem
Poříčany
Bude výše uvedený seznam staveb dostavěn v roce 2040?
P.S. Díky za doplnění.
l) 9 miliard Modernizace traťového úseku odb. Kanín – Chlumec nad Cidlinou (včetně)
Jenom taková drobná. Když si budete stavět barák, taky všechno hned zaplatíte dopředu na „dřevo“, nebo to budete platit postupně, jak půjde stavba. 😉
Tady máte návod i na vaši otázku, jak to chce všechno najednou SŽ zaplatit.
Co se týče staveb okolo Nymburka. NAD to určitě zahrnovat bude, ale někdy se to bude muset udělat, jinak bude dále narůstat vnitřní dluh.
Navíc Lysá je tak vymlácená, že se divím, že se tam ještě nic nevysypalo.
Vida, Vy jste v tom spatřil jiný aspekt, než já. Odhaduji, že se naplánované stavby v okolí dokončí tak za 20, spíše za 30 let, půjde-li to dobře. Čili ve vlakové dopravě přes Nymburk neustále budou nějaké výluky = spíše by to chtělo snadný blbuvzdorný přestup vlak/náhradní bus. Včetně zastřešené plochy pro čekání na náhradní bus a včetně slušnější toalety co nejblíž busu. Tj. nikoliv jako když se přestupuje na náhradní bus v Brně – na NAD na Nádražní to je 200 metrů a čeká se na chodníku, bez možnosti nákupu občerstvení, neřkuli-li toalet. A na NAD na Dornychu je… Číst vice »
Snad si s tou barabiznou nezadělávají na další UnO a vědí co s ní (zatím spíš ne). Protože nostalgie je hezká věc, ale co se týká UnO, tam nechal bych to zbořit na náklady těch petentů.
Zjevně nechápete význam kulturního dědictví. Technokrati SŽ si chtěli udělat pomník z betonu bez jakékoli architektonické hodnoty. Pokladny mohly zůstat v původní budově a pro další prostory se mohlo najít jiné využití, třeba zmiňovaný železniční archív.
Dle níže uvedeného zdroje budova není v dobrém stavu. Nicméně důvod proč nebourat je – cituji názor nymburského zastupitele:
„V budově je zabezpečovací zařízení obrovské hodnoty včetně optických kabelů pro tratě po celé republice. Jejich odstranění a přemístění by trvalo řadu let a SŽDC by na to také musela najít poměrně velké peníze. V příštích letech opravdu ke zboření budovy dojít nemůže,“
Zdroj: https://nymbursky.denik.cz/zpravy_region/mesto-budovu-nadrazi-nekoupi-ale-zbourat-ji-nechce-20190214.html
Pokladny tam zůstat nemohly z jednoduchého důvodu, stejného jako u Prahy-Vysočan. Po rekonstrukci má stanice více ostrovních nástupišť a nedává smysl nutit cestující jít k pokladně někam doprostřed a pak zase dolů a nahoru na jiné nástupiště.
Nymburk, jako významný železniční uzel, si celkovou – plnohodnotnou rekonstrukci stanice, (nejen novou výpravní budovu) velmi zaslouží.
Nezbývá, než držet palce, aby se to z finančních důvodů neohlodalo na kost, nebo neposunulo dál do budoucnosti.
Významnost uzlu a velikost budovy spolu nesouvisí. Nejsme v 19. století. Podstatné je, kolik stanici využívá cestujících, aby měli důstojné, vkusné, praktické a čisté zázemí.
Já o velikosti odbavovací budovy nic nepsal, kde to čtete?
Zdůrazňoval jsem, že jde celý železniční uzel, ne jen o novou výpravní budovu, byť ta může být pro většinu cestujících tím nejviditelnějším prvkem.
Což je možná trochu škoda, nemyslíte? Stejně jako poměrně nešťastný přístup k architektuře těchto staveb.
Podchod v Nymburce je nyní situován ideálně s ohledem na návaznosti ve městě, takže s ním bych nehýbal.
Nymburské nádraží by mělo být největší nádraží v ČR stále vybavené elektromechanickým zabezpečovacím zařízením.
Také, když nějaký soukromník před lety v noci v Přelouči „zapomenul“ vagon, tak Nymburk bylo první nádraží, kde si těch chybějících konců konečně všimli:-) Protože na korytoru máme čidla na kdeco, ale čtečku konců nikoliv:-))
Myslím, že jsem o tom případě něco slyšel – fíra neměl tucha, kdo a proč ten vagón odvěsil, vysvětlení má jedniné, že si v Přelouči někdo/nějaký posubovač asi poletl koleje, ale záhadou mu taky bylo, že jim tam ten vagón notnou dobu nepřebýval/nepřekážel – bylo to údajně na traťové koleji!
To byla spíš hodně blbá sabotáž (především asi ve 2h ráno), Cargu se to v tom období +/- pár měsíců stalo také, jen v jiné stanici. Co bylo ovšem nejtrapnější, byla reakce CDP. Totiž náklad zastavil, pak odjel, kolej zůstala obsazena, a dispečeři tam poslali zabezpečováky, protože to bude určitě porucha jako vždycky… No a ten solo vagon na 2SK se po 4 objížděl 80km/h odbočkou. Zeptat se dopravců, co se třeba na té koleji děje, nebo jestli tam fakt něco nestojí?? Nijak nezajištěný vagon objížděli všichni, včetně EN ze Slovenska… Docela štěstí že neutekl vzduch.
Drahá Správo železnic, proměň už hlavně nádraží v Mladé Boleslavi!
Hlavní nádraží v MB nemá žádnou perspektivu, do budoucna se přesune hlavní nádraží do MB-Město a na současném hlavním nádraží zůstane maximálně zastávka bez nádražní budovy.
Hlavní nadraží?
Ano, to vím a co to s tím má společného? Zajímá mě proč se ta rekonstrukce neustále odkládá. Mám na mysli tuto akci: https://zdopravy.cz/obrazem-architekti-predstavili-novou-podobu-nadrazi-v-mlade-boleslavi-90402/
Ještě na začátku letošního roku měla SŽ na svých stránkách leták, že budou práce zahájeny letos, žel nestalo se a SŽ opět potichu posunula termín zahájení. Mimochodem byl jsem tam někdy? Vypadá to tam jako v zemi třetího světa. Neuvěřitelná ostuda.
Nefotil se tam Havlicek?
Jj, kvůli tomu tam přece natírali zábradlí 😀 https://zdopravy.cz/mladoboleslavske-zanedbane-nadrazi-necekane-prokouklo-pred-navstevou-ministra-88444/
Slibem nezarmoutíš a všechna sláva – polní tráva, by se k tomu dalo říci. Svého času to SŽ zřejmě přislíbila jednomu tehdy vysoce postavenému MB-rodákovi, který tehdy seděl v Kachlíkárně, nosil červený svetr a asi byl požádán, aby z titulu své funkce pomohl a „zatlačil“. Voda se za ním zavřela a tím patrně i za vyhlídkami na stavbu nového nádraží (v nelogické lokalitě) jen proto, že stávající výpravní budova po 40 letech neúdržby zchátrala. Výjimkou asi bude loňská letní návštěva úderníků z mobilního okrašlovacího spolku SŽ, před zcela neočekávanou návštěvou tehdejšího ministra dopravy. Investovat do žst. Nymburk je smyslupné a… Číst vice »
Nymburske nadrazi by hlavne potrebovalo multifunkcni P+R parkovaci dum, ktery by se dal bez problemu postavit na nevyuzivane plose za nadrazni ulici mezi silnicnim nadjezdem a budovou nadrazi. 2 patra parkoviste, jedno obchodni plochy. Vjezd do parkoviste by mohl byt klidne rovnou ze silnicniho nadjezdu aby ti co jedou ze severu, vubec nevjizdeli do mesta. Parkovani okolo nadrazi je totiz naprosta katastrofa a zcela vylucuje vyuziti zeleznice pro prespolni, pro ktere je Nymburk velmi vyhodny bod do mnoha smeru.
A nestačilo by prostě jen povrchové parkoviště? Současný prostor za nádražní totiž v pohodě pojme 280 aut.
A neni to na Nyburk + spadove oblasti velmi malo? Protoze zajem muze byt velmi velky napr. pri dojizdeni do Prahy. Proc vse u nas musime stavet na plochu? Nekdy mam pocit ze CR je vetsi nez Sibir, kdyz si muzeme dovolit takove plytvani s prostorem, obzvlast primo ve meste kde je kazdy metr cenny.
Souhlasím, klidně by ten prostor mohl obrůst kancelářskými budovami s podzemním parkováním se službami podobně jako v každém druhém švýcarském městě a do budoucna to tak snad i jednou bude (až se SŽ naučí hospodařit s majetkem). Do té doby ale myslím, že bude stačit povrchové parkoviště, naopak parkovací dům by efektivnímu využití prostoru do budoucna spíš bránil. Povrchové parkoviště je levné a rychlé řešení navyšujícící současnou kapacitu víc jak 4.5x (za předpokladu, že současné parkoviště se zruší a nahradí nějakým pobytovým prostorem).
Tak samozrejme cokoliv i obycejne parkoviste na plochu by bylo lepsi s prinocem nez to neuveritelne rumiste co je tam ted.
A opravdu ten pozemek mezi nadjezdem a nádražní budovou je SŽ a nikoliv spíše např. ČD?
A tedy SŽ sotva může kalkulovat/hspodařit spo zemkem, který není její!
Vylučuje využití pro přespolní? A o návazné autobusové dopravě už jste slyšel?
Nevim jak vy, ale na cestovani s prestupy jsem davno rezignoval, zvlaste pokud jde o pracovni cesty a potrebuji nekde byt opravdu vcas. Nemluve o tom, ze jiz tak pomala jizda vlaku je jeste znasobena cekanim na nejaky autobus, ktery navic ani obvykle neceka na vlakovy pripoj a dostanete se bez problemu i na 2-3 nasobky jizdni doby oproti autu. Takze za sebe jedine P+R v pripade ze vlak jede do ciloveho bodu primo, jinak jedu rovnou autem.
Přesně to si říkám pokaždé, když tudy jdu. Ta plocha je otřesná a využít by se dala daleko líp – nedržel bych se tak při zemi. Klidně 4 patra s tím, že část do ulice může být bytová zástavba. Parkoviště nemusí mít výhled do parku, proto bych to z jedné strany „obalil“ bytovými jednotkami a na zbytku udělal vícepodlažní parkování.
S tim prostorem by samozrejme slo pracovat a chce to jenom dobreho architekta, soucasny stav je donebe volajici ostuda SZ. I kdyby tam ted mela byt jjn ta obycejna placka na parkovani, tak to udela verejnosti ohromnou sluzbu.
jenze takova stavba stoji desitky milionu. investor vetsinou chce penize alespon nejak ,,vratit,, . vzpomente si jak dopadlo parkoviste v brandyse nl. budou ridici ochotni platit 100kc/ den ?