NTM rozjíždí zakázku na projekt železničního muzea u Masarykova nádraží
Vlak v čele s Brejlovcem v depu na Masarykově nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Příprava železničního muzea v prostorách bývalého depa na Masarykově nádraží je aktuálně největším projektem NTM.
Co se myslí tím napojením z druhé strany? Ta kolej, co vede přímo na přesuvnu?
Podle jednoho výkresu mělo být napojení koleje přímo na přesuvnu a pak na bývalé poštovní koleje.
rozpočet je ve schodku, tzn. na dluh. Ale kamarádi stavěj vily
No to je slávy, já myslel, že projekt se už zpracovává 🙁
Už se dají koupit vstupenky na první den a otevření? Přeci jen čekám na to 30 let…
Projekt muzea v stísněném a osekaném prostoru bývalého ,byť historického depa myslím bude stejně zvláštním kompromisem.Mame jednu z historicky nejbohatších a nejzajímavějších železnic v Evropě, muzeum má dosti exponátů že všech období,ale na tom dvorečku pod magistrálou bude pár kusů vozidel a většina stejně v depozitáři.Ještě navíc bude další prostor bůhvíproč ukrajovat elektrotechnika která by si zasloužila vlastní expozici,ale např. v nějaké bývalé elektrárně a pod.Bohužel tlak developerů zničil dílny v Bubnech ,které by svým rozsahem a historickými budovami poskytly daleko praktičtější prostory…Navíc s tím jak se u nás staví,s předražováním, nekvalitou a hlavně zoufale pomalu termínům otevření už dávno… Číst vice »
Aby to muzeum plnilo fuknci muzea, tak by mělo být dobře přístupné. Což depozitář v Chomutově není, takže vybrat pro muzeum místo, kde je je prostor a dostupnost pro návštěvníky bude alespoň srovnatelná s Masaryčkou.
Plakat nad tím, že místo opuštěných dílen stojí výstavba s jiným užitím je zbytečné a nic to nepřinese.
Rychlost stavby a rychlost přípravy jsou zodpovědností dvou různých subjetků, přípravu nelze vyčítat realizační firmě a naopak, leda by to byl design& build.
Ještě by se nabízelo využít Nákladové nádraží Žižkov, kde je budova nádraží chráněná a koleje uvnitř budou v nějaké formě ponechány, tam by se vešlo dost vozidel. A je to 10 minut tramvají od Masaryčky nebo hlaváku.
A nebo zrušit Masaryčku, udělat tunel pod Hlavním a z Masaryčky muzeum.
Tak za 100 let, no…
Souhlas. Předělat celé Nádraží u městečka na muzeum a trať nechat tunelem přes Litomyšl….
Těším se na to, bude to výborné doplnění NTM a komerčního Království železnic. Jen doufám, že na rozdíl od hlavní budovy NTM to nebude jen statická čumenda, kde by ochranka nejraději zastřelila každého, kdo se přiblíží k exponátu.
Technická muzea v zahraničí umí fantasticky skloubit historii s popularizací a interaktivními prvky, nové MŽE je příležitost se k tomu přiblížit.
Já trochu odbočím, ale mně se třeba líbí, jak je teď nově udělané muzeum na Žižkově . Tipuji, že to váš poslední odstavec splňuje na 100% a doufám, že takové bude i v budoucnu toto muzeum.
Taktéž doufám, že zapadne do prostoru vytvářeném kolem Pentou a nebude tam tvořit nějakou bariéru.
Bariérou je (bude) spíše ta Penta a jí konzervovaná magistrála.
Píšete mi z duše. NTM po opravě, ale expozice zaseknuté v 80 letech – nešahat, nepoužívat, nehrát si. A depo v Chomutově je smutná ukázka nepéče. Více vraků než provozuschopných lokomotiv. A to chtějí stavět repliku. Nutno říct, že Expozice NTM stavebnictví v Plasích to je jiná káva. To se fakt povedlo.
Vedlejší zemědělské muzeum je pojato daleko lépe. Méně artefaktů, víc interakce, děti se nenudí a můžete tam s rodinou strávit celý den.
Aspoň trochu se v NTM taky hnuly ledy. Když navštívíte hornickou expozici ve 3. podzemním patře, tak v té replice dolu si můžete na exponáty klidně sáhnout a průvodce nejspíš v minulosti fáral někde na Kladně, protože není otázky, na kterou by neuměl zasvěceně odpovědět (ale fakt zasvěceně, to není jak někde na zámku, kde se průvodce naučí nazpaměť 5 stránek výkladu a tím výklad končí). Pevně doufám, že se takhle postupně bude měnit i přístup k dalším expozicím.
Ono hlavně, aktuálně je nebo brzo bude k dispozici hodně vraků a vyřazených lokomotiv. Pár takových rozebrat, rozřezat a udělat pro lidi průchod strojovnou, třeba s řezem skříně, aby to nebylo tak stísněné. Vytahat výzbroj a vystavit po součástkách, spousta věcí mohla být hýbací, na ukázku, přepojovače jízda-brzda, hlavní vypínač, atd. Klidně tam takhle mohla být opravená 151 v celku, pak celá rozebraná, atd.
Je hezký to vidět z venku, ale jinak to člověku nic neřekne.
To je fakt. Dnes je nejlepší možnost prolézt si lokomotivy i zevnitř na železničním dni. To připomíná jak mě loni zaujal den otevřených dveří v dílnách dopravního podniku v Brně. Rozsáhlý areál, měli to pěkně přístupné, dalo se chodit skoro všude, kolem vytáhnutých motorů, podvozků, elektroniky, rozebraných článků tramvají a to i zevnitř a zespoda.
Jestli jako by nešlo místo Masarycky pouzit nákladový nádraží Žižkov a nebo Spořilov/Michle.
A zase, snad ti nebude statické a zasekle v 80. letech.
Jako zlatý zemědělský muzeum. To je pořád plný hrajících si děti.
Vámi navržené lokality jsou daleko od centra, Michle je funkční a Žižkov měl být zbourán.
No a proč by zrovna železničních tratí muzeum muselo být v centru? Nestačilo by mu být na MHD a třeba tam mít možnost dojet autem? Ani by mě neurazelo, pokud by to bylo na Zličíně v bývalým ČKD.
žižkov určtě bourán nebude, ale bude přestavěn
Nevím, nakolik by bylo naročné mít železniční muzeum bez železnice (Zizkco)
Tak úplně bez železnice zatím není. Záleží na tom, co „se chce“.
Super. A kdy uvidíme Ušatou 464.102 ? 28.3. se kvapem blíží a zatím žádné info.
V zari bude v Benesove
Děkuji, ale tam už se nechystám. Leda, že by mě tam někdo dotáhl párem volů.
Já jen, že bylo už s velkým předstihem oznámeno datum 28.3.2024 jako první možnost a svezení pro veřejnost, ale bližší informace zatím chybí.
„Jízda vlaku NTM v čele s lokomotivou 464.102 pro veřejnost se uskuteční poprvé na začátku letní sezóny ve čtvrtek 28. března 2024.“
https://www.ntm.cz/pro-navstevniky/aktuality/ntm-dokoncilo-opravu-parni-lokomotivy-464102-usata