NSS definitivně potvrdil správnost tendru z roku 2020 na první úsek metra D
Na tendr si stěžovala Eurovia, která označila zadávací podmínky i postup dopravního podniku za nezákonné.
Nejvyšší správní soud (NSS) definitivně potvrdil správnost tendru na první úsek metra D z roku 2020. Vyplývá to z rozhodnutí soudu zveřejněného na úřední desce NSS. Potvrdil tím stanovisko Krajského soudu v Brně i Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).
U úřadu tendr na první etapu metra D napadla společnost Eurovia CS. Vedoucí komunikace pražského dopravního podniku (DPP) Daniel Šabík ČTK sdělil, že stejně jako v případě prvního úseku postupoval podnik plně v souladu se zákonem i u druhé části, kterou rovněž řeší ÚOHS.
„Všechny instance, včetně nyní té nejvyšší, potvrdily, že DPP v tendru na zhotovitele stavby prvního úseku metra D postupoval a rozhodoval v souladu s platnou legislativou. Striktně podle zákona o zadávání veřejných zakázek DPP postupuje také v případě tendru na zhotovitele druhého úseku metra D,“ uvedl Šabík. Výsledek tendru na druhou části nové linky napadlo u ÚHOS vyřazené sdružení vedené firmou PORR, rozhodnutí úřad zatím nevydal.
Eurovia ve svém návrhu k antimonopolnímu úřadu označila zadávací podmínky i postup pražského dopravního podniku při zadávání tendru na první část linky D za nezákonné. ÚOHS se jejími připomínkami zabýval od roku 2020 do roku 2021, nenašel ale v postupu ani podmínkách žádné pochybení. Stanovisko úřadu z března 2021 potvrdil v červnu téhož roku i předseda ÚOHS Petr Mlsna. Uzavření smlouvy s vybraným dodavatelem, kterým bylo konsorcium firem Subterra, Hochtief a Strabag, bylo kvůli řízeni o rok odloženo.
Eurovia se rozhodnutí předsedy ÚOHS bránila správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Její argumenty nevyslyšel a žalobu zamítl, následovala kasační stížnost k NSS, který stanovisku nižšího soudu přisvědčil a stížnost zamítl.
Pražský dopravní podnik smlouvu s vybraným dodavatelem podepsal v červnu 2021 po rozhodnutí předsedy ÚOHS.
Stavba linky D z Pankráce do Písnice začala v roce 2022 úsekem mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova, který vyjde na 14,5 miliardy Kč. Na něj bude navazovat část z Olbrachtovy na Nové Dvory.
Pražský dopravní podnik (DPP) letos v srpnu vybral vítěze tendru stavby druhé části metra D, kterým se stalo sdružení vedené firmou Subterra s cenou 30 miliard korun bez DPH. Výběr dodavatele podnik dříve po stížnostech z tendru vyřazeného sdružení Porr, Vinci a Marti (PVM) zrušil, i po opětovném vyhodnocení a s přihlédnutím k novým informacím je však podle podniku nabídka Subterry nejvýhodnější. Sdružení vedené firmou Porr se proto opět obrátilo na ÚOHS a na jeho rozhodnutí DPP nyní čeká.