Nový železniční most prošel zatěžovací zkouškou, vlaky po něm projedou poprvé v únoru
K otevření dojde o tři měsíce později kvůli problémům v tunelu.
Po novém železničním mostě přes Labe v Děčíně vlaky poprvé pojedou na konci února. Termín obnovení provozu na trati mezi stanicemi Děčín východ a Prostřední Žleb původně určený na 10. prosince stavební firma nesplní kvůli nepředvídatelným komplikacím v podloží sousedního tunelu. Zatěžovací zkoušky mostu byly úspěšné. ČTK to dnes řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Vlaky teď jezdí odklonem přes Děčín hlavní nádraží, případně na levý břeh Labe přejíždí již dříve. „Zprovoznění se odvíjí od dokončení prací v tunelu, kde se objevily nepředvídatelné věci v podloží. Je nutné tam nějaký materiál odtěžit. Až bude tunel hotový, bude možné pustit dopravu na trať. Bude to v prvním čtvrtletí příštího roku, nejspíš na konci února,“ uvedl Gavenda.
V pondělí správnost provedení stavby nového železničního mostu přes Labe ověřily statické a dynamické zatěžovací zkoušky. Na mostě stálo šest vozů naložených štěrkem a dva vozíky se silničními panely. Zkouška byla podle Správy železnic úspěšná, stavbaři tak mohou práce za 1,1 miliardy korun dokončit. Zakázku získalo sdružení Strabag Rail a DT Mostárna.
Miliardová proměna
Kvůli poškození mostu po něm vlaky mohly jezdit pouze třicetikilometrovou rychlostí. Uvažovalo se i o snížení na deset kilometrů v hodině. Po opravě se naopak povolená rychlost zvýší na 50 kilometrů v hodině. Práce v úseku dlouhém 1300 metrů, které začaly loni v říjnu, zahrnují také výměnu železničního svršku a spodku, sanaci dvou pilířů, opravu trakčního vedení. Součástí projektu je rekonstrukce zabezpečovacího a sdělovacího zařízení a vybudování nového přejezdu a po dohodě s radnicí také stavba protihlukových stěn v délce zhruba 700 metrů v místech, kde trať protíná městskou zástavbu. Trať využívají jen nákladní vlaky, patří ale mezi velmi vytížené úseky pro přeshraniční přepravu do Německa.
Technologicky a časově nejnáročnější byla výměna železničního ocelového mostu. Prostějovská firma DT Mostárna nejprve vyrobila části nového mostu, kamiony je dopravily do děčínského přístavu, kde se zkompletovaly. Části se pak přesunuly pomocí pásového jeřábu k mostu, stavbaři je osadili na dočasné konstrukce a pak pomocí hydrauliky vysouvali most.
Stavbaři museli po celou dobu zajistit volnou plavební dráhu. Pomocné konstrukce stavěli přímo v řečišti. „V zimě bylo vody příliš, v létě málo. Paradoxně nám pomohl požár v Hřensku, kdy se upouštěla voda z Orlíku a potom v srpnu z důvodu jiné investiční akce odpouštěla orlická přehrada. Teď už máme vody zase málo,“ uvedl při vysouvání posledního části ocelové konstrukce v polovině září ředitel stavby z firmy Strabag Bořivoj Leszko. Vodu potřebují stavbaři kvůli vybudování pomocné konstrukce v Labi pro demontáž starého mostu. Ten se bude postupně rozřezávat a na jedné straně spouštět do lodí na vodě a na druhé sundávat na montážní plošině. Tyto práce ale začnou až po zprovoznění trati.