Doprava ve městě Infrastruktura Železnice

Nový terminál na Smíchovském nádraží vyprojektuje sdružení Sudop s architekty, levnější nabídku Praha vyloučila

Nová podoba dopravního terminálu na Smíchově. Foto: IPR
Nová podoba dopravního terminálu na Smíchově. Foto: IPR

Sdružení s názvem SP + MTP + A69 + SEU_Terminál Smíchov získalo jednu z největších projekčních zakázek v tuzemské dopravě v letošním roce. Za 141 milionů korun připraví projekt nového terminálu, který vyroste na Smíchově. Praha mohla za projekt zaplatit méně, levnější nabídku jiného sdružení ale vyřadila.

Za sdružením stojí tři firmy s jedním majitelem: Sudop Praha, Sudop EU a Metroprojekt. Čtvrtým je společnost A69 – architekti, která zpracovala už předchozí architektonickou studii.

Vítězství sdružení vyplývá z údajů ve věstníku veřejných zakázek i podepsané smlouvy na profilu zadavatele. Do soutěže přišly celkem čtyři nabídky. Nabídka vítězného sdružení nebyla nejlevnější. Sdružení Smích ON složené z firem AFRY CZ, Sagasta, Siebert + Talaš a Jakub Cigler architekti nabídlo kompletaci projektu za 128 milionů korun. Bylo ale vyřazeno. Odbor investora hlavního města Prahy, který soutěž organizoval, usoudil, že firma nesplnila podmínky, když nedodala originál bankovní záruky. S námitkami firma nakonec neuspěla ani u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Zakázka na smíchovský terminál patří svým rozsahem mezi největší projekční zakázky, které v Česku veřejní zadavatelé vypsali. Při posuzování hrála roli například i kvalifikace a zkušenost hlavního inženýra a hlavního architekta projektu. Projektanti budou spolupracovat se Správou železnic, která chystá rekonstrukci samotné nádražní budovy; její zahájení odložila právě s odkazem na záměry města. Správa železnic chce na nádraží přenést své sídlo z Dlážděné ulice. Ministerstvo dopravy nedávno oznámilo, že na Smíchov chce přesunout svůj úřad i Ředitelství silnic a dálnic.

Na Smíchově budou cestující moci na jednom terminálu využít dálkové, regionální i městské vlaky a autobusy, metro, tramvaje a předtím odstavit auto na velkém P+R parkovišti s jedním tisícem míst. Vybraný generální projektant má zajistit i dokumentaci pro územní rozhodnutí a stavební povolení. Předpokládané náklady jsou 4,5 miliardy korun. Více o celém projektu si můžete přečíst ve shrnujícím textu z loňského listopadu.

37 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jozef

Je to výsměch. Nejdříve rozhodne UOHS v Brně na podkladu odvolání nějakého slovenského kašpara o zrušení miliardové stavební zakázky a pak tohle kvůli jednomu nesmyslnému papíru nechá být.
Holt si to Sudop pohlídal.
Nicméně nezdá se vám, že to v poslední době Praze úplně nejde? Smíchov zdržení UOHS, metro D na UOHS a geomonitoring překvapivě také na UOHS? Řekl bych, že to náhoda ani smůla nebude. To, aby si antimonopolní úřad zřídil rovnou pracoviště na Mafianskem náměstí.

Laik

Tak to je vtip!

dada

tak je to spravne, nyni konecne vyhrali ti nejlepsi!!!!

Jan Chroust

…a když je náhodou SUDOP druhý, tak je potřeba prvního vyloučit za úplnou blbost, která se běžně řeší výzvou a náhradním termínem k dodání originálního lejstra…

Petr

To, co píšete se zakládá na Vašem dojmu a neznalosti zákona. Nesmíte doplnit originál bankovní záruky. To, že to je hovadina s tím souhlasím. Je spíše s podivem, že firma jako AFRY a Sagasta se dopustí takové chyby. Tam by ta konspirace šla lépe.

Jan Chroust

Můžeme se jen domnívat, že to mohla být i „chyba“, tedy vzájemná dohoda mezi soutěžícími o záměrně umělém zvýšení ceny tím, že první nabídky vyloučíme. To mi ale zrovna v případě těchto firem moc nesedí.

Tom

„Nesmíte doplnit originál bankovní záruky“. Takže celé je to zase o tom, že máme špatné zákony?

Petr

Ano, na jedné straně musíte vše podat digitálně a všechna komunikace musí být elektronická ale je vyžadován originál záruky tzn. musíte ho zkonvertovat do nabídky a nelze doplnit. Je to prostě na hlavu.

BRB

Do nabídky práce nic nekonvertujete. Banka vám vystaví elektronický originál záruční listiny (tj. s elektronickými podpisy zaměstnanců banky) a tento originál musíte učinit součástí nabidky. Žádné konverze nelze uznat jako originál.

Kubrt

Takhle se to říct nedá. Buď nedbalost při přípravě dokumentace, nebo, jak už bylo nazačeno, záměrná chyba (což se mi nezdá).

Jirka

Není v plánu, že by některé vlaky na Moravu začínaly již na Smíchovském nádraží? Minimálně třetina Prahy by to ocenila. Po přesunutí autobusů z Knížecí bude ze Smíchovského nádraží velký dopravní uzel. Dostat se z metra B od Zličína na Hlavní nádraží je komplikované a zdlouhavé – 7 stanic metra navíc + přestup na Florenci.

Hulmiho Ukolen

A Slovácké expresy každou sudou hodinu vám nestačí? 🙂

Kamui

Předpokládám, že to skončí hned jak bude hotová trať Vršovice – Zahradní Město.

Kamui

Nebo myslíte že ne, když mínusujete? Před přestavbou Vršovic jezdily tyhle vlaky do ONJ, na Smíchov byly dočasně odkolněny po dobu stavbyy.

Marťas

Brněnské rychlíky taky začínají na Smíchově. A kdo nechce do metra, může jet autobusem 180, příp. 380 k nádraží Praha-Zličín, odkud buď přímo vlakem na hl.n. nebo tramvají 9.

Jirka

Jenže tyto rychlíky jedou o více než hodinu déle než ostatní rychlíky na Brno. Nejde jen o stanici Zličín, ale o všechny sídliště na metru B.

Martin

Tak ono mi vubec neprijde efektivni, kdyz se vlaky sjizdi do jednoho centra kde konci a kazdy kdo jede napric statem, proste projizdi musi prestupovat…

Jirka

Opravdu nestačí. Rychlejší je jet složitě na Praha hl. nádraží a odtamtud směr Brno.

Přemek

Navíc spolení Smíchov-H.N. zajišťují i kapacitní nízkopodlažní osobní spoje (s17).

Frantisek

Tak možná, až budou tři koleje Smíchov – hlavní, anebo udělat průjezdný model a vyloučit vnitřní příčiny větších zpoždění. Nakonec, i jen z východních Čech (celá třetina Prahy zatím nejezdí až na Moravu a naopak :)) jsem kolikrát popojel čímkoli na Smíchov na 118, abych se směrem na Pankrác nemusel mačkat v metru a ještě pak stejně čekat na autobus.

Luděk S.

Samozřejmě že SUDOP. Kdo jiný? Trať na Kladno zase Metroprojekt.
Je to prostě ošéfovaný. Ještě Kotase bych přizval.

Radiátor

Ten P+R na Smíchově je opravdu absurdní. Doteď jsem žil v tom že P+R ma být na okraji města aby auta zůstala vně, ne „téměř“ v centru.

Kubrt

Že tam bude možnost zaparkovat, je v pořádku, ale neříkal bych tomu P+R, to je něco jiného.

ene bene

Ten projekt je celkově špatný, ale má pár líbivých aspektů, takže se mu všeobecně tleská. Hodnotím to tak že čtvrtinou přinese jisté dopravní zlepšení a tři čtvrtiny budou promrhané peníze, které by měly být použity jinde.

Sitgestravel

No aspon projektanti vydelaji ne? Nebudte zas tak skudlivy, aspon nekdo z toho uzitek mit bude.

Pavel

celkově špatný? By mě zajímalo, co je na tom projektu tak zásadně špatného

ene bene

Co je dobře:
Více nástupišť, modernizované nádraží, kvalitnější přestup mezi vlaky a MHD, lepší prostupnost za nádraží pro pěší.
Co je špatně:
Autobusové nádraží pro jiné než místní linky, P+R. Toto nemá být v centru města.
Co je k diskuzi:
Je nutné opravdu osekat jakékoliv nádražní kolejové rezervy (třeba pro odstavování souprav) kvůli nesmírně cenným pozemkům, když se na nich následně vybuduje rozplizlá silniční subkultura (rampy, kruháky, nájezdy, výjezdy), která ty pozemky nezhodnotí?

Moderní podoba a útrata navíc za velkorysost stavby a poťouchlé nápady architektů mi nijak nevadí, abyste mi nerozuměli špatně. Fakt to nemusí být z vlnitého plechu.

Kubrt

A kde tedy ukončit ty PID busy + Pošumaví, zkrátka do přijíždí po „D4“ a od Slap, Nového Knína atd??

Tomáš Fuk

Ve Štěchovicích. Dál už jen lodí, nebo na matračce.

Frantisek

Z Měchenic lze pokračovat vlakem (nutno zvýšit propustnost z Prahy alespoň do Modřan či Zbraslavi, případně přidat kolej z Vraného do Skochovic), do Strakonic by měly jezdit rychlíky (i zde je potřeba vylepšit trať). Když už se tedy investuje do železnice, úžasná nádraží jsou sice fajn, ale sama o sobě celkem k prdu. Nějaké autobusy tu pochopitelně zůstanou, ale nebude to takový mazec.

Twix

Tak to by muselo být hodně zásadní „vylepšení“ trati do Měchenic, aby to vůbec někomu nějak časově pomohlo a pobralo to další spoje, dneska to funguje v některých relacích spíš naopak – přijedu vlakem do Měchenic a přestoupím na bus abych byl v cíli uvnitř Prahy dříve. Navíc toto by vůbec neřešilo ten hlavní problém, což jsou autobusy od Dobříše a Příbrami, které se hrnou na Prahu v 5-minutovém intervalu.

Kubrt

Ok, až bude S-Bahn do Dobříše (prakticky novostavba, včetně obsluhy Mnisku) a VRT tunel do Hořovic/Jinců řešící Příbram, Písek, Strakonice a patřičnou část Šumavy, můžeme neprazske busy ze Smíchova vymistit. Takže optimisticky 2078?

Jirka

Od jihu – ze Strakonické – nelze udělat jiné P+R u metra.

Frantisek

P+R nemusejí být jen u metra, ale to by se na dráze muselo investovat i do zlepšení kolejí, nejen okázalých nádražních budov.

Jakub P

To samozrejme nemusi, ale u Strakonicke nikde neni a v dohledne dobe tezko bude vhodne misto u dostatecne kapacitni S-bahn trati.

Paja

Od jihu nelze udělat P+R ani u vlaku. Prostě v tomto směru je Smíchov první (i když ne nejlepší) volba.

Peeetr

A nebude tam ve skutečnosti spíš parkovací dům se středně drahým stáním na kterém se dá docela vydělat?