Nový rekord SUV, v Česku mají už 47 % trhu

Registrace nových aut dál klesají, zastavil se i růst počtu ojetých vozů. Škoda Auto je opět pod 30 % trhu.

61 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Romanero

Hodně diskutovaná MPV jsou ve skutečnosti na trhu stále žádaná, akorát rodiny, které je využijí stojí až ve druhé řadě v autobazaru. Ti, co berou auta přímo z linky, mají jiné zájmy, peníze v ruce a chtějí SUV..

blue

Jestli jsou MPV tak žádaná, proč je nikdo nekupoval, a radši šli všichni pro SUV? Podotýkám ne dnes, ale v dobách, kdy ještě MPV vládla světu?
Že by závist vůči někomu, kdo si může koupit nové auto, zatímco vy obíháte bazary?

Y.K.

Štve mě ta dvojí tvář automobilek, co se tváří jak kráčí vstříc úsporám, zelené budoucnosti a elektromobilitě, ale přitom v neporovnatelném množství zaplavují trh těžkými obludami s mnohem vyšší aerodynamickým i mechanickým odporem, jen protože zákazník to chce a rád připlatí.

czhunter

„Hloupý je ten, kdo nedělá to, za co zákazník rád připlatí.“

– staré kapitalistické rčení.

Chronosphere

Zjišťuji, že staré heslo,že Strana ví nejlíp,co je pro občana nejlepší,se nám vrací zeleným oknem.

Atrem

Král je zákazník, ten rozhoduje jestli tam vyhodí od dělníka po ředitele – a to tím, že svoje peníze necha jinde.

SUV zachránilo značky jako Porsche, Lexus, BMW, MB, Ford…

Zakaznici většinou moc dobře ví, proč si za SUV připlatí 15-20% pořizovací ceny a +10% na provozu.

Jan Sova

Průchodnost terénem značek které jste nadepsal neodpovídá vůbec kategorii SUV. Spíše pseudo-SUV.
A o tom to je, pojmenovat nový výrobek klamavě tak, že na to omámený zákazník skočí. Kdyby se to oficiálně jmenovalo kraksna k zavazení a s vyšším aerodynamickým odporem, ani méně přemýšlivý typ zákazníka by to nekoupil.

John334

Pokud se budou dávat do stejný kategorie auta Komiq, Kodiaq i X7, tak pak je jasný, že tenhle segment bude vyhrávat. Vážně jsou tyhle auta v něčem podobný?

lsp

Pesimista je poučený optimista. Kdo věří, že rozvrácení životního prostředí se podaří zabránit, nečetl články jako tento.
A majitelé SUV? Den, kdy bude 50 ve stínu i ve střední Evropě, je ještě daleko, tak proč si do té doby pořádně neužít všech radovánek života?

O.K.

Navíc to má klimu, no ne?

Greta

Vloni došlo k pořízení mého prvního SUV a vím že jiný typ auta už nechci.

mgr.pavel

Až budou v létě venku čtyřicítky, až budete kroužit po městě a hledat dostatečně obrovské parkovací místo, až se svým autem nedostanete do center měst co zakážou vjezd takových neekologických prasáren, až bude benzín stát stovku, pak budete vědět, že SUV už nechcete.

blue

Proč by měl kroužit po městě a hledat místo? SUV není jen pětimetrová krabice, SUV je i třeba Škoda Kamiq, která zabere méně místa, než prostorově srovnatelná Scala. Totéž Octavia a Karoq.

Jan Sova

Ne to vážně není SUV. Jedná se o nemotorizovanou verzi přizvedlé plechovky, ale plaketa prodejce zní „SUV“, tak proč nekoupit.

Greta

Pro elektroauta bude místa dost a cena benzinu irelevantní.

Jan Sova

To vypadá, že takto bude. Na elektroauta s garantovaným dojezdem alespoň 500km/za každého počasí se bude muset narodit hodně multimilionářů….

Chronosphere

Města,která zakáží vjezd aut, které si kupuje střední třída,skončí jako vyloučené lokality.

Tomas

Města, která to neomezí nebo neregulují budou mít takové náklady na svůj provoz, že to stěží ustojí. Tepelné ostrovy, nárůst hluku, nárůst emisí, počet nehod povede k větší suburbanizaci takových měst do takové míry, že údržba infrastruktury pro chod města povede k bankrotu městského rozpočtu. Doporučuju najít obrázek „Začarovaný kruh automobilismu“.

blue

Tomu říkám pořádná hloupost.

Jiří Kocurek

Až bude stát benzín stovku, tak bude stát nafta taky stovku. A ty vaše milované motoráčky půjdou všecky do kytek, MHD to -sprominutím- taky. A to jenom proto, že někdo záviděl někomu auto.

Kernteriér

Kritizovat tento trend nebudu, ale mě i ženu tedy zcela míjí. MPV a solidní kombíky nás lákají mnohem víc. MPV ovšem v původním významu, ne prosklené dodávky. Ano, v podstatě vyhynulý druh.

Milan Chalupa

47% trhu zaplevelily nesmyslné krabice. Je to důvod k radosti? Rozhodně ne!

Jiří Kocurek

Následek všech těch zpomalovacích prahů.

123

A kde není práh, tam je díra …

Tomas

Tohle je mega průšvih. SUV jsou zdrojem vyšších emisí, více úmrtí chodců a cyklistů, obecně jsou SUV více riziková. Váha prodlužuje brzdnou dráhu, velikost snižuje viditelnost pro ostatní řidiče, horší ovladatelnost díky posunutému těžišti. Na parkovišti zabírají více místa. Falešný dojem bezpečí vede řidiče k riskantnější jízdě. SUV jsou ten největší omyl automobilek v honbě za ziskem. Lidé si kupují SUV kvůli nezvládnutí emocí při nákupu. Pokud byste majitelům předložil všechny studie, které to dokazují, tak se nezmohou na nic jiného než pseudoargument „závist“. Nedokážou si přiznat, že se stali oběti sofistikované marketingové manipulace ze strany automobilek. SUV není symbolem… Číst vice »

Greta

A proč bychom měli své emoce zvládat. Naopak, lidé se jimi řídí a není na tom nic špatného.

Jan

Špatné to je ve všech ohledech. Člověk se dá zmanipulovat nekolika líbivými frázemi. Ať jde o obchod, reklamu, politiku, diskuzi na netu. Máme se rozhodovat na základě argumentů vycházejících z logiky a faktů, nikoliv z často klamných pocitů.

Čím víc utrácíme, tím víc je potřeba věnovat čas analýze. Proč to kupuji, jak to budu používat, čím se mi to vyplatí a za jak dlouho? Nebo si naopak zbytečně připlatím za vlastnosti, které nevyužiji vůbec nebo jednou za uherský rok, ale chci je mít kvůli iluzi dobrého pocitu. Přitom se zbrklou reakcí nechám zbytečně obelhat

czhunter

A co takhle argument „mně se to líbí“ ?

Ten vyvracíte jakou logikou, fakty a jakými studiemi?

Chcete tak lidem vyvracet najen nákup SUV, ale i kupé, kabrioletů, sedanů … vždyť to jsou všechno zcela nepraktické formy auta a určitě na to existují studie a logické argumenty.

Facepalm

To je naprosto irelevantní argumentace asi tak na úrovni, že když se mi líbí pálit na zahradě pneumatiky politý vyjetým olejem, tak je to zcela moje věc.

Tyvole, to je samej green deal, samý vypočítávání uhlíkový stopy při chovu dobytka a jánevim co ještě, ale průměrný auto je dneska (zvenku) dvakrát větší a těžší než před 30 lety a ten trend pokračuje. Člověk nemusí mít vystudovánu raketovou vědu, aby mu došlo, že tu máme drobný problém… No nic, těším se na světlé ekologické zítřky plné e-Hummerů s pohotovostní váhou 4,2 tuny a plochou autobusu, lidi to prostě chtěj.

Jan Sova

Ono to k tomu spěje. S jedinou drobnou změnou. Ten e-humr ujede jen od marketu k fabrice a k marketu, bude muset mít zoptimalizovanou trasu a technologie na ní (např. v tunelu vrtule), aby po cestě tolik nesežral a vůbec to s ním šlo otočit druhý den k marketu, kde zabere dva parkovací pruhy, aby šlo najet vozíkem odboku. Jo a bude to mít nákladní síťku/mřížku/přepážku, aby se to alespoň částečně vyhlo eko-teroru/výpalnému.

mgr.pavel

Proč bychom měli zvládat emoce?

Protože třeba bez zvládání emocí by lidé zabíjeli okolní lidi, co je naštvou. Nebo jen čistě po emoční stránce je Babiš super politik, za nějž bylo líp a co slibuje modré z nebe a .. (bacha, nezapojujte racio ale jen emoce jak na vás působí jeho kampaň).

EM*

Nová auta kupují převážně firmy a starší lidi. Starším lidem se do SUV líp nastupuje, a zbytek argumentů je nezajímá.

Tomas

Lepe nez do SUV se starsim lidem nastupuje do bezbarierove verejne dopravy.

Jiří Kocurek

Do chvíle, než je zastávka kilometr daleko a zpátky potáhnete nákup, protože nejbližší obchod je 5 km daleko.

Jan Sova

Myslíte nejbližší obchod se super slevovýma akcema, předpokládám. Ty se zaplať pánbůh skutečně budují na periferiích. Za Korony se to ukázalo, přišli najednou do nejbližší samoobsluhy a začali dělat fronty, než přečetli ty cenovky, protože je neměli načtené ze slevových letáků.

blue

Plácáte hlouposti. SUV je ve skutečnosti jen o pár kilo těžší, než hatchback stejné velikostní kategorie. Na brzdné dráze a ovladatelnosti to vůbec nepoznáte. Ale samozřejmě, pokud budete srovnávat Q7 s Fabií, vyjde vám z toho právě takový výblitek.
Kecy o závisti pak už jen hloupost příspěvku podtrhují.

Tomas
blue

Prima, takže rozdíly jsou minimální, v brzdné dráze navíc Octavia prohrála s Kodiakem, který je spíše prostorovým ekvivalentem Superbu.
Skvělá vizitka pro SUV a bídná pro vás.

123

Já tedy nevím jak jste na tom se čtením, ale s Kodiaqem se tam srovnává Superb. Plus ty rozdíly … „V cíli ukázal palubní počítač v superbu 4,7 litru na sto kilometrů, kdežto Kodiaq spotřeboval o dvě desetiny více.“ … to je fakt rozdíl. Plus kouzlo nechtěného … “ … oba vozy mají jinak citlivý pedál spojky. Kodiaq ji totiž musí mít kvůli sedmimístnému uspořádání a tahání těžších přívěsů jinak dimenzovanou.“ Takže kdo potřebuje, tak za K může dát těžší vozejk a hlavně v něm může občas legálně svézt 7 lidí, což v S ani smykem. Což může být pro… Číst vice »

Tomas

Diky za upozorneni. Mel jsem tam preklep. Nicmene to nejpodstatnejsi ohledne bezpecnosti tam je. K je hure ovladatelny. Asi netreba spekulovat, ze kdyz vyjizdite z parkoviste, predjizdite apod., tak lepsi vyhled budete mit pres S nez K. K rozhodne neni bezpecnejsi. Pro chodce a cyklisti ma stret daleko horsi nasledky.
Ve specifickych situacich mate pravdu a K ma vyuziti jako rodinne MPV. Co se tyce spotreby, tak Vam mozna prijde 0,2 l malo. Z pohledu klimaticke zmeny se jedna o navyseni o 4% v dobe, kdybychom emise meli razantne snizovat.

Kebab

Auto na h**** na tři – SUV.

Pražec

V EU se nesmějí prodávat vysavače pro použití v domácnosti s příkonem nad 1600 W, protože mají zbytečně velkou spotřebu energie.
Zato si můžu koupit elektrického Enyaqa 220 kW, vychloubat se tzv. čistou mobilitou a požívat privilegií elektrické SPZ.
To dává perfektní logiku.

Greta

A co je na tom nelogické. Místní emise nula, celkové emise nižší než spalovací motor, celková spotřeba energie také, protože spalovací motor má účinnost TtW do 30%.

czhunter

Důvod k regulaci vysavačů byl ovšem v tom, že měly obrovské, v reklamě vyzdvihované příkony, ale malé sací výkony, protože měly mizernou efektivitu.

To je přesný opak elektroauta, které má efektivitu (poměr příkon/výkon) obrovskou.

Takže to vlastně vůbec není „to stejné“, ale „přesný opak“.

původní Jakub P

Elektroauto ma vyssi efektivitu nez spalovaci, to je pravda, ale celkova efektivita furt nic moc. Opakovany rozhybavani dvou tun zeleza na gumovejch kolech a zabor desitek metru ctverecnich za jizdy a desitky pri stani kvuli doprave prumerne 1 cloveka nikdy efektivni nebude. Ostatne i kdybychom pocitali maximalni naklad a ne obvyklej, nebudou osobaky se svou typickou doloznosti kolem 500 kilo nic moc efektivniho. Jo, chapu ze jsou cesty, ktery se jinak nez autem zvladaj blbe. Ale nenalhavejme si, ze auto muze byt efektivni. Muze byt diky elektrickymu pohonu o neco min neefektivni, ale to je vse. Muze to byt uzitecnej… Číst vice »

blue

Efektivita dopravy se nedá měřit jen ve spotřebě energie na ujetí X osobokm.
Pokud je pro mě cesta busem či vlakem kamkoli po ČR časově nevýhodná, je neefektivní.

původní Jakub P

Časová efektivita je samozřejmě taky součást celkové efektivity. A vzhledem k tomu, jak náročná jsou auta oproti všem ostatním dopravním prostředkům kromě energie i na prostor, znamená přehnané množství aut reálně zácpy a velká zdržení pro všechny v nich i mimo ně… Jak jsem psal, určitě se vždycky najdou cesty, které reálně bude nejšikovnější řešit (částečně) autem. Ale čím míň takových bude a čím větší část cest naopak bez problému zastanou ostatní prostředky, tím větší celková efektivita dopravy. Právě proto, že auta jsou tak neefektivní, měla by přijít ke slovu až tehdy, když jsou pro danou jednotlivou cestu všechny ty… Číst vice »

blue

V mém případě, ať koukám kam chci, je to 95 % všech cest. Plus taková drobnost – do auta si s sebou vždy vezmu co potřebuju, neřeším odvoz nákupu, sportovního vybavení a dalších věcí.
To není o tom, že by lidi měli převrácené potřeby, ale že se zkrátka od dob dávno minulých značně změnil způsob cestování lidí. Už to není jen za prací a zpět.
Pak samozřejmě dochází k mylným závěrům, jako jsou ty vaše.

původní Jakub P

No a kdyz to tak (95 % cest vyjde lip autem) budou mit vsichni, bude vam prevazna vetsina z nich trvat trikrat tak dlouho kvuli vsudypritomnym brutalnim kolonam. Protoze na takovy provoz silnice dimenzovat (a udrzovat) proste nejde.

Ohledne tech nakladu mluvi statistiky jasne, vyznamna cast cest autem je s „vytizenim“ jeden zadek a par papiru. Cest s nakladem, ktery by bylo obtizne dopravit bez auta je dost mozna mensina.

czhunter

Já se omlouvám, nevhodně zvoleným slovem jsem spustil chybným směrem mířenou debatu.

Napsal jsem „efektivitu“, myslel jsem „účinnost“.

Vysavače měly nízkou účinnost (díky regulaci EU stran příkonu je mají aktuálně mnohem vyšší – jejich příkon se značně zvýšil a sací výkon nesnížil).
Elektroauta mají vysokou účinnost, čili přesný opak.

Účinnost je výkon/příkon, toť vše.

původní Jakub P

Jo, s ucinnosti to dava vetsi smysl. Coz ovsem nic nemeni na tom, ze efektivita osobnich aut je mizerna s jakymkoli typem pohonu.

MildaIV

Celá západní ekologie je založená na tom, že se pokouší vše neekologické zdražit natolik, aby to bylo dostupné pouze pro bohaté lidi. Čili něco jako před 60ti lety, kdy měl auto málokdo. Pak budou zase boháči jezdit pohodlně autem po měste, kde bude spousta místa k zaparkování a většinová populace se bude muset spokojit s MHD nebo kolem.

PetrH

Fakt? Já myslel, že neekologické se prostě zakazuje. Jako ty vysavače, žárovky, nařizovala se i pohotovostní spotřeba televizí. Zdražování by k ničemu nebylo.

Hans

V podstatě máte pravdu. Z energetického pohledu mi SUV nedávají smysl ať už jde o elektrické nebo spalovací vozy. Bohužel to čím člověk jezdí je také definováno předsudky o společenském postavení a v tomhle jsou SUV bohužel zatím „in“.
Uvidíme jak se bude situace vyvíjet s tím jak budou na trhu přibývat efektivnější BEV limuzíny s dlouhým dojezdem, který zákazníci požadují. Mimochodem mezi dinosaury je na tom Enyaq poměrně dost dobře. Na trhu jsou mnohem horší obludnosti.

123

Teda já nevím, jestli s takovým Kamiqem se z vás oproti nějakému někomu se Scalou stane king a symbol úspěchu. Tyhle názory mají ti, kteří furt ještě žijí v zajetí představ SUV=BMW X5.
Prostě do toho segmentu se dnes cpe už kde co.

Jinak, ne že bych po SUV toužil, nebo jej měl, nutno ale uznat dvě věci … s léty se do toho líp leze, hlavně když segment MPV v podstatě zdechnul, a tragický stav pražských komunikací se v tom asi lépe snáší.

Ondra

Ne diky ja radsi svoji fabii. Lip se mi s ni parkuje 🙂

Pavel

Co je to za rekord, když pomalu jiny typ aut automobilky nevyrábí. Dost zkreslené skutečnosti

dana

no a proč myslíte že je vyrábí? :))

MildaIV

Kvúli ekologockým lomitúm je omezen počet „špinavých“ aut, která múžou automobilky vyrobit.
A protože na SUV mají vyšší marže, tak se omezila výroba menších aut. Další ekologické opatření EU, které v praxi poškozuje životní prostředí.

Honza

Situaci ovlivňuje příčina, ale data jsou přesná.

mgr.pavel

Vyrábí se celá plejáda typů karoserií, velikostí vozů, pohonů,..

A víte, proč automobilky na vysoce tržním prostředí prodávají hlavně SUV? Protože je zákazníci kupují.