Nový rekord české železnice. Každý občan loni ujel vlaky přes tisíc kilometrů
Jednotka řady 680 Pendolino u České Třebové. Foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Ministerstvo dopravy zveřejnilo poslední optimistické statistiky o vývoji dopravy v Česku, které letos s jistotou nebudou překonány. Podle nich loni
Podle hrubych vypoctu jsem loni najel 90tis na IN100.
Hele, přiznejte se, kdo jezdil za mě? Loni, jestli si to dobře pamatuju, jsem neujel vlakem ani metr. Za to tu tisícovku autem ani né za měsíc. 🙂
….no jenom odhadem jsem loni vlakem urcite najezdil pres 17 000 km, takze to mate u me 🙂 ….a mnoho dalsich.
Ale třeba předloni, to jsem ujel rovných cca 20 km vlakem. 🙂 🙂
Osobní rekord jsem jeden rok trhnul cca 21 000 km/rok vlakem, tak mám na pár let předježděno.
Tak oprava, zapoměl jsem přičíst i ranní cesty. To jsem se dostal někam nad 25 000 km/rok prosezených ve vlaku-hrůza. Povětšinou krajské rychlíky ČD kvality+regiokřápy po dekonstrukci. Tak použiju tu statistiku z článku, mám tedy jako průměrný cestující, na čtvrt století pokoj s vlaky. To bych pak mohl stihnou ještě tak 3.-4. reinkarnaci Šukafonů. Ps: To mi připomělo, že v regiokřápech jsem vlastně pochopil, co znamená slovo pomalost při rozjedu, špatná trakce. A taky pochopil, proč některé skupiny o Tichu zpívají i reklamy. Znáte taky ten moment, když tahle hrůza vypne motor a vám ještě chvilku hučí v uších. Teprve… Číst vice »
Rekord mam cca 25 000 km/rok, je to projezdeno za nejintenzivnejsi vystavby 1. koridoru, kdy 20-30min zpozdeni byla skoro norma a klimatizaci ve vagonech mela snad jenom Vindobobna…..
denně 116 km do zaměstnání a zpět, takže týdně přes tisíc. a stejně tak pravidelně jezdí další nejmíň 30.
U mě minulý rok vlakem po ČR 1.271 km a v zahraničí (Evropa) 14.546 km. A to byl z hlediska železnice horší rok. Takže v rámci ČR do toho průměru nějak zapadám 🙂
Tipuji, že mám kolem 25000 km/rok
Loni jsem najel hodně kilometrů určitě víc jak 1000 km – CD – REGIO JETEM byl jsem spokojený až na některé vagóny které výbavou neodpovídají 21 století i rychlost by měla být větší
Najezdil jsem několik tisíc km za minulý rok. Z jihu Moravy do Třebové, Prahy, Ústí nad Labem, Děčína a podobně. Vlakem je Cesta pohodlná a je zde i výhoda si při cestě odpočinout a prospal se. Cestují na jízdní doklad IN 100.
A co statistyky rozdělené na plně platící (osoby bez Babišovi dotace) a osoby se státní slevou (osoby s Babišovi dotace).
Nebo kolik kilometrů se najelo na jízdenky se slevou (např. kreditová jízdenka, IN25, IN50, Babišné) a kolik km bez slevy?
Nějak se mi nelíbí to míchání Babisneho a komerční kreditovky 🙂 ale v principu souhlasím
Jde o statistiku ne o politiku. Cestuje se letos na kreditovku více než loni? A platí to i pro cesty bez kreditovky? Se stejným poměrem změny? A taktéž pro IN25. Takže nejen apoliticky ale i bez ohledu na dopravce. Ale začal jsem hrubým dělením – se slevou a bezeslevy. Nebo kreditovka není sleva?
Každý občan loni ujel vlaky přes tisíc kilometrů
Tojistě není pravda. Znám několik lidí ve svém okolí kteří za celý rok vlakem nejeli ani metr.
Zkuste tuhle scénku, ta je pro vás. https://www.youtube.com/watch?v=C6ezhpy-zys
Ale dost ujelo víc jak 1000km já byl několikrát v Praze, Bratislavě, Pardubicích i jinde jo jsem z Brna
Pak by ale titulek měl znít že průměrně občan loni ujel vlaky přes tisíc kilometrů.. To by
každýeditor mohl znát.Ten úbytek je zřejmě způsoben z tarifních zmatků v krajích. Bohužel, sám jsem byl překvapen z úbytku na některých linkách, které jezdili opravdu velmi plné. Možná má někdo jinou zkušenost, ale vlaky do Blanska nejsou tak plné jako před 2-3 roky.. Zdá se mi, že tam dochází k výraznějšímu úbytku. Naopak o víkendu jsou plnější než kdy dřív..zajímavé.
Jo IDS je strašný tarifní zmatek, když při cestách Davle-Praha nemusím přemýšlet jestli jedu autobusem nebo vlakem, při jízdě něčím jiným mi lístek nepropadne,…. 😀
Píšu si cesty vlakem a loni jsem najezdil něco přes 36 tisíc km.
Zajímala by mě statistika pro koridorové tratě a ostatní. Už by to tak pěkná čísla zřejmě nebyla. Ukázalo by se, že hlavní výkony jsou prakticky jen mezi Prahou a Moravou a díky akčnímu jízdnému. Na ostatních tratích s běžným tarifem dochází spíš ke stále většímu úpadku.
Nemyslím, že by s tím mělo něco moc společného akční jízdné, ale se soustředění dopravy na koridorové tratě máte myslím pravdu.
Taková statistika veřejně dostupná bohužel není. Ledacos se dá vyčíst z dopravní ročenky o přepravních proudech, ale ta je až v létě.
Růst se určitě netýká jen tratí (tratě) mezi Prahou a Moravou, atraktivní jsou všechny koridorové tratě. A věřím, že i regionálka v oblastech aglomerací může být zajímavá.
Patriku, víte kolik lidí dojíždí denně do zaměstnání vlakem po kdejaké lokálce? Takoví těch 1 000 km najezdní za měsíc.
Najezdí.
Matematika hezká ale čísla pro jednotlivé trate by vypovídala vice. Dva hladovci maji celé kuře jeden sní celé druhý nic ale v průměru má každý půlku kuřete. Takže jsou lidi co vidí vlak max na pohlednici a jsou tratě které do toho průměru mají tak max v říši fantazii. Spíš by mne zajímalo když neustále scitaji lidi proč se ta cisla někde neobjeví. ŘSD výsledky dopravy též prezentuje veřejně.
Rostoucí čísla jsou jistě potěšující, ale titulek „Každý občan loni ujel vlaky přes tisíc kilometrů“ mi přijde na to že je na zdopravy.cz příliš zavádějící..
1) Vydělit počet ujetých osobokilometrů počtem obyvatel udá kolik ujel „Průměrný občan“, ne „Každý občan“.
2) Výpočet vychází z nepravdivého předpokladu, že na české železnici jezdí pouze čeští občané, a ne i zahraniční.
Přepočty na obyvatele se používají běžně u jiných parametrů. Samozřejmě to nebude nikdy zcela přesné, nicméně stejně tak můžete argumentovat tím, že v údaji nejsou zahrnuty cesty českých občanů v zahraničí. Nemám rád slovo průměrný občan. Přesnější by bylo jistě každý občan v průměru, ale to je příliš dlouhé a titulek je vždy částečně zkratkou.
Mějte prosím pochopení, například matematici bývají na slovo „každý“ (stejně jako na ostatní kvantifikátory) extrémně citliví.
A češtináři a novináři jsou zase extrémně citliví na příliš dlouhé a těžkopádné titulky.
Taky mne (jako matematika a informatika) ten titulek „trknul“, ale pochopil jsem, co tím chtěl autor říci a proč jej napsal tak jak jej napsal. Přesně jak to Jan Sůra tady uvedl.
Ad1) Když už, tak ne „… průměrný občan ujel …“, ale „… občan průměrně ujel …“
To je totiž něco jiného.
Opakovat se to letos ale nebude.
Ale nějaký rekord z toho podle mě stejně zase bude.
Nejvíce použité desinfekce? Největší meziroční propad v osobokilometrech? Nebo z těch pozitivních zpráv, snad se sníží počet střetů na přejezdech, třeba 🙂
Ten se naopak asi zvýší, lidi si řeknou: „Teď stejně žádný vlaky nejezděj, nepřibrzdím…“
Ten úbytek na konci roku je dle mého názoru způsoben nástupem nových dopravců. Nemám samozřejmě přesné statistiky, ale už jen letmým pohledem došlo k velkému úbytku cestujících na rychlikových linkách provozovaných Arrivou. Tento experiment bohužel českou železnici podle všeho dost poškodil. Nevím, jak je to s počty cestujících v jiných krajích, kde jezdí soukromý dopravci, ale pokud stejné jak v okolí Prahy, tak to ten úbytek vysvětluje.
Průměrný spoj na rychlíkových linkách typu Švejk nebo Tanvald by odvezl autobus, ve kterém byste si i sednul (což platilo i v dobách, kdy se tím vozili režijkáři). Jestli dva týdny takového provozu můžou snížit kvartální výkon o 0,7% si nejsem jistý. Spíš jestli nevyšly nějak delší Vánoce…
Nástup alternativní dopravců se fakt nepovedl, ale vyvozovat z toho, že to poškodilo železnici… Zajímavé by bylo porovnání po roce provozu, ale na to můžeme kvůli koronaviru zapomenout.
Ano, to máte pravdu. Díky současné situaci se skutečný výsledek v podstatě nikdy nedozvíme. Ale jak píšu výše, velký úbytek cestujících na rychlících Arrivy nastal, to je vidět pouhým sledováním, na to nejsou potřeba nějaké rozsáhlé statistiky.
Pouhým sledováním nezjistíte vůbec nic, takových jako vy se vždy vyrojí stovky, zaručeně vědí, že s tím nikdo nejezdí, bo soukromník :))
Já jsem těmi rychlíky začal díky nástupu Arrivy jezdit. Dá se koupit místenka, je tam asi dvakrát víc místa na nohy, a navíc ten vlak jede v klidu a neskáče jak splašená kráva (jako ty historické motoráčky ČD). Člověk má najednou pocit, že se nachází v civilizované zemi.
Nástup alternativních dopravců se samozřejmě POVEDL. Pravda, byly z počátku drobné výkyvy, ale dnes je situace stabilizována nikdo si na nic nestěžuje. Tedy krom držitelů režimek:-).
Jj, někdo kdo píše „režimka“ místo „režijka“ bude jistě odborník na slovo vzatý. 😀
Odněkud vítr jistě vane, přemýšlejme spolu: režimka – motýle – povedl – nikdo si nestěžuje, kromě… no to zní úplně jako takovej ten odborník, co ho máme v čele vlády 😀
Možná nestěžuje, ale ten výrazný pokles v rychlících Arrivy tu prostě je. Jak už na Budějovice, tak to pozoruji především na Tanvaldech, kde jezdím poměrně často. Proč to tak je, netuším. Soupravy jsou podobné, spíš ty Arrivy lepší, jízdní řády zůstaly, ceny spíš o něco málo klesly. Ale těch lidí jezdí skutečně mnohem méně.
No já nevím jak jinde, ale nástup RJ na R8 byl v pohodě. Možná by stálo za úvahu nepaušaliztovat. S koncem roku 2019 začlo jezdit více soukromých dopravců, a někteří měli na některých linkách různé ( i rozsahem) problémy. Určitě bych netvrdil, že všichni a všude měli problémy.
Nejde o tom, jestli byl nástup v pohodě nebo ne. Tady se bavíme o počtech cestujících a ty na lince Praha – Tanvald značně ubyli. Jak to je na lince Bohumín – Brno netuším, mám to tam přes půl republiky.
Já zas přes půl republiky do Tanvaldu. Ostravu jezdím každý víkend. Proto nemám rád to poušalizování typu všichni všude… R8 fungoval už ze startu dobře. Drobnosti, jako že jednou se obsluze podařilo donutit kafevar k funkčnosti až u Vyškova, beru jako srandu.
Ale stejně tak nedošlo k nějakému zázračnému zlepšení, a to ani na R8.
Cenas je zlepšení, a občerstvení taky. (pro rejpaly, já jezdím vždy ve voze č.1, vůz č. 5 a vyšší nikdy nepoužívám)
Tak R8 jsem používal jak když tam jezdily CD a od nového jizniho řadu RJ
zatím se to nedá moc srovnávat myslím že RJ je lepší jezdí častěji vlaky nebo vagóny jsou pohodlnější i se službami jsem spokojenější jen škoda že nestaví v Zidenicich kde staví všechny vlaky RJ směrem na Prahu, Bratislavu i Vídeň
Ovšem to, že jezdí (resp. jezdil) častěji je jenom důsledek doplnění objednávky že strany MD, že dvěma páry vlaků zaplnily ty dopolední 2h díry.
Nemohl pokles v posledním čtvrtletí způsobit změna dopravců na některých linkách v objednávce státu? Tedy, že se některý dopravce nezapočítal, či protože nefungovali pokladny ve vlacích, takže část cestujících jezdila zdarma.
Možné to je, nicméně to byly pouze dva týdny.
2 týdny, ale cca skoro 4% ročního výkonu.
A přes svátky k tomu…