Nový problém u 737 MAX. Boeing řeší, zda kabely nejsou příliš blízko u sebe
Výroba 737 MAX v závodě Boeingu v Rentonu. Foto: Boeing
Boeing a americký úřad civilního letectví FAA řeší při novém schvalování letadla 737 MAX další problém, který může vést k
Takhle to dopadá, když se na starý drak namontují neadekvátně výkonnější motory.
Ale houby. Takhle to vypadám když se k veřejnosti dostávají informace, které je jinak zcela míjejí.
Mimochodem, jaký přesně vliv mají výkonnější motory na umístění kabeláže ve „starém draku“?
Na jakékoliv informace ohledně B737 MAX je i laická veřejnost v současné době zvlášť citlivá, není se čemu divit. Pokud by se něco podobného řešilo u jiného typu letadla bez ohledu na výrobce, tak si toho málokdo všimne.
Na jednu stranu me vytaci, ze jakmile se priblizime k vyreseni jednoho problemu, obratem na povrch vypluji problemy dalsi.
Na druhou stranu aspon vyplouvaji. Lepsi nez to tutlat a cekat na dalsi pohromu.
Takze kolem a kolem asi mensi zlo.
Inu, indukce je patrně v Boeingu neznámý jev. Průchod proudu vodičem indukuje napětí v jiném vodiči, pokud je dostatečně blízko, pokud se šetří na odstínění vodiče. Také někomu problikává diodová žárovka na vratné smyčce schodišťáku?
Mně poblikávají jak úsporky, tak LEDky v předsíni, když je v ní zhasnuto. Stavební firma našeho domu to odflákla. Vyřešil jsem to klasickou žárovkou, která indukovaný proud spolehlivě vybíjí.
Tři elektrikáři si na tom problému vylámali zuby.
Přepoj si napájení (přehoď nulák s fází ve svítidle) a bude po problému. Tak jako auta v servisech opravují vyučení kuchaři, tak i elektrikáře dnes dělá kde kdo, který o elektrice nemá šajnu.
Tady nejde o indukci, ale o riziko mechanického poškození. Kabelové svazky v letadlech jsou noční můra a řeší se tam nejmenší detaily, aby náhodou nedošlo k poškození.
Tak ono v každém typu letadla chyby jsou jak u Boeingu tak u Airbusu. A to že MAX bude jedno z nejbezpečnějších letadel bude asi pravda právě proto, že se mnoho chyb při uzemnění a certifikaci najde. I tak ale MAX určitě nebude bez chyb nikdy, ostatně jako žádné jiné letadlo. MAX měl prostě akorát smůlu, protože pád způsobylo víc chyb zároveň a některé z nich byly fatální.
Máte kus pravdy. Aneb stokrát nic umoří i vola… jakmile začnou letadla padat, důvěra v jejich výrobce poklesne. Pokud se výrobce rychle nepoučí ze zjevných chyb, nemá na trhu nadále šanci.
Takovéhle nálezy se řeší v jednom kuse u všech typů. Kontroly (výměny) konektorů, kabelů, toho jsou bulletiny plné. Tepat Boeing za to, že dělá co má (hledá a reportuje potenciální potíže) je dost kontraproduktivní a v letectví nemá co dělat (nemluvíme teď o MCAS, tam si to zaslouží). Chyba není chyby dělat, ty dělá úplně každý, chyba je je tutlat, maskovat, přehlížet.
Já bych Maxem neletěl teď ani náhodou. Ať si to povolí v USA, ale v Evropě a Asii budou snad tvrdší. A necuknou, dokud v USA nebude žádný problém po dobu nejméně 2 let.
https://www.bugemos.com/?q=node/603
Velkej, (zatím obćas) létající zmetek!
Mají za sebou 40.000 vzletů a přistání.
Jenom??? Ten údaj máte odkud? Znáte zdroj? Boeing každý rok aktualizuje statistiku nehod http://www.boeing.com/resources/boeingdotcom/company/about_bca/pdf/statsum.pdf a u moderních proudových letadel připadá jedno zničené letadlo se ztrátami na lidských životech („Hull losses with fatalities“ na straně 19) průměrně na 10 milionů vzletů. Takže jeden ztracený MAX na 20 000 vzletů je o dva řády výš. Dokonce i Boeing 707 z šedesátých let měl „jen“ 4 ztráty na milion vzletů (tedy 10x méně než MAX k dnešnímu dni).
Tak to se nelze divit, když měl dvě fatality, které daly hodně mrtvých na zatím celkem málo statrtů – je to úplně nové letadlo, které ještě nemělo čas si statistiku vyžehlit (nasbírat vyšší čísla startů jako třeba ta 707, které z počátku padaly i několikrát do roka). Třeba překvapivě statisticky špatný je Concorde a přitom měl „jen“ jeden crash.
Tak už jsem to nejspíš našel: https://randy.newairplane.com/2018/05/22/737-max-a-year-of-serving-the-globe/ Rok po uvedení do provozu s cestujícími a dodání 130 kusů 737MAX naakumulovali 41 797 letů. Vzhledem k tomu, že létali do odstavení skoro dva roky a výroba akcelerovala, tak mohli zvládnout aspoň 200 tisíc letů. Jakmile bude MAX masově v provozu, tak se čísla určitě zlepší, ale i tak budou muset „žehlit statistiky“ mnoho let, aby se dostali tam, kde je dneska 737 NG.
To ano. Poslední velký crash NG byl 2016 FlyDubai v Rostově, ale tam bylo překvapivě málo cestujících (60 tuším) a pak až někdy kolem 2010 byly nějaké velké věci. Takže dohnat tuhle celkem působivou statistiku potrvá.
Nevidím tady komentáře usera jen tak a jím podobným, že stačí nahrání SW :-)))
No kluci nevadí, každý se X krát v životě sekne :-)))
Náš ústav se vám, pane Hudečku, mými ústy co nejsrdečněji omlouvá za toto politování hodné nedopatření, ke kterému dochází MAX jednou za deset let!
Až mi ukážeš tu lufthansu z waršavy do kuala lumpuru za 12 tisíc, tak ti to okometuji i k tomuto tématu .)
nějak jsi se z toho LOT vlákna vytratil, když ti tam asi šest lidí vysvětlilo, co kvákáš za nesmysly 😀
Nejen zkraty. „In addition, the engine manufacturers discovered a possible weakness that could cause a rotor to shatter, and Boeing found a manufacturing problem that caused workers to inadvertently remove panel coating that protects the fuel tank and fuel lines from a lightning strike. “
viz https://www.businessinsider.com/boeing-737-max-investigation-finds-new-concerns-with-wiring-engines-2020-1
Díky za zdroj i citaci, nestíhám vše. Smysl a informační obsah sdělení je takto jasný., doufám že všem ctěným diskutujícím.
Je nám jasné, že toto nepotěší nikoho, protože tytéž motory má i A320NEO. 🙁
Díky za mínusy, asi tu má někdo problémy s formulací „engine manufacturer“ (výrobce motorů) a faktem, že motory LEAP jsou jak v Maxech tak v Airbusech A320NEO. Takže cokoliv se najde na motorech velmi pravděpodobně postihne oba výrobce.
Tady už důvěru vrátí jen prokazatelné sešrotování tohoto typu a vytěžení co nejvíce dílů pro další využití. Jen tak výrobce ukáže, že byznys jde v tomto případě stranou.. Ano, je to nepředstavitelná suma. Ale vše další už většina cestujících, ale i odborného personálu bude vnímat jako látání jednoho průšvihu.
No nevím. Letadlo je komplexní technické zařízení, takže problémy běžné nastávají. Ale musí se těšit a ne ignorovat jako MCAS.
Asi tak. A právě proto považuji kosmetické změny ve vedení Boeingu za nic neřešící a za trvalou hrozbu firmě.
Ono by možná stačilo, kdyby za berany seděli piloti a ne opice cvičené na mačkání čudlíků v předem daném pořadí. Jeden ovladač vyřazující všechny automatické obvody a berany do ruky.
Max.. v Maxovi upravý SW, pak ty kabely, dají 3 měřič úhlu náběhu a může vesele do vzduchu :-)))
Civilní letoun bez schopnosti aerodynamického řízení? Děkuji, nechci. Jen těch průletů letadel oblastmi s elektrostatickými výboji… Proč myslíte, že jsou F-117 jako aerodynamicky neřiditelné omezeny na oblasti, kde nehrozí jamming či odpálení elektronického řídicího systému? Ostatně právě počasí a podcenění PVO bylo příčinou sestřelu F-117 nad Srbskem. Děkuji, ale popření základních pravidel letecké konstrukce do (znovu)objevu antigravitačních technologií nemohu respektovat.
Co tím myslíte? Aerodynamické řízení má každý letoun (snad kromě rogala).
Proboha člověče proč máte tak ukrutnou touhu vyjadřovat se k věcem, o kterých nevíte prakticky nic?
Není spíš problém, že mezi sebou interferují?
Speciálně, když je v další větě, že jsou příliš blízko u sebe. Tvrdej zkrat se mi nějak nezdá.
Všude v USA reportují „short circuit“, což je v překladu zkrat, např. zde https://edition.cnn.com/2020/01/05/business/boeing-737-max-wiring-issue/index.html nebo i na the New York Times, které s tím přišli první.
Může být, je nebezpečně mnoho těch, kteří mezi „short circuit“ a „induction“ či „interferrence“ rozdíly nevidí.
Opravdu zkrat (při potenciální prodření izolace). Většinou se řeší upevnění ve svazcich a jejich blízkost k něčemu, hlavně kvůli vibracím. Musí být perfektně sesvorkované, nesmí „vlát“ ani se dva svazky sebe někde dotýkat. To poslední asi bude zmíněný problém (odhadem). I proto zřejmě ta zmíněná snadná náprava.
A to jsou ty kabely vedeny jinak než u NG? 🤔
Buďme rádi, že o všech skrytých vadách NG (zatím) nevíme.
Těch vad tam bude taky dost. Jen se zatím neprojevila žádná fatální. Navíc jedna závada (byť závažná) letadlo k zemi nepošle. I ten MCAS by prošel…. kdyby přidali kontrolku a kvalitní přeškolení k tomu.
Ne každá zjištěná závada vede k uzemění letadel. Většinou stačí kontrola problematického místa a časem se připraví oprava, která se pak postupně uplatní u všech postižených letadel. To je běžná praxe nejen u letadel, ale i u aut.
Tak nějak. Kdy měla naposledy svolávačku Škodovka?
Letadla jsou fascinujícně komlexní a komplikované stroje a také proto mají tuny závad. Proto také mají rendundanci, aby to nevadilo. 🙂 Fatality jsou vždy tam, kde se sejde řetězec pochybení. Jedna závada nesmí vadit.