Nový problém pro dopravce. Cena AdBlue vylétla během týdne trojnásobně, někde chybí

AdBlue se musí tankovat do novějších dieselových motorůAdBlue se musí tankovat do novějších dieselových motorů

Velkoobchodní ceny vylétly během týdne podle Česmadu na trojnásobek.

97 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Ernest

ještěže tu jezdí spousta starších vozidel, které AdBlue nepotřebují…. a nepochybujte o tom, že lidi kteří dokážou o**bat elektroniku v nových vozidlech tak, aby nastartovala i bez AdBlue existují……….. jsou tu a mají docela fofr

Vochomůrka

To AdBlue je taky pěkná blbovina. Stále víc si vážím svého dieselu z roku 2008 😉

Rejpal

Na železnici se do vozidel s novějšími spalovacími motory také tankuje AdBlue, ale do takové neremotorizované 810 žádné AdBlue není potřeba. Tak třeba budou zachránci dopravy.

Halamus

Za 5 Kč se můžu zájemcům do AdBlue nádrže vymočůvkovat.

Otakar

Dáte celý litr?

Cestující, teď ale doma

Zhruba tak po 10 pivu

ABC

po desatým pivu, to už je jak průtokový ohřívač 🙂

Miroslav Macek

Kdyby ste vy kurvy jezdili na elektriku tak máte klid.

Pája

I když je to psáno poněkud svéráznou mluvou, klid by neměli. Jedině za předpokladu dostavby JE nebo „nějakého“ stabilního zdroje/zdrojů a dalších investic do přenosové soustavy.

Axel

Nechápu tu „lásku/nenávist“ vůči autům, které mají jiný pohon než diesel… Pro někoho už dnes může dávat smysl auto bez spalovacího motoru … to ať si rozhodne každý dle své peněženky … to samé ohledně zvýhodňování městského parkování dle typu motoru v autě = rozhodnou si to voliči ve větších městech … Mě jako venkovanovi do jejich volby nic není (=jestli auto s baterkou má prioritu při parkování v širším centru aglomerace). Protože, já, jako přespolní, vůbec nemůžu zaparkovat v širším centru (leda parkhaus) „Elektromobily teď nikdo nechce, ale až budou za 350 tisíc, tak se ve frontě na ně… Číst vice »

Vojtech

Pokud udělá VW pronájem baterii jako čínské MIO, tak bude za 300 tis i Enyaqa ne jen ty levne strojky

Jiří Kocurek

Svérázná? Tak zkuste takhle vyjet na policajta, že má kurva přijet elektromobilem.

Vojtech

Na 1 l benzinu je třeba 2kWh elektřiny. Takže když nebudeme kupovat ropu, tak můžeme elektřinu hnát místo přes Slovnaft, Litvínov a Kralupy přímo do aut… nafta je jen 1,5kWh, ale když přečtu adBlue.. tak je to stejně. A nemám emise, máma zdravější vzduch a ŠvejkovE utrOu nos

Halamus

Jezdím elektrikou a mám klid. Ale každý tuhle možnost nemá.

Honza D.

Pravda, ne každý má tuto možnost. Tuhle jsem hledal tramvaj v Pacově a možná mi to nebudete věřit, ale nenašel jsem. 😉

Jiří Kocurek

Tuhle jsem si kupil brambory. Pochybuju, že je vyorávali traktorem na elektřinu. Fanatik by takové brambory měl odmítnout… koneckonců i chleba, elektrický kombajn snad ani neexistuje.

Kubrt

Náš soused kovozemědělec si v 70. letech na své minipolíčko sestrojil elektrickou oračku – stavební vrátek umístěný na vozíku, který se na souvrati zafixoval a přitahovaj/odvíjel klasický koňský pluh. S elektrickými traktory experimentovali soudruzi v CCCP už před 60 lety https://www.agroportal24h.cz/clanky/soveti-v-50-letech-postavili-elektricky-traktor-s-napajecim-kabelem-vynalez-nyni-znovu-objevuje-svetovy-vyrobce

Vojtech

Jsi 10000 let za opicema. (Jinak noc proti Tobě Jiří, píšeš sem hezky). Agri voltaika je ten trend. Dolary c otočné verzi zabraňují přehřívání půdy, traktor bez problému nabijí, přebytky energie prodat a ještě zbude. Jen to ty naše zabednene hlavy ještě neznaJi, v Bavorkslu a ve Francii to frčí docela slušně a ještě jsou na to ekologické dotace a ekologické bonusy (levnější úvěry)

Vojtech

Preklep Panely které jsou otocne

Kubrt

No jistě, situace na trhu s elektřinou je teď úplně, ale úplně klidná.

Axel

jj

Air Traveller

Tak ted budeme nadávat na drahou elektřinu…

Pavel

Majitelé benzinových motorů by se neměli předčasně radovat. Při nedostatku AdBlue by se mohlo přihodit, že nebude mít kdo přivézt cisterny s benzínem do čerpacích stanic …

Zrzek

Tak pár tahačů dle norem Euro 3, 2 a méně se snad ještě najde.

Jan Sova

To sotva. Nákladní dopravci jsou motivováni k provozování vozidel splňujících novější normy Euro 5, 6, a to sazbou mýta. Zrovna u cisteren zavážejících čerpací stanice jsem už dlouho žádný šrot nepotkal.

Rossec

Ad Blue mi nápadně připomíná monogram Andrej Babiš.

Jirka

Rossec mi nápadně připomíná blbec.

Axel

A co má pan Andrej Babiš společného s Ad Blue? Přece GreenChem B.V. sídlíí v offshore, takže? Což je atypické v rámci Agrofertu nebo jiných firem navázaných na Babiše. Prostě nelze udělat jednoznačné rovnítko. Neboť činy a slova se u jeho party často rozchází, leckdy velmi výrazně… Podobně jako vůbec nedává smysl proč jaksi velice komplkiovaně si pořídil 16 luxusních baráků ve Francii… Docela bych věřil, že chtěl zajistit nějaký neznámé baráky, aby se případně měly kam schovat jeho děti, „kdyby něco“… Jenže pak nedává smysl proč o pár roků později nechal svého syna ?poslat? (?unést?) na Krym, tj. na… Číst vice »

PeterC

AdBlue sa vyraba v Dusle Sala = AgroFert…aspon pre slovensky trh.

Jaroslav

a pro cesky taktez, vyroba je zrejme toho casu bud zastavena nebo omezena na technologicke minimum

Axel

Ale prodejní marže z dodávek AdBlue končí v GreenChem Holdings B.V. neboť tato firma je obchodníkem s AdBlue.

A právě tato firma – GreenChem – má atypické sídlo – sídlí v offshore (na rozdíl od většiny jiných firem veřejně spojovaných s A. Babišem)

https://www.greenchem-adblue.com/about-greenchem/

Axel

Osobně mi připadá článek příliš stručný… tj. je povrchní = je na nic. Např. proč není připomenuta loňské velmi velmi zvláštní přerušení dodávek ropy vlivem údajného náhlého znečištění ropy v ropovodu a následná celosvětová velmi tvrdá obchodní vyjednání např. ze strany Saúdské Arábie? Takže krom nástupu zimy a krom chybných priorit o zdrojích energie (elektřina ze slunce/větru bez dostatečně dimenzovaných drátů pro „přepravu“ této elektřiny) by se asi mělo zmínit i vliv producentů ropy/zemního plynu … viz aktuální článek Hospodářských novin (novináři O. Houska, P. Lukáč): „ZA DRAMA S CENOU PLYNU NEMŮŽE JEN ZELENÁ POLIKA. RUSKO BY MOHLO NYVÝŠIT DODÁVKY… Číst vice »

Kubrt

V zásadě jde o tlak Gazpromu, tedy 51% majitele NordStream2, aby tento plynovod byl schválen do provozu německým regulárotrem. Podle evropských pravidel by plynovod měl být oddělen od těžby a prodeje plynu (analogie železniční dopravní cesty a dopravců), měl by umožňovat dopravu plynu i jiným firmám. Regulátor teď posuzuje, jestli vytvoření Nord Stream 2 AG je dostatečné oddělení plynovodu od težařů – spolumajitelů (Gazprom, Wintershall).

Axel

Nemám takovou odvahu jako Vy, abych sepsal krátce a úderně: „kdo je viník“… Tím myslím, že příčin je povícero. Jen jsem upozornil na jednu z příčin, která asi byla vyvolána aktuálně, uměle, zlomyslně (resp. z důvodu hrabivosti anebo když už mám pozlacenou štětku na čištění toalety, tak proč si nepořídit ještě nějakou dražší „ko*otinu“) Naprosto pregnantně popsal Václav Bartuška tu komplexnost kdo s kým, kdo proti komu … když před víc než 10 lety byl přerušen dodávka plynu přes Slovensko. Bartuška, jako státní úředník z ČR, která tou dobou předsedala Evropské unii, byl u jednání mezi některými ukrajinskými a ruskými… Číst vice »

Kubrt

Netvrdím, že situace kolem Nord Stream 2 je základ všech dnešních problémů, to vůbec ne, ale je to jeden ze střípků. A když je řeč o cenách zemního plynu v Evropě, je to střípek podstatný.

Axel

Může být… Nevím… IMHO pokud jde o opravdu velké peníze, tak my, běžní občané, se dostanem k NEZKRESLENÝM podstatným informacím až se zpožděním … Aktuálně bych si tipnul, že široké laické veřejnosti jsou předloženy informace neúplné – zhruba jako „ledovec“, tj. vidíme tak 10% až 20% celku, zbytek je pod hladinou (tak jako je nad/-podhladinový podíl ledovce … do té doby než se ledovec polopřevrátí, až se změní těžiště vlivem roztátí té části co je nad hladinou) Právě proto jsem upozorňoval na možnost se poučit z příčin těch loňských zvláštních výkyvů u ropy… Stačí si dohledat „nahoru-dolů-nahoru-dolů“ např. u rafinerií… Číst vice »

mimochodem

Prosim, o jakem nedostatku plynu v zasobnicich je rec?
https://agsi.gie.eu/#/

Tady si muzete rozkliknout jednotlive zeme a zjistit stavy zasobniku jednotlivych firem.
Pozn.: u nekterych firem tato informace zcela chybi, protoze ji firma neposkytuje. Neocekavam vsak, ze treba v pripade ceskych MND je v zasobniku nula.

Axel

Kde mluví o nedostatku? Mluví o podprůměrném stavu zásob Já jsem naprostý laik ohledně zásobníků plynu, takže možná se mýlím… Ale když už použiji Vaši webovku, tak loni v říjnu v Německu bylo hlášeno stav zásob 215 milionů (asi kubíků) zemního plynu. Zatímco letos uvádí zásoby v Německu ve výši 163 milionů, tj. oproti loňsku míň o 25% https://agsi.gie.eu/#/graphs/DE Nicméně pointou článku nebyl následek (podprůměrné množství zásob plynu), nýbrž přičina … Citovaný úředník českého ministerstva zahraničí uvádí souvislost s tím, že některé zásobníky obhospodařuje koncern, který je také importérem ze zahraničí, tj. Gazprom prý má pod palcem některé zásobníky plynu… Číst vice »

Axel

Oprava – zásoby plynu na agsi.gie.eu jsem napsal v TWh (tj. nejde o kubíky)

Vochomůrka

Bartuška je fanatik, toho nelze brát vážně.

Axel

Proč jej považujete za fanatika ve smyslu zajištění dostatku/stálosti dodávek energií pro české spotřebitele?

Připomenu, že diplomatická část tohoto úkolu je pracovní náplní pana Bartušky, který dělá na Ministerstvu zahraničí (Energetickou koncepci ve smyslu zejména výroby má na starosti Ministerstvo Průmyslu a Obchodu)

mimochodem

Pripomenu, ze clovek, ktery ma mit na starosti reseni nasi energeticke bezpecnosti (!!!), ma v energetice nulove vzdelani (vystudovany zurnalista) i praxi a prakticky cely zivot jede v kdejakych vysokych statnich pozicich. Staci si precist treba tenhle nedavny rozhovor s Bartuskou na CRo: https://www.irozhlas.cz/ekonomika/zasoby-zemniho-plynu-dodavatele-nedostatek-dojde-plyn_2109281528_vtk Ten clovek budto absolutne nevi, ktera bije, nebo zcela nepokryte lze. „Jsme nejvetsi odberatele plynu. Musime byt tvrdi odberatele.“ A to ve kterem vesmiru si kupujici muze urcovat cenu? Bartuskovi asi jeste nikdo nenatelil, ze je ve vystavbe uz druhy plynovod (Sila Sibire 2) do Ciny. A objednana kapacita Evropu daleko prekona. Ale nene, my musime… Číst vice »

Axel

Pane Mimochodem, tvrdíte: „Jsme nejvetsi odberatele plynu. Musime byt tvrdi odberatele.“ A to ve kterem vesmiru si kupujici muze urcovat cenu? Moje reakce: Na férovou cenu si zákazník šáhne obvykle tehdy, když si může vybrat od víc dodavatelů… Tj. je empirická zkušenost, že monopol prodražuje/navyšuje ceny… Stačí si podívat na průměrné ceny, za které Gazprom prodával jednotlivým evropským zemím. https://www.researchgate.net/figure/Gazprom-prices-to-Europe-by-country-2013_fig11_276396630 a) Německu, které měl zbudovánu infrastukturu (plynovody) od spousty RŮZNÝCH dodavatelů plynu, prodával Gazprom za výrazně nižší ceny). b) Naproti tomu např. do Makedonie dodával Gazprom o 45% dráž… neboť Makedonci v té době fakticky měli malou/žádnou možnost kupovat plyn… Číst vice »

mimochodem

Jsem jen pouhy vidlak a mozna si to tak predstavuji jako Hurvinek valku. Jasne, ze konkurence firem provozujicich obchod se skutecnym zbozim (narozdil od spekulujicich obchodniku jako Bohemia Energy apod.) funguje, potud rozhodne nejsme ve pri. Energeticka bezpecnost pro mne v prvni rade znamena, ze: 1) energie v prvni rade vubec budou 2) ze budou za rozumnou cenu (jako prijemny bonus) … 99) ze budou z geopoliticky prijatelne zeme, protoze hrejivy pocit u srdce behem zimy nestaci Zkratka pragmaticky pristup a fungujici obchod. Poptavka v Asii je vyssi a vyssi, Cinan za suroviny nabidne vice penez, Cinan zacina mit vyssi… Číst vice »

Axel

Obávám se, že to co tvrdíte jste ničím neprokázal. Vnímám Vás jako Barona Prášila, který všechno zná, všude byl, všemu rozumí. Osobně nevěřím, že máte k dispozici aktuální informace. Je to logické, neboť jde o obchody za miliardy, každý měsíc. Čili jak by se řadový člověk dostal k takovým detailním informacím, o kterých mluvíte? My řadoví lidé se o detailech dozvíme až s časovým odstupem, leckdy velkým časovým odstupem. Konkrétně můžu se zeptat, na zdroj Vaší informace, že JSOU ZISKOVĚJŠÍ pro Gazprom dodávky plynovodem Síla Sibiře z Ruské federace do Číny … ve srovnání se ziskovostí Gazpromu při dodávkách do… Číst vice »

mimochodem

To mne vnimate vcelku spravne. Skutecne tomu nerozumim a proto pokladam tyto otazky, abych tomu porozumel trochu lepe. Vychazim pouze z verejnych zdroju, jako napr.: https://www.reuters.com/business/energy/exclusive-china-looks-lock-us-lng-energy-crunch-raises-concerns-sources-2021-10-15/ https://www.handelsblatt.com/unternehmen/energie/lng-us-gas-nach-china-statt-europa-laut-insidern-strebt-china-mitten-in-der-gaskrise-milliardendeal-an/27708622.html https://www.upstreamonline.com/lng/gas-prices-continue-to-surge-as-europe-and-asia-compete-for-lng-cargoes/2-1-1075340 a dalsich. Zkratka, Cina je nenasytna a nakupuje vsechno, co jde, za jakoukoliv cenu. Jestlize se jim vyplati tohle, opravdu ocekavate, ze Sila Sibire 1+2 nepojedou naplno? Navic bez prekazek, kterych se jim dostava v Evrope s NordStream2? Mezi RU a CN je ocividne zajem ten business dokoncit na obou stranach hladce a bez prekazek, u NS2 to tak nevypada. Takze na jedne strane Cina, co koupi vse za jakoukoliv cenu, na… Číst vice »

Axel

Ani v jednom ze 3 odkazů není to co tvrdíte. Tak znovu: Konkrétně můžu se zeptat, na zdroj Vaší informace, že JSOU ZISKOVĚJŠÍ pro Gazprom dodávky plynovodem Síla Sibiře z Ruské federace do Číny … ve srovnání se ziskovostí Gazpromu při dodávkách do Evropy? P.S: Já vycházím např. https://ec.europa.eu/energy/sites/default/files/quarterly_report_on_european_gas_markets_q1_2021_final.pdf ale o cenách za plyn, které jsou skrz plynovod z Ruské federace do Číny, se tam nepíše (patrně nejde o veřejně dostupnou informaci) Pozn. dal jsem odkaz na vydání publikace za první kvartál letoška. Existuje i za druhý kvartál, nicméně jsem opatrný jestli obsahuje korektní údaje… vzhledem k velmi podivnému chování… Číst vice »

Axel

viz rozhovor s Bartuškou – dostatku elektřiny se věnuje zejména od 17. minuty
https://www.reflex.cz/clanek/prostor-x/91263/bartuska-cesko-a-cely-nas-svet-jsou-v-ohrozeni-za-par-let-uvidite-rusko-tu-jaderne-bloky-stavet-nebude.html

Rozbor situace jestli budeme mít dost elektřiny. Faktický. Věcný. Žádný fanatismus.

J.K.

Už s rostoucí cenou paliv jsem si říkal, že snad zkusím dovézt cisternu benzinu z Turecka (8 TKL za litr na běžné pumpě), teď bych k tomu asi mohl přibalit i AdBlue….

Gwann

a o zdanění dovozu paliv jste slyšel?

Jiří Kocurek

Ale může se stát že i po zaplacení daní to vyjde levněji.

mimochodem

Jasne. Staci se mrknout na libovolny hranicni prechod z Bavorska do Cech.

Na Rudu tedka jezdi fura lidi, protoze doma maji litr za 1,8 EUR.
Stavba nove pumpy Free1Gas co nejbliz k hranicnimu prechodu (jeste pred Rudou) tak pro ne bude zrejme solidni vyvar.

J.K.

Asi jo, hlavně směrem k hranicím ta cena kontinuálně roste, takže to může být slušný… A nakonec z toho vytěžíme naší spotřební daň, tak proč ne…

Gwann

nakoupení si do vlastní nádrže není dovoz celé cisterny….

mimochodem

Tak jsem se vcera zastavil na obrovske pumpe v Nyranech, pul hodinky cesty od Nemecka.
Strudl zejmena dodavek zasahujici az do krizovatky na hlavni silnici, z obou smeru.
Hop ven z dodavky a jedem, jeden kanystr za druhym.
Mazec. Ale pri rozdilu kolem 14 Kc/litr se to fakt vyplati.

Gwann

spočtěte si ty náklady na cca 2tis km jízdy kamionu včetně celého „opruzu“ po cestě i při vyclení.

jako fakt ne. úspora bude naprosto minimální. krom toho taky může být turecká norma jiná a tudíž s tím budou problémy prodávat.

kdysi jsem dělal pro ropný koncern a tyhle arbitráže se absolutně nevyplácejí. např. my jsme OMW prodávali palivo z naší rafinérie v Bavorsku, oni nám zase ze Schwechatu. A vzájemné účty jsme si započítali. Marže na palivech je tak nízká, že se nevyplácí nic vozit na delší vzdálenost.

Pokud nehrajete šméčko s DPH/spotřební daní.

Jiří Kocurek

To byl jen příklad, že při nějakých cenách už by to vyjít mohlo. A pro vlastní spotřebu v traktorové stanici v nějakém zemědělském družstvu to může být zoufalý čin poslední záchrany jak zorat pole a osít ozimy.

J.K.

Jo, už by to vyšlo lépe i s naší spotřební daní, i s tím kdyby tam ta turecká daň zůstala. (A u AdBlue neslyšel.)

Petr

velkoobchodně možná , ale Eurooil minulý týden cca 7kč nyní 70 Kč // tohle už je ne zlodějina,ale prasárna

Greta

Shell je slušnější, z 13 na 30 Kč za litr.

Jaroslav

Jenom pro doplneni. Kdo je nejvetsim vyrobcem AdBlue ve stredni Evrope? Duslo Sala, soucast Agrofert.

Potulný wechtr

Duslo Šaľa je gigant fakt tak ve střední Evropě. Jinak největším výrobcem v Evropě jsou závody Norského koncernu Yara s největším závodem na výrobu adblue v severoněmeckém Brunsbüttelu. Větší produkci adblue má i Německý BASF, v několika závodech po celém světě.
Výrobců je po světě dost. Asi by stačilo tu srágoru dovézt v tankeru.

Marek Janík

Já že Yara existuje jenom ve FarCry 6…… no, člověk se pořád učí

Potulný wechtr

Teda to jsem si musel vygoooglit.
Člověk se furt učí.
🙂

Jaroslav

To je hezke, ale obavam se, ze neni vytvoren ani dodavatelsko-logisticky retezec ani dostatecna vyrobni kapacita v Nemecku, ktera by byla ihned k dispozici. Dle clanku na kurzy.cz, ktery jsem cetl cca v pondeli je vyroba AdBlue na Slovensku, ale i v Polsku prakticky zastavena.

Kubrt

Výrobní kapacita existuje – ta výroba běžela dosud, poptávka po močovině nijak skokově nevzrostla, jen výrobci snížili produkci, protože momentálně je drahý plyn. Na to zareagovala cena močoviny, takže se ustaví nějaká nová rovnováha a pojede se dál. Až se rozjede Nordstream2, tak to zase bude jinak.

Potulný wechtr

Vzhledem ke skutečnosti, že Norsko nějakou těžbu má, tak se dá předpokládat, ze se tam výroba nezastavila.
Německo je plynovody protkáno mnohem hustěji než východní evropa.
Kdo ví jak tohle dopadne.

Air Traveller

a co má být?

ABC

Ještě že šukafon žádný nepotřebuje

Jiří Kocurek

Zabudování autobusového motoru do železničního vozidla snižuje jeho emise i při volnoběhu!

Kubrt

Označovat Adblue jako „vedlejší produkt výroby hnojiv“ není úplně správné. Močovina, jakožto aktivní složka Adblue, je jedním ze základních výrobků chemického průmyslu, má řadu uplatnění (hnojiva, lepidla, pryskyřice, krmení pro dobytek, Adblue). Zpravidla se vyrábí v jedné továrně (dříve se říkalo dusíkárně) spolu s amoniakem a dusíkatými hnojivy, protže to tvoří pěkný systém: na vstupu je zemní plyn (případně jiná uhlovodíková surovina) a vzduch. Zemní plyn se parciálně zoxiduje na vodík a CO2. Vodík se vzdušným dusíkem dá amonika NH3. Část amoniaku se použije na výrobu močoviny – reakce amoniaku a CO2 (z parciáloní oxidace). Tudíž Adblue není vedlejší prdukt… Číst vice »

Gwann

krásné shrnuto. není co dodat.

jen možná to, že cena hnojiv dost nehezky poskočila, takže se můžeme těšit na vyšší ceny potravin kvůli drazsimu zemnimu plynu.

Greta

Hnojit se má hnojem nebo kompostu. Močovina, i když dnes prakticky výhradně inhibovana, je na poli zdrojem emisí amoniaku, ledek zase znečištuje podzemní vody dusičnany a obojí narušuje koloběh dusíku a ničí edafon.

Kubrt

Což by znamenalo navrátit se s planetární populací někam k roku 1920, takže cca 1/3 dnešního počtu.

Axel

Před nástupem importu ledku z dalekého zahraničí (Chile, Nauru v centrálním Pacifiku) tvořily výdaje na živobytí (zejména na potraviny) zhruba 60% až 80% rodinného rozpočtu běžné pracovité rodiny, která žila na venkově ve vlastním, zčásti měla své vlastní políčko a zčásti se (mimo sezonu) živila jinak, např. drobnou řemeslnou výrobou

Gwann

a taky se jedlo daleko méně masa a více různých kaší než dnes. prostě celkově ústup někam hodně zpět. to nikdo nechcete.

Axel

„maso ve středu a v neděli“

Nedávno jsme byli ve skanzenu, kde byla 1:1 chalupa dle stavu z předminulého století včetně inventáře. Tj. např. postel byla v původních rozměrech, možná něco zůstalo i z původního dřeva jako materiálu na tento kus nábytku…

Úplně mě překvapilo, jak ta postel byla málo široká. Snad 90 cm? Mouvím o posteli pro oba manžele plus pro nejmenšího prcka, pokud bylo nárazově potřeba (=aby jej sourozenci nezalehli)

Zhruba to odpovídá tomu co je vidět ve filmu Želary.

Jiří Kocurek

S tím melouni nemají nejmenší problém. Hladomor 2x horší než ten před 90 léty za Stalina, tehdy pro lepší zítřky. Sebrali zemědělcům všecko a prožrali i to, co se mělo zasít. Na brambořišti pak vyorali myš, překvapivě žádné brambory.

Axel

jj

peter

Evidentne o polnohopodarstve a vyzive rastlin neviete nic. Aby bola uroda, tak rastliny potrebuju dostat urcitu vyzivu. Zakladom je dusik, fosfor, draslik. Chceme mat urodu 4 tony psenice z hektara. Pre rastlinu potrebujeme dodat 74 kg cisteho dusika. Tomu odpoveda 60 ton mastalneho hnoja na 1 ha pola.
Jedna krava rocne vyprodukuje nejakych 12 ton hnoja, takze by bolo treba tak 5 krav na jeden hektar. V CR je 2 958 603 ha ornej pody a k tomu mate 1.4 mil. hovedzieho dobytka, takze tak mate 1/10 potrebneho poctu dobytka.

Gwann

přečtěte si něco o tzv. středověkkém začarovaném kruhu v zemědělství. chlévských hnojiv nikdy nebylo dost. a výsledkem byly nízké výnosy. které zase neumožňovaly dostatečnou produkci krmiv, což zase podvazovalo „výrobu“ chlévských hnojiv.

mimochodem

To vite. My se k tomu blahobytu proste proregulujeme. Teda, pardon, ne k blahobytu, ale k zachrane planety. Nase unijni vrchnost zcela otevrene sdeluje, ze nadchazejicich 20 let pujde zivotni uroven jenom a pouze dolu. Nase lokalni reprezentace nam rika, ze je to hotova vec a je nutno to pojmout jako investicni prilezitost. Stret s realitou (zvysena poptavka v prumyslu + v zime se musi necim topit) nemohl prijit ve vhodnejsi dobu, protoze jeste nedoslo k definitivnimu odstrihnuti od stabilnich zdroju energie. — Potraviny a zemedelstvi, to je pak uplne jeden velky spatny. Nikomu se nevyplati delat hlubokou orbu (sekundarni… Číst vice »

Patrik

To zdražování pohonných hmot je nový trik jak vrátit lidi do MHD. Jak začal covid, tak jsem si koupil auto a jezdil autem a myslel jsem, že se už do MHD nevrátím. Rostoucí cena pohonných hmot mě donutila vrátit se do MHD.

Huh

Kéž by se to týkalo i všeho zboží a jeho nesmyslné převážení přes půl světa nebo v případě potravin i přes půl republiky nedává smysl…

Zrzek

Kdyby jen přes půl republiky. Například naše obchodní bilance v másle s Německem. Nevím z hlavy, který rok, ale víc jak 5 let to není. Dovoz 6700t, vývoz 6300t. To samé je masný průmysl, odvezu prasata na zpracování 1000km a potom maso přivezu zpět.

mimochodem

Pri nahlednuti na stranky CSU se nemohu zbavit dojmu, ze se jedna toliko o navrat na cenovou uroven let 2011-2014 (a v te dobe byly platy zase o neco nizsi, nez jsou dnes).
https://www.czso.cz/csu/czso/ceny-pohonnych-hmot-od-roku

Ale souhlasim – tak jako vsude, i tady plati, ze dobre uz bylo a dlouho bude jen hur, aby pak mohlo byt zase trochu lip.
Ostatne, jsem prekvapen, ze zde nevysel zadny clanek venujici se revizi smernice o zdaneni energie, coz jiste prinese spoustu zabavnych momentu zejmena ve vychodni casti unie. https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/cs/qanda_21_3662

Air Traveller

Jojo .. trik .. a dělají to ilumináti.

mauriicio

Nebojte, zdražení jízdného vás zase vrátí do auta.

Patrik

Tak jízdné bylo nedávno zdraženo a prý na několik let dopředu.

Zrzek

Tak Evropa, která se střelila do vlastní nohy, druhou si uřízla, si ještě podřezává berle.
No tipuji to tak, že se dovolí emulgátory umožňující fungování bez močoviny nebo výměna softwaru, který na nepřítomnost Adblue nebude reagovat. Tak jako to bylo s řidičáky, STK aj. Když teče do bot, vždycky se povolí to za co se normálně trestá, protože se to dá zvládnout od stolu, ale další návaznosti se už neřeší, je to moc pracné.

dopravak

Aha, takže se raději bude trávit jedovatými oxidy dusíku?

Zrzek

Mě to neříkejte, ale ti nahoře zase budou mít strach, aby jim ovečky dole přežily a mohly vydělávat na jejich hokusy pokusy. Když vychcipaj ty dole, tak ti nahoře taky dlouho nepřežijí, většina u nich je ráda, že se vlastníma rukama nají.

Gwann

adblue je celkem fajn trik. takže dejte pokoj s temi spiknutimi

Jackub

Začíná být veselo na všech frontách…

Jiří Kocurek

Možná by pomohly ještě přísnější regulace a vyšší zdanění. Při dostatečně vysoké dani na Ad-Blue se to vyřeší samo, Ad-Blue dodá černý trh…

ABC

a nějaký nový úřad v Bruselu

insider

Nemyslím si, černý trh spíš umožní provoz bez Ad-blue.