Nový plán: železniční „okruh“ u Prahy. Pomohl by hlavně nákladním dopravcům
Nákladní vlak ČD Cargo po výjezdu ze stanice Praha - Libeň. Foto: Jan Sůra
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) začíná prověřovat možnosti úprav některých tratích kolem Prahy, které by pomohly odlehčit železniční dopravě zejména
Misti zkapacitnovani trate Kralupy-Neratovice mne napadla tez šotopropojka u Melnika. Vzniklo by zajimave spojeni Melnik-Praha 🙂
Tak to už mě také napadlo. Jen ještě vymyslet, kde to napojit. Spojka tratí by mohla být na mostě ve Štětí nebo napojení v ŽST Liběchov, blíže už je to nereálné si myslím
Není mi moc jasná ta představa spojky. Tišicemi dneska už prakticky 2 koleje neprojdou a motat silnou příměstskou osobku s nákladním provozem na jednokolejce je dost krkolomné. A to nemluvím o přírodní rezervaci podél trati.
Dobrý nápad. Snad se dožijeme realizace.
Žádné nákladní vlaky v Libni i několik hodin nestojí. Obvykle jen vlaky Metransu, který nemají z důvodu kapacity stanice Praha Uhříněves, potažmo areálu Metrans, volno. Proč tedy i v dnešní době, kdy nejsou žádné velké výluky na pravobřežní trati, jezdí nákladní vlaky přes Prahu, když nemusí???
Super….. Tak to postavte, do roka zjistí kouzlo obchvatu Ropid, zasviní to okamžitě darebnejma panťákama a rázem jsme tam, kde před tím…
zadá se to zase SUDOPu?
Skončí to jako „Pohádky tisíce a jedné studie proveditelnosti“.
Dál tam Ropid nacpe prázdné 810.
Může být :-(…
Nápad skvělý. A dál?
Dál nic.
Však to znáte..
Tak je pozitivum, že už aspoň odpovědní naslouchají někomu, kdo tomu na rozdíl od nich rozumí.
Tak se zase uklidníme…… U nás se tak něco vybuduje, Ha-Ha
Tak je fakt, že nákladní doprava čeká i na o dost jednodušší věci už řadu let. 071, 072, přesmyk v Libni, dvě koleje do Malešic…
A sakra… jde se kreslit do mapy, plánovat, vymýšlet nové názvy pro různé spojky s výhledem realizace 50+ let, které tu nejméně už -100 let měly být.
To všechno bez nějakého nasazení do koncepce. Takže na jedné straně tu máme plán na VRT síť a VRT výjezdy z Prahy, pak tu máme plán na zkapacitnění koridorů, dostavbu tratí směr Jungbunzlau a nakonec budem ještě flikvoat pravobřežku a vymýšlet, jak různě proklikatit náklady přes Česko, aby se nám nezasekaly v Libni 😀
To je komédie.
Přesně. Vzpomínám , jak vznikala rekonstrukce koridoru. A jak v té době vymyslelo jedno oddělení u tehdejších ČD zrušení tratě Skalice nad Svitavou- Chornice a druhé oddělení velkorysou modernizaci stanice Skalice nad Svitavou , která však s tou lokálkou počítala…
To bude určitě – jednak bude výměna zab zař komplet, protože ETCS Děčín – Kralupy a jednak obživne ranžír.
To mělo být k příspěvku Mariana Kechlibara, sorry
Aneb, co nelze splnit, to lze naplánovat
Kdyby při té příležitosti zmodernizovali uzel Kralupy nad Vltavou, byl bych jedině potěšen. Jak budova nádraží, tak koleje intenzivně připomínají éru Gustáva Husáka. Pěší propojení do ulice Poděbradova by se také hodilo.
KnV je krásný skanzen 80.let 🙂
To nepiště kapitálkami, nebo to budou chtít památkáři zakonzervovat.
Bohužel v těch Kralupech skanzen nekončí východem z nádraží (mimochodem poslední velká realizovaná stavba svého druhu, dokončení až po ´89), ale pokračuje dál do města. Vedení města se sice viditelně snaží, ale ani za 75 let od bombardování se nepodařilo to „centrum“ města zkulturnit..
Pěší propojení do ulice Poděbradova by se také hodilo …. pokud toto míníte prodloužením podchodu k nástupištím, měl by se asi přebudovat celý (?). Vnímáte taky ten unikátní zlom nivelety ve stávajícím podchodu? – s podobnou nepřesností se sešla před cca 115 lety severní a jižní štola na Simplonu (každá po 10 km ražby)?
Chtělo by článek doplnit nějakými ilustračními nákresy zmiňovaných spojek.
Zajímalo by mne , zda by něco takového sami ministerští úředníci vymysleli….
Které úředníky máte na mysli? Třeba ty z právního? No tak ti zcela určitě ne. Ale na to tam nejsou…
Moje zkušenost s ministerskými úředníky je taková, že to jsou lidi, kteří by se mimo státní správu neuživili. Tak obrovské stádo telat se jen tak nevidí. Takže si spíše kladu otázku , co tito lidé bez „našeptávačů“ dokážou vymyslet sami….
Tohle je spíš agenda SŽDC, konkrétně odboru strategie, kde by se měly rodit vize a plány pro další destiletí.
občas to spíš vypadá na pěstování lysohlávek 🙂
Už chápu, jak na ministerstvu vymysleli zvedací mosty pro lodě ….
Odbor strategie je i na MD. A vede ho už dlouhá léta Luděk Sosna. Paradoxně se tyto dva odbory strategie moc nemusí.
Mě by velice zajímalo, jak chtějí objet Prahu ve směru východ-západ. Resp, jak se dostat z pravobřežky na Plzeňskou trať, aniž by se nemuseli motat přes osobku. Dá se to objet přes Ustí a Cheb, ale to by se trochu projeli teda 🙂 Pak už jedině: – přesmyčka v Libni, dál po Mostě Inteligence a doufat že z Radotína do Řevnic (Berouna ) se to nějak projede. – elektrifikace Žatec – Plzeň – elektrifikace Kralupy – Středokluky – Rudná – Beroun (trošičku přes kopečky) – elektrifikace Kralupy – Kladno – Rakovník – Mladotice (to o moc rovnější není a samá… Číst vice »
Skoro po sto letech se zjistí, že chybí i jižní železniční obchvat Prahy. Už od dvacátých let se plánovala dvojkolejka Plzeň-Příbram-Havlíčkův Brod. Teď místo aby se realizovala varianta F pro RS3 a pro náklady se udělala od ní spojka přes Vltavu na 220 a potažmo plánovanou novou trať na Benešov. Narveme to zase přes Prahu. Bohužel obchvat chybí u většiny velkých uzlů kromě Prahy, třeba Plzeň.
jako úsporná varianta z toho vyšla Nemanická spojka 🙂
plus později ještě dráty Plzeň – Č.Budějovice – H.Brod.
Ano, bohužel a nebýt Temelína, tak je pouze jedna kolej z Plzně pořád:-(
Ale ono se zas bude plánovat a nic se nepostaví.
I tak pomlouvaní Poláci, začali stavět CMK už v sedmdesátých letech. A to na tom neměli čím jezdit. U nás se jen plánuje a mluví. 🙁
Ze směru od Ústí směrem na jih či na východ projede hodně vlaků. Z pravobřežky na Plzeňkou trať…kolik těch vlaků za den je ? Myslím , že moc ne. Pokud je tedy alespoň jediný.
Ano, je to tak. Ovšem zatím. Jestli dají do kupy Domažlickou trať a DB její pokračování za čárou, bude těch tranzitních vlaků hafol. ŽESNAD snad někde publikoval, že tudy chtějí vozit jeho členové 29 párů vlaků denně. Některé zajisté budou jezdit z „východu“.
Pokud se tohle skutečně podaří, a nebude do toho kde kdo házet vidle, pak ano. Furth bude podle našich informací a předpokladů druhým Děčínem.
Z Pardubic holt přes Kolín a Suezem. Zadrátovat Pacifik ze Světlé nas Sázavou do Prahy a tunel z Vraného do Všenor je z říše úplně praštěných nápadů.
Tuto otázku řešil už Wehrmacht 🙂
Pravda, většinou s BR52.
Jak se dostat z Pravobřežky do Plzně? Jestli to jelo přes Něměcko ze severomořských přístavů, tak na Pravobřežku nejezdit vůbec! Přijet do ČR z Bavorska.
a ted doufam se zacne planoval i kterak muzou nakladni vlaky objizdet dalsi vetsi stanice, treba nove brnenske hl.n., a tak…
Nové hlavní v Brně je přeci vykoumané do posledního detailu. Tam už není co vymýšlet. Nebo je to jinak?
z pohledu osobni dopravy je to skutecne vymyslene dobre. oddeleni primesta a dalkovky. napojeni VRT taky. ovsem nakladni dopravu to moc neresi. ta potrebuje uplne jiny prutah/obchvat. neni az tak tezke to pochopit 😉
Nové Hlavní v Brně je vykoumané až do takových detailů, jako je vlak na letiště a proč to s nádražím u Pošty není možné. Alespoň to tak presentoval jeden radní v novinách.
Nejlepší obchvat Brna by byl Kolín- Jihlava-Znojmo
Toť otázka, sice je to po existujících tratích, ale je otázka jestli úvrať ve Znojmě, nutnost tam překopat severní zhlaví ve stísněných poměrech a nutnost nové výtažky až k viaduktu a styk napájecích soustav, k tomu nutnost jet druhou úvratí z Břeclavi, to je sice na hranicích, ale jde to trochu proti odstraňování zbytečných prostojů. To už by bylo lepší najít řešení šotočáry ze Zastávky do Kralic a dále, nebo jestli náhodou nevychází spojení vlečky z Dukovan a Náměšti. Samozřejmě, takový tah by byl zajímavý, ale oproti prostému novému průtahu Brnem je to dost finančně náročné, netvrdím že by to… Číst vice »
Nějaké nové trasování? Tak to budete hledat velice těžko. Oni to trasování hledali naši předkové velmi pečlivě a sotva našli lepší, než to které v současnosti existuje. Dost možná našli několik jiných, ale výrazně horších.
Vemte si Evropské rozvodí Dunaj − Labe. Vykreslete si rozvinutý svislý řez. Najděte nejnižší místo. Tak tam je Třebová. Rudoltický tunel, abych byl přesný. Cokoliv jiného je výrazně výš.
Absolutní výška nehraje zase takovou roli, krom ztrát si vlak tu energii vezme zpátky při sjezdu, důležitější je sklon. Těch trasování několik je, bohužel ani v Honsově Velké Cestě nejsou všechna detailně zakreslená do map, jedno z nich mělo jít právě vrcholovým tunelem u Gajeru, ale ten jim na tu dobu vyšel dlouhý a trať poněkud klikatá, to se ale bavíme o době před vynálezem dynamitu, železobetonu a stavební techniky. Dneska by ten tunel nebyl problém. Další mělo jít přes Jimramov, tam nám dnes straší Vírská přehrada, ale sklonově to také šlo i dneska by to šlo protože Svratka zase… Číst vice »
Tak za tyhle prachy (elektrifikace a přeložky na trvalých 100 km/h) postavíte železniční tunel z Králova pole až k dálnici D1 na jihu. Čtyřkolejně.
Mozna by bylo zajimave i zminit co mi pred par tydny potvrdilo SZDC, totiz ze aktivne resi moznost propojeni trati 072 a 090 u Melnika v podobe umoznujici jizdu vlaku vsemi smery. Zatim je problemem pozadavek na podjezdnou vysku pripadneho mostu pres Labe, ale snad by zda daval smysl zdvihaci most typu London-Tower bridge ci obecne zvedaci, ktery by umoznil plavbu vetsich nakladu i provoz vlakove dopravy. Spojeni pres Vsetaty je zdlouhave a na Neratovice zatim chybi druha kolej a elektrifikace, dale na Prahu ci Kralupy taktez.
Můj vnitřní grammar nazi si povšiml „aby nemusely přes Prahou projíždět.“.
Jinak zaj9ímavý a užitečný plán.
a jak to ma podle vaseho vnitrniho goebblese byt? „vlaki nemuseli“?
je to už tiše opraveno: „aby nemusely Prahou projíždět“
a nedojde naznacenym postupem k odlehceni nymburka, ale totalnimu zasekani lyse, ktera nema mimourovnove krizeni?
Záměr na elektrifikaci trate Všetaty – Kralupy existoval už v 80. letech. Uvažovalo se už tehdy s nějakou změnou v konfiguraci zst Všetaty? Bez te by ta elektrifikace byla celkem na nic. Každopádně zajimava zpráva.
v 80. tých letech byla mezi Kralupy a Neratovicemi po více let souvisle NAD místo osobních vlaků, protože se tenkrát na trať mezi nákladní dopravu už nevešly.
V současné době je otázka, zda by bylo lepší předělávat/rozšiřovat celou tuto trať včetně dvou velkých mostů (Labe, Vltava) nebo udělat novou krátkou spojku nad Štětím/Hněvicemi. Uhelný proud *-Louny-Kralupy-Všetaty-Turnov-* (a uhláky do pánve opačně) už je nenávratně minulostí.
Se dívám, přes papírny ve Štětí koleje vedou. Jen tam není triangl. Zbytek je o dohodě o přístupu k dopravní cestě.
Nikoliv, Štětí není řešení, v článku totiž není uveden i náš další návrh, a to elektrizaci tratě Stredokluky – Jeneč – Kladno – Kralupy a to pro značnou zátěž z letiště a Kladna s pokračováním na Pravobřežku. A to by nám tranzit papírnou byl jaksi k ničemu. 😊
A co ze Středokluk do Kralup takhle?
https://mapy.cz/s/fajarurasu
A za:
1) o sklonových poměrech
2) o jízdě bez úvratí