Nový obchvat Církvice čeká klíčový krok: dočasné vypnutí a přepnutí ropovodu Družba
Přepínání odřízne litvínovskou rafinerii od ropy, akce má hodinový harmonogram.
Stavební společnost Strabag čeká od soboty 6. listopadu jedna z nejdůležitějších akcí na stavbě obchvatu Církvice, která na první pohled ani nesouvisí se silnicí.
Dojde k přeložení ropovodu Družba, který z Ruska přivádí ropu do Záluží u Mostu. Na dvou místech u Církvice kříží trasu budoucího obchvatu a kvůli splnění norem musí být přeložen. „Na tuto operaci je vypracován podrobný hodinový harmonogram a definován technologický předpis pro minimalizaci rizik související s touto činností,“ řekl Martin Buček z týmu komunikace Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Přesun je úzce koordinován se správce produktovodu Mero a Unipetrolem. „Pro případ nenadálé události je jednáno i se Správou státních hmotných rezerv, neboť přepojení si vyžádá zhruba týdenní přerušení dodávek do litvínovské rafinérie. Ačkoliv v rámci liniových staveb k plánovaným přeložkám ropovodu na základě potřeb zadavatele občas dochází, v tomto případě se jedná o ojedinělou akci, která bude uskutečněna za plného provozu výroby v Litvínově,“ dodal Buček.
Hotovo do konce srpna. S výlukou trati
Stavba obchvatu začala loni na konci září, běží zatím podle harmonogramu. Stěžejní práce probíhají na pozemní komunikaci hlavní trasy nebo přeložkách polních cest. „Aktuálně se pracuje na zářezu ve stoupání hlavní trasy směrem ke Kalabousku. Jedná se o nejdelší zářez v trase budoucího obchvatu o délce 900 metrů a hloubce až čtyři metry. Navíc je v tomto úseku plánované uspořádaní jízdních pruhů 2+1, stoupací pruh přes vrch Hořejší kupa ve směru na Čáslav, což znamená vytěžit větší objem zeminy s ohledem na plánovanou šířku komunikace,“ upřesnil Buček.
Součástí budoucího obchvatu jsou rovněž tři mostní objekty v celkové délce 279 metrů. Most přes Křenovku byl vybetonován jako první. V průběhu září a října byla dokončena betonáž 120,6 metru dlouhé hlavní nosné konstrukce mostu přes Klejnárku. V průběhu října bylo dále provedeno ošetření nosné konstrukce, její předpětí a injektáž a dokončuje se demontáž bednění. Pracuje se rovněž na posledním mostě, který bude překlenovat železniční trať a jako součást mimoúrovňové křižovatky i budoucí přeložku silnice I/38. Hlavní nosná konstrukce mostu na ně bude usazena pomocí vysokotonážního jeřábu předběžně v 1. polovině roku 2022. Přinese výluku provozu na trati, která v té době bude už jedinou trasou pro spojení Praha – Brno.
Stavba obchvatu vyjde na 445 milionů korun, hotovo má být v srpnu 2022.