Nový jízdní řád v Praze a okolí: Noční vlaky pro flamendry a cyklovlak do Brd
Hlavní město Praha a Středočeský kraj zacílily při tvorbě nového železničního jízdního řádu mimo jiné na milovníky nočního života v
Hlavní město Praha a Středočeský kraj zacílily při tvorbě nového železničního jízdního řádu mimo jiné na milovníky nočního života v Praze. Zřejmě největší novinkou pro příští rok je totiž zavedení víkendových nočních (brzkých ranních) vlaků z pražského hlavního nádraží. Ty se v půl třetí paprskovitě rozjedou do všech hlavních směrů. „Lidé už nebudou muset chvátat o víkendu na poslední vlak v půl jedné, jako dosud,“ uvedl pražský radní pro dopravu Petr Dolínek. Vlaky pro flamendry pojedou do Kladna, Kolína přes Nymburk i Český Brod, do Berouna, Benešova, Kralup nad Vltavou a Mělníka. Jízdní řád byl dnes představen na společné tiskové konferenci IDSK, ROPIDu a Českých drah.
Vedle nočních novinek přinese od neděle i nové vlaky na Posázavském pacifiku, mezi Slaným a Kralupy nad Vltavou a mezi Litní a Zadní Třebaní. Více přímých vlaků pojede také z Prahy do Mělníka, k novinkám patří i ranní spěšný vlak z Mladé Boleslavi do Prahy. „Je to reakce na stále rostoucí poptávku po autobusové dopravě,“ uvedl šéf IDSK Pavel Procházka.
Středočeský kraj se také snaží vylepšit přestupní vazby, jako příklad uvádí spojení z Kladna do Prahy přes Hostivici. „Nově jsme upravili přípoje v Hostivici, aby osobní vlaky na Zličín, Smíchov a hlavní nádraží navazovaly na rychlíky a spěšné vlaky od Kladna. Cesta na Smíchov teď bude pro Kladenské rychlejší a celkově se zlepší přestupní vazby na všechny směry z Hostivice, tedy i na tratích do Rudné a Středokluk,“ uvedl krajský radní pro dopravu František Petrtýl.
Praha a Středočeský kraj navyšují objednávku vlaků meziročně o více než čtyři procenta. U Českých drah objednaly i nové sezonní turistické vlaky „Cyklo Brdy“ z Prahy přes Příbram do Březnice a „Český ráj“ z Prahy přes Nymburk a Jičín do Turnova. Oba spoje pojedou o víkendech a svátcích od konce března do konce října. Z Hostivice přes Noutonice kolem hradu Okoř do Slaného budou nově jezdit spoje i v zimě, kdy nejezdí Cyklohráček. Do Tuchoměřic a Noutonic se tak po 13 letech vrací pravidelný vlakový provoz. Ve všední dny budou vlaky končit v Noutonicích, o víkendu pojedou až do Slaného. Rozšíří se i záběr Pražské integrované dopravy. S doklady PID bude možné cestovat ve vlacích (včetně rychlíků) na Benešovsko, Kolínsko a Kutnohorsko.
Dráhy vypraví ve středních Čechách a Praze denně v průměru 1850 regionálních vlaků, což je čtvrtina všech vlaků v České republice. Praha v příštím roce zaplatí za vlaky 850 milionů korun, Středočeský kraj 1,3 miliardy korun. Navýšení pro příští rok činí u obou samospráv 70 milionů korun.
Vybrané novinky v jízdním řádu 2018 (Pramen ROPID)
– noční víkendový rozjezd ve 2:30 hod. z pražského hlavního nádraží
– lepší spojení na hlavních tratích na začátcích a koncích přepravních špiček a ve večerním období (nejvytíženější úseky na tratích Praha – Poříčany – Kolín, Praha – Nymburk – Kolín, Poříčany – Nymburk, Praha – Beroun, Praha – Benešov u Prahy)
– nové přímé vlaky Praha – Mělník a nový ranní spěšný vlak z Mladé Boleslavi do Prahy
– zkrácení odpoledního intervalu z 60 na 30 minut na trati Slaný – Kralupy nad Vltavou
– nové vlaky Zadní Třebaň – Liteň (zkrácení intervalu v ranní špičce na 30 minut, v odpolední na 60 min)
– zlepšení přestupních vazeb v Hostivici, nově se sjedou každou hodinu do Hostivice vlaky z pěti směrů (od Kladna, Rudné u Prahy, Středokluk, Smíchova a Zličína a od Dejvic a Veleslavína) a cestující budou mít možnost přestupovat do všech směrů
– prodloužení linky S54 Hostivice – Středokluky nově až do Tuchoměřic a Noutonic
– tři nové vlaky v každém směru, a tedy i zkrácení intervalu na linkách S8 Praha – Vrané nad Vltavou-Čerčany / S88 Praha – Vrané nad Vltavou – Dobříš
– nový noční vlak v 0:37 na lince S6 Praha – Rudná u Prahy – Beroun
– nové turistické vlaky „Cyklo Brdy“ a „Český ráj“