Nový hráč ve sporu o Výtoňský most: Byznysmeni připravili vlastní projekt jeho opravy

Železniční most pod Vyšehradem. Pramen: Správa železnicŽelezniční most pod Vyšehradem. Pramen: Správa železnic

Za iniciativou stojí tři čeští miliardáři. Do projektu zapojili britské a švýcarské experty.

Do sporu o rekonstrukci či nahrazení železničního mostu pod Vyšehradem na pražské Výtoni vstupuje nový hráč. Je jím nově vzniklý Nadační fond pro záchranu Vyšehradského mostu, za kterým stojí bohatí čeští byznysmani a filantropové Martin Vohánka, Tomáš Bistřický a Jan Barta.

Fond oslovil experty z Velké Británie, Švýcarska i Česka, aby připravili komplexní studii proveditelnosti rekonstrukce mostu. Po jejím brzkém dokončení ji zdarma nabídne zainteresovaným subjektům k dispozici.

Řešení zachovává Vyšehradský železniční most v jeho současné poloze a zároveň nabízí možnou dostavbu třetí koleje. Je oproti jakékoliv novostavbě rychlejší, levnější, má dlouhou dobu životnosti a minimální dopad na pražskou dopravu i životní prostředí,“ uvádí nadační fond.

Donor fondu Martin Vohánka vybudoval firmu Eurowag, která je platformou pro mezinárodní dopravní společnosti digitalizující jejich provoz. Podle svých slov má velký vztah k vlakům a železnici.

Rád pomohu najít řešení, které splní požadavky na modernizaci a zároveň zachová atmosféru místa. Zaujala mě možnost toto naplnit, a navíc dosáhnout ekonomicky i časově výhodnější variantu,“ uvádí Vohánka. Výsledek podle něj respektuje dílo našich předků a současně potřeby železnice a jejích cestujících.

Vyšehradský most v principu opravitelný je. Otázka ale je, zda to dává smysl, říká expert

Výtoň jako Tower Bridge

Vlastní opravu nýtované konstrukce řeší britský stavební inženýr Ian Firth se svým týmem. Ten pracoval na řadě prestižních projektů po celém světě včetně rekonstrukce známého londýnského Tower Bridge, mostu přes Messinskou úžinu nebo West Gate Bridge v Austrálii. Spolu s ním na studii pracuje také tým švýcarského strukturálního inženýra Dr. Andrease Galmariniho.

Další ze zakladatelů fondu a bývalý majitel nápojářské značky Toma Tomáš Bistřický ke svým pohnutkám uvádí, že to není poprvé, co lidé museli sami rozpohybovat záchranu významné součásti Prahy.

Vzpomeňme na vyhořelé Národní divadlo. Ministerstvu dopravy i Správě železnic proto nabízíme spolupráci s řešením, které neporušuje české zákony a je ohleduplné k Praze i Pražanům,“ říká Bistřický.

Video: Stavbaři nahlédli do útrob Výtoňského mostu. Korozi srovnávají s mostem v Děčíně

Předpokládá, že jej podpoří i vedení hlavního města Prahy. To sice chce most zachovat v současné poloze, ale zároveň nabídlo i variantu jeho přestěhování do Modřan, pokud by to pro památkáře byla schůdná varianta.

Projekt fondu podle Bistřického ponechává most v jeho roli klíčového prvku panoramatu Prahy a nabízí opravu, která bude rychlá, levná, s dlouhou životností a minimálními dopady na životní prostředí i dopravní situaci v Praze během provádění prací.

Místo sporu dialog

NF Vyšehradský most v tiskové zprávě uvádí, že namísto dosavadního sporu nabízí „skutečný dialog o nejlepším řešení pro hlavní město Prahu a pro Pražany“. Slíbenou studii chce nabídnout během podzimu. Bude obsahovat vyčíslení nákladů i vizualizace.

Ušetřené finanční prostředky pak lze použít na jiné občanům přínosné akce. Výrazně menší omezení dopravy během oprav mostu uvítají nejen dojíždějící, ale i Pražané,“ uvádí fond za kterým stojí i známi architekti David Vávra či Petr Tej.

Stranami sporu o most byly zatím vedle Správy železnic spolek Nebourat!, který o rekonstrukci místo novostavby usiluje spolu s památkáři dlouhodobě.

Praha se po konzultaci s organizací UNESCO rozhodla vyžadovat vypracování památkářského auditu HIA (Heritage impact assesment).

Přesunem Výtoňského mostu získá Praha z jedné památky rovnou dvě, argumentuje SŽ

SŽ mezitím dál pokračuje v přípravě projektu nahrazení mostu. Nedávno byla dokončena dokumentace pro proces EIA, aktuálně běží i tendr na zhotovitele projektové dokumentace.

Práce správa plánuje na roky 2027 až 2029 a náklady odhaduje na 3,4 miliardy korun. Nyní může po mostu kvůli špatnému stavu v jeden moment projíždět jedna vlaková souprava za snížené rychlosti maximálně 20 kilometrů v hodině.

V červnu SŽ uzavřela smlouvu s poradcem Michaelem Kloosem z německých Cách, který vypracovává tzv. scoping report neboli „jízdní řád“ pro most. Bude přípravou na posudek HIA, který však není součástí zakázky.

SŽ si v Německu najala poradce, pomůže s přípravou na památkový audit k Výtoňskému mostu

Tagy nebourat Správa železnic Vyšehradský most Výtoň Výtoňský most
92 komentářů