Nový čtyřpruh u Budějovic. Začalo stavební řízení k velké modernizaci písecké výpadovky

Kontrolní mýtná brána v Dasným u Českých Budějovic. Pramen: CzechTollKontrolní mýtná brána v Dasným u Českých Budějovic. Pramen: CzechToll

Stav silnice I/20 je dlouhodobě předmětem kritiky, v obcích stižených tranzitní dopravou se už několikrát konaly demonstrace.

Zpět na článek
66 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Rudolf Kolb

Vypadá to hezky akorát bych uvítal připojovací pruh od Pištína směrem na Netolice a pak od Dasného do CB.

medvěd

Prosím ŘSD , když už to budete hrabat: nechte tam místo na pozdější rozšíření na 2+2 aspoň z ČB do Písku. Děkuji.

Martin Peterka

A nebo ještě lépe – udělejte 2+2 rovnou 😀

Olda

Dvě věci mi hlava nebere… Fakt nechápu střídavý třípruh Česnovice – Pištín (zaklínání se „že to nevychází“ je fakt zdejší ubohost, neb šetřením na nepravých místech opravdu se nic „nešetří“, protože když bylo na Blanku a Královopolské tunely, tak takové „drobnosti“ jako je čtyřpruh do Pištína po freiplace mne nemůže rozházet) a proč na MUK Vrbné je kruháč? Ona „105“-ka po ránu s kolonama bude mít taky svoje kouzlo.

Olda

P.S.: …a draze zvolená studna na Podhůrce, taky není vrchol šetření.

Petr z Prahy

Prostě to vyšlo na střídavý třípruh, až se zase zvýší intenzity, tak se pruh přidělá. MUK Vrbné není součástí této stavby.

PetrN

a víte že v Češnovicích na odpojení II/145 směr Netolice klesá na hlavní I/20 ve směru od Budějc intenzita skokově o celých 40%? Po Češnovice RPDI 17,5 tis., dále jen cca 11tis. takže čtyřpruh právě jen ke křížení s II/145 dává logiku

Olda

Díky za přesnější čísla. Rámcové procentní ponížení jsem někde četl. Jistěže touto optikou to lze ustát, avšak je otázkou zda trochu velkorysosti s výhledem do budoucna nakonec nebude pro nás, daňové poplatníky, levnějším řešení. Z neexistencí D3 v středočeské oblasti (přesněji její realizace do období mimo naše životní cykly 🙂 ) bude každé vylepšení „západní“ trasy přesouvat část zatížení právě sem. Takže… Ano bude to dnes mírně dražší a nebude to vycházet z pohledu vytíženosti, ale pozdější dostavba nás bude stát výrazně více… P.S.: Nebo taky nebude, protože se nic nerozšíří… 🙁 .

PetrN

Jasně, dávalo by smysl to postavit celé až do Písku ve směrově děleným čtyřpruhu jako SPMV. Na druhou stranu, plánované rozšíření na střídavé 2+1 bude od Pištína až do Písku celé kompletně v původní stopě stávající silnice (s výjimkou asi 1km přeložky u Maloviček).. zatímco dělený čtyřpruh by se s největší pravděpodobností dělal v nové stopě a náklady by tak byly výrazně vyšší… Každopádně když se porovná s jinými případy v ČR, tak někde se na intenzity do 10tis. buduje i dálnice (D6) a naopak někde se pro intenzity přes 15 tis. dlouhodobě neplánuje nic (I/35 ValMez-Rožnov, I/50 Holubice-Bučovice, I/38… Číst vice »

Jihočech

Zajímavé by bylo info, kolik je z toho kamionů.Na Netolice jich bude minimum

PetrN

tak u nákladních aut (jak krátkých, tak kamionů) je to přibližně v poměru 30:70 pro Netolice vs. Vodňany, takže poměrově jen o něco méně než u aut celkem…

Kodl

Jiz roky ctu, sleduju a vyhodnocuju clanky, novinky, oznameni, visualisace a jine podobne dokumenty k tematu koncepce dalnicni a silnicni site v cr a musim konstatovat, ze MD a RSD se opravdu zdaji, jakoby nemeli koncept naprosto zadny, natoz nejakou roadmap s prioritami.
To je proste k uzoufani. Spatne priority, spatne nacasovani, extremne dlouhe povolovani a temer bez vyhrady vsude polovicata ci nedomyslena reseni.

Jiří Kocurek

Idkyby ten plán nějaký byl, tak do něj realita hodí vidle. Realita to dělá ráda. Nějaký Murphy o tom sepsal mnoho vět.

66solitaire

Kapacitní a bezpečné, tedy čtyřpruhové spojení Budějovic a Prahy v celé své délce díky nekompetentnosti MD ČR asi nejspíš nebude nikdy. Středočeská část D3 má před sebou ještě hodně trnitou cestu, nadto silně zastavěným územím. Takže má stát v tomto směru ještě na dlouhá léta dva neúplné čtyřpruhy. Tomu říkám koncepční rozvoj, od čehož jsou úředníci placeni. Rozumný správce by už dávno rozhodl o základní cestě v ose D4. Podobný koncepční omyl provedli soudruzi před drahnými léty na železnici, kdy zkapacitnění traťového úseku Plzeň – Cheb provedli nasazením čtyřznakého autobloku a tehdejším dálkovým řízením, namísto zdoukolejnění podstatné části (úsek Stříbro… Číst vice »

Frantisek

Otázkou ovšem je, proč se přednostně neřeší pořádná železnice, kam by dálkové náklady měly jít přednostně, a raději se stavějí rovnou dvě dálnice, zatímco trať přes Písek, Příbram a Beroun zůstává v (byť romantických) parametrech 19. století.

Jiří Kocurek

Zeptejte se v Dlážděné, jak mají připravené projekty. O vyčerpaných kapacitách tratí toho vědí ze všech nejvíce.

James

Hlavně D4 by měla pokračovat směr jih po I/4 (Strakonice, Strážný) a ne na ČB.

Joker

To je dobře. Ale cesta od Písku na Plzeň po I/20 je opravdu tragická. Nevíte někdo, jestli se také na tomto úseku chystají nějaké úpravy? Třeba rozšíření na 2+1 nebo aspoň obchvaty?

J.K.

Podle mapy ŘSD možná do 10 let dva obchvaty u Plzně, a možná Sedlice…Tedy místo 15 vesnic 12, na cestě…

Jihocech125

Podrobněji od Plzně:
Losiná, obchvat: ZS 2026, UP 2027
Chválenice, přeložka: ZS 2026, UP 2028
Seč-Nepomuk-Životice: zatím pouze studie
Životice, obchvat: taky studie
Kasejovice, obchvat: ZS 2027, UP 2030
Kasejovice-Blatná-Hněvkov: opět studie
Hněvkov-Sedlice: ZS 2026, UP 2028
Sedlice Písek: nic, část čtyřpruh, část mimo obce
Písek-Protivín 2+1, 2026-2027
Protivín-Vodňany 2+1 2025-2027
Vodňany-Nová Hospoda 2+1, 2025-2027
Nová Hospoda-Pištín 2+1, 2025-2027
Pištín-České Vrbné: 2024-2027

Elvis

Tak určitě, do 10-15 let se to předělá na směrově nerozdělený vystřídaný 2+1. Po té co se tam budou „závodníci“ předjíždět 200Km/h, přibude smrťáků a začne se řešit, zda by tam neměl být směrově rozdělený čtyř pruh. Ne že bych byl odpůrcem 2+1, ale za každou cenu to rvát i na takto vytíženou komunikaci na úkor bezpečnosti se mi taky nezamlouvá. Ne nadarmo se I/48 (směrově nerozdělený čtyřpruh) říkalo silnice smrti.

František Hučava

Zdá se čím dál tím pravděpodobnější, že za 10 let se bude z Prahy do ČB jezdit přes Písek a ne přes Tábor.

Pavel

Za 2 roky. Po dostavani D4 medzi Hajmi a Miroticami to bude pre velku cast premavky medzi Prahou a CB rychlejsia cesta.

Frantisek

A může se zanechat snah o zlepšování železnice, ne…

BND30

Třeba by mohlo někoho napadnout, postavit mezi Prahou a ČB koridor….

Jiří Kocurek

Kaminová lobby žádné Zhradnické tunely nedopustí!

tarten

Jde spíš o trať kolem popovického pivovaru.

Tomariero

Myslíte tu železnici kde probíhá asi největší modernizace ze všech modernizací do této doby? Co by za takovou ucelenou modernizaci dal třeba třetí koridor.

dantex

Až začne jezdit všechno středem Písku nedivil bych se, že tam písečtí obyvatelé postaví barikády.

Mysel

Proc by to melo zacit jezdit stredem Pisku, kudy uz to desitky let nejezdi?

tarten

Protože tam přibude „pár“ těch, co jezdí přes Benešov.

Jan Neruda

Tak už aby to bylo a co nejvíc pražáků tudy na jih začalo jezdit. Aspoň se nám, bydlícím .na jih od Prahy a jezdícím do ČB, uleví

Jan Neruda

Abych byl nenapadnutelný odpůrci zeleznice:
Ve 20:00, kdy je silniční doprava mimo špičku, provoz slabý, autem jak pres Pisek, tak i Strakonice shodně 1:56
Rychlíkem 1:53
Aby to bylo spravedlivé, oba dopravní prostředky jedou od stejného nádraží a na stejné nádraží.
Vlastní zkušenost, ráno a odpoledne ve všední den autem 2:20 – 2:50

Saljack

A ten rychlík má často zpoždění a není neobvyklé ani více než 20min.

Kebab

Navíc je potřeba přijít s předstihem, zatímco k autu přijdu a jedu.

tarten

To mají auta běžně taky.

tarten

V následujícím třičtvrtěroce dojde zas k několika posunům. Uvidíme, kam se ten expres postupně časově dostane.

tarten

Většina lidí ovšem jede, když je provoz silný.

Martin Peterka

Na I/20 by měl být čtyřpruh z ČB až do Písku nebo ještě lépe až do Plzně.

František Hučava

Prý na to nevychází intenzity, což mi přijde sice překvapivé, ale předpokládám, že si ty studie ŘSD nevymyslelo.

Tom_Matoo

Překvapivé to není, ta silnice je naprostá katastrofa a na Budejovice se jezdí fakt jenom v případě, že to nejde vyřešit jinde.

Jarda Š.

Podle sčítání 2020 mezi Češnovicemi a Pískem byly intenzity 11-13 tis. Když vezmeme v úvahu, že kvůli covidu se jezdilo méně, tak těch 14 tis., což se uvádí jako minimum, aby se vyplatil směrově rozdělený čtyřpruh, tam v dohledné době zřejmě bude.

Saljack

Zajímavé je, že na D6 a D7 menší intenzity stačí a tady větší nestačí ani na 2+2

tarten

Pokud si to ovšem automobilky rozmyslí a budou přece jenom dál vyrábět levné benzíňáky a nafťáky.

Frantisek

Z ČB do Plzně by měla být především kvalitní dálková železnice, pak teprve případně přidávat kapacitu na silnici (a tu ovšem mezitím řádně udržovat).

Tomariero

Však tam aktuálně je železnice která časově naprosto konkuruje silnici (ne nadarmo tam nejezdí žádné dálkové autobusy) Takže to že ze staví obchvaty obcí je jenom dobře. Mimochodem i železnice se bude modernizovat, aktuálně probíhá aktualizace studie proveditelnosti která reflektuje změnu v Jihočeském zastupitelstvu které deklarovalo při modernizaci trati větší objednávku.

veli.k

…a zatímco silniční stavby se staví, vlakem z Plzně do Budějovic to bude stále po té staré jednokolejce a na nějakou modernizaci máme možná tak studii a políčko v mapě staveb SŽ s věčně se posouvajícím termínem modernizace 🙂

Artem

A jen ten dopravní směr natolik silný, že by tam jezdí aspoň co půl hodiny 100 lidí?

Frantisek

Pokud vedle zanedbané tratě postavíte dálnici a budete počítat jen lidi ve vlaku, pak možná brzy toho čísla přestanete dosahovat; je-li tento podíl přeprav cílem, je to ovšem velmi smutné. A nezapomeňte ještě na náklady, které by tu železnici mohly používat, kdyby byla co k čemu.

Tom_Matoo

Právě se připravuje zdvojkolejnění úseku Plzeň – Nepomuk, takže nemáte pravdu.

Jiří Kocurek

Studie je od toho, aby se zjistilo, co je možné, co by se udělat dalo a porovnalo se s tím, co bychom chěli.

Ale jako jo, začít kopat do země bez povolení a bez toho, aby se vědělo co se chce a kudy to povede, to by bylo fakt terno.

A jedna podstatná informace: Stavba P10 má platné územní rozhodnutí z roku 2021.

Jan Neruda

Ta stará jednokolejka je většinu týdne rychlejší než jízda po silnici.

Diesel

Tak to vypadá že z Písku se už bude jezdit pomalu po autostrádě a D3 bude stále končit v polích za Táborem.

Tomáš Záruba

…takže třeba někomu dojde, že na I/3 bude stačit obchvat Miličína a nějak zkapacitnit obchvat Benešova, protože přes Tábor z Prahy bude nutno vyřešit tak akorát směr JH. Tranzit do Budějovic a dál bude mít alternativu téměř plnohodnotnou (OK, ještě tedy obchvat Písku, nebo nějaká ta „modernizace průtahu“).

František Hučava

To je ovšem spíše zoufalé řešení. Nevidím důvod, proč by D3 neměla stát v plné délce.

Tomáš Záruba

Prachy.

Frantisek

A proč by měla? Nejslabší jižní směr a dvě dálnice, protnuté Posázaví, další kapacita na příjezdu do Prahy, která má už teď s množstvím aut problém… Naopak nechápu, proč se pořád stavějí jen dálnice, zatímco na pořádné páteřní železnice se až na pár výjimek (a to ještě s přimhouřením oka) dlabe.

rozinka

Po dostavbě D3 se naopak uvolní kapacita z naprosto přetížené D1 a nevyhovujících silnic v okolí Jílového, které ráno připomínají spíš parkoviště.

rozinka

PS: Srovky miliard nasypaných do TŽK je vám málo? Jsou samozřejmě potřebné, ale stejně tak jsou potřebné dálnice.

Bram

To samé jsem tu už také psal, ale je to politicky neprůchodné. Mohlo by se zjistit, že to jde také jinak. Samozřejmě by to chtělo i šestipruhové uspořádání od Mníšku až na Zbraslav k okruhu D0.

Tomáš Záruba

Na silnici je docela hezké to, že o onom přesměrování není třeba politicky rozhodovat na MD nebo tak někde, ale lidi tak prostě začnou jezdit sami… Kdo se vsadí?

Bram

To je.pravda, ale politikové budou bránit jakémukoliv čtyřpruhu od Budějovic do Písku. To je smutná realita…

Diesel

Asi to bude tím že D3 je součástí páteřního systému TEN-T a D4 je dálnice národní priority. Trojka má před sebou ještě trnitou cestu, dikybohu za čtyřku a vylepšení od Písku dál.

rozinka

Tak to samozřejmě stačit nebude a snad už se nedočkáme situace, že se nekacalo a makalo tak intenzivně, že už po 11 měsících rozhodl dvojministr, že mají rozhodovat v jiném kraji a co nejdříve se kopne do země.

Jiří Kocurek

Zato na projíždění lokálek a kecání krajům do objednávky veřejné dopravy si čas našel. Dokonce se odněkud vynořil zkrášlovací tým rychlého nasazení. Mohli by si dát tu práci a vyrazit do terénu 2x měsíčně a vzít dvě trati. Povyměňovat prasklé žárovky, natřít rezavé sloupy a tak.

Ondřej

Dobrý timing, po zprovoznění D4 …..no more coment