Novou silnici Českým rájem z Turnova do Jičína čeká veřejné projednání, ve hře jsou dvě varianty

Oprava silnice I/35 v roce 2018 u Radvánovic. Foto: Liberecký krajOprava silnice I/35 v roce 2018 u Radvánovic. Foto: Liberecký kraj

Aktuální plán počítá se zahájením stavby nejdříve v roce 2029.

136 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
OlafK

Ideálně nechat I/35 nechat tam kde je a vyloučit tranzitní dopravu rekapacitací silnice I/16 mezi Jičínem a Ml. Boleslaví, kde je třeba vytvořit pár obchvatů menších obcí.

mirek

To už se kdysi zvažovalo. Případně napojit na D10 u Mnichova Hradiště, taky řešení.
Ono toho tranzitu zase není tolik, aby to ospravedlnilo dálnici Českým rájem.

Jakub

Souhlas. Logicky se nabízí varianta vést tranzit jižně od CHKO Český Ráj. Stejně by se tím automaticky vyřešilo plynulé napojení na Libereckou silnici. Ničit údolí mezi Kozákovským hřebenem a Českým Rájem je zvěrstvo.

Lech Malý

No a na čem to ztroskotalo? Vyřešilo by to proud od Jičína směrem k D10 i k Liberci.

mirek

„I když je od počátku plánována jako silnice I. třídy, získala nálepku dálnice Českým rájem.“ — Není pravda! Od počátku byla plánovaná jako R35 v dálničních parametrech, až v posledních letech se uvádí jako silnice 1. třídy, ovšem zčásti pořád ve čtyřpruhu.
Znám to tam dobře a chce to vyvést tranzit mimo obce, ale na dálnici to kapacitou není ani náhodou!

jako do sudu

sice si tady jenom děláme chutě, ta silnice je samozřejmě potřeba, ani úplně dálnice se všemi parametry to být nemusí. Důležité aby pustili z hlavy ty střídavé 2+1 pruhy, ty jsou nebezpečné obzvláště když se před zúžením ještě mnozí snaží na poslední chvíli zařadit před ten náklaďák, ty bouračky pak bývají dost husté. Ale 2+2 a MUK, jestli se do té doby NĚCO nezmění, by to mělo jistit.

Zbyněk

Zaplatit deset miliard za zdevastovanou krajinu a další záplavu aut, no neberte to.

mirek

Máte pravdu, takže čekejte spoustu mínusů od místních autíčkářů.

ABCD

Dnešní silnice má poměrně příznivé sklonové poměry z velké části vede podél železnice a podél Libuňky. Pokud měla být v minulosti stavěna dálnice, tak automaticky podle normy jsou stoupání nízká (6%?). Jakmile je to silnice první třídy, tak je norma úplně jiná. Takže po novu budou v zimě stát kamiony ve stoupáních? A budou do těch stoupání tůrovat morory? Sice jsou intenzity udajné nízké, ale není toto náhodou spojení liberecka do východních čech a na moravu? Mimochodem na obou stranách je automotive Liberec, Jablonec, Turnov,… a na druhé v KHK Kvasiny, takže toto je důležitá spojnice, která by měla být… Číst vice »

Jarda

protihlukové stěny žádný hluk ze světa nesprovodil. Je to jen psychologická obezlička že pár set metrů jakési překážky zamezí hluku? to je hodně humorný. 23 km spojnice na dvoupruhu přežijou.

Jiří

Nechápu o jaké ekonomice mluvíte. Náklad může převézt i železnice a aby se stavěla dálnice z Hradce do Liberce a ještě přes Český Ráj, no to je tedy síla.
Ty peníze už by jinak rozházet zřejmě nešlo.

ABCD

Vy máte, železnici, která Vám něco převeze rychle a splní termíny (JIT)? Jinak budete stavět obrovské sklady na zelené louce a zase to bude špatně. Jestli se nepletu, tak mám problémy s tím, aby fungovala dobře železnice na koridorech. Vlastně i tam nákladní doprava bojuje o to, aby slušně fungovala. Ostatně oná dnes dáva smysl na dlouhé vzdáleností tzn. spíš vyšší stovky km a hromadné substráty. Z Liberce vlakem? Mimochodem vy máte u těch fabrik vlečky? Víte, že překládka taky něco stojí (čas jsou peníze, využití kapacit dopravních prostředků) Ono by to všechno možná šlo, ale víte co by to… Číst vice »

Jiří

Vlečky byly v mnoha případech zrušeny právě kvůli automobilové dopravě. My jsme hlavně závislá ekonomika a to je pro nás limitující faktor. Montovny a překladiště. S Austrálií nelze srovnávat.
Tam je řídká síť a kolem neleží ostatní státy jako v Evropě.

ABCD

Austrálie byla uvedena proto, že velká část HDP je z těžby na rozdíl od nás kde je to z průmyslu. Je to jiný typ ekomiky, mimochodem – to se právě krásně vozí vlaky – uhlí, ruda atd.. U nás je to průmysl a to spíše lehčí (žádné suroviny u nás relativně nejsou). Pak jsou ještě ekonomiky zaměřené na služby (třeba Londýn finanční služby, turistika a tak, jenomže oni to dělají pro miliony lidí). Vlečky – hodně fabrik je nových nebo tak rozšířených, že jsou to nové fabriky – tam nikdy žádné vlečky nebyly. A pokud by měly být zřízeny, tak… Číst vice »

Jiří

Krásné. A udusme se v smogu, poslouchejme randál a zničme přírodu.
Můžete mi říct jak by se v tom dalo normálně žít? Stát reguluje mnoho věcí, proč ne taky automobilovou dopravu když to navíc dělá dnes celá Evropa. A Česká republika bude zase výjimka.

mirek

Smrad a hluk do nitra vzácné přírody? Na to člověk ani nemusí být ekolog a pást ovce, aby věděl, že to je špatně.

brejk

V roce 2040 kdy to dostaví tam budou jezdit převážně elektromobily

Lojza

Žádný nitro vzácné přírody, to vymyslela ta bionána, co tam má chatu, ale paralela LB-HK-OC, až se zas bude opravovat D1.

mirek

Automotive v současné podobně bude do deseti let mrtvý obor, možná i dřív. Stavět kvůli nim v roce 2030 dálnici je nesmysl.

Od Liberce a Turnova je hlavní proud dopravy k Praze a od Jičína k Boleslavi a Hradci, ne k Turnovu.

Lojzík

Tam měla být dálnice hotová už dávno. Jet z Turnova na Jičín je skutečně peklo. Ty argumenty ochranářů jsou skutečně smíchu. Možná kdyby se zajeli podívat do Rakouska ,Itálie či Švýcarska jak zapadají krásně dálnice do Alpské krajiny a zeptali se místních jestli by ty dálnice chtěli zbořit a vrátit provoz zpátky přes jejich obce ,tak jako to je z Tu. do Jičína ,tak si myslím že by nestačili utíkat jak by je domorodci hnali…

Jiří

Ale těch dálnic tam zase tolik není. A lidé využívají mnohem více železniční dopravu než u nás. Popravdě řečeno ty místní o dálnice taky nestáli a dodnes na ně nadávají a říkají, že jim dálnice víc vzali než dali. Kdykoliv mluvím s lidmi, kteří žijí kolem dálnice, protože např. jejich nemovitosti jsou neprodejné a nemohou se přestěhovat, tak zaznívá obrovská kritika. Nejlíp to snášejí kolem velkých měst a nejhůře v krajině. Možná byste si s nimi taky měl promluvit. A pak teprve se tady vyjadřovat takovýmto způsobem.

Jozifek

Vy jste byl možná tak nejdále v Jičíně . Můžete mě prosím jmenovat ty konkrétní obce kde jste mluvil s těmi místními a kteří si stěžují že jim dálnice odvedla provoz z jejich obce?? Až do Covidu jsem byl víc venku než tady a bydlel jsem s lyžaři jak v penzionech tak v soukromí ve jmenovaných zemích (organizuji totiž zájezdy pro lyžaře)a nikde si nikdo nestěžoval na dálnici. Naopak ! A tvrzení že těch dálnic moc není? Ty dálnice vedou transit přes celé Alpy a nikde nejste nuceni jet přes města a obce stejně jako tady Liberec – Hradec. Všude… Číst vice »

Jiří

Možná jste se zapomněl podívat do mapy, kolik dálnic tam skutečně je a jak velká spojují místa. Stotisícový Hradec a stodvacetitisícový Liberec to jistě nebude. Kdyby se měla do každého většího města stavět dálnice.
Třeba taky z Jihlavy do Pardubic ne?

ABCD

D35 je určitá dopravní osa severní části území, co není to jen silnice mezi dvěma městy. Mimochodem demograficky je tato částo Čr více osídlena než její jižní. Spíš to chápejte jako propojení krajů LBK, KHK, PK, OK, SMK asi i JMK (přes D43)plus přesah přes hranice. Je to síť, ne jednotlivá silnice.

Ondřej

Konečně někdo, kdo řekl A, B, C i D.

Hlavně ať už ta silnice stojí.

Kalanis

A ta zrovna není v plánech proč? I/37, I/34 a I/19 Pice, Ždírec, HavlBrod, Humpolec, Pelhřimov a Tábor. Jako kříž ke I/38 přes HavlBrod. Jo aha, ony tam jsou chráněné Železné Hory.
Ono totiž jakmile bude D11 přes hranici, tak tenhle směr si o kapacitní komunikaci vysloveně řekne – dole je Linec a Budějovice, nahoře Polsko.

Zbyněk

Ten jev se jmenuje dopravní indukce.

Kebab

Ne. Opravdu nikdo nezačne jezdit z Hradce do Jihlavy jen proto, že bychom tam náhodou postavili komunikaci odpovídající 21. století. Pouze by se tam stáhl provoz, který dnes jezdí všude možně a často mnohem delší cestou, což působí daleko větší škody na všech myslitelných frontách, jen se bohužel nedají snadno vyčíslit. Proč jsou naše zapadlé okresky plné aut, zatímco po přejetí hranice do Rakouska jsou i druhé třídy skoro prázdné? Že by Rakušani jezdili méně než my? To těžko, zkrátka mají odpovídající infrastrukturu na hlavních tazích, která na sebe natáhne veškerou dopravu a po okreskách jezdí delší trasy jen ten,… Číst vice »

V. P.

S tím lze plně souhlasit. Vždy se ozvou pouze Ti, kterých se to netýká, protože bydlí jinde a nevědí, jaký je to bydlet vedle frekventované komunikace, nemoci v noci spát při otevřeném okně a dýchat čerstvý vzduch. Nová I/35 bude muset splňovat velmi přísné normy na rozdíl od původní silnice, kde tato opatření nelze aplikovat a tyto parametry docílit. Mluvil jsem se spoustou starostů podél tohoto tahu a ptají se, proč ta silnice ještě není. Protože do toho vždy někdo hodí vidle a místo uplatnění svých požadavků to pouze bojkotují a zdržují. Většinou pro své zviditelnění. Pak stojí všechno to… Číst vice »

Jozifek

Tak hlavně že teď bydlí v klidu a mimo provoz….

Jiří

Chtěl bych vidět starosty obcí, kteří skáčou nadšením z nové dálnice.
Co se týká dálnice přes České středohoří tak tam se zvažovala varianta dlouhého tunelu. Bohužel zvítězila levnější varianta, která se nakonec ukázala jako mnohem dražší a to v momentě kdy se jim sesunul svah.
A variantu tunelu ekologické organizace rozhodně neblokovali. Šlo o to dálnici rychle postavit a nepřesáhnout náklady stanovené státem tj. vybrat levnější variantu.
Dopadlo to jak je popsáno výše a nikdo se nemůže divit, že proti této variantě měli ekologové námitky. Váš pohled je zkreslený zřejmě z neznalosti okolností.

V. P.

To, co se na D8 postavilo, přišlo dráž. Kdyby se dalo na geology a postavilo se to na základě jejich doporučení, nemuselo dojít k tomu, k čemu bohužel došlo. Ekologové svým způsobem spolu s geology to mysleli správně, ale stát chtěl stavět levněji a doplatil na to. Proto je to o dialogu obou stran a nikoli o nějakém diktátu a neústupnosti. Je nutné najít kompromis a každý musí ze svých požadavků nějakým způsobem slevit.

Kalanis

A že se proti stavěli hasiči a policajti se už moc nerozebírá, co? Obzvlášť když se to řešilo ne úplně dlouho po průseru pod Mont Blancem.

Kebab

Navíc představa, že by princ Miroslav neprotestoval proti tunelu, pokud by byl navržen, když sám za Děti Země řekl: „My jsme proti jakýmkoli dálnicím“, je úsměvná.

mirek

Ukázkový náběh na vidle. V 60. letech, kdy se většina těchto dálnic stavěla, se místních nikdo moc neptal a životní prostředí se téměř neřešilo. A lidi v jejich okolí nadávají doteď.

Jozifek

Ukázková lež a manipulace…i v 60. letech bylo ve Švýcarsku hlavní referendum a v Rakousku a Itálii demokracie kde velký vliv měli Zelení…

mirek

Kolik lidí a proč jezdí z Turnova do Jičína a musí jet přes Český ráj, že na to nestačí silnice 1. třídy?

Lojza

Český ráj je v lese a ne ve vsi.

Martin

Vyjděte si na Drábské světničky a poslechněte si hukot ze zdola od D10, neřekl bych, že dálnice může krásně zapadnout do přírody, jak píšete.

Jelito

Podívejte se jaký provoz je po páté hodině. Jenom pár místních. Větší smysl dává pokračování JC-Kosmonosy a napojení na D10.

Vlk

Nechápu na co kdo třicet let čekal !!!
Ta už měla být hotová min. před deseti lety !

Tomas Kucera

Snížení emisí a hluku v obcích. No emisí možná, ovšem silnice “ za obcí“ přivede hluk do krajiny a rozjodně se nevyhne ani obcím. A to, jak se tady staví silnice víme své, vše na náspech, minimum zářezů a tunelů. Takže to bude krása…. A přesně jak je v jiném komentáři – provoz zůstane i na původní silnici, takže to bude ze všech stran. To jsem zvědav jak bude využíván obchvat Valdic a Jičína…. Kamiony od Hradce na Semily jezdí přes vesnice a budou jezdit dál, a osobní dle mého soudu budou jezdit stále stejně. No a pak nad Valdicemi… Číst vice »

V.P.

Je na obcích, aby si vydržkovaly svoje požadavky. Kolem Litomyšle na připravované D35 to obce a sdružení dokázaly a ŘSD jim nakonec muselo vyjít vstříc. Je to o kompromisech a rozumném uvažování. Ekoteroristi se tu pouze zviditelňují a škodí většině.

Jiří

A jak jste na toto přišel? Aby jste si mohl vozit zadek v autě má to odnést příroda?

V. P.

To je právě o těch rozumných kompromisech a uplatnění takových opatření ze strany obcí a spolků (D35 u Litomyšle – přečtěte si o tom článek na http://www.zdopravy.cz), která budou minimalizovat zásah do krajiny, protože investorovi nic jiného nezbude. Poslední dobou se tato jednání mezi obcemi, spolky na jedné straně a investorem na druhé straně zlepšila a investoři na rozumné požadavky přistupují. Bohužel ještě některá pozůstatky tu jsou, např. Přerov. Každý chce, aby si mohl nakupovat zboží, a to se musí zákazníkovi dovést buď po železnici, nebo po silnici. To není o vožení zadku v autě. To je typický názor ekoteroristy.… Číst vice »

Jiří

Neexistují rozumné kompromisy. Vždycky to někdo odskáče.

V. P.

Obě strany sporu. Nikdy nemůžete všem vyhovět. Vždy něco bude vadit těm druhým. V demokracii vždy má navrch většina nad menšinou, ale je to na dohodě.

Jojo

Takže, když auta budou popojizdet v obci při neustálých rozjedech, tak si bude příroda chrochtat blahem.

Jiří

Když nejste ochotni použít jinou dopravu než auto, tak jistě ucpete silnice. Kdyby se prostředky rozložily, existoval by skutečně výběr.
Ale to co sledují, je jenom o tlaku na stavbu dalších silnic. Hromadná doprava je zanedbaná.

Jojo

Já jsem, nemám s tím problém , ale vy nerisete co je, ale co by mohlo být.

Klondajk

Milý pane Jiří, většina osobního provozu jsou lidé, cestující z a do práce, s dětmi do školy a na kroužky, na nákup, k lékaři, na úřad. Já na to v Praze auto nepotřebuji. Ale hodně lidí bydlí tam, kde autobus jede v 6, 14, 18 a v místě je jenom večerka. A ne každému je 20, aby mu nevadilo 2 x denně 15 km na kole, ve sněhu a mrazu na běžkách. Já osobně neznám nikoho, kdo by jezdil jen tak zbůhdarma.

Kebab

Rozhodně nikdo nejezdí zbůhdarma ve všední den ráno ve špičce.

Mirek

Takže ta „jižní“ varianta ( Mnichovo Hradiště – Jičín ) už definitivně padla?

V.P.

Jo.

Mirek

Protože by byla nejlevnější a nejméně by zasáhla do cenného území?

Daniel Mach

Ne. Protože by byla nejdelší a nákladní doprava by zůstala na stávající I/35 přes Ktovou. Také by byl problém s kapacitou stávající D10 z Turnova do Mnichova Hradiště.

Lojza

Turnov -Jičín přes Hradiště, to je bomba!

Mirek

Uvažovat o D35 jako o spojnici Turnov – Jičín? Bod pro Vás!

Divočák

tohle se projednávalo už někdy 2015.. jen řeči.. Taková Ktová ví své, bohužel

Vyhlídka na věčnost

Tak to si rychle ještě projet na bicyklu prošmejdit Český Ráj než to tam definitivně zprasí a zdevastují. Chci si ho v paměti uchovat krásný a klidný.

Jiří

To je zlý sen. Čtyřproudová silnice a stará tam samozřejmě zůstane. Kamiony jí budou dál používat, aby nemuseli platit mýto. Český ráj končí, bude jenom peklo, hluk, smog, prach.

V.P.

Buď bude původní zůstane taky zpoplatněná nebo nebude zpoplatněno nic – viz návrh řešení I/38 Mladá Boleslav – Jestřebí versus II/268 Mnichovo Hradiště – Mimoň – Česká Lípa.

Vladimír Bílý

Buďte v klidu. Výrazně dříve, než se to postaví, budou nákladní vozidla platit mýto i na silnicích druhých a třetích tříd, takže objíždění už nebude téma.

Jiří

Hele to já znám. Kdyby to bylo v Německu tak tomu budu věřit. Ale u nás? Na jiných úsecích vidím jak si to ŘSD představuje. Co takhle ty silnice taky rušit? A jezdit víc hromadnou dopravou, protože nikdo nedokáže zakázat kamionům vjezd na silnice nižších tříd.

Kebab

Toho bych se zrovna tady až tolik nebál, po novém to bude o tolik rychlejší a úspornější, že se objíždění až na výjimky nemůže vyplatit.

Greta

Buďte v klidu, projednává se teprve EIA. Např projednávání EIA D0 přes Suchdol probíhalo v roce 2002.

Jarda

ta varianta je v podstatě vybraná….

Jirka

Nová silnice bude daleko od Českého ráje, takže slyšet nebude nic. 3pruh je klasických 90kmh, čtyřpruh 110kmh. Naopak lidem v obcích nebudou jezdit kamiony po okny. Než se silnice dostaví, tak bude většina aut na elektro, takže odpadlne problém s prachem. Tranzitním kamionům lze zakázat vjezd do obcí.

Jiří

A z jakého důvodu to ještě nikdo neudělal a kamiony se motají po okreskách? A nic nebude slyšet?
To určitě. Když půjdete po staré místní silnici u Hodkovic nad Mohelkou slyšíte děsivý rámus i přesto, že je hlavní silnice velmi daleko a teoreticky by slyšet být neměla. Ale ten hluk se nese krajinou a rozléhá se do dálky a v údolích. Nechci si všude připadat jako na hlavní silnici. Kecy o tom, že tam žádný rámusu nebude povídejte malým dětem. Možná Vám i uvěří než se sami přesvědčí o opaku.

Jaaa

Prach vzniká mj. otěrem pneumatik o asfalt. Že je karcinogenní netřeba připomínat.
Hluk z kamionů je dnes mnohem víc dán aerodynamickou složkou. Ta opět nezmizí.

Honza D.

Zpoplatnění silnic první třídy nadělalo víc škody než užitku. Navíc jsou místa kde to nedává smysl, třeba I/12, kam se od Prahy nedá legálně najet.

Vladimír Bílý

Nic proti tomu, ale ty intenzity dopravy narůstají jinde. Větší dopravní význam by měla z Jičína dálnice alá I/16 na exit 46 u MB. A k tomu z ní 1+1 odbočka od Horního Bousova na Exit 57 (novostavba mimo obce), čímž by se tato trasa stala pro tranzit HK-LB obchvatem celého území pod Troskami. Místo toho se vymýšlejí kraviny obtížně projednatelnou trasou a ještě typu vystřídaný třípruh, který stojí téměř, co 2+2 ale pro řidiče je akorát k naštvání.

Jiří

Jistě všude samé dálnice. A kdo to bude platit? A co životní prostředí? Kdo tam bude chtít bydlet?

Kebab

Zřejmě je pro životní prostředí lepší popojíždět v kolonách s mnohonásobnou spotřebou a přímo lidem pod okny…

Jaaa

Lepší méně aut popojíždějících v kolonách než více aut naindukovaných novou infrastrukturou, které po čase budou zase co? Popojíždět v kolonách…

Kebab

I kdyby v tomto místě argument indukce platil, což těžko, tak než se tu nahromadí tolik aut, že nebude stačit 2+1 nebo dokonce 2+2, tak to bude trvat několik desetiletí a to za předpokladu stálého růstu dopravy, který nelze úplně předpokládat.

Zdenda

Podle stejne logiky by bylo lepsi vsechny silnice zrusit. Copak zvysena doprava (a s ni spojeny vyssi ekonomicky vykon regionu) neni prave cilem budovani infrastruktury?

Kodl

A neni zacatek stavby v roce 2029 moc brzo? :))

Krušnohorec

„Nejmenší vliv na životní prostředí má mít severní varianta, z které vznikne i napojení do Semil“
Takže tato varianta se realizovat nebude.

Kalanis

Spíš bude. Tlačí jí Rovensko, které si i zaplatilo patřičnou úpravu dokumentace. A Semily se mají napojit v obou severních variantách.

ABC

Se šípkovou! Se zelím!

Jakub

Tady to bohuzel za me bude vsechno spatne. Soucasny stav je spatne, rozdeleni uzemi bude taky spatne.
On ten cely region se da brat od Pojizerskych udoli ze zapadu, kde je kazdych 100m zricenina hradu az po podkrkonoskou divocinu vychodne za Kozakovem. Cele srdce Ceskeho raje je uz dnes vlastne ovazano smyckou dalnic ci velkokapacitnich silnic. Z kazde dominanty Ceakeho raje muzete vpodstate provadet scitani vozidel.

MLB

Tohle se bude otvírat na sv. Dyndy, spolu s hotovou D0 a D3 Posázavím…

V.P.

Možná ještě déle. U D3 jsou dále.

Kebab

„Uvažovalo se nejprve o stavbě s parametry dálnice, k tomu ale není vzhledem k hustotě dopravy důvod.“ Abychom se za pár let nedivili… Teď to tam funguje trochu podobně jako na I/6, spousta řidičů se snaží úseku Úlibice – Turnov vyhnout a využívají např. D10, proto tam provoz v absolutních číslech opravdu není tak hustý a tak od stolu „není důvod“ stavět dálnici. Poptávka ale existuje, jen je rozprostřená po okolí a nejede optimální trasou, pokud se na ni vrátí, využije bez problémů i 2+2 pruhy, na které, pokud se tedy nemají stavět rovnou, by tam rozhodně měla být územní… Číst vice »

V.P.

Územní rezerva v každém případě bude, ale plnohodnotná 4-pruhová komunikace pak stejně bude stát stejně, jako kdyby se stavěla rovnou. jinak stávající I/35 není kudy objet, což vyplývá z mýtného sčítání.

Zrzek

Rychlejší je Jičín, Dolní Bousov, Kněžmost a najet u Hradiště na D10.

V. P.

Tu jsme skoro před 20 lety navrhovali, ale nakonec vyšla lépe varianta původní severní. Severní měla pro Liberecký kraj daleko větší přínos, protože v případě jižní varianty by doprava z větší části zůstala na původní I/35.

Johniee

já osobně taky z Liberce jedu na Kněžmost a pak Sobotku – Jičín, pohodlnější cesta než vrchem

Kebab

To je mi jasné, proto bych to nejraději postavil rovnou jako 2+2. Vliv na životní prostředí bude zhruba stejný, cena taky, ovšem bezpečnost a kultura cestování úplně jinde. Kamiony moc jiných možností nemají, osobáky jezdí Hradec – Liberec různě, dokonce i mnohem delšími cestami, jen aby se tomuto úseku vyhnuly. Tohle předpokládám po stránce vlivu na životní prostředí nikdo nezohledňuje.

Greta

Byla by to jedna z nejzbytecnejsich dálnic v Česku, proto se jak věřím nikdy nepostaví ani ten ctyrpruh. Dodělat obchvaty obcí, v rámci možného odstranit železniční přejezdy a fertig.

V.P.

A kudy? Můžete začít projektovat a poslat to na ŘSD. Všude něco je. Musí se vybrat ta nejméně nevhodná varianta. Pokud se udělají obchvaty některých obcí, tak se navrhnou v koridoru této silnice, pak se ty obchvaty propojí a nakonec salámovou metodou postaví. Chudáci lidi, co bydlí hned vedle této silnice. Můžete se tam nastěhovat, abyste viděla, kde ty lidi žijí a jak trpí.

2084

Vzhledem k tomu, kolik obcí je na této silnici, by výsledek byl velmi podobný severní variantě.

David

Tak je pravda, že by stačilo celou cestu jen dvoupruh, ale nonstop 90 kmh, a ne teď před každou vesnicí brzdit.

V.P.

A dvoupruh se stane špuntem na mezinárodním tahu E442 mezi Bílým Kostelem nad Nisou a Hranicemi. Oni nám to budoucí generace spočítají. Je vidět, že nikdo nemyslí alespoň na 10 let dopředu. Např. na D4 jezdí o 1000 aut víc než tady, ale dálnice se tam staví.

Michal

Silnice v původní poloze se plánuje zanechat?

MLB

Vzhledem k tomu, že obsluhuje obce, tak by měla zůstat (v rámci nižší třídy).

Sauce

Ne, silnice v původní poloze se strategicky vyhodí do povětří a na lidech, kteří budou najednou odstřiženi od světa, udělá stát sociální experiment.

V.P.

Dobrý den. Chtěl bych upozornit, což se neustále objevuje v tisku, že 4-pruhová směrově rozdělená komunikace mezi Liberce, potažmo Bílým Kostelem nad Nisou a MÚK Ohrazenice je silnicí I. třídy jako „silnice pro motorová vozidla“ a nikoli „rychlostní komunikace“. Na základě zákona č. 268/2015 Sb., kterým se mj. mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, s účinností od 31.12.2015, se ruší pojem „rychlostní silnice“ a dochází k roztřídění dálnic na dálnice I. a II. třídy. Článek II. bod 2 této novely stanovuje, že silnice I. třídy, které jsou rychlostními silnicemi podle zákona č. 13/1997 Sb.,… Číst vice »

Jarda Š.

Je to zvyk vyplývající hlavně z toho, že značkou IZ 2a „Silnice pro motorová vozidla“ byly dříve značeny právě rychlostní silnice.

Standa

Pane bože to bude v budoucnu. Stejný jako nedávno s rybí – rychaltice.. Zjisti že je potřeba plnohodnotná dálnice v celém úseku…. Snad na to do doby než se začne stavět stihnou přijít.

V.P.

Už u D7 se zjistilo, že přestavbou z polovičního profilu na celý profil se nic neušetřilo. Přišlo to skoro stejně draho, jako kdyby se rovnou dělal plný profil (např. obchvat Loun). Nevím jak to dopadne tady, až se sem poženou z Německa kamiony z A4 po B178 přes hrádek nad Nisou, aby nemusely do Brna jet z Turnova přes Prahu. To ale znamená ještě vybudovat D35 a pak hlavně novou „transteritoriální dálnici“ I/43. To si ale dnes nikdo neuvědomuje. Podle mne je to šetření na nesprávném místě.

nedulezite

„exteritoriální“,pane kolego

V. P.

Děkuji za upozornění, nějak jsem si nebyl schopen vzpomenout na přesný název. Úžasná stavba na tu dobu. Škoda, že se nedokončila. Alespoň by nebyly současné problémy a nikomu by nevadila. Kéž by se maximálně těleso využilo.

V.P.

Ještě bych připomněl v narážce na úsek I/48 Rybí – Rychaltice, že uspořádání 2+2 na této komunikaci mezi Turnovem a Jičínem bez dělícího středového pásu si koleduje o nebezpečnost této komunikace, jak ji známe z I/48 když se nyní přestavuje na D48. Hlavně aby se všichni poučili z chyb minulých.

Standa

Mám ještě jedno dobrý přirovnání k absenci múk lit. Sever… To je taky kravina do očí bijící..

Railfort

Autor by se měl podívat do mapy a neplést si pojmy. Silnice sice nepovede přes území CHKO Český ráj, nicméně zcela jistě ne po okraji Českého ráje jako takového, ale jeho středem. Ještě bychom mu mohli prozradit, že existuje Geopark Český ráj a mikroregion Český ráj. Jakpak je to s nimi?

Railfort

A co Český ráj jako takový. Zkuste alespoň wikipedii.

Railfort

Psal jsem alespoň. Ale takto je to správně. CHKO Český ráj není totéž co Český ráj jako takový. CHKO jen použilo stejný název pro trojici menších oddělených území.

Daniel Mach

CHKO Český ráj se rozšířila o oblast kolem Kozákova asi před dvaceti lety. To návrh čtyřpruhu kolem Rovenska pod Troskami již dávno existoval. Navrhoval se tudíž na severu od Českého ráje.

Facepalm

Autor by se měl hlavně podívat do mapy, pak by viděl, že stavba je plánována koridorem, který CHKO dělí na dvě části. Tedy ano, de iure je stavba mimo Český ráj, de fakto vede přímo jeho středem.

Nehodlám tu vyjadřovat svůj názor na stavbu jako takovou, jen mne mrzí, že tu často člověk úplně jasně nevidí rozdíl mezi redakčními články a PR vyjádřeními. Zrovna v tomhle případě je to zhruba na té úrovni, jako když někdo plánuje nějakou megastavbu v Peci pod Sběžkou a argumentuje při tom, že Pec přece není v KRNAP…

Facepalm

Ano, a ten koridor vede přímo středem Českého ráje. Toť holý, zcela neutrální fak, který prostě nelze popřít. Neříkám, jestli je to dobře nebo špatně, ale prostě to tak je.

Jinak tím „PR vyjádřením“ myslím právě takové ty formulace „po okraji CHKO“, které jou sice formálně v pořádku, ale poněkud dost zavádějící, pokud zároveň čtenář sám neví, jak ve skutečnosti vypadá územní vymezení CHKO Český Ráj (a že to tu netuší 2/3 obecenstva, ostatně jako cokoli jiného). A přesně takovýhlemi formulacemi se hemží třeba komunikace ŘSD…

Facepalm

Pokud se chcete opravdu zaměřit na formálně přesná a srozumitelná vyjádření, pak se zamyslete nad větou ve smyslu „komunikace má být vedena koridorem mezi dvěma částmi CHKO.“ Protože to, co jste napsal, je sice formálně ok, nicméně místních reálií neznalý čtenář z toho opravdu nevyčte, že to má vést opravdu přímo naštorc Českým rájem. A přesně takovéhle „poloinformace“ jsou standardní komunikační metodou (nejen) ŘSD, proto se jich, pokud nechcete, aby vaše texty vyznívaly podobně, vyvarujte.

Démon

Koukám na mapy CHKO a asi mi něco uniklo.

Facepalm

(Jo a bezva je i ta douška o tom, že to nebude dálnice, ale jen silnice první třídy se čtyřmi pruhy. To je zase jako když vám SŽ sdělí, že ty třímetrové betonové zdi v projektu nejsou ve skutečnosti žádné PHS, ale oplocení, a dokládá to stylem čáry použitým v projektu).

Facepalm

Jo, ale ty 4 pruhy maj bejt Turnov – Rovensko, tedy shodou okolností skorem v celým tom „koridoru“ mezi dvěma částmi CHKO. A ten argument se šířkou je poněkud úsměvný – jasně, v papírech to bude silnice první třídy, v reálu to ale bude v popisovaním úseku prostě dálnice, lhosejno, že bude „o půl metru“ užší než komunikace v parametrech D. Neposuzuju, je-li to dobře nebo špatně, jen prostě nechápu, proč je takový problém to takhle jasně napsat, když je to skutečně holý fakt.

Kebab

V tom případě je tedy každá směrově dělená silnice se 2+2 pruhy dálnicí.

Facepalm

Proto jsem to psal v uvozovkách. Nicméně, jak se třeba takovej čtyřpruh 21,5 liší od čtyřpruhu 27,5 dejme tomu v dopadu na fragmentaci krajiny? To je to, o čem mluvím….

Kebab

A jak se liší z hlediska fragmentace krajiny jakýkoliv čtyřpruh od ucpaného dvoupruhu, který navíc fragmentuje nejen krajinu, ale i obce v ní?

Facepalm

Třeba tím, že přes něj v noci (tedy v době své aktivity) může migrovat zvěř, narozdíl od oploceného čtyřpruhu.

Každopádně, to, že je dnes něco špatně, fakt není argument, aby bylo nedomyšlené i nové řešení.

V. P.

Oplocený 4-pruh s dostatečným počtem objektů pro migraci zvěře je daleko bezpečnější pro řidiče a zvěř, než nechráněný 2-pruh. To by měla být jasná podmínka. A dle vizualizace tam těch mostů je dost a pokud někde něco chybí, tak se to dá dodělat (podchody a nadchody).

a8n

Taky to může být 0 metrů, pokud vezmeme jako srovnání D11 1109 projektovanou v kategorii D21,5.

Railfort

Omyl. Stavba vede jenom mimo stejnojmenné CHKO. Historicky je Český ráj pojmenováním pro daleko větší území vymezené Turnov – Železný Brod – Jičín – Sobotka – Mnichovo Hradiště.

Facepalm

Nevím, o čem mluvíte. Nikde jsem nikdy nepsal, že má vést skrz CHKO, jen to, že má vést přímo středem Českého ráje (tedy té oblasti, jejíž vymezení jse výše uvedl). který však v CHKO není.

Adamgolias

Přesně tak , to je jen slovíčkaření. Podle těchto měřítek není Pec pod Sněžkou ani Špindlerův mlýn ( a jiné obce) v Krkonošském parku. To ohraničení si vyřvali developeři , hotelieři , majitelé půjčoven čtyřkolek a jiní , zastoupeni místními zastupiteli , kteří jim jdou ,,na ruku,, . Jak to vypadá v reálu můžeme zkontrolovat . Louky zastavěny , provoz jak na Václavaku , petardy se odstreluji legálně, bo nejsme v KRNAP a spoustu jiných skutků o kterých nemáme ani tušení. Přes chráněné území České středohoří máme dálnici tak proč nedojel ještě Český ráj, že? A začneme třeba tím, že… Číst vice »

honza

Děsím se doby, kdy by se lidé s vašimi názory dostali k moci… ten článek je správně, silnice nemá jít středem CHKO (chráněné oblasti), to že půjde skrz oblast zvanou Český ráj nikdo nepopírá, to je stejné jako když napíšete že dálnice půjde skrz Slovácko, je to fakt ale ničemu to nevadí. Stejně tak je rozdíl zda to bude dálnice o nějakých parametrech nebo silnice I třídy o jiných a tyto parametry nejsou jen počet pruhů a střední dělící pás. Souhlasím že dálnice nemají protínat CHKO a už vůbec ne národní parky ale to se tu neděje a je potřeba… Číst vice »

Bohumil Pokorný

Ta silnice je zbytečná. Je třeba myslet moderně a přejít k moderní bezemisní dopravě. Výraznou část současných přeprav po silnici převést na modernizovanou a zcela novou železniční infrastrukturu. pak bude pro místní dopravu stačit zklidněná a dobře udržovaná současná silnice.

Facepalm

Podívejte se, jak ta CHKO vypadá. Tam je vyloženě nechanej koridor, kterj ji půlí. Ta silnice má vést skrz něj, tedy středem Ráje. To, že zrovna tam CHKO není, je sice fakt, ale je to víceméně vedlejší – pokud tam vznikne silnice „dálničních parametrů“, tedy oplocený čtyřpruh až po Rovensko, bude to prostě nepřekonatelná bariéra v krajině, která dvě části CHKO odřízne od sebe a tím podstatně zasáhne do jejího fungování i smyslu. Na stranu druhou, existuje tam historicky daná nadregionální komunikace odněkud někam a chápu, že dává smysl „poslat“ ji mimo vesnice. Nicméně mělo by se k tomu přistupovat… Číst vice »

Jiří

Opravdu nechápu jak jste přišel na to, že ta dálnice nepovede přes Český Ráj.
Přes Slovácko naštěstí není žádná v plánu.

Jaaa

A já děkuju lidem s vašimi názory, že nás dostali tam, kde jsme. Neudržitelná krajina a ekologická katastrofa.