Novobystřická úzkokolejka opět ožije provozem, kraj objednal čtyři páry vlaků
Osobní vlak na trati Jindřichův Hradec - Nová Bystřice. Foto: JHMD
V plánech provozu na úzkorozchodné trati mezi Jindřichovým Hradcem a Novou Bystřicí došlo v krátké době k dalšímu zvratu, tentokrát
Ano, toto je případ lokálky, co má určitou hodnotu a má smysl nechat. Úzkokolejka je, narozdíl od nikým nevyužívaných tuctových lokálek jako Kácov-Zruč nad Sázavou nebo těch kolem Řípu, dobrá atrakce pro lidi, skutečně podporuje svůj region, nikdy kolem ní nepovede dálnice a má smysl zachovat. Navíc se doprava k ní výrazně zrychlí díky modernizaci 4. koridoru, což se o trati Kácov-Zruč nad Sázavou, kde jezdí 2 lidi na spoj, říct nedá. Jen škoda, že to kazí ty Hašišbedny. S nima je to vážně takovej trénink na výlet trajektem po moři. 🙁
Ten první pár má tu drobnou odchylku od „taktu“ schválně, aby to bylo retro? 🙂
A to za každou cenu! I ta minuta z Bystřice.
Jako na jednu stranu je hezké, že tam něco bude jezdit, na druhou stranu je to opravdu vyhazování peněz oknem a podpora Čajana s jeho hašišbednami. Za deset mega (co se tady vyhodí z okna) je půlka úzkorozchodného Stadleru…
To se to krajům najednou objednává když to za ně bude platit stát.
Neplatí stát, ale daňový poplatník. Bohužel.
Obnovení provozu je fajn, ale kdo bude těmi dopoledními vlaky jezdit?
U prvních tří, čtyř stanic jde částečně o dopravní obslužnost místních vesnic (znám lidi co s tím jezdí). Dál už se to časově nevyplatí, ale dal by se využít turistický potenciál- v zimě je tamní krajina dost opuštěná, což je škoda.
Běžná frekvence bude maximálně na téměř prázdnou „hašišbednu“ (pokud nějaké ty křápy ještě vůbec jezdí), ale o zimních víkendech by se mohlo podařit nalákat i nějaké běžkaře – to by se ovšem musely také příslušné instituce starat o to, aby tam fungovaly i nějaké (vyznačené) lyžařské trasy včetně možností občerstvení (aspoň někde), protože jinak je to tam mimo hlavní letní sezónu pořád ještě „Bohem zapomenutý kraj“ …
Tak já nevím, co je za mentální problém jet na běžkách po turistických značkách. 🙂 Nicméně pro ty, co tento problém mají, mezi Landštejnem, Rudolcem (a skoro Kaprounem) nějaké běžecké trasy za eurofondy vznikly, bohužel od té doby v kraji moc nesněžilo… Do konce října se dá i o víkendech v pohodě, otevřené jsou i hrady; Landštejsnký dvůr to drží snad až do Vánoc (vaří a kromě plesnivého podkroví se tam dá i celkem lidsky ubytovat). Záchytný bod směrem na Mrákotín je hospoda v Suchdole, provozují ji místní o víkendu. V listopadu jsme byli – no už to bude 10… Číst vice »
„Tak já nevím, co je za mentální problém jet na běžkách po turistických značkách.“
Pokud ty značky nevedou po „zimně ošetřených“ silnicích, tak to samozřejmě není problém ani „nementální“ – jsou tam ale i rozsáhlé krásné lesní komplexy s cestami, které by stály za doznačení dalších tras, což jsem právě měl na mysli. A s tím občerstvením to v „postbolševické“ době už také není ani zdaleka to, co bývalo: všichni už tam používají auta, a tak si zásoby pro sebe navezou, takže vesnické hospody se tam už dávno neuživí …
O to ale přeci vůbec nejde.
Tak kdepak jste, Soupravo? Uz tady na vas netrpelive cekame…
Bodejť, to by byla nádherná cyklostezka. Jen přesvědčit Rakušany, že do Litschau a Gross Gerungs to mají taky vytrhat, a v brzké době by mohla být úžasná cyklomagistrála z Obrataně až do Gross Gerungs přes Hradec, Bystřici a Gmünd. Těch turistů, těch peněz, samá pozitiva a sociální jistoty… Jenom nevím, jestli ten úzkorozchodný podklad bude cyklistům stačit, přece jen, aby se vyhnuli… 🙂
No zrovna rakušáci to ke Slavonicím pěkně vytrhali a udělali? Ano. Cyklostezku.
Asi chtěli aspoň zpětně podpořit Masaryka v jeho destruktivních aktivitách vůči R-U a přesvědčit Čechy, že pravdu měla jeho vize, že R-U je třeba rozbít …
Ne, pochopili, že oprava trati, která ztratila smysl v roce 1918 nedává smysl. Navíc vědí, že lokálky v rakousko-českém pohraničí mají smysl jen jako turistická atrakce v sezóně. Jinak že je provoz zcela zbytečný.
No a proto bych zrovna JHMD nechal. Přesněji nechal bych tu úzkokolejku… To, jak to JHMD vede, je odstrašující příklad, ale ta trať jako atrakce má rozhodně smysl. Je to právě vidět i na tom Dolním Rakousku, které v této oblasti hraničící s ČR zrušilo většinu lokálek s normálním rozchodem, ale pro úzkokolejky v sezóně smysl našlo a to pro všechny. A celkově má Rakousko více úzkých než ČR, takže ty mají smysl. Mají totiž ten punc vzácnosti a jsou více turistickým magnetem, než obyčejné tratě. Akorát je potřeba vymyslet tomu smysluplný model financování… je naprostá kokotina, aby se tam… Číst vice »