Dopravci Železnice Zprávy

Novobystřická úzkokolejka opět ožije provozem, kraj objednal čtyři páry vlaků

Osobní vlak na trati Jindřichův Hradec - Nová Bystřice. Foto: JHMD
Osobní vlak na trati Jindřichův Hradec - Nová Bystřice. Foto: JHMD

V plánech provozu na úzkorozchodné trati mezi Jindřichovým Hradcem a Novou Bystřicí došlo v krátké době k dalšímu zvratu, tentokrát ku prospěchu železnice. Podle jízdního řádu se na trať od 9. prosince vrátí provoz i ve všední dny, který byl s příchodem letošního října zrušen.

Jihočeský kraj nově objednal u společnosti Jindřichohradecké místní dráhy čtyři páry vlaků každý všední den po celý rok. Vlaky budou odjíždět z Jindřichova Hradce v 9:25, 11:20, 13:20 a 15:20, z Nové Bystřice v 11:03, 13:04, 15:04, 17:04. Kraj navíc firmě nově zaplatí za užití dopravní cesty.

Koncem dubna přitom kraj oznámil zrušení každodenního provozu na jižní větvi JHMD (došlo k němu v říjnu) z důvodů malé pasažérské frekvence v zimě a vysokých nároků dopravce na kompenzace. Dnes ale má kraj naopak dost důvodů celoroční provoz obnovit.

Úzkorozchodná trať JHMD z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Úzkorozchodná trať JHMD z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Prvním jsou finance. Státní fond dopravní infrastruktury chystá novou metodiku rozdělování peněz na opravy a údržbu nestátních tratí, částka se bude odvíjet od počtu vlaků v závazku. Úzkokolejka bez celoročního provozu by tak o peníze přišla a nejspíš by rychle zchátrala.

Od roku 2020 navíc bude podmínkou pro státní dotaci na provoz regionálních vlaků frekvence alespoň čtyř párů vlaků. Jihočeský kraj za letošní rok zaplatí JHMD za provoz vlaků více než 18 milionů, z toho ale pošle zhruba pět milionů stát.

Při zaškrcení státních peněz ze SFDI a MD by tak kraj výrazně prodělal a v létě by platil celý provoz na úzkokolejce jen ze svého. „Vidíme i potenciál pro zimní turistickou dopravu a regionální dopravu vůbec, věříme, že se to rozkřikne a přijedou i turisté hledající romantiku zimní České Kanady,“ doplnil Martin Stach z krajské organizace Jikord.

Firma se navíc dlouhodobě snaží přesvědčit kraj i o tom, aby platil poplatky za dopravní cestu. Uspěla přitom u Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře, takže kraj jí doplatí za rok 2018 téměř 1,5 milionu korun. Kraj tak zaplatí JHMD letos včetně dopravní cesty necelých 87 korun za vlakový kilometr. Za loňský rok to bylo 79,5 koruny za vlakový kilometr (v roce 2016 – 72,69 Kč/vlkm, 2015 – 61 Kč/vlkm).

18
Diskuze

avatar
6 Komentáře
12 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
11 Autoři komentářů
SoupravaVRTželezničář v důchoduDenyTomáš Záruba Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Souprava
Host
Souprava

Ano, toto je případ lokálky, co má určitou hodnotu a má smysl nechat. Úzkokolejka je, narozdíl od nikým nevyužívaných tuctových lokálek jako Kácov-Zruč nad Sázavou nebo těch kolem Řípu, dobrá atrakce pro lidi, skutečně podporuje svůj region, nikdy kolem ní nepovede dálnice a má smysl zachovat. Navíc se doprava k ní výrazně zrychlí díky modernizaci 4. koridoru, což se o trati Kácov-Zruč nad Sázavou, kde jezdí 2 lidi na spoj, říct nedá. Jen škoda, že to kazí ty Hašišbedny. S nima je to vážně takovej trénink na výlet trajektem po moři. 🙁

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

Ten první pár má tu drobnou odchylku od „taktu“ schválně, aby to bylo retro? 🙂

VRT
Host
VRT

A to za každou cenu! I ta minuta z Bystřice.

Michal
Host
Michal

Jako na jednu stranu je hezké, že tam něco bude jezdit, na druhou stranu je to opravdu vyhazování peněz oknem a podpora Čajana s jeho hašišbednami. Za deset mega (co se tady vyhodí z okna) je půlka úzkorozchodného Stadleru…

Coudy
Host
Coudy

To se to krajům najednou objednává když to za ně bude platit stát.

Deny
Host
Deny

Neplatí stát, ale daňový poplatník. Bohužel.

Šalinář
Host
Šalinář

Obnovení provozu je fajn, ale kdo bude těmi dopoledními vlaky jezdit?

Ondra
Host
Ondra

U prvních tří, čtyř stanic jde částečně o dopravní obslužnost místních vesnic (znám lidi co s tím jezdí). Dál už se to časově nevyplatí, ale dal by se využít turistický potenciál- v zimě je tamní krajina dost opuštěná, což je škoda.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Běžná frekvence bude maximálně na téměř prázdnou „hašišbednu“ (pokud nějaké ty křápy ještě vůbec jezdí), ale o zimních víkendech by se mohlo podařit nalákat i nějaké běžkaře – to by se ovšem musely také příslušné instituce starat o to, aby tam fungovaly i nějaké (vyznačené) lyžařské trasy včetně možností občerstvení (aspoň někde), protože jinak je to tam mimo hlavní letní sezónu pořád ještě „Bohem zapomenutý kraj“ …

Michal
Host
Michal

Tak já nevím, co je za mentální problém jet na běžkách po turistických značkách. 🙂 Nicméně pro ty, co tento problém mají, mezi Landštejnem, Rudolcem (a skoro Kaprounem) nějaké běžecké trasy za eurofondy vznikly, bohužel od té doby v kraji moc nesněžilo… Do konce října se dá i o víkendech v pohodě, otevřené jsou i hrady; Landštejsnký dvůr to drží snad až do Vánoc (vaří a kromě plesnivého podkroví se tam dá i celkem lidsky ubytovat). Záchytný bod směrem na Mrákotín je hospoda v Suchdole, provozují ji místní o víkendu. V listopadu jsme byli – no už to bude 10… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„Tak já nevím, co je za mentální problém jet na běžkách po turistických značkách.“
Pokud ty značky nevedou po „zimně ošetřených“ silnicích, tak to samozřejmě není problém ani „nementální“ – jsou tam ale i rozsáhlé krásné lesní komplexy s cestami, které by stály za doznačení dalších tras, což jsem právě měl na mysli. A s tím občerstvením to v „postbolševické“ době už také není ani zdaleka to, co bývalo: všichni už tam používají auta, a tak si zásoby pro sebe navezou, takže vesnické hospody se tam už dávno neuživí …

VRT
Host
VRT

O to ale přeci vůbec nejde.

Rampa
Host
Rampa

Tak kdepak jste, Soupravo? Uz tady na vas netrpelive cekame…

Kajman
Host
Kajman

Bodejť, to by byla nádherná cyklostezka. Jen přesvědčit Rakušany, že do Litschau a Gross Gerungs to mají taky vytrhat, a v brzké době by mohla být úžasná cyklomagistrála z Obrataně až do Gross Gerungs přes Hradec, Bystřici a Gmünd. Těch turistů, těch peněz, samá pozitiva a sociální jistoty… Jenom nevím, jestli ten úzkorozchodný podklad bude cyklistům stačit, přece jen, aby se vyhnuli… 🙂

VRT
Host
VRT

No zrovna rakušáci to ke Slavonicím pěkně vytrhali a udělali? Ano. Cyklostezku.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Asi chtěli aspoň zpětně podpořit Masaryka v jeho destruktivních aktivitách vůči R-U a přesvědčit Čechy, že pravdu měla jeho vize, že R-U je třeba rozbít …

VRT
Host
VRT

Ne, pochopili, že oprava trati, která ztratila smysl v roce 1918 nedává smysl. Navíc vědí, že lokálky v rakousko-českém pohraničí mají smysl jen jako turistická atrakce v sezóně. Jinak že je provoz zcela zbytečný.

Souprava
Host
Souprava

No a proto bych zrovna JHMD nechal. Přesněji nechal bych tu úzkokolejku… To, jak to JHMD vede, je odstrašující příklad, ale ta trať jako atrakce má rozhodně smysl. Je to právě vidět i na tom Dolním Rakousku, které v této oblasti hraničící s ČR zrušilo většinu lokálek s normálním rozchodem, ale pro úzkokolejky v sezóně smysl našlo a to pro všechny. A celkově má Rakousko více úzkých než ČR, takže ty mají smysl. Mají totiž ten punc vzácnosti a jsou více turistickým magnetem, než obyčejné tratě. Akorát je potřeba vymyslet tomu smysluplný model financování… je naprostá kokotina, aby se tam… Číst vice »