Novobystřická úzkokolejka opět ožije provozem, kraj objednal čtyři páry vlaků

Osobní vlak na trati Jindřichův Hradec - Nová Bystřice. Foto: JHMDOsobní vlak na trati Jindřichův Hradec - Nová Bystřice. Foto: JHMD

V plánech provozu na úzkorozchodné trati mezi Jindřichovým Hradcem a Novou Bystřicí došlo v krátké době k dalšímu zvratu, tentokrát

V plánech provozu na úzkorozchodné trati mezi Jindřichovým Hradcem a Novou Bystřicí došlo v krátké době k dalšímu zvratu, tentokrát ku prospěchu železnice. Podle jízdního řádu se na trať od 9. prosince vrátí provoz i ve všední dny, který byl s příchodem letošního října zrušen.

Jihočeský kraj nově objednal u společnosti Jindřichohradecké místní dráhy čtyři páry vlaků každý všední den po celý rok. Vlaky budou odjíždět z Jindřichova Hradce v 9:25, 11:20, 13:20 a 15:20, z Nové Bystřice v 11:03, 13:04, 15:04, 17:04. Kraj navíc firmě nově zaplatí za užití dopravní cesty.

Koncem dubna přitom kraj oznámil zrušení každodenního provozu na jižní větvi JHMD (došlo k němu v říjnu) z důvodů malé pasažérské frekvence v zimě a vysokých nároků dopravce na kompenzace. Dnes ale má kraj naopak dost důvodů celoroční provoz obnovit.

Úzkorozchodná trať JHMD z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Úzkorozchodná trať JHMD z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Prvním jsou finance. Státní fond dopravní infrastruktury chystá novou metodiku rozdělování peněz na opravy a údržbu nestátních tratí, částka se bude odvíjet od počtu vlaků v závazku. Úzkokolejka bez celoročního provozu by tak o peníze přišla a nejspíš by rychle zchátrala.

Od roku 2020 navíc bude podmínkou pro státní dotaci na provoz regionálních vlaků frekvence alespoň čtyř párů vlaků. Jihočeský kraj za letošní rok zaplatí JHMD za provoz vlaků více než 18 milionů, z toho ale pošle zhruba pět milionů stát.

Při zaškrcení státních peněz ze SFDI a MD by tak kraj výrazně prodělal a v létě by platil celý provoz na úzkokolejce jen ze svého. „Vidíme i potenciál pro zimní turistickou dopravu a regionální dopravu vůbec, věříme, že se to rozkřikne a přijedou i turisté hledající romantiku zimní České Kanady,“ doplnil Martin Stach z krajské organizace Jikord.

Firma se navíc dlouhodobě snaží přesvědčit kraj i o tom, aby platil poplatky za dopravní cestu. Uspěla přitom u Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře, takže kraj jí doplatí za rok 2018 téměř 1,5 milionu korun. Kraj tak zaplatí JHMD letos včetně dopravní cesty necelých 87 korun za vlakový kilometr. Za loňský rok to bylo 79,5 koruny za vlakový kilometr (v roce 2016 – 72,69 Kč/vlkm, 2015 – 61 Kč/vlkm).

Tagy JHMD Jihočeský Jindřichohradecké místní dráhy Jindřichův Hradec Nová Bystřice
18 komentářů