Novinka pro plánování vlaků. Správa železnic poprvé využije institut přetížené dráhy

Problém se týká hlavního nádraží.
Poprvé v historii využije při konstrukci nového jízdního řádu Správa železnic takzvaný institut přetížené dráhy. Vyhlášení přetížené dráhy může omezit plány některých dopravců či objednatelů na plánované spoje.
Před podobnou hrozbou varovala Správa železnic již loni, letos ale k vyhlášení již dojde. Na konferenci ŽESNAD.cz to uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Problém se týká hlavního nádraží v Praze. „Hlavní nádraží je už nadoraz, jasno bude v červnu. Věřím, že kompromis se najde. Vypukne to za tři týdny,“ uvedl Svoboda. Upřesnil, že omezení se bude týkat jen určitých časů. Důvodem je nedostatečný počet nástupních hran. Přislíbil, že v mezích možného bude zajištěn průjezd nákladních vlaků ze severu na jih uzlem Praha.
Přetížená dráha. Správa železnic hrozí škrty, zpomalováním či spojováním vlaků
Mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda uvedl, že zatím nelze specifikovat konkrétní časové úseky, kdy bude přetížená dráha vyhlášena. „V současné době se podle podaných žádostí konstruuje jízdní řád. V rámci toho také průběžně jednáme s jednotlivými žadateli o přidělení kapacity o jejich požadavcích na časové polohy vlaků a podobně,“ uvedl Gavenda.
Před zveřejněním návrhu jízdního řádu plánuje Správa železnic společné setkání se žadateli o přidělení kapacity dráhy, kde jim aktuální stav představí.
Jsme v povodni a máme vodu po pás. Sledovali jsme konferenci nákladních železničních dopravců
Přetížení dráhy řeší zákon o drahách. Pokud nedojde k dohodě, nastupují přesně stanovená pravidla pro přidělování kapacity. Ty by při současné situaci mohly omezit zejména dálkové vlaky mezi Prahou a Ostravou. Přednost totiž mají vlaky osobní dopravy v závazku veřejné služby.
Od nástupu konkurence na české železnici je spojení Prahy a Ostravska mimo závazek, přednost by tak dostaly osobní vlaky objednané státem a kraji a nákladní expresy.