Silniční nákladní doprava

Novela zákona: Konec výhod pro tatraktory a pokuty pro soukromé osoby s nákladem

Traktor, ilustrační foto. Autor: Malcolm Morley – Vlastní dílo, Volné dílo, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=493179
Traktor, ilustrační foto. Autor: Malcolm Morley – Vlastní dílo, Volné dílo, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=493179

Ministerstvo dopravy poslalo do mezirezortního řízení novelu zákona o silniční dopravě, která do českého práva překlopí několik novinek vzešlých z Bruselu. V první řadě by měli zpozornět provozovatelé takzvaných zvláštních vozidel, na která se bude zákon nově vztahovat.

Jde především o traktory, jejichž maximální rychlost přesahuje 40 kilometrů v hodině. „Bude upraven specifický režim pro silniční dopravu provozovanou zemědělskými a lesnickými traktory používanými pro zemědělské a lesnické činnosti,“ uvedl mluvčí MD František Jemelka.

Provozovatelé rychlejších traktorů tak budou odpovídat za stejný přestávkový režim jako majitelé kamionů, dokazovat to budou tachografem. U starších traktorů, které nejsou vybaveny tachografem, bude nicméně přípustné vedení záznamů ručně.

Zaceluje se tím zároveň jedna z mezer v zákoně, která nahrávala provozovatelům takzvaných tatraktorů, jejichž provoz ministerstvo v důvodové zprávě označilo za „nezanedbatelný problém“ a „obcházení pravidel.“ Jde fakticky o nákladní auta, která jsou ovšem v technickém průkazu označena jako traktor. Oproti klasickým náklaďákům z toho majitelům plyne řada výhod včetně absence povinných přestávek.

Překlápěné evropské nařízení rovněž požaduje, aby řidiči vozidel s největší povolenou hmotností větší než 7,5 tun při přepravě nákladu kamiony dodržovali požadavky na dobu řízení, bezpečnostních přestávek a doby odpočinku i v případě soukromých přeprav prováděných pro neobchodní účely.

Protože jde o nařízení, musejí soukromí řidiči velkých vozidel požadavky dodržovat už nyní, v zákoně ale nebyl trest. „Zákon o silniční dopravě toto ustanovení implementuje a tito řidiči tak budou moci být kontrolováni a případně postihování při nedodržení těchto povinností. Jedná se o požadavky vyplývající z přímo použitelného předpisu a ČR je povinna zajistit jejich dodržování,“ doplnil Jemelka.

Celkem bude třeba znovelizovat pět zákonů, úprava by měla platit od 23. května 2020. Mimo jiné se zpřísňují i pokuty za nedodržení přestávek.

Důvodovou zprávu k novému zákonu najdete zde, celý návrh zákona pak zde.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
jan
Host
jan

Takže se budem zase táhnout 40kou za traktory na cestě, přestože na západě jezdí 55-60.

Bob
Host
Bob

A co ty traktory (tvářící se na pohled jako historická auta), které vozí po Praze turisty?

AAA
Host
AAA

Co s nima? Chcete aby měly tachograf?

Sch
Host
Sch

Ne, ale nechci aby zasírali město. Stejně jako ty staré smrdící autobusy, co krouží s turisti po centru. Ty se asi naštěstí rozpadají a jsou nahrazovány novějšími.

Václav
Host
Václav

Ty tatraktory byly původně určený pro zemědělce, pro rychlejší dopravu. Stačí na ně skupina T a nemusí mít k tomu E. Mají omezenou rychlost na 70 a nemůžou na silnici I. třídy. Jenže se našli vykukové z autodopravy, většinu s tím dělají nějakou místní dopravu kamení, písek a pod. A zneužívají toho, že mohou jezdit tam, kam nesmí náklaďák. A kromě toho to o čem píše článek.

Kamui
Host
Kamui

Spíš je otázka, jak je možná nákladní auto schválit jako traktor.

AAA
Host
AAA

zeptejte se v Bruseli

Milan
Host
Milan

Spis je otazkou proc musime tolik regulovat regionalni dopravu a omezovat ji tachografem a jinymi omezenimi ktere nam jen obtezuji zivot
Tatratraktor a jine nakladaky traktorem jsou jen kvuli nekonecne regulaci proste je to klicka

AAA
Host
AAA

Co jsem četl tak stížnosti se vztahovaly hlavně k tomu že pro ně neplatí zákaz vjezdu náklaďáků…. což se tímto nijak nezmění. Tachograf byl imho každému celkem šumák – přes půl republiky tímto stejně nikdo nic vozit nebude.

MildaIV
Host
MildaIV

Tak to hodně spadnou na ceně traktory, co maj v techničáku přes 40 kmh. Netuším kolik takových je, ale přijde mi to nastavený zbytečně nízko. Asi nikdo nebude náklaďák registrovat jako traktor, pokud bude omezený na 50 nebo 60kmh. U nových traktorú to asi pújde omezit softwarově.

MildaIV
Host
MildaIV

Tak co koukám většina Zetorú má maximálku právě těch 40kmh. Tak snad to bude do 40 včetně 🙂

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A v obci je povoleno 50, takže za traktorem kolona.

Zlínka
Host
Zlínka

Už se vám stalo, že vás traktor přejede.? S JCB se vám to může stát.

Zlínka
Host
Zlínka

Většina větších traktorů má nad 40. Nejvíce má JCB, který má 70, umí jet i 80.

Panelák
Host
Panelák

„Jedná se o požadavky vyplývající z přímo použitelného předpisu“

To zas vyleze mladej Klaus, jak nám ta EU ubližuje…

AAA
Host
AAA

A to bylo řevu jak je něco takového jako tatraktory vůbec může existovat, i když taky jen využívají evropské předpisy, že.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

No především na Tatraktor není potřeba C + E, když chcete připojit vozík nad 750 kg, ale stačí obyčejné T.

Partneři



CSCARGO
RSD