Novela zákona: Konec výhod pro tatraktory a pokuty pro soukromé osoby s nákladem

Traktor, ilustrační foto. Autor: Malcolm Morley – Vlastní dílo, Volné dílo, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=493179Traktor, ilustrační foto. Autor: Malcolm Morley – Vlastní dílo, Volné dílo, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=493179

Ministerstvo dopravy poslalo do mezirezortního řízení novelu zákona o silniční dopravě, která do českého práva překlopí několik novinek vzešlých z

Ministerstvo dopravy poslalo do mezirezortního řízení novelu zákona o silniční dopravě, která do českého práva překlopí několik novinek vzešlých z Bruselu. V první řadě by měli zpozornět provozovatelé takzvaných zvláštních vozidel, na která se bude zákon nově vztahovat.

Jde především o traktory, jejichž maximální rychlost přesahuje 40 kilometrů v hodině. „Bude upraven specifický režim pro silniční dopravu provozovanou zemědělskými a lesnickými traktory používanými pro zemědělské a lesnické činnosti,“ uvedl mluvčí MD František Jemelka.

Provozovatelé rychlejších traktorů tak budou odpovídat za stejný přestávkový režim jako majitelé kamionů, dokazovat to budou tachografem. U starších traktorů, které nejsou vybaveny tachografem, bude nicméně přípustné vedení záznamů ručně.

Zaceluje se tím zároveň jedna z mezer v zákoně, která nahrávala provozovatelům takzvaných tatraktorů, jejichž provoz ministerstvo v důvodové zprávě označilo za „nezanedbatelný problém“ a „obcházení pravidel.“ Jde fakticky o nákladní auta, která jsou ovšem v technickém průkazu označena jako traktor. Oproti klasickým náklaďákům z toho majitelům plyne řada výhod včetně absence povinných přestávek.

Překlápěné evropské nařízení rovněž požaduje, aby řidiči vozidel s největší povolenou hmotností větší než 7,5 tun při přepravě nákladu kamiony dodržovali požadavky na dobu řízení, bezpečnostních přestávek a doby odpočinku i v případě soukromých přeprav prováděných pro neobchodní účely.

Protože jde o nařízení, musejí soukromí řidiči velkých vozidel požadavky dodržovat už nyní, v zákoně ale nebyl trest. „Zákon o silniční dopravě toto ustanovení implementuje a tito řidiči tak budou moci být kontrolováni a případně postihování při nedodržení těchto povinností. Jedná se o požadavky vyplývající z přímo použitelného předpisu a ČR je povinna zajistit jejich dodržování,“ doplnil Jemelka.

Celkem bude třeba znovelizovat pět zákonů, úprava by měla platit od 23. května 2020. Mimo jiné se zpřísňují i pokuty za nedodržení přestávek.

Důvodovou zprávu k novému zákonu najdete zde, celý návrh zákona pak zde.

Tagy Ministerstvo dopravy Zákon o silniční dopravě
17 komentářů