Ministerstvo dopravy poslalo do mezirezortního řízení novelu zákona o silniční dopravě, která do českého práva překlopí několik novinek vzešlých z Bruselu. V první řadě by měli zpozornět provozovatelé takzvaných zvláštních vozidel, na která se bude zákon nově vztahovat.
Jde především o traktory, jejichž maximální rychlost přesahuje 40 kilometrů v hodině. „Bude upraven specifický režim pro silniční dopravu provozovanou zemědělskými a lesnickými traktory používanými pro zemědělské a lesnické činnosti,“ uvedl mluvčí MD František Jemelka.
Provozovatelé rychlejších traktorů tak budou odpovídat za stejný přestávkový režim jako majitelé kamionů, dokazovat to budou tachografem. U starších traktorů, které nejsou vybaveny tachografem, bude nicméně přípustné vedení záznamů ručně.
Zaceluje se tím zároveň jedna z mezer v zákoně, která nahrávala provozovatelům takzvaných tatraktorů, jejichž provoz ministerstvo v důvodové zprávě označilo za „nezanedbatelný problém“ a „obcházení pravidel.“ Jde fakticky o nákladní auta, která jsou ovšem v technickém průkazu označena jako traktor. Oproti klasickým náklaďákům z toho majitelům plyne řada výhod včetně absence povinných přestávek.
Překlápěné evropské nařízení rovněž požaduje, aby řidiči vozidel s největší povolenou hmotností větší než 7,5 tun při přepravě nákladu kamiony dodržovali požadavky na dobu řízení, bezpečnostních přestávek a doby odpočinku i v případě soukromých přeprav prováděných pro neobchodní účely.
Protože jde o nařízení, musejí soukromí řidiči velkých vozidel požadavky dodržovat už nyní, v zákoně ale nebyl trest. „Zákon o silniční dopravě toto ustanovení implementuje a tito řidiči tak budou moci být kontrolováni a případně postihování při nedodržení těchto povinností. Jedná se o požadavky vyplývající z přímo použitelného předpisu a ČR je povinna zajistit jejich dodržování,“ doplnil Jemelka.
Celkem bude třeba znovelizovat pět zákonů, úprava by měla platit od 23. května 2020. Mimo jiné se zpřísňují i pokuty za nedodržení přestávek.
Důvodovou zprávu k novému zákonu najdete zde, celý návrh zákona pak zde.
Takže se budem zase táhnout 40kou za traktory na cestě, přestože na západě jezdí 55-60.
A co ty traktory (tvářící se na pohled jako historická auta), které vozí po Praze turisty?
Co s nima? Chcete aby měly tachograf?
Ne, ale nechci aby zasírali město. Stejně jako ty staré smrdící autobusy, co krouží s turisti po centru. Ty se asi naštěstí rozpadají a jsou nahrazovány novějšími.
Ty tatraktory byly původně určený pro zemědělce, pro rychlejší dopravu. Stačí na ně skupina T a nemusí mít k tomu E. Mají omezenou rychlost na 70 a nemůžou na silnici I. třídy. Jenže se našli vykukové z autodopravy, většinu s tím dělají nějakou místní dopravu kamení, písek a pod. A zneužívají toho, že mohou jezdit tam, kam nesmí náklaďák. A kromě toho to o čem píše článek.
Spíš je otázka, jak je možná nákladní auto schválit jako traktor.
zeptejte se v Bruseli
Spis je otazkou proc musime tolik regulovat regionalni dopravu a omezovat ji tachografem a jinymi omezenimi ktere nam jen obtezuji zivot
Tatratraktor a jine nakladaky traktorem jsou jen kvuli nekonecne regulaci proste je to klicka
Co jsem četl tak stížnosti se vztahovaly hlavně k tomu že pro ně neplatí zákaz vjezdu náklaďáků…. což se tímto nijak nezmění. Tachograf byl imho každému celkem šumák – přes půl republiky tímto stejně nikdo nic vozit nebude.
Tak to hodně spadnou na ceně traktory, co maj v techničáku přes 40 kmh. Netuším kolik takových je, ale přijde mi to nastavený zbytečně nízko. Asi nikdo nebude náklaďák registrovat jako traktor, pokud bude omezený na 50 nebo 60kmh. U nových traktorú to asi pújde omezit softwarově.
Tak co koukám většina Zetorú má maximálku právě těch 40kmh. Tak snad to bude do 40 včetně 🙂
A v obci je povoleno 50, takže za traktorem kolona.
Už se vám stalo, že vás traktor přejede.? S JCB se vám to může stát.
Většina větších traktorů má nad 40. Nejvíce má JCB, který má 70, umí jet i 80.
„Jedná se o požadavky vyplývající z přímo použitelného předpisu“
To zas vyleze mladej Klaus, jak nám ta EU ubližuje…
A to bylo řevu jak je něco takového jako tatraktory vůbec může existovat, i když taky jen využívají evropské předpisy, že.
No především na Tatraktor není potřeba C + E, když chcete připojit vozík nad 750 kg, ale stačí obyčejné T.