Nové vysočanské nádraží, zastávka Rajská zahrada. V Praze příští rok začne další velká stavba
Vizualizace nové podoby stanice Praha - Vysočany. Foto: SŽDC
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) finišuje s výběrem zhotovitele na jednu z velkých akcí na území Prahy a částečně i
Škoda. Jedno z nejaktraktivnějších pražských nádraží ztratí svou historickou hodnotu a svého genia loci a bude nahrazena architektonicky bezcennými tuctovým nástupišti, jistě s hojností modrých zábradlí.
Je mi líto, že se sem nedají vkládat obrázky. Moc rád bych tu „atraktivitu“, „historickou hodnotu“ a „genia loci“ uvedl do kontextu. Je s podivem, kolik lidí je schopno div neoplakat i likvidaci starejch hajzlů na masaryčce jenom proto, že to místo má historii a tim pádem to tam musí zůstat. Ideálně navždy. Takhle to naštěstí nefunguje.
Obrázky ne, odkazy ano. Prosím! https://mapy.cz/s/penesakuve
Nic proti gustu, ale za mě: Když industriál, tak temný, nýtovaný heavymetal strojů, pro zájemce. Nenutit to všem, nemá to smysl.
To ze se nekdo o neco desitky let nestara je jednoduse videt a „kazdy“ si rekne „fuj, zbourat“. Ale je to opravdu nutne? Je nutne historicka mista unifikovat do beztvare zprznenosti dnesni doby? A na Masarycce me spise toci, ze neudelali rekonstrukci puvodnich pokladen, treba jen tri ci ctyri prekazky a misto toho postavili to ultramoderni, pest na oko vzhledove vypadajici cosi. Vzdyt tohle je proboha nejstarsi nadrazi v Praze. S timthle pristupem bourani vseho, co treba zbourat cele nadrazi, at ma Penta (ci kdo) radost? Extremy jsou malo kdy rozumne.,
Jestli realizace dopadne alespoň trochu tak, jak je nádraží nakresleno na papíře, tak to bude fajn. SŽDC začalo naslouchat a snaží se dělat nové projekty (alespoň ty významnější) vizuálně a uživatelsky přijatelnější – zkušební architektonické soutěže budiž důkazem.
Ale tak snad víte, jak tahle moderní betonová monstra vypadají po pár letech. Autobusový terminál i s vestibulem metra na Černém Mostě jsou po pár letech málem na zbourání, „geniální“ soustava podchodů a nadchodů na předmostí Hlávkova mostu už dnes také není považována za optimální řešení… a z nového „nádraží“ v Hostivaři čišel chlad a nehostinnost už když to bylo nové – natož po pár letech. A ty nové Vysočany jsou úplně stejný styl. Architektonicky sterilní hrůza.
Víme. Důvodem toho zanedbaného stavu není to, že je to z lbetonz, ale absolutní neúdržba 🙁
Přesne tak. Tohle je taky beton: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/d/df/Rome-Pantheon.jpg
No právě. Absolutní neúdržba. A ta je pro organizace typu SŽDC, ČD nebo DPP naprosto symptomatická.
O tom, jak moc je to architektonicky zdařilý samozřejmě diskutovat lze a mělo by se. Zrovna tady teda ale musim říct, že mě opravdu nic moc nedráždí. Jasně, odvařenej z toho nejsem, neni moc proč, ale zrovna váma zmíněný Hostivařský nádraží je perfektní ukázka, že to mohlo dopadnout mnohem, mnohem hůř. Dopravní stavby v týhle zemi asi ještě dlouho nebudou oplývat nějakou význačnou architektonickou hodnotou, tu ale nemají Vysočany v současnosti ani omylem. To, v jakym je to stavu a jakým způsobem to slouží lidem a příměstský železnici je v roce 2020+ naprosto nevyhovující. Nepatří to do moderního města. Z… Číst vice »
A ještě jedna drobnost: žádný „betonový monstrum“ na těch vizualizacích opravdu nevidím. Srovnávat to s urbanisticky naprosto nezvládnutym Černym Mostem (kterej je naštěstí trnem v oku snad už všem a brzy se s ním snad začne něco dít) v tomhle případě opravdu není na místě.
No, ja bych tedy nedelal pruceli jen jako pohledovy beton, krom sprejeru to byzo bude vypadat hnusne, nejaky obklad by se hodil… idealne podobny kamen jako je portal dnes… ten sice zajde take bez udrzby, ale ne tolik…
Jsem z Prahy. Moje mamka, které je 75 jede na vlak z Proseka raději na Hlavní nádraží než do Vysočan, které má blíž. Dle ní to tam smrdí, před lety potkala v podchodu mrtvou krysu a večer se tam bojí. Na nové nádraží se již těší. Těch lidí s podobnými dojmy z nádraží Praha Vysočany je mnoho.
Tak jestli chodí radši přes Šervůd než vysočanským podchodem, tak má vybraný vkus.
Jestli jezdí z Proseka, tak s největší pravděpodobností Sherwoodem nejde.
Ať koukám, jak koukám, tak nic atraktivního na vysočanském nádraží nevdiím.
myslíte ten návrh, že?
Nejsem zastance tvorby skanzenu za kazdou cenu, ale nadrazi Praha-Vysocany by zaslouzilo rekonstrukci a komercni vyuziti (je i na metru mimojine) a ne zbourani a nahrazeni tim co prezentuji ve vizualizace, nebudu ani hodnotit jak cenne/bezcenne to je, nema to smysl. Co me stve je, ze soucasti tehle akce neni dvojkolejka aspon do Satalic a idealne alespon s pripravou na CDP a elektrizaci.
Klasika, nechám něco dojít zugrund a pak řeknu: Podívejte, jak je to neudržované, špinavé a ošklivé, to je třeba zbourat. Mohli by nechat alespoň ten sugestivní podchod směrem na Fleišnerku, možná i s modelem mrtvé krysy a sochou vyfetla 🙂
Jinak celé Vysočany tak nějak postupně ztrácí tvář, to ne že by ta stará byla bůhvíjak krásná, nejsem věru milovník „starých dobrých časů“, ale byla prostě nějaká, tak nějak Vysočanská. Bohužel ta nová prostě není ŽÁDNÁ a tohle je další krok v tomto procesu. Škoda.
Železnice se dlouhá desetiletí úspěšně vyhýbala využití pro dopravu po městě a teď to dohání, což je dobře. A je zajímavé, že v téže současné době Praha jako město, na investice do rozvoje městské (a jakékoliv) dopravy naopak zcela prdí (respektive nám o nich už roky hezky vypravuje). Tak aspoň někdo na tom pracuje a tak si zaslouží tuto malou pochvalu.
Souhlasím, velký potenciál je i na Brněnsku, co se týče i samotného města. Pokud se u nás postavila varianta Petrov jako nové nádraží, rozhodně by železnice obsloužila větší část samostatného města než varianta řeka. Je jen dobře, že Praha v tom postupuje dál a doufám, že se zamyslí a podobné stavby by mohly být i v ostatních českých městech, kde to trvá celé odpoledne dostat se z jednoho konce města na druhou.
Nechápu, proč nepozvou nějakého aspoň trochu kvalitnějších architekta. Určitě by navrhl něco nápaditějšího, že tohle bezduché nudní nic.
No můžeme být rádi, že to nedělal Kotas a jeho škola, nebo Sudop 🙂
A kdo to tedy dělal?
Rekonstrukcí „obou traťových kolejí“ jsou myšleny fakt jen v celé délce 2 kusy nebo všechny 3 po odbočku Skály?
Nejstarší kamenný podchod v prdeli, vzácné dědictví po dvou dříve oddělených drahách v prdeli. Za to fastfood chybět nebude.
Vďakabohu! Už aby to bolo, hlavne nech to nedopadne ako Ústí nad Orlicí. Zachovanie starej VB komplikuje život stovkám ľudí denne.
To vůbec není vina zachování staré budovy, ale truců některých lidí na SŽDC i ve vedení města, kteří do toho soustavně „házeli vidle“ v době, kdy se rekonstrukce stanice připravovala: stará budova mohla zůstat ve funkci a přes stanici by bylo možno projíždět i rychleji než nyní (po „letohradské“ straně), ale i v tomto případě platí, že „když se nechce, je to horší, než když to nejde“ – a místo nesmyslných regionálních vlaků z Pardubic až do České Třebové (kam se stejně většinově jezdí rychlíky) mohla existovat mnohem užitečnější přímá vozební ramena Pardubice – Letohrad (- Lichkov) + místní rameno… Číst vice »
Kdyby byly obě traťové koleje na Letohradské straně, tak při postavení ostrovního nástupiště by vám pro Letohrad zbyly 2 koleje (z toho možná tak jedna předjízdná pro hlavní trať), což je jaksi málo.
V těch projektech šla skrz budovu předjízdná kolej pro hlavní trať a jeden ze stupidních argumentů pro zachování budovy byla právě rychlost v téhle koleji, která byla 80.
Jinak se 30let debatovalo (ČSD, ČD) a počítalo s tím, že se ten barák zbourá (proto se taky do něj nic neinvestovalo), pak přišel nějaký spolek, pro zachování, a blbej (pardon) ministr mu skočil na špek.
Mohu se zeptat jak často používáte nádraží Praha Vysočany? Díval jste se na podchod a nádražní budovu očima lidí s kočárkem, seniorů, žen,které jdou tudy večer sami? Je škoda, že toto nádraží a podchod nejdou opravit tak, aby splňovalo současné požadavky na šířku podchodu, strmost schodů, osvětlení, bezbariérovost, bezpečí, odvedení vlhkosti, hygienický standard toalet, bezpečnost pro pohyb v kolejišti a mnoho dalšího.
A jaký podstatný rozdíl má být podle vás pro „ženy, které jdou večer sami“? I když vlastně chápu, v průvanu betonového podchodu bez nádražní budovy se určitě ani lupičům a násilníkům nebude chtít zdržovat, natož tam „pracovat“.
Kdo chce hleda zpusob, kdo nechce hleda duvod.
A kdy se konečně narovná oblouk před Čelákovicemi?
Až při rekonstrukci úseku Mstětice – Čelákovice, který se nejspíš bude dělat úplně naposledy. Počkáme si na něj alespoň pět let určitě…
Podle mapy na https://www.stavby.szdc.cz/ se má začít v roce 2022.
Vzhledem k tomu, že klíčové pozemky pro přeložku u Čelákovic vlastní Pavel Tykač, tak si nejsem jistý začátkem realizace ani v roce 2022.
Už si to zase tak detailně nevybavuji, ale nebylo by pro cestující příjemnější jít z horního patra stanice spíše už nějakým podchodem, než ještě stoupat výše na nadchod? Když už tedy někomu vadí, že by na ulici ve městě – byť hlavní – mohlo být něco jako přechod pro chodce, který by alespoň v jednom směru to stoupání vyloučil…
Fascinuje ma na vizualizáciách to nevyužité miesto medzi stanicou Vysočany a ulicou – tá tráva a kríky nie sú ani park, ani nič iné užitočné. Prečo tam nepostavia kancelárske budovy so službami a obchodmi v prízemí? Predajom/prenájmom realít okolo staníc si na seba železnica dokáže veľmi dobre zarobiť – príkladov zo sveta je veľa, najviac asi v Japonsku.
Japonsko tohle presne ma, sice ne vsude, ale nektera vetsi nadrazi maji obchodni centra, hotely i kancelarske budovy…
Budov je kolem až až, kanceláře nevyjímaje. Ale je fakt, že betonová zeď – s tím „nádherným“ vykousnutím nad vstupem – a na ní nikomu nesloužící trávník jsou snad ještě horší. Okolí se bohužel povedlo místy dost zmršit, tak bych čekal něco kultivovanějšího. Přijde mi to celé zvenku hnusnější než stávající, byť též zanedbaná budova, která by snad při změně dispozic mohla nabídnout alespoň zázemí pro cestující.
Jenze pokud by je pronajimalo SZDC, melo by z nich prijmy, soucasne jsou i dostupne vlakem a tak i atraktivnejsi jako pozemky okolo…
A pro cestujici samozrejme tim i atraktivnejsi…
Tak nějaká čekárna s pokladnou se tam snad vejde a stavět větší budovu, než pro jakou se očekává využití, nemá smysl. Ale ten vstup je fakt dost zmršený, minimálně zastřešení, aby na lidi nepršelo, když půjdou od pokladen na nástupiště, by to chtělo. Ale to by architekt musel přemýšlet.
Přece by se staré nádraží nebouralo a nestavělo nové, kdyby to nové mělo být pro cestující pohodlnější. Přece kvůli tomu se to bourá, aby se dala zrušit čekárna.
Tady souhlasim, cekarna byla vyuzivana dost, pri neprizni pocasi je to na nastupistich drsne, zvlaste zde,…
Co budovy – tam by měly být hlavně koleje, kterých je v Praze už teď málo a stále ubývají.
>na velké části je ale jen maximem 60 km/h
To jako kde, mimo samotné Vysočany?
ZA kolik se to nakonec vysoutěžilo?
Takže budou zachovány přejezdy v Zelenči a Počernicích? No čert vem Zeleneč, ale ten přejezd v Počernicích je docela velká komplikace provozu, při budoucím zvyšování provozu na trati i na silnici to tam bude jen horší, škoda že se na tohle nenašlo těch „pár“ peněz pro tak velké rekonstrukci.
V Zelenči je spíš problém s místem, rozumný podjezd se tam nevejde.
V Počernicích snad prý bude nějaká příprava…
V Zelenči by se to tam vešlo kdyby se chtělo. Spojil by se podjezd s podchodem u zastávky. jenže někoho by to moc bolelo…. přemýšlet
Kdyby se chtělo. Máte 25 metrů na to, abyste silnici dostal o 4,5 metru dolů, 18% klesání. A to pouze v příapdě, že zaslepíte Husovu ulici na obě strany od podjezdu. A světlá výška podjezdu vyjde na 3,7 metru, takže autobus Iveco Crossway to bude mít natěsno. Skříňová šestitunka dost možná už neprojede.
A co postavit podjezd o 300 m na východ? Bylo by to asi 800 m nové silnice, současný přejezd by pak stačilo nahradit podchodem. Ale raději dřív, než to tam stihnou zastavět.
0) podchod pro pěší se tam plánuje 1) 800m nové silnice je dost, spousta místních to jezdí několikrát denně 2) stejně se na severní straně není kam napojit – leda to protáhnout až ke Mstětické silnici, jako obchvat ( https://mapy.cz/s/kocomupedo ), s P+R na východní straně zastávky. 3) pro cyklisty by bylo nutné vybudovat bezbariérový podchod/podjezd, nebudeme hnát lidi v Polabí po kilometr vzdáleném nadjezdu 4) v Zelenči asi nic zastavět nestihnou, je tu už dobrých 10 let „ban“ na rozšiřování obce, od té doby se maximálně zastaví sem-tam volná parcela ve stávající zástavbě, a na tom panuje v zastupitelstvu… Číst vice »
To by možná šlo, ale NE“spojil by se podjezd s podchodem u zastávky.“
ANO, přesně takto to nejde 🙂
Předpokládám, že k poště v Zelenči příjezd chcete. Tudíž má být přístupná přímo ze silnice. Což pak dělá těch 25 metrů ke kolejím. Tak jako tak to znamená vícenáklady v podobě přemístění sběrného dvora (jestli se nepletu). Kam s ním?
… a kdo to zaplatí? „Zdroje jsou“ neberu.
Podchody především nechtějí místní a je lepší tam nechat přejezd než se s nimi roky dohadovat.
Neni to nic proti nicemu, jen by lide meli mit na pameti, ze musi dodrzovat predpisy…
A Počernice, to je tragédie. něco jako Chuchle. v 21.století ??? 🙁
Podjezd v Bystré bude až město získá SP.
Přesně, ty Počernice jsou jako Chuchle, snad ještě horší, kdo ví, tak ví.
60 km/h je pouze pres stanici Vysocany, z Vysocan do HP mame 90 km/h a z HP do vjezdu Mstetice 100 km/h. Pres Mstetice 85 km/h a pak k celakovickemu vjezdu 100 km/h. Dale 80 km/h a za Jirinou do Lysy 100 km/h. Vice jak kilo byt nemuze, protoze trat nekoduje.
Není blbost rušit vybudované odbočky? I kdyby se při běžném provozu nevyužívaly, při mimořádnostech se můžou hodit.
Samozřejmě je – jenže to se zjistí až potom, kdy je zase snesou …
A hlavně by ty spojky měly být už od počátku řešeny jako štíhlé!
Jestli se odbočka vybuduje jako provizorní nebo definitivní, se musí rozhodnout ještě před začátkem stavby. Už v době tvorby dokumentace pro územní rozhodnutí.
A provizorní odbočka s definitivní má společnou jen pokládku výhybek a realizace kabelových tras. Výhybky na provizorních odbočkách jsou vyzískané a regenerované. Zabezpečovací zařízení je pronajaté a v kontejneru. Kdežto u definitivního se staví technologická budova a zabezpečovací zařízení je většího rozsahu a je umístěno do technologické budovy.
To je zajimavy, na stejne trati o par kilometru dal mezi celkakovicema a lysou, se ta odbocka stavi jako definitivni
Protože se to rozhodlo před stavbou při aktualizaci studie proveditelnosti v roce 2016. I Káraný měl být původně provizorní, ale ROPID na to tlačil a chtěl i Zeleneč jako definitivní, ale ta bohužel neprošla. Odbočka Černý Most bude v podstatě náhražka za Skály, aby to usnadnilo rekonstrukci tříkolejného úseku, který se ještě navíc díky provizorní odbočce Hloubětín bude dělat na dvě poloviny tak, že v části bude dvoukolejný provoz (Vysočany – Hloubětín) a v části jednokolejný (Hloubětín – Černý Most). Po první polovině se to prohodí. V definitivním stavu bude úsek Vysočany – Skály plnohodnotná trojkolejka a Skály mít všechy… Číst vice »
Ja bych se primlouval k zachovani, byt znepristupneni toho uzkeho kamenneho podchodu s kamenou dlazbou… a take za dokumentaci puvodnich ceskonemeckych napisu obou drah a nejaky odkaz na puvodni nadrazi, ktere slouzilo dvema draham i v novem… Nebo alespon o zdokumentovani…
Zdokumentování určitě proběhne, ale k čemu by byl zachovaný původní tunel?
Je jediny s puvodni 150 let starou dlazbou a jeden s nejstarsich podchodu v Praze nedotcenych stavebnimi upravami v puvodni podobe…
Dokonce se jeho zasypani ani nikdo nezminil, dokud nebylo rizeni ukonceno.
Protože by akorát všichni pseudoobhájci kdečeho křičeli ale v reálu by to časem vůbec nikoho nezajímalo..
Jjasnyy a proto má zůstat takový jaký je že jo? Aby si člověk připadal jako za 19 století .. Jakoby potom měli všichni toužit.. Jistě… Jste na hlavu????
Podchod tam vznikne novy coz je nutne, ja mluvim o zachovani stareho byt nepristupneho bezne verejnosti…
On totiz stary ma byt zasypan a novy bude o par metru vedle…
Podle těch obrázků to vypadá, že ho dost pravděpodobně budou křížit výstupy na nástupiště z toho nového podchodu.
Kolik let se do té zadní části tunelu jen nahlíželo přes mříže.
Kolik let?
Musí být někdo nepříčetný jen proto, že má jiný názor než Vy? 🙂
Proč znepřístupnění? Nu, aby to nedopadlo jako se slavným křížením tunelů u Třebovic, kde se to nakonec stejně zabetonovalo a k ničemu to není.
Tady to neni ani z nostalgie ani z duvodu pouzivani, ale spise zachovani rarity,… nadrazi uz dnes nema zadnou hodnotu, bylo prestaveno, ale kus historie, ktery nikomu neprekazi a nevadi muze zustat,… Mohl by byt klidne pristupny, ale nikdo tam chodit nebude,… proste zajimavost a jeji zachovani by nic nestalo… tak mozna uklid a vycisteni…
Pokud mám správné informace, tak na nátlak paní poslankyně z Prahy 9 Dany Balcarové
(její interpelace ministrovi dopravy v Poslanecké sněmovně je zde:
http://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/024schuz/s024266.htm )
se na poslední chvíli měnil projekt a ten tunýlek se bourat nebude. Byl tlak i na zachování stávající budovy nádraží, to ale (naštěstí) neprošlo.
Budova sice ma jakous-takous historii, je jedina, ostrovni, ale prestavena, cimz ztratila historickou hodnotu, narozdl treba od Vysehradu, na novou stanici se tesim, jen bych jeste zastresil ten vstup, nebo misto toho vykusu prostor vyuzil jeste odstavnou kolej,…
Ten tunylek ma historickou hodnotu, tak by jej bylo skoda zlikvidovat… ale pro pouzivani beznymi cestujicimi neni vhodny…
Zachovat si to prosím přejete i s tím smradem a čmáranicemi?
Smradu a čmáranic bude dost i na té nové stanici, pokud se o ni bude pečovat tak, jak je u SŽDC zvykem. A ten nepřístupný pás „zeleně“ podél trati bude jistě pokrytý sutí, plevelem a odpadky, jako většina podobných ploch u nádraží. A za dvacet nebo za třicet let se bude zase řešit, že je celé nádraží v havarijním stavu a musí se zbourat. Jako se rozpadají a chátrají všechny podobné „moderní“ stavby.
To přece není tou současnou architekturou, ale chybějící údržbou. Mohu se vás zeptat jak často jezdíte přes Prahu Vysočany? Jezdíte tudy s kočárkem? Hůře se vám leze do prudkých normě nevyhovujících schodů? Když by tudy jezdila kolem 22té hodiny sama vaše přítelkyně/manželka čekal byste na ní nahoře u vlaku, aby nemusela jít sama tím špatn osvětleným, zanedbaným pochodem? Mnoho pánů to zde tak dělá.
Zrovna udrzba ve vysocanech a nejake investice nedavali smysl, kdyz ae snanice ma cela prestavet…
Ale vždyť přece jistě sám víte, jak vypadají dnes podobné stavby, které jsou pár desítek let staré.
Ano vim… proto by meli byt snadno udrzovatelne a take tak postavene… Betonova zed nezustane dlouho bez povsimnuti…
Doufám, že z blízkosti trati u žst. Praha-Vysočany zmizí i doupata bezdomovců. S dopravou to sice nesouvisí, není to ani záležitost SŽDC, pokud tito lidé netáboří přímo na drážních pozemcích nebo v ochranném pásnu dráhy, ale pokud tam zůstanou, bude zrekonstruovaná stanice Praha-Vysočany, i přesto, že bude jistě moderní, pěkná a udržovaná, působit na cestující dojmem Potěmkinovy vesnice. Je to však úkol, velmi nesnadný a složitý, pro pražský magistrát, zajistit pro takové lidi důstojnější podmínky k žití, a neponechávat je osudu, který si někteří z nich možná ani nevybrali. Jinak velice vítám zřízení zastávky Rajská zahrada, bude opravdu velmi potřebná… Číst vice »
Ja bych byl pro aby hlavne zmizela ta ubytovna za trati…
„K nepoznání bude především stanice Praha – Vysočany, dnes jedna z nejméně atraktivních na české železnici.“ Ačkoli ta přestavba zjevně prospěje jejímu vzhledu (na jak dlouho ovšem …), na její neatraktivnosti to mnoho nezmění, protože přestupní vzdálenost mezi vlaky a MHD je příliš dlouhá a nepředpokládám, že by se v souvislosti s tou „modernizací“ podařilo vybudovat autobusové zastávky někde blízko za nádražím na Vysočanské ulici, protože tam už je estakáda a k „rostlému terénu“ je tam také dost daleko. Zdeněk: „Rajská zahrada bude opravdu velmi potřebná a měla tam být už dávno“ Je sice samozřejmě pravda, že tam chybí od… Číst vice »
Ta zastávka by mohla být v místě, kde estakáda přechází do zářezu, zhruba tady: https://mapy.cz/s/nomaloheca . Přístup na druhou stranu by vedl pod estakádou, do kolejiště naopak po lávce. Promarněná příležitost.
Rajská zahrada by byla z provozního hlediska dobře tehdy, kdyby se vybudovala třetí kolej mezi Vysočany a odb. Balabenka a Os mohly v tomto úseku jezdit souběžně s vyšší vrstvou. Bez toho bude v úseku odb Balabenka – Lysá docela těsno, pokud se bude muset dálkovka vmáčknout do patnáctiminutového intervalu osobky.
Já považuji za obrovskou chybu, že neproběhne rekonstrukce v tom smyslu, co se buduje na Zahradním městě. Tj. přestup na zastávky autobusů z nástupiště přímo do podjezdu v Jandově ulici. Vyžadovalo by to mírné posunutí polohy nádraží, ale efekt by to mělo obrovský. Kvalitní přestup na důležité severojižní autobusové tangenty považuji za klíčový. A ještě to nesmyslné hluboké uložení metra Vysočanská – klidně to mohla být mělce založená stanice. Tratě 070/231 mají/budou mít oproti 221/171 nesrovnatelně horší návaznost na MHD. Podívejte se například, jak luxusní je přestup z vlaku na návaznou MHD na Smíchovském nádraží. Zastávka Rajská Zahrada to trochu… Číst vice »
Byť by to bylo hezký, tak by to znamenalo buď velkou redukci počtu hran, nebo rozsáhlé demolice, které by sotva byly projednatelné.
Ty hrůzy, co tam vznikly v 90. letech místo původních ulic, konkrétně právě ty směrem k Jandově, bych klidně zbourat nechal. Ovšem, nová „stanice“ k nim celkem ladí. Bude to tam ještě strašidelnější, ani se tam nemusejí stahovat byť jen podezřelá individua. 🙂
A lidi bys vyhodil na ulici, brepto jeden. Ještě, že o tom nerozhoduješ. Mimochodem, ty domy nejsou nějak špatné i po estetické stránce, tak tím spíš k bourání není žádný důvod.
Myslím, že v těch dvou parkovacích domech zas až tolik lidí nebydlí.
a to kolejiste pres jandovu natahnete obyvamem obytneho domu?
Protoze jinak posunete stanici jen o par desitek metru pred barak, ktery budete muset obchazet, pro zhlavi potrebujete prostor…
V čem přesně tkví ta výhoda že by to bylo dál na metro a tramvaj?
Neni tam uplne prostor, vrdle je silnice na Krocinku, z druhe strany zastavba a neni tam prostor pro nastupiste, Jandova je uzka pro dlouhe zastavky autobusu, ktere zas budou pres krizovatku od metra…
od soucasne st. je prestup na metro i tramvaje…
Od autobusu je to holt daleko, ale je tam soubezne metro a pak stavi na Libni…
Na metro (vestibul na náměstí OSN) i na tramvaj (nástupní linky 14) je to od podjezdu s Jandovou ulicí blíž, než je to nyní ulicí Paříkovou, kde je to navíc ještě do kopce. Tu vlakovou stanici by stačilo posunout o nějakých 100 m východně, aby se na konci nástupiště dalo sejít do podjezdu k autobusům. Ale máte pravdu, že je tam málo místa. Musela by se zahloubit část ulice U Vinných sklepů a Ke Klíčovu a to nádraží postavit zčásti nad ty ulice. Jandova ulice by se musela rozšířit v místě současného podjezdu západním směrem. To všechno by stálo o… Číst vice »
Tak jenom co by to znamenalo, nejprve vykup pozemku a nemovitosti, demolici parkovacich domu (dalo by se rici nedavno postavenych), demolici tri obytnych domu, dva v Jandove, Jeden v ulici Pod Pekarnami, zbourani dalsich objektu u trati v prostoru domovniho bloku, zruseni planovane cyklotrasy, zahloubeni Jandovy ulice, ktera klesa pod podjezd, bud posunuti kolejiste, nebo zaustit ulice Ke Klicovu a U vinnych sklepu jinak nez za mostem, zruseni planovane tramvajove smycky, pravdepodobe zruseni jednoho jizdniho pruhu v Jandove, nebo demolici i dalsich objektu ve smeru na metro (zkuste si dnes po Jandove ulici jit) a mohl bych pokracovat dale.. Druhou… Číst vice »
Dobře, nádraží (na odstavování) by mohlo zůstat tam, kde je. Na mostě nad Jandovou ulicí by byly 2 boční nástupiště na zastavení. Rozšíření nádraží by v tom případě stačilo severním směrem, bez jakékoliv demolice domů jižně od trati. V tom případě by přestup na bus byl v ideálním případě nějakých 20 metrů jedněmi schody přímo z nástupiště, když by zastávka byla přímo v podjezdu. Na tramvaje by to bylo 100 metrů, versus dnes 250 metrů. Nepřu se o to, že by to celé bylo o dost dražší a složitější. Nebo by se alespoň mohl rozšířit podjezd v Jandově ulici, aby… Číst vice »
Mela by tam prave byt moznost prujezdu vlaku, tedy alespon 4 koleje,… to bych uz zastavku autobusu videl na estakade, nez v te kratke ulici,… nekde tesne pod estakadou, ale myslim, ze i tak budou malo frekvenovane do Kobylis to mate bliz z Florence a do Cakovic a Kbel vede zel. trat z Vysocan,… https://en.mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&x=14.4962177&y=50.1131313&z=17&base=ophoto&rm=9hMW2xY2ldN4LzUV6sMs6FEeL2N54pUbO0Mo6CEeK.IVKpNvfl3 V Jandove ulici je to problem, jsou tam od svetel kolony a navic rozsireni neni kam, je tam od domu jen tesne chodnik a do podjezdu se nevejdou dva autobusy za sebou ani ty standardni… https://en.mapy.cz/zakladni?x=14.5024344&y=50.1122242&z=20&pano=1&base=ophoto&pid=69557029&yaw=0.944&fov=1.257&pitch=0.270 Dokonce je problematicke i zadratovat linky pro trolejbusy, pac… Číst vice »
Velmi souhlasím. Ale jsem si vědom, že Zahradní město je jakýsi omyl, protože mám dojem, že takto krátké přestupy vlastně nikdo navrhovat a stavět v této zemi ani nechce. Vysočany na tom byly vždycky špatně, na tramvaj daleko a hloupě vedeným metrem se to jen podtrhlo. A Smíchov? Luxusní? Na to že se to stavělo za socialismu s tehdejšími představami o „uzavřené části stanice“ je to věru malý zázrak (navíc je stanice zapojena do OSM). Ale šlo by to vyřešit za plus mínus stejné prachy mnohem lépe. Za nejlepší přestup z MHD na vlak v současné Praze zatím považuji Modřany.… Číst vice »
Nechápu , proč přestupní vazbě dávají projektanti tedy tak malou prioritu, jak píšete. Já to považuji téměř za kruciální věc. Jediné vysvětlení, které mě napadá, že ti projektanti nemají dostatečnou praktickou zkušenost…. Na nádraží Smíchov by se měla zlepšit bezbariérovost, ale jinak si tam stávající stav ani lépe neumím představit. Od vlaku sejdete jedny schody, ujdete ani ne 50 metrů, sejdete druhé malé schody, pak třetí schody a jste na nástupišti metra. Přestup se dá stihnout do minuty. Podobně přestup vlak/bus, vlak/tramvaj. Na Vysočanech ve směru metro -> vlak musíte mít na přestup minimálně 4 minuty a to za předpokladu,… Číst vice »
S těmi přestupními dobami jste evidentně dobrý běžec – přeji vám, ať vám ta „fyzička“ vydrží co nejdéle. Normální člověk potřebuje s adekvátní rezervou asi2x – 3x tolik (a já už ještě víc …).
Já vím, před časem jsem měl výron v kotníku a 500 metrů jsem se belhal nějakých 15 minut. Stejně tak vím, jaké to je, když někam cestuji s postiženou dcerou na vozíku. Takže mám tu zkušenost a o to více vidím, jak jsou přestupní vazby kruciální věc.
Souhlasim s tim, ze by se meli delat co nejlepsi, nejkratsi a nejpohodlnejsi prestupy, stanici Zahradni Mesto diskutuji uz od 90 let, stejne jako treba Sporilov, a take kritizuji na NS2 stanici Opera, ktera je nesmyslna, nebot neumoznuje pohodlne prestup na vlaky na hl. nadrazi, tam ma byt stanice na hlavnim… Ve Vysocanech ale neni zadny velky duvod presouvat stanici, na tramvaj i metro je tam lepsi prestup nez by byl na nam. OSN, ktera je frekventovanou krizovatkou, ve smeru Malesice i Kbely a Cakovice vedou zel. trate, bud z Libne nebo z Vysocan, kde je prestup mozny primo na… Číst vice »
Jestli už náhodou rychlíky na Hradec už nezůstanou na trase přes Poříčany (a někdy v budoucnu po i po nové VRT)…
Proc na autobusy? Metro B kopiruje zel. trat…
No a prestup na tramvaj ci metro B je uz blizko,…
Spise by se opravdu hodila modernizace trati do Mstetic se zastavkami v Cakovicich, u Letnan a Kbelich, pripadne s odbockou k metru C po byvale vlecce vystavistem…
Je celkem moznost zase vest autobusy k Ceskomoravske v puvodni trase po Sokolovske (Kralovske tr.),…
Mam dopis, ktery to u linky 151 zamitl pred rokem, pred par mesici ale probehla informace, ze se s tim u 151 uvazuje…
Jsem docela zvědavý, kdo bude zastávku RZ využívat. Pro místní to nedává smysl, těm vyjde líp dojít na metro. Jedině když pojedu vlakem a budu chtít někam na Černý most nebo do Hloubětína? Jenže v téhle oblasti nejsou prakticky žádné kanceláře, kam by lidi jezdili do práce, a do nákupních středisek u ČM pojedou mimopražští raději autem.
těch lidí, co vystupujou ráno z vlaku (z 231) v Horních Počernicích je celkem dost.
Předpokládám, že velká část z nich potřebuje na ČM, a vystoupit v HoPo a bus je lepší než jet na Vysočanskou a pak zpět metrem.
Vystoupit na RZ a pak zpět metrem bude nějaký terno?
A co třeba směr Hloubětín, nebo cesty místních na výlet? Přestup to bude i od autobusů do kolmých směrů. No a když se, jako onehdy já, nevejdete do nedělního ranního mikrobusu směr Liberec, můžete pak hned počkat alespoň na vlak, aniž by vám při návratu do Vysočan ujel. 🙂
Přestup na autobusy do kolmých směrů je na Vysočanech mnohem zajímavější, byť to bohužel i po rekonstrukci bude daleko. Na Rajčeti není kromě 110 do Hostavic a Dolních Počernic a 201 do Satalic (co tam?) nic, co by nebylo i na Vysočanech. Místní na výlet kam? Za pestrou krajinou Polabí? Kolik jich bude?
1500 cestujících denně
To je teda dost málo na to, jak stavebně složité to bude. Tohle se dneska považuje za efektivní investici? Jelikož to není tříkolejná trať, nestačí postavit nástupiště u vnějších kolejí, ale s polohami kolejí se bude muset hýbat, aby mohlo být ostrovní nástupiště uprostřed.
Tak já ze Satalic jsem se dnes zrovna chystal vlakem do Libice nad Cidlinou. Zastávka Rajská Zahrada by mi zkrátila cestování tak o 15-20 minut (209 v Horních Počernicích nenavazuje na vlak).
Dále mě napadá významné zkrácení spojení z Čakovic na Černý Most.
Jinak díky extrémně špatnému přestupu na B na Vysočanech, který zůstane extrémně špatný i po rekonstrukci (a vlastně i na Masaryčce je to nic moc) předpokládám, že se na Rajskou Zahradu přesune významná část cestujících, kteří dnes z vlaku přestupují na metro B.
To si nemyslím. Lidem se nebude chtít lézt nahoru a zase dolů. A když jedete někam dál, jako třeba na Národní nebo Smíchov, tak tam dojedete z hlaváku tramvají, spíš než byste se kodrcal metrem už z RZ.
Pokud ovšem k hlaváku někdy zase pojede tramvaj.
Co třeba místní, kteří jedou vlakem směr Lysá/Nymburk a doteď musí buď závlekem na Vysočany, nebo do HoPo? 😉
A ony jezdí davy lidí z ČM tímto směrem? Aby mělo smysl tam stavět zastávku a zdržovat cestu všem ostatním?
Jak souvisí „ochranné pásmo dráhy“ s tábořením bezdomovců?
Zaráží mě ta rychlost podmíněna ETCS… …. To jako budeme pak čekat další 3 roky, než se postaví ETCS z hlavaku třeba do lysé?
Ano. NIP nedovoluje budovat jiná VZZ než ETCS.
V CR…
Tohle je blbost SŽDC. Všude v Evropě se staví ETCS až na úplně nových tratích, které vznikly na zelené louce…
Na tratích, kde proběhla rekonstrukce, zůstává pořád stejný zabezpečovač….
To je tak, když chce být někdo svatější, než papež…..
Strategii SŽDC určuje MD 🙂 a slovo všude bych vypustil, viz Maďarsko a Slovensko
Ano, byla zakázána obnova původního opakovače, takže budeme několik let jezdit pomaleji a zcela bez zabezpečení. Ale ministerstvo je v pohodě, tedy dokud se tam něco nesrazí. Pak chci vidět ty titulky.
Na týhle trati nikdy žádnej „opakovač“ nebyl.
zůstává pořád stejný zabezpečovač….
Však ano! Předtím žádný, potom žádný.
Jenže „zůstává pořád stejný“ v tomto případě znamená vůbec žádný, a proto V=100.
A to je konkrétně výmysl pana Sosny, že nový VZZ musí být ETCS – i když to pro členské státy není povinnost?
Ne, to příjmení je jiné a jde o obyčejného referenta, který to má „pod palcem“.
ETCS budou postupne zavadet vsechny staty, jde o jeden zabezpecovac pro celou Evropu, ale dalo se to resit jinak, napr. tim, ze na rekotratich docasne muze byt narodni zabrar, ze budou moci lokalky mit zabrar narodni a zajizdet na nadrazi za predpokladu nenaruseni provozu, vyjimkou pro historicka vozidla, mobilnim zabezpecovacem, prechodna obdobi, apod…
Tohle co bylo prijato (defacto prepsano na MD bez jekekoliv diskuse) je paskvil, to by slo az po vybaveni trati a vozidel ve velkem rozsahu, ne v takovychto terminech…
Stejné kecy jako kdysi koblihy v igelitovém pytlíku…
Spíš se někdo zavázal, že budeme mít jen ETCS a podle toho to taky tak vypadá. Přemrštěné ceny…
Myslím, že na této trati funguje Národní zabezpečovač, takže se někde jezdí 120 km/h. Po rekonstrukci se bude jezdit max. 100 km/h a po implementaci ETCS 160 km/h.
Není tomu tak.
„na trati maximum 100 kilometrů v hodině, na velké části je ale jen maximem 60 km/h.“
Jakože ano, Vysočany jsou celkem důležité nádraží, svým způsobem i velké. Ale nevybavuji si, že by to byla velká část toho 15 km úseku, rychlosti mimo Vysočany jsou těch 80-90 (v tomto budovaném úseku) a ne méně