Nové vlaky pro Prahu jsou hotové, do Čakovic mají jezdit nejpozději v březnu

Motorová jednotka řady 813 pro KŽC DopravaMotorová jednotka řady 813 pro KŽC Doprava

Společnost ŽOS Zvolen dokončila výrobu nových motorových jednotek řady 813 pro společnost KŽC Doprava. Jejich dodávka má zpoždění. V Praze

78 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
viliamS

no čo čakáte od šrotrixu Vrútky/Zvolen ?

DRABADURA

Já nevím jak Vám, ale mě se ten recyklát moc nelíbí, ale třeba se v tom bude cestovat pohodlně a to je hlavní.

ViliamS

Vždy je to v základe šukafón

Novak

Kde je to foceno ? to je fotka někde z Prahy ?

Ryk Mat

Šukafon + mravec = šukavec. 😉
Jenom bych chtěl podotknout, že u této linky se nejedná o úhradu ztráty. Na lince platí tarif PID a mimo režijních jízdenek na lince platí i jízdenky ČD. KŽC zde jezdí v podobném režimu jako např Arriva na l. 165 – úhrada od ROPIDu je tudíž platbou za přepravní výkony.

Aslanex

Zajímalo by mě, jak je ošetřeno vypravení při údržbě jednotek. Turnusová potřeba jsou 2, celkem budou 2, takže určitě bude docházet k výpadkům, při kterých bude nasazena předpokládám stará 810… A kolik peněz pak za to dostanou? Co snížený komfort pro cestující nebo garantovaná nízkopodlažnost?

Krokous

Čistě teoreticky – k čemu potřebujete na trati do Čakovic nízkopodlažní vozidlo? Nj, takto se dnes jezdí – potřeba jsou dvě jednotky, mám dvě, stačí ne?

železničář v důchodu

Čistě prakticky: ta smlouva je na víc roků, než už by ()snad měla skončit budování vyšších nástupišť minimálně v některých stanicích té trasy.

Přemek

Takže platí, co jsem dřív uváděl. Máslo na hlavě má ŽOS, volba znovicírované 810 je na daném profilu trati v rámci tolerance. Kdo by na ty oblouky s malým R a neoptimalizovaný svršek dával něco výrazně těžšího, že…

Zdeněk

Je to jen recyklovaná osmsetdesítka, tj. příšerný rozhrkaný krumpl z počátku 80.let, vylepšený díky mírnému pokroku v mezích možností, čili je to jako když lejno chce být kabelem. Osmsetdesítkám však nelze upřít jedno: díky nim u nás nezaniklo tolik regionálních tratí, jako např. v Polsku. Před jejich zrušením tam jezdily nezřídka i motorové šestikoláky táhnoucí jeden nebo dva vozy Ba, což bylo ekonomicky neúnosné a trať šla zakrátko do kopru. Pokud tyto nové vlaky zachrání některé naše lokálky od likvidace, nechť jsou vítány. Ovšem komfort a luxus od nich nečekejme.

VRT

Lokálky od zrušení především zachraňují krajské dotace. Logicky se tak nabízí otázka, kde taková lokálka má smysl a kde jde jen o hodně drahé vození vzduchu. Vzhledem k tomu, že 810 je již historické vozidlo, může být na místě třeba víkendový a prázdninový provoz, nostalgické jízdy. Dnešní nároky na veřejnou dopravu jsou jinde.

brumla

Jak kde historické vozidlo…u nás je to každodenní standart. Takže jsme vlastně skanzen 🙂

dopravak

otázka je, jaký smysl má provozování drážní dopravy na pár km dlouhých tratích jako např. Suchdol – Fulnek, Suchdol – Nový Jičín, Opava – Hradec nad Moravicí, když jdou mnohem levněji nahradit jednou autobusovou linkou Nový Jičín – Opava, která spojí vše najednou, obslouží další vesnice v okolí a ve výsledku je řádově levnější, než provozovat tři separátní linky vlakem.

Bjorn

Ale no tak Soupravo alias Dopravak alias další nicky. Pořád budete u každého článku jakéhokoliv tématu do nekonečna napadat lokálky a regionální dopravu ?? Třeba si zkuste v pracovní den někdy projet malé lokálkové úseky Vraňany-Lužec, Vraňany-Straškov-Roudnice, Kralupy-Velvary, Oldřichov-Litvínov atd.atd. možná budete v šoku, kolik to využívá lidí. Pokud tam jsou funkční koleje a má to návaznost, tak se vám lidi na nějaké minibusy vykašlou. Příklady jsou i ve vyspělém zahraničí např. Nizozemí, Dánsku, Švédsku (krátké lokální tratě souběžné se silnicí a přesto hojně využívané místo souběžných autobusů) mohu uvést konkrétní příklady.

AAA

já myslel že ve vyspělém zahraničí žádné souběhy nemají….

Bjorn

Nizozemí např. trať č.63 Zwolle-Kampen 13km, jezdí busy i vlaky, taktéž trať č.67 Apeldoorn-Zutphen 18km a dalších nejméně 8 podobných lokálek, Dánsko např.trať č.54 Nykobing F- Nakskov 22km, Holbaek-Nykobing Sj 25km a dalších nejméně pět podobných lokálek, Švédsko např. trať č.88 Nassjo-Vetlanda 30km, Lidkoping-Mariestad tzv Kinnekullebanan 38km a našlo by se dalších podobných nejméně šest, souběžná je tam i regionální silniční doprava v rámci ISD, ale doprava po kolejích je využívána velmi silně( osobně jsem to projížděl) a tak není žádný důvod kolejovou dopravu rušit a cpát všechny povinně do minibusů. Stejné je to na některých lokálkách i u nás(… Číst vice »

XXXD

Hlavní problém vidím v tom, že ROPID dal KŽC příliš dlouhou smlouvu. Kdyby jim dali smlouvu tak na cca 5 – 7 let, mohli třeba tlačit na SŽDC, aby úsek Vysočany – Čakovice opravila a zároveň ho rovnou elektrifikovala. Potom by byla takováto jednotka zcela vyhovující, jelikož souhlasím, že tato zrekonstruovaná 810 rozhodně není žádná sláva a lze jen doufat, že to nebude takové fiasko jako bdmteeo 296.

noerf

XXXD: Pro průměrný počet čtyř cestujicich, maximálně 15 cestujicich se mi zdá ta jednotka zbytečně velká.

petr.r

jak cestující zjistí, že tam vjedou s kočárkem, babička tam pohodleně vejde s čaganem, tak kapacitně nebudou za čas stačit a ten severomoravský kraj by si měl vzít z ropidu přiklad a nerekonstruovat 810, ale vzít rovnou tohle řešení.

Krokous

Na cestě do Čakovic stejně nemáte ani jednu bezbariérovou stanici.

petr.r

není a nebude?

Jakub

Ve špičkách jsou jednotky obvykle plné.

železničář v důchodu

Jaké jednotky, prosím?

wolfson

Zcela evidentně linkou S34 pravidelně nejezdíte, pročež o její typické obsazenosti nemáte potuchy. Tak laskavě pomlčte 🙂

Vít Jůza

Uzavřená smlouva nijak nebrání potřebnému tlaku na SŽDC. Že by v Praze případně Středočeském kraji nebylo pro tyto soupravy vhodné uplatnění, to v nejbližších nejen 10 letech rozhodně nehrozí.

Alibaba

Elektrifikace trati Vysočany – Čakovice (- Všetaty) je běh na dlouhou dobu. Komplikuje to tam především Kbelské letiště a jeho ochranné pásmo. Jestli by se to dalo vyšešit neutrálním polem (teda spíš vůbec bez nějaké TV konstrukce) nebo zahloubením (pak by bylo elegantní protáhnout zahloubení celými Kbely) je na velkou debatu. Dvě koleje při tak velké akci a příměstké dopravě bych pokládal za samozřejmost.

železničář v důchodu

To se řešilo (v teoretické rovině) už „za bolševika“ – jak variantou zahloubení trati, tak i velkým východním obchvatem Satalic a Kbel (který by už teď ale asi ani nebyl průchodný) – vše pochopitelně pro jednokolejnou trať. Materiály k tomu ale nemám – možná by se něco našlo v archivu SPŽUP, pokud nějaký existuje …

ApolloXI.

Tady pán jedl vtipnou kaši. Tady, někdo, v archivech 😀 Tak leda hubou svý vejšplechty plácat. Druhá taková squadra je pak na K, i když už se nedá přehlédnout, že i ta chodí trousit svá „moudra“ už i sem. Na SŽDC musí mít radost, nemusí se o kádry a kapacity bát, na obou fórech jich najdou kopy 😀

Tomáš V.

To jsem na to teda zvědavý. Současný motoráky KŽC na S34 nenávidím. Na druhou stranu je třeba být fér: pokud ČD vypadne katr (a že se to stává docela často), nasazuje na S3 všelijaká comba (např. katr ze zálohy + jeden či dva vlečné vozy řady 010). A ačkoliv si o provozu bolševických popelnic KŽC myslím svý, záložní vraky ČD jsou na tom k mýmu překvapení někdy ještě daleko hůř. Ve výsledku to ale neni až tak velký rozdíl, je to jako vybírat na vrakovišti pátý dveře na feldu a radovat se, že člověk najde nějaký, který jsou shnilý jen… Číst vice »

Lukáš F.

Mě 810 na tu krátkou cestu neuráží. Ale nevím tedy, jakou zálohou ČD jste jel vy, co vím já, tak u ČD snad všechny 810 i 010 mají nové sedačky s opěrkami hlavy a lze potkat i rekonstruovaný „RegioMouse“ s dvojitými stahovacími okny a lepším interiérem. Nejhorší popelnice, které tady lze potkat, jsou 810.656 KŽCD a 854.021 ČD.

venkov4ever

To už mohli rovnou koupit a rekonstruovat Šinobus z padesátých let…mimochodem, i ten jede rychleji.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a9/795-3.jpg

AAA

tohle má taky jet 90….

petr.r

nemá to nárazníky, hadice na brzdy atd.

AAA
petr.r

to už vypadá lépe, ale když se poohlídnem na modelovým kolejišti, tak jezdily dobře.

fensterglaser

Smlouva ale paradoxně neobsahuje žádné penále za nenasazení slibovaného vozidla, které jsou přitom ve smlouvách ve veřejné dopravě běžné.

Nechápu, že se něčemu takovému autor článku vůbec diví, jeho neznalost faktů mě překvapila. Je přece notoricky známo, že pan Augusta má nadstadndartní vztahy s Ropidem a pak je všechno přece naprosto jasné. Ceny, za kolik KŽC Doprava jezdí, absence sankcí za podstatné věci atd.

Kubrt

Autor fakta zná, ale pravidla žánru mu neumožňují používat expresivní výrazy, musí se držet věcného popisu situace.

železničář v důchodu

A on se snad autor článku něčemu diví? Já v tom textu žádné podivení nenacházím – jen (spíše smutné) konstatování skutečnosti …

železničář v důchodu

Co také už jiného dělat, když to prošlo přes MHMP a zastupitelstvo …

Paja

A ono má smysl rekonstruovat další 810, když se ukazuje v mnoha krajích, že nechtějí regionovy? Na pohled to vypadá dobře, ale to regionova taky (dokud to stojí na nádraží), jízdní vlastnosti to bude mít podobné. Klimatizace je věc pěkná (asi by se dala dosadit i do regionovy), ale pro vozidla s konstrukční rychlostí 80 km/h ne nezbytná. S těmito drncavými vozidly už se udělalo chyb mnoho – původně lehký kolejový autobus pro velmi krátké tratě se díky nesystémovým politickým rozhodnutím rozšířil po celé ČR a to i na tratích s dobou jízdy nad 2 hod. Pak se jich mnoho… Číst vice »

železničář v důchodu

„Nebylo by lepší kupovat nějaké ojetinky s lepšími podvozky a jízdními vlastnostmi?“
Z pohledu cestujících asi bylo, ale asi by to také bylo (až na zanedbatelné výjimky) dražší pro dopravce, a ti by proto vyžadovali od objednatelů vyšší úhrady prokazatelné ztráty.

Kubrt

Tím si nejsem jist; mravec pro ZSSK stál v přepočtu nějakých 35 MKč, řekněme že pro KŽC ta cena bude obdobná. Ojeté GTW 2/6 koupily ČD po 16 MKč. Dá se namítnout, že ty GTW jsou starší, ojetější a budou mít vyšší údržbové náklady. Na druhous tranu, ne vše, co je „nové“ jako ty 813 KŽC, je automaticky provozně bezproblémové a údržbově „levné“.

Vbb

„Ojeté GTW 2/6 koupily ČD po 16 MKč. “
A určitě nejméně ještě jednou tolik stála jejich revitalizace.

„Nebylo by lepší kupovat nějaké ojetinky s lepšími podvozky a jízdními vlastnostmi?“
Určitě bylo. Máte na mysli nějaké konkrétní DOSTUPNÉ vozidlo?
Teď jsou totiž k mání jen tyhle trakaře (GTW), anebo vysokopodlaží 628.
Lepší vozidla nikdo nevyřazuje.

Y.K.

Zde je faktorem ještě Škodyfikace českého trhu, že co nevyrobí Škoda to tu v podstatě neexistuje. Poláci mají docela konkurenčně našlápnuto na trhu motorových vozů a jednotek, ne tak v ČR, kde se neustále „vyvařuje“ a tuní stará herka 810 a to za poměrně nekřesťanské prachy (v poměru k tomu co provozovatel dostane).

Kubrt

Já si myslím, že stavět v roce 2019 pro použití v ČR další regionovy (byť vylepšené) smysl nemá. Kdyby Ropid tyhle výkony chtěl nějakou formou soutěžit, tak by se určitě našli i jiní dopravci a s jinými vozidly, která by požadovanou službu zastala minimálně stejně dobře. Ropid má zjevně jiný názor, proto se dohodl přímo s KŽC na jejich službě a těchto jejich vozidlech.

Aleš

Nějak nechápu, proč autor píše o pokutě, když tam sám uvádí, že je povoleno jezdit s 810 do určitého data. Takže žádné porušení není. Nebo prostě je to tak, že autor musí za každou cenu psát blbosti a doufá, že lidi jsou blbci a nedojde jim to?? Pokuta bude na místě až pokud nebudou jednotky jezdit ještě v dubnu, pak autor může psát o pokutě, do té doby je to jen blbá iniciativa autora..

DPDP

Dotaz na redakci : jedná se o jednotky podobného nebo stejného interiéru jako jednotky 813.111 Mravec , viz. https://zdopravy.cz/slovenske-drahy-prevzaly-prvni-modernizovany-motorak-rikaji-mu-mravenec-676/zssk_813_111_zvolen_zachod/

Jestli bude interiér bez dřevěných madel , tak to na obrázku vypadá jak Pendolino ale asi bez zásuvek a WIFI 😉

Kulík

Ano je to v podstatě shodná jednotka, která se liší jen v drobnostech.

AAA

jen nemá naklápění 🙂

železničář v důchodu

Ne tak docela: pokud vím, nemá tu jedinou hnací nápravu jako „krajní“, ale „vnitřní“ – a to je z pohledu adheze a trakčních vlastností dost podstatný rozdíl.

Kubrt

Hnací uprostřed mají všechny zvolenské deriváty, včetně dotazované 813.111.

železničář v důchodu

Pardon – máte samozřejmě pravdu: já jsem si neuvědomil, že nejde o porovnání s moravským „regiokřápem“.

Páša

Ono se povídá že by ty motoráky byly dříve kdyby KŽC platilo jak má. Když neplatí tak se nemůžou divit že výrobce nedodá. Viděl jsem jejich 813 na Slovensku jezdit už v létě.

Kirschner

Takže s jarem začnou vylézat mravci. 🐜😀

Krokous

Nedávno tu byl článek, že KŽC měla od ledna nasadit tyto vozidla a nenasadila. Budilo to dojem, že KŽC si dělá, co chce. Konečně jsme se dozvěděli, že do 31.3. může jezdit s 810. A že nejsou pokuty? Řekl bych, že za pokutu se dá považovat skutečnost, že nyní dostávají 100 místo 180. Na druhou stranu, za co dávat pokutu, když můžou do 31.3. jezdit s 810… Nechápu. Na této akci se krásně ukazuje,jak může skončit vstup osukromých dopravců na koleje. Cena vysoká, kvalita žádná. Jak jsme si mohli všimnou v Plzeňském kraji – soutěž vždy neznamená, že se náklady… Číst vice »

Jan Sova

A chcete říct, že ČD to cenou za kilometr jezdilo (nabídlo) levněji ??
Pokud vím tak si zatím na regionálkách účtovaly ČD nehorázné ceny, které ti nenávidění soukromí dopravci třeba i starýma šunkama (které nasazovaly i ČD) hravě podlezli.

Krokous

No nevím, jestli 180 je taková láce.

Y.K.

Soutěž není jen o snížení nákladů. Třeba fakt snížit nejdou, ale můžete dostat i něco navíc, nějaké garance, lepší vozidla atp… I to je výhra, dostat za stejné peníze lepší službu.

Krokous

To ano.

Martinm

Škoda, že v článku není uvedeno o kolik jednotek se jedná. Nebo jsem slepý?

Ondřej

2

Krokous

Přesně jako na obrázku – dvě, ani jedna navíc))) Vyplatí se vůbec modernizovat dva motoráky?

Kubrt

Vyplatí se modernizovat dva motoráky… No, jak komu. ŽOS Zvolen se to určitě vyplatí – jistě to nedělají jako charitu a akce je pro ně výdělečná. Pro KŽC je celá akce „čakovický motoráček“ taky výdělečná – nikomu jinému ze „soukromníků“ se takovýhle obchodní sukces nezdařil. Komu se ovšem tahle akce nevyplácí, jsou cestující a daňový poplatníci – za své peníze získat v roce 2019 toto vozidlo, nadto za zcela klientelistických okolností…

DPDP

jistě proběhla řádná soutěž, a jestli se do ní přihlásil jediný zájemce , tak asi vybrali jeho.
Tzn. vše je křištálově čisté 😉

Kubrt

Tady je to tak křišťálové, že se nikdo ani nepokusil nějakou imitaci soutěže uspořádat.

Jakub

No v barvě PID jsou pěkné, alespoň. Na tu kolejovou hrůzu do Čakovic je to luxus.

Ví se už, zdali jednotky poskytnou klimatizaci nebo jinou výbavu, např. zásuvky? Ne, že by to bylo potřeba na ty krátké trasy…

Kubrt

Klimu to má, ostatní netuším.

Arnošt

Jedná se o nové jednotky (jak uvádí tento článek) nebo se jedná pouze o modernizace řady 810 (jak uvádí jiné zdroje)?

Jackub

Je to reko 810 „po slovensku“, koncepčně obdobné jako Regionova.

Arnošt

Děkuji, myslel jsem si to. Zajímalo by mě, proč autor používá pojem „nové“. Pokud vím, tak u regionovy se také nepoužíval pojem „nové vozidlo“.

železničář v důchodu

A je to skutečně celé a všechno jen „reko“ z nějakých původních „šukafonů“ a vlečňáků, nebo je tam i třeba něco jako „motorizace vlečňáku“?

Juraj

To je celkem zbytečné slovíčkaření. Sémanticky tady slovo „nový“ slouží jako protiklad k „starým“ (původním) vlakům. Když se vás někdo zeptá: „Jede tam ten starý motorák, nebo ten nový?“, tak mu budete vykládat, že to není správné slovo?
Nikdo tady nepoužil výraz „novostavba“, jsou to prostě v kontextu vozového parku KŽC a S34 „nově dodaná“, tudíž nová vozidla.
Proč to vlastně řešíme?

Krokous

Protože nová, skoro nová a nebo jako nová je rozdíl.

Vbb

A když si v autobazaru koupíte ojeté auto (a přitom ještě máte i to původní), tak jak o něm budete mluvit? Jako o „bazarovém“ nebo jako o „novém“?
„Karléééé, potřebuju ke kadeřnici, který si mám vzít autóóó“?
„Vem si to bazarové, já si vezmu to staré, protože pojedu pro ciment“.

Krokous

Ne, řeknu, že mám doma dva šroty.