Nové vlaky, jiný provozní koncept. Trať z Ostravy do Valašského Meziřící čekají od příští neděle velké změny
Mezi oběma městy zůstane jediný přímý vlak, zavádí se nové spěšné vlaky Lysohor.
Trať 323 z Ostravy do Valašského Meziřičí čeká od změny jízdního řádu 12. prosince jedna z největších změn jízdního řádu v její historii. Kromě plánovaného nasazení nových moderních push-pull souprav končí až na jeden spoj denně přímé vlaky mezi oběma městy. Dojde také k výrazným posunům časových poloh v jízdním řádu. Moravskoslezský kraj změny vysvětluje snahou o lepší propojení jednotlivých regionálních linek.
Nový jízdní řád je na stránkách Správy železnic. Na sociálních sítích se již objevují první kritiky nového konceptu. Kodis je ale hájí. „Plošně dochází ke zlepšení klíčových přípojných vazeb a současně využívá zkrácení cestovních dob ve vybraných relacích. Obecně dochází prioritně ke zlepšení vzájemných návazností spojů regionální dopravy, tedy spojů, které využívají cestující ke každodennímu cestování,“ říká Aleš Stejskal, ředitel koordinátora veřejné dopravy v kraji Kodis.
Podle něj například v Ostravě-Kunčicích nově vznikají žádané přípoje mezi linkami S1 a S6 po celý den, usnadní se tak spojení z oblasti Frýdecko-Místecka a Frýdlantska do Ostravy-Svinova, odkud je možno přestoupit na další vlaky regionální a dálkové dopravy. Cestující z oblasti Havířovska a Českotěšínska budou mít i o víkendu touto změnou zajištěn přestup ve směru do centra Ostravy. „Změna časové polohy linky S6 umožňuje zrušení větší části neefektivních krátkých osobních vlaků v relaci Ostrava-Kunčice – Ostrava-Svinov, ušetřené výkony budou využity pro spěšné vlaky Lysohor,“ dodal Stejskal. Ty jsou novinkou nového jízdního řádu, spojí Ostravu s Ostravicí. Budou zajištěny soupravy s vozy 842 + Bdtn + Bdtn + 842.
Podle Stejskala ve Frýdku-Místku a Frýdlantě nad Ostravicí přípoje zůstávají zachovány v původním rozsahu. „Novým časovým polohám jsou uzpůsobeny jízdní řády linek S5 a S7. Ve Veřovicích dochází nově ke vzniku přípojů mezi linkami S6 a S8 téměř po celý den, dochází tak zde k významnému kvalitativními zlepšení, co se přípojných vazeb týče. Například pro spojení z Valašského Meziříčí do Ostravy-Svinova je výhodnější využít přestupu ve Veřovicích a pokračovat přes Kopřivnici a Studénku. Dochází rovněž k posílení významu relací Valašské Meziříčí – Kopřivnice, Kopřivnice – Frenštát p. R., Příbor – Frenštát p. R.,“ vypočítává Stejskal.
Do Valašského Meziříčí s přestupem. Kvůli malému počtu cestujících
Změna přinese i novou časovovou polohu v uzlu regionální železniční dopravy ve Valašském Meziříčí na 30. minutu. Díky tomu má být možné snadno přestoupit ve směru Vsetín, Hranice na Moravě, Bystřice pod Hostýnem a Rožnov pod Radhoštěm.
Z jízdních řádů zcela zmizí až na jeden pár denně přímé vlaky mezi Ostravou a Valašským Meziříčím. Kodis to vysvětluje tím, že existují jiné, rychlejší trasy. „Stávající spojení po trati 323 není časově příliš konkurenceschopné. Cestující mohou využít rovněž spojení přes Hranice na Moravě nebo Kopřivnici, které jsou charakteristické kratšími cestovními dobami,“ dodal Stejskal.
Při změně konceptu vycházeli i z toho, že z Ostravy do Frýdlantu n. O. a dál do Frenštátu p. R. má trať příměstský charakter, zatímco dál je už spíše regionální s nižším počtem cestujících. „Z hlediska optimálního využití vozidel a jejich kapacit tak není účelné s kapacitními příměstskými soupravami zajíždět až do Valašského Meziříčí. Již v současnosti je celá řada přímých vlaků mezi Ostravou a Valašským Meziříčím vedena spíše z oběhových důvodů, než-li z důvodu zajištění přímého spojení mezi těmito sídly,“ dodal Stejskal. Z podobných důvodů dochází i k rozdělení vozebního ramene ve Frýdlantě nad Ostravicí. „V navazujících úsecích ve směru Valašské Meziříčí postačují soupravy s přibližně třetinovou kapacitou. Počet moderních kapacitních souprav je i s ohledem na finanční náročnost omezený, stávající řešení je ze všech alternativ nejlepší možné,“ dodal.
Horší vazby v Českém Těšíně
Součástí změn je i nový jízdní řád na trati z Frýdku-Místku do Českého Těšína. V Českém Těšíně přitom dochází k rozpadu přestupních vazeb na řadu dálkových vlaků, často jen o minuty. „U tratě 322 jsou preferovány přípoje ve stanici Frýdek-Místek, které jsou zajištěny u všech vlaků na trati 322. V Českém Těšíně je ve stávající časové poloze přípoj ve směru Třinec, který je v přepravních špičkách pracovního dne zachován, což je klíčové pro většinu pravidelně dojíždějících cestujících. Současně pro významnou část cestujících je Český Těšín zdrojem/cílem jejich cesty. Mimo síť regionální železnice je součástí IDS též příměstská autobusová doprava, které v těchto relacích vhodně doplňuje právě železnici. Např. v relaci Frýdek-Místek – Třinec je možno v mimošpičkových časových obdobích využít přímého autobusového spojení,“ vysvětlil Stejskal.
Cestující na trati 323 se mají dočkat nových push-pull souprav. Není ale zatím stále jasné, zda všech pět. „Nadále se počítá s nasazením push-pull souprav ke změně jízdních řádů, tj. od 12. 12. 2021, avšak je možné, že k tomuto termínu nebudou zprovozněny všechny soupravy, takže do provozu mohou zasáhnout i stávající soupravy tvořené osobními vozy Bdt a Bdtee,“ dodal Stejskal.