regio-vlak

Nové vlaky jako podmínka. Ministerstvo chystá soutěž na provoz rychlíků, jednotky 845 skončí

Jednotka 845 společnosti Arriva vlaky na rychlíkové lince R14 ve stanici Děčín východ. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czJednotka 845 společnosti Arriva vlaky na rychlíkové lince R14 ve stanici Děčín východ. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Soutěž by mohla být vypsána v příštích týdnech, čtyři výrobci potvrdili možnost dodání požadovaných vlaků.

230 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
marty

co linka Klano-Praha?

Vašek H.

To je jinej soubor ne?

G-man

S těmi ekvivalenty bych byl opatrný. Protože např. u jednotky s Jacobsovými podvozky znamená 180 míst k sezení určitě čtyřvozovou jednotku a to kdoví jestli. Mám dojem, že např. ve Francii jezdící bombarďácká Bi-Bi (která je určena na regioexpresy) ve čtyřvozové verzi ani kapacitu 180 míst nemá.

Originální jméno

Off topic – víme něco o ex6?

Jiří Šrámek

Ano.

Avlaky

a kde ?

Joseph

Linka R22 jen 120 míst. V létě Doksy a Staré Splavy, v zimě Jedlová. Celoročně v úseku Mladá Boleslav – Nymburk – Poděbrady – Kolín narváno Středočechy. Zlatý koženky a okna, která bylo možné stáhnout.

V.N.

Tahle linka je hodně sezónní. Uprostřed týdne mimo sezónu to mezi Boleslaví a Rumburkem žádná hitparáda není. Ale pátky, pondělky a víkendy v sezóně jsou narvané. Ty jednotky se dají spojovat. Takže ze 120 míst není problém udělat 240 míst.

Doctor

Hurááá, všechny 845 budou moci jezdit na R26 !
Klimatizace, sodobar … co vice si přát ?
A ETCS ?
To se nějako dá !?
Už se těším v létě na cestu v chládku z Prahy do Písku !
🤔

Jan K.

120 km na nezávislou trakci u motoráku který bude jezdit na baterky je málo. To by nedojel u některých linek do cíle. A stejně na tyto linky by bylo nejlepší, aby se vrátili ČD. To co tam jezdí arriva je hrůza. Třeba u linky R21 se mě líbilo když tam ještě jezdila Bardotka s Btéčkama. To byla dobrá souprava. Ale i ty 854 s Bdtn byly dobrý. Sice 854 je trochu hlučnější, ale je to dobrý motorák a Bdtn má zase jedny z nejpohodlnějších měkkých sedaček co jsou. To co tam jezdí od arrivy tak to je starý motorák který… Číst vice »

Josef Pešek

854 dobrý motorák není. Kapacita. Je to dlouhé 24,5 m a pojme to pouze 48 sedících. Proto to musí jezdit s přívěsem, aby byla kapacita sedících 120 osob. To samé dá Desiro, Shark a Fox, které mají o podvozek míň. Pokus to jede s řídícím vozem, kapacita sedících je nižší. Motoráky 850-854 jsou v podstatě karkulky 725 a 726 narvané do motorákové skříně. Tím, že hydrodynamická tříměničová převodovka je obrovská těžká krabice zavěšená pod podlahou, rozhodli se soudruzi že celý prostor, který je díky tomu o schodek výš než oddíl cestujících, věnují obřímu zavazadlovému prostoru. A ještě jedna provozní: 854… Číst vice »

Daniel Jablonecký

Jde o maximální rychlost, ne o dojezd: „Ministerstvo chce po dopravcích nasazení duálních vozidel, která umožní jízdu pod trolejemi (stejnosměrnou a střídavou) s rychlostí nejméně 160 km/h a nezávislé trakci na 120 km.“

Jan

Jako ironie dobrý.

Karl vB.

Mezitím v UK:
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/velka-britanie-policie-korektnost-nenavistny-projev.A241115_190927_zahranicni_vals
Nemusíme kopírovat úplně každý prd, který se uskuteční za naší hranicí.

Juraj

A chápete i historický kontext, nebo jen kopírujete titulky?

Jiří Kocurek

V Británii to ale byl úplně jiný model.

Mimochodem, neměli by švýcaři zlikvidovat 47 dopravců, aby jim zbyl jediný správný?
http://www.railfaneurope.net/list/switzerland.html

Zlámalík

V Británii to ale byl úplně jiný bordel – tedy zejména po Covidu, kdy se systém franšíz rozpadl, protože stát nedodal svoji část dohody.

Gajda

Ano, dodat to půjde, ale pak se stane to co u bavorských expresů, že zjistí, že tu cenu, na kterou to vyjde, fakt zaplatit nemůžou. Todle pokud by bylo za 400 za kilometr, bylo by to ještě hodně dobrý.

Juraj

Duální jednotky různě po Evropě jezdí a dají se pořídit za naprosto normální ceny. Rozdíl Ex36 byl v tom, že tam požadovali třísystém + nezávislou trakci, a to vše na 200 km/h – a taková věc aktuálně neexistuje, nejblíž tomu je španělská řada 730, což je zase trochu overkill.

X 1

Existuje. Jednotky Alstom Coradia Regiolis/Liner Polyvalent.
Ale cenově je to asi to nejdražší co jde sehnat.

Josef Pešek

Taky si říkám, že to vyřeší třídílný Fox řady 847.2.

Daniel Mach

R24 jen zahustí provoz na jednokolejce. Vejde se to tam? Pomůže to jen rychlíkům, které jedou přeplněné z Neratovic do Prahy.

Giorgio Cadorini

Právě, pokud se budou přidávat ke Kolíňákům. Bojím se ale, že by se mohli naopak s nimi střídat…. jednou přestup v MB na Prahu a jednou na Kolín…

218

Tipoval bych,že když se teď v lichou potká v MB Praha-Tanvald a Kolin-Rumburk, tak v sudou tam pojede ten Praha-Rumburk..?

Originální jméno

Tratě na všech těchto linkách budou výhledově elektrifikované. Nevyplatí se počkat a objednat to v elektrické trakci rovnou celé?

HonzaEM

Stačí tam vrátit 843 nebo 854.

nowas

To je stejnej šrot.

HonzaEM

Ne, to jsou pěkné a pohodlné vlaky. A hlavně české a s otevíracím oknem.

Daniel Mach

845 jsou starší, ale pohodlnější. Rakve už ne!

Michal M

A režijkou pro důchodce. Okolo toho se točí svět.

rušnovodič Peter

+++ …a s možnostou individualnej regulacie osvetlenia 😉

Jiří Kocurek

Není, 854 je o 10-20 let starší, vyráběly se 1968-1970.

nowas

To možná jo, ale je to stejnej vysokopodlažní šrot.

Ing.Zababa

Nikoli. Z roku 1969-80 jsou původní 853 ze kterých přestavbou a modernizaci vznikly 854ky

Dominic

V roce 2024 na R14/R21/R22 nepatří ani 845 ani 843 a ani 854.

Petr Novotný

Ty nemá Arriva

Josef Pešek

Jen to ne. Už je 21. století.

Happy

To jděte říct do dílen. Prohodí vás zavřenejma vratama od remízy…

Poutnik99

854 budou už v kovošrotu…

Petr Šimral

Takto, jak to zde čtu to ale vypadá na řadu 845 tak někdy do roku 2040…
DEMU v nějaké rozumné ceně nikdo neudělá. BEMU je v současné podobě tratí zcela nepoužitelné. A než se zadrátují alespoň poměrně rozsáhlé ostrovy (aby se to dalo unabíjet), tedy Stará Paka, Liberec, Česká Lípa, u Rumburka, u Tanvaldu a Praha – MB – Bakov, to jen tak nebude…

Michal M

Úsek Bolka – Turnov by možná (s)prostě elektrifikovat šel. (Byť příležitostí k dalším zlepšením je tam neúrekom).
A pokud by se to časově potkalo se Všejanskou spojkou, tak není co řešit…

Tomáš Záruba

Spíš Všetaty – Turnov / Lípa (nebo i dále). Předpokládám, že v pražském úseku 070 bude někdy tou dobou zuřit o 70 let zpožděné zdvoukolejňování. 🙂
A tím by šlo se vykašlat na 3 kV, pokud teda někdo nevymyslí zachovat stejnosměr na VOCHOC.

Petr Šimral

Bolka – Turnov se rozhodně „sprostě“ elektrizovat nebude, protože jde o prostor postižený vizí z dvacáté Studie proveditelnosti Praha – Liberec.

Tomáš Záruba

Ale až v nějaké milionté etapě, ne?

Jarda

no ale to tam nikdo nic dělat nebude..protože jednou to bude jinak..

Tomáš Záruba

Nebo se řekne „zkusili jsme, ale tak holt nic“ a dojde na DMU. Nebo dokonce T+vozy s výhledem na E+vozy, za současného „umenšení odkládání“ (nechci psát urychlení) elektrizací aspoň toho co půjde.
Někde ti brejlovci dojezdit musí, že ano.

Doctor

845 rozhodně zachovat jako (bez)významně HV !
Z jedné soupravy udělat Cyklohráček, z dalších ubytovny pro potřebné spoluobčany, 1x šperk do NTM !
🤔

vojta.tydli

Máte moc optimistický odhad. S kamarádem jsme v roce 2017 stanovili dokončení metra D na rok 2697. Pochybuju, že toto bude dřív 🙂

původní.gp

No to né. 845 jen do roku 2177. Pak vypraví na linku Praha – Liberec spolek Die Flamme rekonstruovanou řadu 843. Konečná bude na přejezdu Košické přes vlečku, tam si všichni vystoupí a do těch strašnejch schodů půjdou pěšky.

hroch.obojzivelny

Protože v té vaší „výhledové“ době jsme všichni dávno mrtví.

Daniel Mach

A co počkat, až se bude jezdit přes Nymburk?

Leinad

Už takhle je smlouva prodloužená. Kdyby Spržel měla jasně daný termín elektrifikace, zvážil bych dát do podmínek, že do roka od toho data musí vyjet elektráky. 😀

HonzaEM

Stačilo by dát požadavek, aby to byly hydry nebo rakve…

Juraj

A pomůžeme si tím jak?

HonzaEM

No že by se tam konečně vrátily ČD a počádné vlaky.

Jiří Kocurek

Pořádné vlaky? hahaha

Každý správný staromilec ví, že pořádný vlak má lokomotivu a pořádná lokomotiva má komín!

Juraj

Jo takže odpověď je „aby tam platila režijka bez ohledu na zastaralá vozidla“. To šlo napsat rovnou 🙂

Doctor

Blbe.

El Barto

Proč to vlastně řešíte? Pod článkem o konci nasazení jednotek 460 jste tvrdil, že s koncem těchto strojů česká železnice umřela, takže nyní je železnice mrtvá a ani hydry a rakve to nezvrátí.

HonzaEM

To je zase kravina, na extrémně dlouhé linky, které vedou pod trolejí jen minimálně, požadovat duální jednotky.

Daniel Jablonecký

Praha – Mladá Boleslav zas tak krátký úsek pod trolejí nebude. Předpokládám, že tendr bude na 15 let, to je do roku 2044.

HonzaEM

To možní ne, ale Ústí – Liberec, nebo Liberec – Pardubice je víc než dlouhý.

Juraj

Ústí-Děčín pod trolejí, Pardubice-Jaroměř taky.
A to nepočítáme žádnou prostou elektrizaci.

HonzaEM

No to je šílená dálka xD

Michal M

Pardubice-Jaroměř to jede nějméně půl hodiny, takže 2x 30 minut bude pod dráty, luxusní čas k nabití.
Turnov a Liberec by pak měly být troleje aspoň ve stanici (než se otevře tunel, chm, chm).

Petr Šimral

A k čemu Vám pomůže nabíjecí trolej v Turnově a Liberci? Abyste pod ní půl hodiny (v lepším případě) bez pohybu stál?

Jiří Kocurek

Jak daleko je vlastně reko s přeložkou z České Lípy do Mimoně?
Tam by to chtělo trolej.

Petr Šimral

Česká Lípa by chtěla troleje na čtyři směry…
A pokud se zachová provoz i do Litoměřic, tak před Peklo i tam.

Jiří Kocurek

To bezesporu, jen na té přeložce by se trolej měla udělat rovnou, ať se pak do toho nemusí šahat.

Petr Šimral

Za jak dlouho vám jí někdo sundá, když nebude mít napáječku?

Tomáš Záruba

A nemá být výhledově napáječka právě v té Lípě? Smysl by to s ohledem na těch několikero směrů dávalo.

Jiří Kocurek

Vsetín-Horní Lideč je 17 kilometrů, tohle skoro 40 kilometrů.

Za těch 17 kiloemtrů byste stříeli.

Petr Šimral

Vsetín – HL snad elekrizovaná je?

El Barto

Myslím, že pointa příspěvku pana Kocurka je, že ze Vsetína jezdí přes Lideč dieselové jednotky do Bylnice, přičemž ve jmenovaném úseku jedou pod dráty.

Jarda

no přijde mi to takové divoké..arriva bude 2 roky dosazovat klimatizace, aby je pak za chvili poslala do šrotu..ve smlouvě je klauzule na prodloužení a vsadím se, že se skutečně využije..BEMU je opět další nesmysl, protože ty vzdálenosti jsou moc velké a byť částečnou elektrifikaci se do 2029 stihnout nedá

Kubrt

Divoké… Arriva do toho šla, dobrovolně.
BEMU není (alepoň zatím) jediná zvažovaná/přípustná alternativa. S nějakým hodnocením bych počkal, až co bude skutečně napsáno do zadávací dokumentace.

Francimorka

Arrivě je to především jedno, protože ji to zaplatí stát respektive MD.

Kubrt

Samozřejmě; tím, že Arriva podepsala dodatek, ukazuje, že to pro ní dává ekonomický smysl.

Lukáš F.

Pro Arrivu ano, pro státní rozpočet ne. Ale ze státního, jak známo, krev neteče.

Martin

Proč by to Arriva pak měla poslat do šrotu? Třeba se pro ty vlaky najde práce jinde, třeba se ještě někam prodají.

Michal M

Jel jsem s 845 na Šumavě a bylo to o dost lepší než Regiosprinter…

nádražák

No takže už jenom dát dohromady tratě Lbc – Par. Lbc – Ústí a bude radost jezdit. sláva

Slepý blázen

T už to je, hurá, sláva, jsem to říkal několikrát ministrovi, že tyhle 845kyj sou ostuda a je ptořbea je dát pryč. Hlavně nástup a výstup z nich je za trest a pro vozíčkáře, i když se používají lyžiny, tak je to na prd, prostě tyhle vlaky musí pryč a paradoxně horší vystupování e v stanicích s moderními perony než s těmi nízkými, to jako prakticky nevidomý můžu potvrdit, jelikož jsem s vyjímkou R24 projel všechny linky, kde jezdí Arriva. Zde je to o těchto strašných vozidlech a uvidíme, co tam příjde. Jednou se mi v Hradci stalo, že mi… Číst vice »

PvvS

A co takhle 854,842,843 ?

Hask

845 tady nemají vůbec co dělat.. smrdí v nich nafta a WC.. klimatizace není.. 854 je reko ale mnohem lepší než ta popelnice ,845 a mimochodem s 854 se už nepočítá. 842 byla na velké rekonstrukci za mne dobry stroj.843 provést také rekonstrukci a je cajk. ČD se snaží rs1 Šarky nové pesy. Co dovezla Arriva staré popelnice.

Michal M

GWTR 845 mi přišla trochu lepší. Třeba je to i rukama…

Kubrt

To je furt jak u blbejch na dvorečku; to, že ČD kupují 844/847, není nějaká dobrá vůle nebo zásluha ČD, ale výsledek toho, že kraje si je objednaly a zaplatily. Ministerstvo dopravy doposud motorové rchlíky pojímalo jako low-cot, čemuž odpovídá i vozový park (Arrivy i ČD) na těchto linkách. Jak prosté, ale stále to někdo nedokáže pochopit, nebo nechce pochopit.

Hask

Jo dobra vůle je modernizace 842? Arriva se vůbec nesnaží a doveze tu popelnice.. proč nedovezli aspoň desira ? A ještě ty jejich vraky nejezdí..jedu s ČD ok ..nejsou dokonalé ale vraky arrivy nebo RegioJetu jsou k zbliti . R8 je horší a horší než za ČD

Kubrt

Desira by Arriva dovezla, kdyby si je ministerstvo zaplatilo, chápeš? Ministerstvo si zaplatilo to nejlevnější, co je k mání, tak proč by jim někdo dodával kvalitnější službu, za kterou nedostane zaplaceno.

Hask

Takže Arriva dovezla šrot a ministerstvu a kraji je to fuk ..trpí cestující.dik za vysvětlení. V Německu to nejezdilo .. dohromady a nám to stačí že.

hroch.obojzivelny

Pořád to nechápete. Ministerstvu to není fuk. Ministerstvo to tak ZADALO.

Hask

Je mu to fuk

Juraj

Ne, reko 842 je samozřejmě zaplacená kraji a je částečně vynucená instalací ETCS, právě protože nejsou nová vozidla v adekvátním počtu.

Proč nedovezli Desira? Dovezli, v Libereckém kraji normálně jezdí. A ve Zlínském a JMK zase Stadlery GTW. Ministerstvo to nepožadovalo.

„R8 je horší a horší než za ČD“. Ne, není. Vyjde to tak nastejno.

Hask

R8 je totální odpad.. a tady se o tom taky psalo.

Juraj

Vozidla lepší, údržba horší.
Servis lepší, operativa horší.
Není to žádná sláva, ale ani katastrofa.

Jiří Kocurek

Víme, posunovačům od ČD tam neplatí reřijka.

Hask

Já nepracují u ČD

HonzaEM

Snad už toho odpadu z Neměcka stačilo, ne?

Jarda

s tím normálně jezdí bych nepřeháněl, ale jinak máte pravdu, kdo si co objednal, tak relativně dostává

Montano

bohužel v LB kraji desira zpočátku jezdily – ale snad je museli vracet zpět na DB, že je měli jen půjčené – nevím. ale fakt je že již déle než rok jich jezdí čím dále méně zejména na L3 a do Tanvaldu, kde nastupuje vy-vy-vysoko/teda nízkopodlažní šrot od ARRIVA. Těch desir tady jezdí že by je za týden na prstech jedné ruky spočítal – no byly přece trocha lepší než ten nízkopodlažní rychlíkový šrot DB, který hje nahrazuje.

Avlaky

845 snad po rekou nejsou?

si sám sypete popel na hlavu

628 v puvodním stavu s mirnymi upravamy by taky mohly jezdit ty rychlíky, ale arriva si je taky dala na reko

Michal

Promiňte, ale to je výmluva, která je dnes už trapná. Zvláště po celé řadě let nicnedělání.

Kubrt

Co konkrétně je trapná výmluva?

Michal

Že o nových soupravách rozhoduje kraj? Ano, rozhoduje, ale to neznamená, že jsou ČD z obliga.

Kubrt

Konkrétně v čem nejsou z obliga? Nové vozy kupují až tehdy, když pro ně mají smlouvu. Stejně jako další dopravci v závazku. Ergo dopravce jen realizuje vůli svého zákazníka.

Michal

Co třeba v tom, že jsou schopni poskytovat služby zcela zdarma, ačkoliv je nenabízí všem? To už mně je jaksi u p*dele, že o nových soupravách rozhoduje kraj.

Kubrt

Absolutně nerozumím, o čem je řeč.

Michal

O tom, že ČD hází i ty největší šroty do druhé třídy. Nevidím jediný důvod, proč bych měl v létě platit za cestování vlakem bez klimatizace.

Stráťa

Tady docela souhlasím že třídy na železnici neznamenají v současném systému vlastně nic a zákazník stejně neví v čem pojede. Dlouhodobě se ukazuje že 2 třídy stejně nestačí (snad všichni dopravci mají alespoň na některých na rychlíkových spojích 3 nebo víc) tak ať udělají těch tříd třeba 10 ale garantují minimální komfort v každé třídě.

PvvS

To nic, jen tu jistý EHM furt nedokáže pochopit, že JMK si peníze netiskne a přednostně se řeší ty směry, kde je nejvíc cestujících. A že výběrko na nový motoráky na S6 nebude hned, ale až za čas. Nehledal bych v tom žádnej hlubší smysl.

Michal

Jestli si už několik let jezdíte kvalitním vlakem, tak chápu, že v tom nemáte žádný smysl.

Francimorka

Ono se nepočítá ani s provozem 843 a 842 zbývá jim tak 5 let v provozu.

Juraj

Vzhledem k tomu, že 842 dostávají ETCS, tak je uvidíme ještě hezkou řádku let, aby se ta investice vůbec vrátila.

Hask

Aby ty ses vratil

Avlaky

aby jste nedostal vy ban, za neustale přiblblé komentáře a bezdůvodné urážení ostatních slušných diskutujících 🙂

Francimorka

Krajům je úplně jedno jestli se investice ČD vrátí nebo ne, ale pochybuju že po roce 2030 budou objednávat vysokopodlazni vlaky.

Hask

S 843 nevím..ale je škoda je odstavit.

PvvS

Ty starý popelnice jsou stejně starý jak 842 … A po kompletní modernizaci interiéru.

Hask

Modernizace 845 stylem ..generální oprava štětkou není modernizace

Hask

842 je rok 1994 a modernizace 2012 popelnice arrivy modernizaci neprošly

PvvS

A ještě si jednou dupněte.. Tady se měnil interiér a u značný části i záchody.

Hask

Kde tady? U vás doma

Avlaky

Děti tady nepatří, jděte si stavět ven sněhuláky a nechte se bavit dospělé

Kamil

K 843 dají nízkopodlažní řidičák, na střechu sběrač, přenos výkonu je elektrický a požadovaná DEMU je na světě. 🙂

Avlaky

848 dovezl kdo? Arriva, samozdřejmě i ČD, ale ty moc nejezdí

vždy je to o objednateli…..

Petr Šimral

Proč? Mají kromě režijky nějakou přidanou hodnotu vůči řadě 845?

PvvS

To mě zajímalo, co by na ně říkal Slepý blázen. Protože to co mu vadí u 845, mají všechny ty řady společný.Vysokopodlažní, bez klimatizace.
Ani jedna ta řada by už neměla mít možnost projít výběrkem.

Daniel Jablonecký

S ministrem může v této zemi opakovaně mluvit snad jen jeho manželka, člen vlády a Mikuláš Kopas. Neznáte se náhodou? 😉

Václav Pašek

Tohle by vůbec nebylo potřeba řešit, pokud bychom v ČR neměli naprosto nesmyslně nízká nástupiště. Kdyby se rovnou stavěla na 1100mm nad temeno kolejnice, tak mohou mít všechny vagony a jednotky rovnou podlahu a zároveň být bezbariérové.

PvvS

A ze zahraničí sem nepřijede ani kolo..

Václav Pašek

Jako třeba z Německa nebo Polska, kde mají nástupiště 760mm místo českých 550mm? To se divím, že tam teda naše vlaky můžou.

Kubrt

760 a 1100 mm je dost zásadní rozdíl.

Václav Pašek

Proč srovnáváte 760 a 1100mm?

PvvS

A kdo tady psal první o „Kdyby se rovnou stavěla na 1100mm nad temeno kolejnice“ ??

Václav Pašek

Já. Protože z 550mm nástupiště se stejně musíte drápat po schodech nahoru, což je super hlavně když s kufrem nastupujete skrz uzounké dveře dálkových vlaků.

Z 760 mm jsou to pořád dva vyšší schody, ale z 1100mm je to téměř v rovině, takže i vozíčkář může nastoupit zcela bez asistence a není vykázaný pouze na vyhrazenou plošinu. Že taky můžete efektivněji využít vnitřní prostor snad ani nemusím zmiňovat.

PvvS

A že nikde v okolí 1100mm nemaj nevadí ? Aglie si to může dovolit, nic jinýho nemaj a ta jediná linka ze zahraničí se dá udělat jinak. U nás to průchodný není.

Jiří Kocurek

Kdyby … jenže mnohde nejsou ani perony 350 mm nad kolejnicí a to i v rychlíkových stanicích, leze se tam ze štěrku.

Gotrek

Takže na R21 možná jednou bude jezdit něco odpovídající 21.století… Jeden by skoro začal jásat, jenže pak si vzpomene, že R21 se mezi MB a Prahou střídá s R43, což je obdobný kratochvilný podnik národního dopravce. Kupříkladu včera ČD zřejmě usoudili, že jízda obstarožní 854 cestujícím již neposkytne dostatečnou ranní dávku vzrušení, a tak se rozhodla oblažit je nasazením Regionovy. Zejména Ti co na ně nezbylo místo k sezení, a celou cestu stáli na jedné noze – a ještě k tomu ne na své – byli nadšeni až k pláči… …a co se dvou kolejí a trakce ze Všetat do… Číst vice »

Ondřej Hanuliak

Aspoň nějaké nízkopodlažní vozidlo, kéž by aspoň 1 spoj na Boleslav byl denně nízký i regionova.

nowas

Jo, ale ne Sp 1543

Leinad

Když už bezbariérový, tak garantovaně na daném spoji.
Neplánovaná nízká podlaha možná kromě šotoušů potěší kočárky připravené na šplhání, ale nepřeveze žádné vozíčkáře.

nowas

Jak se dívám do nového JŘ, tak je potřeba lidem otrávit i ty Sp. Aby odjížděl z hlavního o 4 minuty dřív a smrdel 5 minut ve Vysočanech.

Honza

Jo ta regionova byla fakt top zážitek. Na nejvytíženější spoj, kde jenom na Nera Sídliště nastupuje vždy alespoň 40-70lidí. pošlou regínu. A bohužel to nebylo poprvé. Ale zase aspoň to jezdí včas, jako jeden z mála spojů na této trati je SP1543 to nejspolehlivější časové okno z celého dne.

NightmareFreddy

Nevíte někdo, jestli ještě existuje nějaký harmonogram liberalizace železnice, nebo se jedná o náhodné výkřiky? Vzpomínám si, že tak 5 let zpět jsem ten harmonogram viděl, nicméně mám pocit, že skoro nic z něj nevyšlo (vzpomínám si, že R12 byla jedna z posledních a to v roce 2026, který se pomalu blíží a zatím nikde nic).

Juraj

Ona liberalizace už fakticky proběhla, teď už je drtivá většina soutěží dána platností aktuálních smluv.

NightmareFreddy

Přijde mi ale, že proběhlo pár rozstřelů a tím to fakticky skončilo a často to bylo ve stylu „no tak to ještě na nějakou dobu prodloužíme“

Juraj

Tak to i skutečně bylo, notabene u expresních linek.
Ale i ty smlouvy mají omezenou platnost.

xyz

Tak „nejistý diesel“ nakonec bude jezdit 10 let počítaje od roku 2019.

Pro připomenutí – v roce 2019 zde bylo psáno, že MD na dotaz zdopravy.cz odpovědělo, že dlouhodobou soutěž pro ty „arrivácké“ linky neudělalo proto, že „je nejistota budoucnosti dieselového pohonu“.

Už tehdy jsem k tomu psal + nyní připomenu, že pokud by měla být řádná soutěž se začátkem plnění od 12/2019, tak by soutěž musela být vypsána už cca v roce 2016, kdy žádná (značně politická) „nejistota dieselu“ ještě nebyla.

jaroslav.dohnalik

Cokoliv lepší, než totální komedie, kterou je současná R21. Dříve jezdili aspoň dva spřažené vlaky, ale to prý zatrhl drážní úřad, protože nemůže jeden díl jet bez průvodčího. No a dva tam Arriva nedá. Tak jezdí jedna totálně přecpaná jednotka. Jsem zvědav, kdy nastane nějaká vzpoura.

xyz

Mezi Pardubicemi a Jaroměří, kde jezdí 2 jednotky běžně, tedy jezdí 2 průvodčí?

(nevím, ptám se)

M152

Řekl bych že jezdí jeden průvodčí na dvou jednotkách.

Ajman

Ano, jezdí dva.

Zaměstnanec

Ano, standartne dva pruvodci. Kmenovy a posilovy.

Honza

Z Liberce do Harrachova jezdí 2 Stadlery s 1 průvodčím….

nowas

Včera na R1150 se jim podařilo navíc nasadit tu jejich nákladní verzi(asi na přepravu palet, protože na kola to neni), kde je mnohem méně míst k sezení.

Ares

Proč by to nemohlo jet s jedním průvodčím? Co je to za blud zase.

Leinad

S jedním vlakvedoucím jel i Regiojet do Banátu. Těch padesát stewardů nemělo žádné dopravní povinnosti.

Modré zábradlí

A řekl jste to i v Brně?

Juraj

Tak nevím, ale minulý týden jsem v Praze viděl R21 trojitou.

Jiří Kocurek

Tak to se divím, jak mohl jezdit 1 průvodčí v 810+010 a na zastávkách střídat vozy, ve kterých bude kontrolovat jízdenky. Stejně tak při řazení 842+010+010

Petr

Konečně. Jen nechápu proč podmínka na nové vlaky a přímá linka Praha – Rumburk nebyla už tehdy když Arriva nakonec vyhrála. To přímá linka je skvělý nápad a už mělo být opravdu dávno.

Dříve jsem tak pravidelně jezdil z Prahy až do Rumburka když tam tedy ještě jezdily České dráhy a začínalo to hlavně už ve Vršovicích a tedy oproti Děčínu to bylo jenom s jedním přestupem. Dnes se to spíš vyplatí přes Děčín i díky tomu že tam vlaky mají klimatizaci na obou tratích.

xyz

Perličkou je, že možnost přímých vozů (jednotky) z Prahy směr Česká Lípa – Rumburk nabízela jako výhodu provozu s moderními jednotkami (ve chvíli, kdy směrem k MD proaktivně nabídla – ač žádná soutěž nebyla, tehdy se automaticky „bagrovalo“ do rukou ČD – provoz ve své režii) v létě roku 2007 Veolia, tedy pozdější… Arriva. 🙂

Twix

Tak ona by to Arriva asi klidně dělala i dneska, v Boleslavi by se vlaky spojily a v Bakově pak (jinak) rozpojily – tyhle úkony by chvilku trvaly, ale zase by pak nemusel čekat jeden vlak aby mohl jet za druhým, jako dneska. Nicméně nic takového se po Arrivě nechce a provozní model je daný tak jak je.

fazik

Já se pamatuji, že z Prahy jezdil i přímý vlak na vesnici zvanou Liberec.

Montano

v tej době také jezdil přímý Rvlak Rumburk – Znojmo, kerým jsem tehfá jezdil z Bakova za slečnou do ZN. A taky jezdil přímý R ZN – PH. Ale dnešní křápy by asi takou dálku nepřežily.

Kubrt

Ony tyhle vlaky ovšem dvakrát přepřahaly. Dnešní motoráky toho za den nalítají víc, než bylo tehdy zvykem (vyjma dálkových elektrických rychlíků).

Zrzek

Jak to dopadne? 2 roky se bude dělat VŘ, které se nakonec zruší pro vysokou cenu nabídek a vypíše se nové na čisté DMU, prodlouží se o rok stávající smlouva a v roce 2030 se konečné dočkáme.

Vesper

Zdavatel by vůbec trakci neměl řešit, to je věc dopravce, co mu ekonomicky vyjde nejlépe. Stát by měl dělat maximálně nějaká všeobecná opatření (například 50 % přirážka k ceně za DC za jízdu na diesel pod dráty).

Zrzek

Jen na těchto linkách se jede pod dráty max. 30 km což nedělá ani 20% trasy a pod dráty je jen jeden konec.

nowas

Značně optimistické – „prodlouží se o rok“

Zrzek

Vím je to dost optimistické.

Mirek

Nevěřim tomu, že u R21 se vyplatí dual pohon

nowas

Za pět let nebude ani milovická spojka, ani metr drátu na 070.

Kuba2

Ani za 20 let, až ta smlouva bude nejspíš končit?

zdroj

Přesně tak, jen přání na několikátém papíru, metr drátu je alespoň ve Všetatech, to bude rozjezd

Radek

Snad na 071.

Jan

Nejsem si jist, zda budou v roce 2029 nabíječky BEMU připravené, případně částečná elektrifikace. BEMU od zahájení procesu přípravy trvá 2,5 – 3 roky, když všechno jde dobře, prostá elektrizace 5 – 6 let od prvního po papíru po dokončení. Žádné BEMU ani prostá elektrifikace se zatím v tomto regionu nepřipravují. Obávám se, že si ministerští opět nevidí do pusy, přičemž oni sami sousty projektů zdržují procesními postupy. Jinak samozřejmě každé zlepšení bude fajn oproti současnému stavu.

Kubrt

A proto se předpokládá i možnost DEMU.

Dominik

Tak už tomu mělo být od začátku…plus vybavená infrastruktura…deponie, zbrojení, servis. Nic neměli vymyšlené, natož postavené, vše se dělalo za pochodu. To by mělo být vždy podmínkou výběru.

Karl vB.

Holt se to dělá tak, jak je v českém ďolíčku dlouhá desetiletí zvykem, tedy na poslední chvíli. Pro ilustraci stačí se podívat do MSK.
Tam se budou dobíjecí body, nebo kontejnery instalovat teprve v průběhu provozu bateriových Panterů. Takže vše staré pod sluncem.
https://zdopravy.cz/ceske-drahy-maji-prvni-akutrolejove-jednotky-dobijet-je-budou-zatim-na-dvou-mistech-228951/

V.N.

Pokud by výběrové řízení mělo být o tom, že vybraná vozidla budou jezdit 10 let, tudíž do cca 2040 , v té době by již měla být totálně zrekonstruovaná trať Praha-Mlada Boleslav , kde mezi Milovicemi a Bezděčínem by se mělo jezdit 200 km/h- poté by i této rychlosti měla odpovídat vybraná vozidla.
Jinak zavádět linku Praha-Česká Lípa- Rumburk má dle mého názoru smysl až po této rekonstrukci. Dříve ne.

Josef Pešek

BEMU nebo DEMU předpokládají elektrizaci tratí do MB. Opravdu si někdo myslí, že k nim dojde do 10 let? 5

Kubrt

DEMU žádnou elektrifikaci nepotřebuje.

Berta354@centrum.cz

Už dnes bylo pozdě. Za 5 let z toho ARR udělá vzduchovoziče a pak těžko získávat cestující zpět.

nowas

Ano, včerejší „výkon“ na R1150 stál za to. Jen tak dále.

Jiří Kocurek

Jak vlastně mohlo být 200 lidí v rychlíku Arrivy, co vjel v Hostivici na obsazenou kolej, … když tím vůbec nikdo nejezdí?

El Grego

Není rychlejší udělat jednoduché dráty než vymýšlet šílenosti z duálními pohony

Bram

Tak trať z Kladna do Rakovníka je lepší rovnou elektrizovat v návaznosti na modernizaci a elektrizaci úseku Praha – Kladno, trať Zdice – Příbram – Písek elektrizovaná bude. Je ovšem otázka, co s úseky, kde jezdí ostatní linky provozované dnes Arrivou…

Mirek/

O těchto tratích se ale ve výběrku vůbec nehovoří.

Hoermalmeister

Paparlapap, jak dlouho si myslíte, že to SŽ bude trvat? Dva roky? Tak minimálně dvě dekády

El Grego

Je to daleko reálnější než stavba vrt 🙂 třeba Kladno -Rakovník trať kde těleso trati zůstane jen se postaví slopy přizpůsobí se technologie věčnou se už nemusí protože se to vybíraví univerzálně do roku 30 je to reálné stihnout jen se musí začít kolečka točit

Jaaa

Jojo, nač zlepšovat parametry trasování, on tam vlastně skoro nikdo nežije, žejo. :-/

Frantisek X

Bude to „ekologické“, akorát přepravy zůstanou na silnici, no. Mě už to nepřekvapuje, trend se zatím v zásadě nemění; jen se chce, aby to tak vypadalo.

Martin Šimek

Píšeš jak Maďar. Aspoň si to po sobě přečti, než to vypustíš do světa.

Jiří Kocurek

Výkres nemám, tak se zeptám: Vejde se tam trolej?
https://mapy.cz/s/kodebamuze

jv.

Nevidím, že by byla zmíněna trať Praha – Rakovník.

JirkaK

Tam se počítá s tím, že rychlíky převezme kraj, ale je pravda, že se o tom dlouho nikde nemluvilo.

Berta354@centrum.cz

Ne

Pan průvodčí

Objednávka rychlíků do Rakovníka dle plánu dopravní obslužnosti SČ kraje spadne pod kraj. Jde v podstatě o jedinou vnitrokrajskou rychlikovou linku a provozně i oběhově ji dává smysl propojit s osobními a spěšnými vlaky na Kladensku.

Ondřej Wagner

Myslím, že z těch rakovnickych rychlíku by měli udělat spěšne vlaky.

Kubrt

Jakoby to označení něco kvalitativně měnilo 😉 Ale ano, až přejdou do krajské objednávky, měly by se nazývat Sp.

Karl vB.

Není to jedno, jestli se to jmenuje vymetací rychlík, nebo splašený vlak? Fofrem to stejně nepojede v žádném případě.

Ondřej Wagner

Tak názvy vlaků by do jisté míry měly obsahovat charakteristiku vlaků, co od nich očekávat, jakou rychlost, jaké služby, četnost zastavovani apod.

Juraj

Což platí pouze teoreticky, protože leckterý Sp (i R) jede část trasy vyloženě zastávkově. A R24 (i R25) je přesně tento případ.

Karl vB.

V tom s vámi naprosto souhlasím a ještě k tomu dodám, že by měl být stanovený minimální povinný standard 1. a 2. třídy vozové.
Realita nás ovšem přesvědčuje o tom, že s kategorií vlaku i třídou vozovou se v Česku nakládá velmi libovolně, bez jakéhokoliv, pro běžného cestujícího, jasného klíče.

Kuba2

Ta nová R24 Praha – Bělá pod Bezdězem – (Rumburk) je náplastí právě za zrušenou R24 Praha – Rakovník, ostatně bere jí i číslo. Nevím, jestli je to ještě pravda, ale z počátku se psalo i o tom, že ministerstvo ji bude platit právě jen po území Středočeského kraje, zbytek půjde do krajské objednávky. To by dávalo smysl i tím, že tam zřejmě půjde o náhradu L4 a bude tedy zastavovat téměř všude. Jen to se bude muset hledat nějaké provizorní řešení pro roky 2029 – 2031, kdy ještě bude na L4 dobíhat smlouva Länderbahnu. Ale jak to tak známe,… Číst vice »

Jira

A už má kraj na to nějakou představu? BEMU Rakovník -Praha nebo diesel pouze do Kladna a tam přestup na EMU do Prahy?

Os5600

Jednotky Alstom Coradia Polyvalent by byly fajn. 3kV/25kV/diesel (s možností vyměnit diesel za baterii v případě že se postupně dané tratě zadrátují).

zyx

No a zrovna Alstom mezi těmi vyjmenovanými výrobci není. Docela by mě zajímalo proč.

Os5600

Protože jednotky Polyvalent vyrábí CAF, který mezi vyjmenovanými výrobci taky není.

Zapa

Tak pořád to nebyla soutěž, ale jen dotazování jestli jsou výrobci schopni to vyrobit.

Juraj

Stadler zase umí do EMU vložit dieselový powerpack docela elegantním způsobem. Prostě ze soutěže nakonec něco vzejde.

Giorgio Cadorini

Dobré ráno, už jsem vzhůru nebo je sen? Moc děkuji redakci za krásný začátek dne. Těším se strašně moc na konec dojíždění ve šrotu a na přímou linku Rumburk — Praha. Kéž by to znamenalo, že bude rychlíkové spojení z Lužice na jih s jednohodinovým taktem! Na závěr dotaz: ve kterém roce by změna nastala?

noerf

Vzhledem ke vzdálenost bez trakce BEMU téměř nepřicházejí v úvahu (pokud by se nedobíjeli ve stanicích – naklady na dobíjení, čas dobíjení) a alternativa 25 kV AC/3 kV DC/diesel bude stát dost peněz. Lepší by bylo na deset let pořídit nějaké lepší dieslové soupravy a po přepnutí tratí na 25 kV AC a částečné elektrifikaci koupit klasické BEMU.

Kuba2

Ne, pořizovat na 10 let vozidlo s životností 40 let by opravdu lepší nebylo. Co byste s ním dělal po těch 10 letech?
Během 5 let do zahájení plnění je dostatek času na vybudování dobíjecí infrastruktury. Teď si to SŽ vyzkouší v Moravskoslezském kraji, tak už se bude vědět co a jak.

Mirek/

On nepsal nová dieslová, ale lepší. Tj. zcela jistě myslel ojetá. O to by na těch 10 let dávalo smysl.

noerf

Na desetiletý leasing si pronajmete cokoliv.

Karl vB.

Z věty v článku: „Ministerstvo nedávno prodloužilo Arrivě smlouvu do roku 2029. Poté by už měly vyjet zcela nové jednotky.“
jsem pochopil, že by k této změně mohlo dojít od JŘ 2029/ 2030.

Kuba2

Tak teď to sice není přesný takt ani to nemá v hlavičce R, ale vlak každou hodinu jede, ten osobní dokonce s kratší jízdní dobou než ten pseudorychlík.

Giorgio Cadorini

Máte pravdu, co se týče spojení s Mladou Boleslaví, ale mi jde spíš o spojení s koridory aspoň Praha — Hradec Králové, ale ještě lépe Praha — Ostrava + Brno, tedy s uzly v Nymburce a v Kolíně. Tam už je to rychlejší s rychlíky.

Distribuce

Přemýšlím, zda jste pohádkář, masochista nebo máte nějakou psychickou poruchu.
Normální člověk nedojíždí do práce Rumburk – Praha vlakem.
A pokud je to do školy, takže jen neděle/pátek (na což vám stačí to, co tam je), tak buďte v klidu, nebude to ani kdybyste se povaloval ve škole do čtyřiceti.

Giorgio Cadorini

Děkuji za optání. Mám rád své děti a mým pracovištěm bývá tam, kde běží můj notebook. Mé děti žijí v různých městech a ani v jedné nedostávám zakázky. Tedy trávím hodně času ve vlacích po různých tratích, a hodně hodin ve vlaku pracuji, Hlavně se pohybují mezi jižní Moravou, Lužicí a Prahou, 13 let jsem jezdil i do Opavy. Možná by byl pro někoho můj život utrpením a pro někoho pohádkou,. Pro mě je každodennost.

Karl vB.

Tak budete muset ještě 5 let vydržet, než se toho vašeho snu dočkáte. Snad nedojde k nějakému skluzu, třeba z důvodu napadání výsledku výběrového řízení neúspěšnými účastníky a v důsledku toho pozdního objednání a dodání požadovaných vozidel.

Stráťa

Spousta pracujících už nedojíždí do práce 5x týdně a s klesajícím množstvím dnů na pracovišti roste i vzdálenost na kterou jde rozumně dojíždět.

Radek

Ještě by mohli některé spoje prodloužit do Německa.