Nové vlaky jako podmínka. Ministerstvo chystá soutěž na provoz rychlíků, jednotky 845 skončí
Jednotka 845 společnosti Arriva vlaky na rychlíkové lince R14 ve stanici Děčín východ. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Soutěž by mohla být vypsána v příštích týdnech, čtyři výrobci potvrdili možnost dodání požadovaných vlaků.
co linka Klano-Praha?
To je jinej soubor ne?
S těmi ekvivalenty bych byl opatrný. Protože např. u jednotky s Jacobsovými podvozky znamená 180 míst k sezení určitě čtyřvozovou jednotku a to kdoví jestli. Mám dojem, že např. ve Francii jezdící bombarďácká Bi-Bi (která je určena na regioexpresy) ve čtyřvozové verzi ani kapacitu 180 míst nemá.
Off topic – víme něco o ex6?
Ano.
a kde ?
Linka R22 jen 120 míst. V létě Doksy a Staré Splavy, v zimě Jedlová. Celoročně v úseku Mladá Boleslav – Nymburk – Poděbrady – Kolín narváno Středočechy. Zlatý koženky a okna, která bylo možné stáhnout.
Tahle linka je hodně sezónní. Uprostřed týdne mimo sezónu to mezi Boleslaví a Rumburkem žádná hitparáda není. Ale pátky, pondělky a víkendy v sezóně jsou narvané. Ty jednotky se dají spojovat. Takže ze 120 míst není problém udělat 240 míst.
Hurááá, všechny 845 budou moci jezdit na R26 !
Klimatizace, sodobar … co vice si přát ?
A ETCS ?
To se nějako dá !?
Už se těším v létě na cestu v chládku z Prahy do Písku !
🤔
120 km na nezávislou trakci u motoráku který bude jezdit na baterky je málo. To by nedojel u některých linek do cíle. A stejně na tyto linky by bylo nejlepší, aby se vrátili ČD. To co tam jezdí arriva je hrůza. Třeba u linky R21 se mě líbilo když tam ještě jezdila Bardotka s Btéčkama. To byla dobrá souprava. Ale i ty 854 s Bdtn byly dobrý. Sice 854 je trochu hlučnější, ale je to dobrý motorák a Bdtn má zase jedny z nejpohodlnějších měkkých sedaček co jsou. To co tam jezdí od arrivy tak to je starý motorák který… Číst vice »
854 dobrý motorák není. Kapacita. Je to dlouhé 24,5 m a pojme to pouze 48 sedících. Proto to musí jezdit s přívěsem, aby byla kapacita sedících 120 osob. To samé dá Desiro, Shark a Fox, které mají o podvozek míň. Pokus to jede s řídícím vozem, kapacita sedících je nižší. Motoráky 850-854 jsou v podstatě karkulky 725 a 726 narvané do motorákové skříně. Tím, že hydrodynamická tříměničová převodovka je obrovská těžká krabice zavěšená pod podlahou, rozhodli se soudruzi že celý prostor, který je díky tomu o schodek výš než oddíl cestujících, věnují obřímu zavazadlovému prostoru. A ještě jedna provozní: 854… Číst vice »
Jde o maximální rychlost, ne o dojezd: „Ministerstvo chce po dopravcích nasazení duálních vozidel, která umožní jízdu pod trolejemi (stejnosměrnou a střídavou) s rychlostí nejméně 160 km/h a nezávislé trakci na 120 km.“
Jako ironie dobrý.
Mezitím v UK:
https://www.irozhlas.cz/zpravy-svet/britska-zeleznicni-doprava-ma-byt-do-peti-let-statni-pristi-rok-znarodni-tri_2412051209_vdv
Mezitím v UK:
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/velka-britanie-policie-korektnost-nenavistny-projev.A241115_190927_zahranicni_vals
Nemusíme kopírovat úplně každý prd, který se uskuteční za naší hranicí.
A chápete i historický kontext, nebo jen kopírujete titulky?
V Británii to ale byl úplně jiný model.
Mimochodem, neměli by švýcaři zlikvidovat 47 dopravců, aby jim zbyl jediný správný?
http://www.railfaneurope.net/list/switzerland.html
V Británii to ale byl úplně jiný bordel – tedy zejména po Covidu, kdy se systém franšíz rozpadl, protože stát nedodal svoji část dohody.
Ano, dodat to půjde, ale pak se stane to co u bavorských expresů, že zjistí, že tu cenu, na kterou to vyjde, fakt zaplatit nemůžou. Todle pokud by bylo za 400 za kilometr, bylo by to ještě hodně dobrý.
Duální jednotky různě po Evropě jezdí a dají se pořídit za naprosto normální ceny. Rozdíl Ex36 byl v tom, že tam požadovali třísystém + nezávislou trakci, a to vše na 200 km/h – a taková věc aktuálně neexistuje, nejblíž tomu je španělská řada 730, což je zase trochu overkill.
Existuje. Jednotky Alstom Coradia Regiolis/Liner Polyvalent.
Ale cenově je to asi to nejdražší co jde sehnat.
Taky si říkám, že to vyřeší třídílný Fox řady 847.2.
R24 jen zahustí provoz na jednokolejce. Vejde se to tam? Pomůže to jen rychlíkům, které jedou přeplněné z Neratovic do Prahy.
Právě, pokud se budou přidávat ke Kolíňákům. Bojím se ale, že by se mohli naopak s nimi střídat…. jednou přestup v MB na Prahu a jednou na Kolín…
Tipoval bych,že když se teď v lichou potká v MB Praha-Tanvald a Kolin-Rumburk, tak v sudou tam pojede ten Praha-Rumburk..?
Tratě na všech těchto linkách budou výhledově elektrifikované. Nevyplatí se počkat a objednat to v elektrické trakci rovnou celé?
A do roku 2180 jezdit 845? Protože výhledově, budeme všichni šťastni?😀
Stačí tam vrátit 843 nebo 854.
To je stejnej šrot.
Ne, to jsou pěkné a pohodlné vlaky. A hlavně české a s otevíracím oknem.
845 jsou starší, ale pohodlnější. Rakve už ne!
A režijkou pro důchodce. Okolo toho se točí svět.
+++ …a s možnostou individualnej regulacie osvetlenia 😉
Není, 854 je o 10-20 let starší, vyráběly se 1968-1970.
To možná jo, ale je to stejnej vysokopodlažní šrot.
Nikoli. Z roku 1969-80 jsou původní 853 ze kterých přestavbou a modernizaci vznikly 854ky
V roce 2024 na R14/R21/R22 nepatří ani 845 ani 843 a ani 854.
Ty nemá Arriva
Jen to ne. Už je 21. století.
To jděte říct do dílen. Prohodí vás zavřenejma vratama od remízy…
854 budou už v kovošrotu…
Takto, jak to zde čtu to ale vypadá na řadu 845 tak někdy do roku 2040…
DEMU v nějaké rozumné ceně nikdo neudělá. BEMU je v současné podobě tratí zcela nepoužitelné. A než se zadrátují alespoň poměrně rozsáhlé ostrovy (aby se to dalo unabíjet), tedy Stará Paka, Liberec, Česká Lípa, u Rumburka, u Tanvaldu a Praha – MB – Bakov, to jen tak nebude…
Úsek Bolka – Turnov by možná (s)prostě elektrifikovat šel. (Byť příležitostí k dalším zlepšením je tam neúrekom).
A pokud by se to časově potkalo se Všejanskou spojkou, tak není co řešit…
Spíš Všetaty – Turnov / Lípa (nebo i dále). Předpokládám, že v pražském úseku 070 bude někdy tou dobou zuřit o 70 let zpožděné zdvoukolejňování. 🙂
A tím by šlo se vykašlat na 3 kV, pokud teda někdo nevymyslí zachovat stejnosměr na VOCHOC.
Bolka – Turnov se rozhodně „sprostě“ elektrizovat nebude, protože jde o prostor postižený vizí z dvacáté Studie proveditelnosti Praha – Liberec.
Ale až v nějaké milionté etapě, ne?
no ale to tam nikdo nic dělat nebude..protože jednou to bude jinak..
Nebo se řekne „zkusili jsme, ale tak holt nic“ a dojde na DMU. Nebo dokonce T+vozy s výhledem na E+vozy, za současného „umenšení odkládání“ (nechci psát urychlení) elektrizací aspoň toho co půjde.
Někde ti brejlovci dojezdit musí, že ano.
845 rozhodně zachovat jako (bez)významně HV !
Z jedné soupravy udělat Cyklohráček, z dalších ubytovny pro potřebné spoluobčany, 1x šperk do NTM !
🤔
Máte moc optimistický odhad. S kamarádem jsme v roce 2017 stanovili dokončení metra D na rok 2697. Pochybuju, že toto bude dřív 🙂
No to né. 845 jen do roku 2177. Pak vypraví na linku Praha – Liberec spolek Die Flamme rekonstruovanou řadu 843. Konečná bude na přejezdu Košické přes vlečku, tam si všichni vystoupí a do těch strašnejch schodů půjdou pěšky.
Protože v té vaší „výhledové“ době jsme všichni dávno mrtví.
A co počkat, až se bude jezdit přes Nymburk?
Už takhle je smlouva prodloužená. Kdyby Spržel měla jasně daný termín elektrifikace, zvážil bych dát do podmínek, že do roka od toho data musí vyjet elektráky. 😀
Stačilo by dát požadavek, aby to byly hydry nebo rakve…
A pomůžeme si tím jak?
No že by se tam konečně vrátily ČD a počádné vlaky.
Pořádné vlaky? hahaha
Každý správný staromilec ví, že pořádný vlak má lokomotivu a pořádná lokomotiva má komín!
Jo takže odpověď je „aby tam platila režijka bez ohledu na zastaralá vozidla“. To šlo napsat rovnou 🙂
Blbe.
Proč to vlastně řešíte? Pod článkem o konci nasazení jednotek 460 jste tvrdil, že s koncem těchto strojů česká železnice umřela, takže nyní je železnice mrtvá a ani hydry a rakve to nezvrátí.
To je zase kravina, na extrémně dlouhé linky, které vedou pod trolejí jen minimálně, požadovat duální jednotky.
Praha – Mladá Boleslav zas tak krátký úsek pod trolejí nebude. Předpokládám, že tendr bude na 15 let, to je do roku 2044.
To možní ne, ale Ústí – Liberec, nebo Liberec – Pardubice je víc než dlouhý.
Ústí-Děčín pod trolejí, Pardubice-Jaroměř taky.
A to nepočítáme žádnou prostou elektrizaci.
No to je šílená dálka xD
Pardubice-Jaroměř to jede nějméně půl hodiny, takže 2x 30 minut bude pod dráty, luxusní čas k nabití.
Turnov a Liberec by pak měly být troleje aspoň ve stanici (než se otevře tunel, chm, chm).
A k čemu Vám pomůže nabíjecí trolej v Turnově a Liberci? Abyste pod ní půl hodiny (v lepším případě) bez pohybu stál?
Jak daleko je vlastně reko s přeložkou z České Lípy do Mimoně?
Tam by to chtělo trolej.
Česká Lípa by chtěla troleje na čtyři směry…
A pokud se zachová provoz i do Litoměřic, tak před Peklo i tam.
To bezesporu, jen na té přeložce by se trolej měla udělat rovnou, ať se pak do toho nemusí šahat.
Za jak dlouho vám jí někdo sundá, když nebude mít napáječku?
A nemá být výhledově napáječka právě v té Lípě? Smysl by to s ohledem na těch několikero směrů dávalo.
Vsetín-Horní Lideč je 17 kilometrů, tohle skoro 40 kilometrů.
Za těch 17 kiloemtrů byste stříeli.
Vsetín – HL snad elekrizovaná je?
Myslím, že pointa příspěvku pana Kocurka je, že ze Vsetína jezdí přes Lideč dieselové jednotky do Bylnice, přičemž ve jmenovaném úseku jedou pod dráty.
https://zdopravy.cz/119-miliard-do-elektrizace-trati-ministerstvo-schvalilo-plan-na-dekarbonizaci-zeleznice-186015/
no přijde mi to takové divoké..arriva bude 2 roky dosazovat klimatizace, aby je pak za chvili poslala do šrotu..ve smlouvě je klauzule na prodloužení a vsadím se, že se skutečně využije..BEMU je opět další nesmysl, protože ty vzdálenosti jsou moc velké a byť částečnou elektrifikaci se do 2029 stihnout nedá
Divoké… Arriva do toho šla, dobrovolně.
BEMU není (alepoň zatím) jediná zvažovaná/přípustná alternativa. S nějakým hodnocením bych počkal, až co bude skutečně napsáno do zadávací dokumentace.
Arrivě je to především jedno, protože ji to zaplatí stát respektive MD.
Samozřejmě; tím, že Arriva podepsala dodatek, ukazuje, že to pro ní dává ekonomický smysl.
Pro Arrivu ano, pro státní rozpočet ne. Ale ze státního, jak známo, krev neteče.
Proč by to Arriva pak měla poslat do šrotu? Třeba se pro ty vlaky najde práce jinde, třeba se ještě někam prodají.
Jel jsem s 845 na Šumavě a bylo to o dost lepší než Regiosprinter…
No takže už jenom dát dohromady tratě Lbc – Par. Lbc – Ústí a bude radost jezdit. sláva
T už to je, hurá, sláva, jsem to říkal několikrát ministrovi, že tyhle 845kyj sou ostuda a je ptořbea je dát pryč. Hlavně nástup a výstup z nich je za trest a pro vozíčkáře, i když se používají lyžiny, tak je to na prd, prostě tyhle vlaky musí pryč a paradoxně horší vystupování e v stanicích s moderními perony než s těmi nízkými, to jako prakticky nevidomý můžu potvrdit, jelikož jsem s vyjímkou R24 projel všechny linky, kde jezdí Arriva. Zde je to o těchto strašných vozidlech a uvidíme, co tam příjde. Jednou se mi v Hradci stalo, že mi… Číst vice »
A co takhle 854,842,843 ?
845 tady nemají vůbec co dělat.. smrdí v nich nafta a WC.. klimatizace není.. 854 je reko ale mnohem lepší než ta popelnice ,845 a mimochodem s 854 se už nepočítá. 842 byla na velké rekonstrukci za mne dobry stroj.843 provést také rekonstrukci a je cajk. ČD se snaží rs1 Šarky nové pesy. Co dovezla Arriva staré popelnice.
GWTR 845 mi přišla trochu lepší. Třeba je to i rukama…
To je furt jak u blbejch na dvorečku; to, že ČD kupují 844/847, není nějaká dobrá vůle nebo zásluha ČD, ale výsledek toho, že kraje si je objednaly a zaplatily. Ministerstvo dopravy doposud motorové rchlíky pojímalo jako low-cot, čemuž odpovídá i vozový park (Arrivy i ČD) na těchto linkách. Jak prosté, ale stále to někdo nedokáže pochopit, nebo nechce pochopit.
Jo dobra vůle je modernizace 842? Arriva se vůbec nesnaží a doveze tu popelnice.. proč nedovezli aspoň desira ? A ještě ty jejich vraky nejezdí..jedu s ČD ok ..nejsou dokonalé ale vraky arrivy nebo RegioJetu jsou k zbliti . R8 je horší a horší než za ČD
Desira by Arriva dovezla, kdyby si je ministerstvo zaplatilo, chápeš? Ministerstvo si zaplatilo to nejlevnější, co je k mání, tak proč by jim někdo dodával kvalitnější službu, za kterou nedostane zaplaceno.
Takže Arriva dovezla šrot a ministerstvu a kraji je to fuk ..trpí cestující.dik za vysvětlení. V Německu to nejezdilo .. dohromady a nám to stačí že.
Pořád to nechápete. Ministerstvu to není fuk. Ministerstvo to tak ZADALO.
Je mu to fuk
Ne, reko 842 je samozřejmě zaplacená kraji a je částečně vynucená instalací ETCS, právě protože nejsou nová vozidla v adekvátním počtu.
Proč nedovezli Desira? Dovezli, v Libereckém kraji normálně jezdí. A ve Zlínském a JMK zase Stadlery GTW. Ministerstvo to nepožadovalo.
„R8 je horší a horší než za ČD“. Ne, není. Vyjde to tak nastejno.
R8 je totální odpad.. a tady se o tom taky psalo.
Vozidla lepší, údržba horší.
Servis lepší, operativa horší.
Není to žádná sláva, ale ani katastrofa.
Víme, posunovačům od ČD tam neplatí reřijka.
Já nepracují u ČD
Snad už toho odpadu z Neměcka stačilo, ne?
s tím normálně jezdí bych nepřeháněl, ale jinak máte pravdu, kdo si co objednal, tak relativně dostává
bohužel v LB kraji desira zpočátku jezdily – ale snad je museli vracet zpět na DB, že je měli jen půjčené – nevím. ale fakt je že již déle než rok jich jezdí čím dále méně zejména na L3 a do Tanvaldu, kde nastupuje vy-vy-vysoko/teda nízkopodlažní šrot od ARRIVA. Těch desir tady jezdí že by je za týden na prstech jedné ruky spočítal – no byly přece trocha lepší než ten nízkopodlažní rychlíkový šrot DB, který hje nahrazuje.
845 snad po rekou nejsou?
si sám sypete popel na hlavu
628 v puvodním stavu s mirnymi upravamy by taky mohly jezdit ty rychlíky, ale arriva si je taky dala na reko
Promiňte, ale to je výmluva, která je dnes už trapná. Zvláště po celé řadě let nicnedělání.
Co konkrétně je trapná výmluva?
Že o nových soupravách rozhoduje kraj? Ano, rozhoduje, ale to neznamená, že jsou ČD z obliga.
Konkrétně v čem nejsou z obliga? Nové vozy kupují až tehdy, když pro ně mají smlouvu. Stejně jako další dopravci v závazku. Ergo dopravce jen realizuje vůli svého zákazníka.
Co třeba v tom, že jsou schopni poskytovat služby zcela zdarma, ačkoliv je nenabízí všem? To už mně je jaksi u p*dele, že o nových soupravách rozhoduje kraj.
Absolutně nerozumím, o čem je řeč.
O tom, že ČD hází i ty největší šroty do druhé třídy. Nevidím jediný důvod, proč bych měl v létě platit za cestování vlakem bez klimatizace.
Tady docela souhlasím že třídy na železnici neznamenají v současném systému vlastně nic a zákazník stejně neví v čem pojede. Dlouhodobě se ukazuje že 2 třídy stejně nestačí (snad všichni dopravci mají alespoň na některých na rychlíkových spojích 3 nebo víc) tak ať udělají těch tříd třeba 10 ale garantují minimální komfort v každé třídě.
To nic, jen tu jistý EHM furt nedokáže pochopit, že JMK si peníze netiskne a přednostně se řeší ty směry, kde je nejvíc cestujících. A že výběrko na nový motoráky na S6 nebude hned, ale až za čas. Nehledal bych v tom žádnej hlubší smysl.
Jestli si už několik let jezdíte kvalitním vlakem, tak chápu, že v tom nemáte žádný smysl.
Ono se nepočítá ani s provozem 843 a 842 zbývá jim tak 5 let v provozu.
Vzhledem k tomu, že 842 dostávají ETCS, tak je uvidíme ještě hezkou řádku let, aby se ta investice vůbec vrátila.
Aby ty ses vratil
aby jste nedostal vy ban, za neustale přiblblé komentáře a bezdůvodné urážení ostatních slušných diskutujících 🙂
Krajům je úplně jedno jestli se investice ČD vrátí nebo ne, ale pochybuju že po roce 2030 budou objednávat vysokopodlazni vlaky.
S 843 nevím..ale je škoda je odstavit.
Ty starý popelnice jsou stejně starý jak 842 … A po kompletní modernizaci interiéru.
Modernizace 845 stylem ..generální oprava štětkou není modernizace
842 je rok 1994 a modernizace 2012 popelnice arrivy modernizaci neprošly
A ještě si jednou dupněte.. Tady se měnil interiér a u značný části i záchody.
Kde tady? U vás doma
Děti tady nepatří, jděte si stavět ven sněhuláky a nechte se bavit dospělé
K 843 dají nízkopodlažní řidičák, na střechu sběrač, přenos výkonu je elektrický a požadovaná DEMU je na světě. 🙂
848 dovezl kdo? Arriva, samozdřejmě i ČD, ale ty moc nejezdí
vždy je to o objednateli…..
Proč? Mají kromě režijky nějakou přidanou hodnotu vůči řadě 845?
To mě zajímalo, co by na ně říkal Slepý blázen. Protože to co mu vadí u 845, mají všechny ty řady společný.Vysokopodlažní, bez klimatizace.
Ani jedna ta řada by už neměla mít možnost projít výběrkem.
S ministrem může v této zemi opakovaně mluvit snad jen jeho manželka, člen vlády a Mikuláš Kopas. Neznáte se náhodou? 😉
Tohle by vůbec nebylo potřeba řešit, pokud bychom v ČR neměli naprosto nesmyslně nízká nástupiště. Kdyby se rovnou stavěla na 1100mm nad temeno kolejnice, tak mohou mít všechny vagony a jednotky rovnou podlahu a zároveň být bezbariérové.
A ze zahraničí sem nepřijede ani kolo..
Jako třeba z Německa nebo Polska, kde mají nástupiště 760mm místo českých 550mm? To se divím, že tam teda naše vlaky můžou.
760 a 1100 mm je dost zásadní rozdíl.
Proč srovnáváte 760 a 1100mm?
A kdo tady psal první o „Kdyby se rovnou stavěla na 1100mm nad temeno kolejnice“ ??
Já. Protože z 550mm nástupiště se stejně musíte drápat po schodech nahoru, což je super hlavně když s kufrem nastupujete skrz uzounké dveře dálkových vlaků.
Z 760 mm jsou to pořád dva vyšší schody, ale z 1100mm je to téměř v rovině, takže i vozíčkář může nastoupit zcela bez asistence a není vykázaný pouze na vyhrazenou plošinu. Že taky můžete efektivněji využít vnitřní prostor snad ani nemusím zmiňovat.
A že nikde v okolí 1100mm nemaj nevadí ? Aglie si to může dovolit, nic jinýho nemaj a ta jediná linka ze zahraničí se dá udělat jinak. U nás to průchodný není.
Kdyby … jenže mnohde nejsou ani perony 350 mm nad kolejnicí a to i v rychlíkových stanicích, leze se tam ze štěrku.
Takže na R21 možná jednou bude jezdit něco odpovídající 21.století… Jeden by skoro začal jásat, jenže pak si vzpomene, že R21 se mezi MB a Prahou střídá s R43, což je obdobný kratochvilný podnik národního dopravce. Kupříkladu včera ČD zřejmě usoudili, že jízda obstarožní 854 cestujícím již neposkytne dostatečnou ranní dávku vzrušení, a tak se rozhodla oblažit je nasazením Regionovy. Zejména Ti co na ně nezbylo místo k sezení, a celou cestu stáli na jedné noze – a ještě k tomu ne na své – byli nadšeni až k pláči… …a co se dvou kolejí a trakce ze Všetat do… Číst vice »
Aspoň nějaké nízkopodlažní vozidlo, kéž by aspoň 1 spoj na Boleslav byl denně nízký i regionova.
Jo, ale ne Sp 1543
Když už bezbariérový, tak garantovaně na daném spoji.
Neplánovaná nízká podlaha možná kromě šotoušů potěší kočárky připravené na šplhání, ale nepřeveze žádné vozíčkáře.
Jak se dívám do nového JŘ, tak je potřeba lidem otrávit i ty Sp. Aby odjížděl z hlavního o 4 minuty dřív a smrdel 5 minut ve Vysočanech.
Jo ta regionova byla fakt top zážitek. Na nejvytíženější spoj, kde jenom na Nera Sídliště nastupuje vždy alespoň 40-70lidí. pošlou regínu. A bohužel to nebylo poprvé. Ale zase aspoň to jezdí včas, jako jeden z mála spojů na této trati je SP1543 to nejspolehlivější časové okno z celého dne.
Nevíte někdo, jestli ještě existuje nějaký harmonogram liberalizace železnice, nebo se jedná o náhodné výkřiky? Vzpomínám si, že tak 5 let zpět jsem ten harmonogram viděl, nicméně mám pocit, že skoro nic z něj nevyšlo (vzpomínám si, že R12 byla jedna z posledních a to v roce 2026, který se pomalu blíží a zatím nikde nic).
Ona liberalizace už fakticky proběhla, teď už je drtivá většina soutěží dána platností aktuálních smluv.
Přijde mi ale, že proběhlo pár rozstřelů a tím to fakticky skončilo a často to bylo ve stylu „no tak to ještě na nějakou dobu prodloužíme“
Tak to i skutečně bylo, notabene u expresních linek.
Ale i ty smlouvy mají omezenou platnost.
Tak „nejistý diesel“ nakonec bude jezdit 10 let počítaje od roku 2019.
Pro připomenutí – v roce 2019 zde bylo psáno, že MD na dotaz zdopravy.cz odpovědělo, že dlouhodobou soutěž pro ty „arrivácké“ linky neudělalo proto, že „je nejistota budoucnosti dieselového pohonu“.
Už tehdy jsem k tomu psal + nyní připomenu, že pokud by měla být řádná soutěž se začátkem plnění od 12/2019, tak by soutěž musela být vypsána už cca v roce 2016, kdy žádná (značně politická) „nejistota dieselu“ ještě nebyla.
Cokoliv lepší, než totální komedie, kterou je současná R21. Dříve jezdili aspoň dva spřažené vlaky, ale to prý zatrhl drážní úřad, protože nemůže jeden díl jet bez průvodčího. No a dva tam Arriva nedá. Tak jezdí jedna totálně přecpaná jednotka. Jsem zvědav, kdy nastane nějaká vzpoura.
Mezi Pardubicemi a Jaroměří, kde jezdí 2 jednotky běžně, tedy jezdí 2 průvodčí?
(nevím, ptám se)
Řekl bych že jezdí jeden průvodčí na dvou jednotkách.
Ano, jezdí dva.
Ano, standartne dva pruvodci. Kmenovy a posilovy.
Z Liberce do Harrachova jezdí 2 Stadlery s 1 průvodčím….
Včera na R1150 se jim podařilo navíc nasadit tu jejich nákladní verzi(asi na přepravu palet, protože na kola to neni), kde je mnohem méně míst k sezení.
Proč by to nemohlo jet s jedním průvodčím? Co je to za blud zase.
S jedním vlakvedoucím jel i Regiojet do Banátu. Těch padesát stewardů nemělo žádné dopravní povinnosti.
A řekl jste to i v Brně?
Tak nevím, ale minulý týden jsem v Praze viděl R21 trojitou.
Tak to se divím, jak mohl jezdit 1 průvodčí v 810+010 a na zastávkách střídat vozy, ve kterých bude kontrolovat jízdenky. Stejně tak při řazení 842+010+010
Konečně. Jen nechápu proč podmínka na nové vlaky a přímá linka Praha – Rumburk nebyla už tehdy když Arriva nakonec vyhrála. To přímá linka je skvělý nápad a už mělo být opravdu dávno.
Dříve jsem tak pravidelně jezdil z Prahy až do Rumburka když tam tedy ještě jezdily České dráhy a začínalo to hlavně už ve Vršovicích a tedy oproti Děčínu to bylo jenom s jedním přestupem. Dnes se to spíš vyplatí přes Děčín i díky tomu že tam vlaky mají klimatizaci na obou tratích.
Perličkou je, že možnost přímých vozů (jednotky) z Prahy směr Česká Lípa – Rumburk nabízela jako výhodu provozu s moderními jednotkami (ve chvíli, kdy směrem k MD proaktivně nabídla – ač žádná soutěž nebyla, tehdy se automaticky „bagrovalo“ do rukou ČD – provoz ve své režii) v létě roku 2007 Veolia, tedy pozdější… Arriva. 🙂
Tak ona by to Arriva asi klidně dělala i dneska, v Boleslavi by se vlaky spojily a v Bakově pak (jinak) rozpojily – tyhle úkony by chvilku trvaly, ale zase by pak nemusel čekat jeden vlak aby mohl jet za druhým, jako dneska. Nicméně nic takového se po Arrivě nechce a provozní model je daný tak jak je.
Já se pamatuji, že z Prahy jezdil i přímý vlak na vesnici zvanou Liberec.
v tej době také jezdil přímý Rvlak Rumburk – Znojmo, kerým jsem tehfá jezdil z Bakova za slečnou do ZN. A taky jezdil přímý R ZN – PH. Ale dnešní křápy by asi takou dálku nepřežily.
Ony tyhle vlaky ovšem dvakrát přepřahaly. Dnešní motoráky toho za den nalítají víc, než bylo tehdy zvykem (vyjma dálkových elektrických rychlíků).
Jak to dopadne? 2 roky se bude dělat VŘ, které se nakonec zruší pro vysokou cenu nabídek a vypíše se nové na čisté DMU, prodlouží se o rok stávající smlouva a v roce 2030 se konečné dočkáme.
Zdavatel by vůbec trakci neměl řešit, to je věc dopravce, co mu ekonomicky vyjde nejlépe. Stát by měl dělat maximálně nějaká všeobecná opatření (například 50 % přirážka k ceně za DC za jízdu na diesel pod dráty).
Jen na těchto linkách se jede pod dráty max. 30 km což nedělá ani 20% trasy a pod dráty je jen jeden konec.
Značně optimistické – „prodlouží se o rok“
Vím je to dost optimistické.
Nevěřim tomu, že u R21 se vyplatí dual pohon
Za pět let nebude ani milovická spojka, ani metr drátu na 070.
Ani za 20 let, až ta smlouva bude nejspíš končit?
Přesně tak, jen přání na několikátém papíru, metr drátu je alespoň ve Všetatech, to bude rozjezd
Snad na 071.
Nejsem si jist, zda budou v roce 2029 nabíječky BEMU připravené, případně částečná elektrifikace. BEMU od zahájení procesu přípravy trvá 2,5 – 3 roky, když všechno jde dobře, prostá elektrizace 5 – 6 let od prvního po papíru po dokončení. Žádné BEMU ani prostá elektrifikace se zatím v tomto regionu nepřipravují. Obávám se, že si ministerští opět nevidí do pusy, přičemž oni sami sousty projektů zdržují procesními postupy. Jinak samozřejmě každé zlepšení bude fajn oproti současnému stavu.
A proto se předpokládá i možnost DEMU.
Tak už tomu mělo být od začátku…plus vybavená infrastruktura…deponie, zbrojení, servis. Nic neměli vymyšlené, natož postavené, vše se dělalo za pochodu. To by mělo být vždy podmínkou výběru.
Holt se to dělá tak, jak je v českém ďolíčku dlouhá desetiletí zvykem, tedy na poslední chvíli. Pro ilustraci stačí se podívat do MSK.
Tam se budou dobíjecí body, nebo kontejnery instalovat teprve v průběhu provozu bateriových Panterů. Takže vše staré pod sluncem.
https://zdopravy.cz/ceske-drahy-maji-prvni-akutrolejove-jednotky-dobijet-je-budou-zatim-na-dvou-mistech-228951/
Pokud by výběrové řízení mělo být o tom, že vybraná vozidla budou jezdit 10 let, tudíž do cca 2040 , v té době by již měla být totálně zrekonstruovaná trať Praha-Mlada Boleslav , kde mezi Milovicemi a Bezděčínem by se mělo jezdit 200 km/h- poté by i této rychlosti měla odpovídat vybraná vozidla.
Jinak zavádět linku Praha-Česká Lípa- Rumburk má dle mého názoru smysl až po této rekonstrukci. Dříve ne.
BEMU nebo DEMU předpokládají elektrizaci tratí do MB. Opravdu si někdo myslí, že k nim dojde do 10 let? 5
DEMU žádnou elektrifikaci nepotřebuje.
Už dnes bylo pozdě. Za 5 let z toho ARR udělá vzduchovoziče a pak těžko získávat cestující zpět.
Ano, včerejší „výkon“ na R1150 stál za to. Jen tak dále.
Jak vlastně mohlo být 200 lidí v rychlíku Arrivy, co vjel v Hostivici na obsazenou kolej, … když tím vůbec nikdo nejezdí?
Není rychlejší udělat jednoduché dráty než vymýšlet šílenosti z duálními pohony
Tak trať z Kladna do Rakovníka je lepší rovnou elektrizovat v návaznosti na modernizaci a elektrizaci úseku Praha – Kladno, trať Zdice – Příbram – Písek elektrizovaná bude. Je ovšem otázka, co s úseky, kde jezdí ostatní linky provozované dnes Arrivou…
O těchto tratích se ale ve výběrku vůbec nehovoří.
Paparlapap, jak dlouho si myslíte, že to SŽ bude trvat? Dva roky? Tak minimálně dvě dekády
Je to daleko reálnější než stavba vrt 🙂 třeba Kladno -Rakovník trať kde těleso trati zůstane jen se postaví slopy přizpůsobí se technologie věčnou se už nemusí protože se to vybíraví univerzálně do roku 30 je to reálné stihnout jen se musí začít kolečka točit
Jojo, nač zlepšovat parametry trasování, on tam vlastně skoro nikdo nežije, žejo. :-/
Bude to „ekologické“, akorát přepravy zůstanou na silnici, no. Mě už to nepřekvapuje, trend se zatím v zásadě nemění; jen se chce, aby to tak vypadalo.
Píšeš jak Maďar. Aspoň si to po sobě přečti, než to vypustíš do světa.
https://zdopravy.cz/119-miliard-do-elektrizace-trati-ministerstvo-schvalilo-plan-na-dekarbonizaci-zeleznice-186015/
Výkres nemám, tak se zeptám: Vejde se tam trolej?
https://mapy.cz/s/kodebamuze
Nevidím, že by byla zmíněna trať Praha – Rakovník.
Tam se počítá s tím, že rychlíky převezme kraj, ale je pravda, že se o tom dlouho nikde nemluvilo.
Ne
Objednávka rychlíků do Rakovníka dle plánu dopravní obslužnosti SČ kraje spadne pod kraj. Jde v podstatě o jedinou vnitrokrajskou rychlikovou linku a provozně i oběhově ji dává smysl propojit s osobními a spěšnými vlaky na Kladensku.
Myslím, že z těch rakovnickych rychlíku by měli udělat spěšne vlaky.
Jakoby to označení něco kvalitativně měnilo 😉 Ale ano, až přejdou do krajské objednávky, měly by se nazývat Sp.
Není to jedno, jestli se to jmenuje vymetací rychlík, nebo splašený vlak? Fofrem to stejně nepojede v žádném případě.
Tak názvy vlaků by do jisté míry měly obsahovat charakteristiku vlaků, co od nich očekávat, jakou rychlost, jaké služby, četnost zastavovani apod.
Což platí pouze teoreticky, protože leckterý Sp (i R) jede část trasy vyloženě zastávkově. A R24 (i R25) je přesně tento případ.
V tom s vámi naprosto souhlasím a ještě k tomu dodám, že by měl být stanovený minimální povinný standard 1. a 2. třídy vozové.
Realita nás ovšem přesvědčuje o tom, že s kategorií vlaku i třídou vozovou se v Česku nakládá velmi libovolně, bez jakéhokoliv, pro běžného cestujícího, jasného klíče.
Ta nová R24 Praha – Bělá pod Bezdězem – (Rumburk) je náplastí právě za zrušenou R24 Praha – Rakovník, ostatně bere jí i číslo. Nevím, jestli je to ještě pravda, ale z počátku se psalo i o tom, že ministerstvo ji bude platit právě jen po území Středočeského kraje, zbytek půjde do krajské objednávky. To by dávalo smysl i tím, že tam zřejmě půjde o náhradu L4 a bude tedy zastavovat téměř všude. Jen to se bude muset hledat nějaké provizorní řešení pro roky 2029 – 2031, kdy ještě bude na L4 dobíhat smlouva Länderbahnu. Ale jak to tak známe,… Číst vice »
A už má kraj na to nějakou představu? BEMU Rakovník -Praha nebo diesel pouze do Kladna a tam přestup na EMU do Prahy?
Jednotky Alstom Coradia Polyvalent by byly fajn. 3kV/25kV/diesel (s možností vyměnit diesel za baterii v případě že se postupně dané tratě zadrátují).
No a zrovna Alstom mezi těmi vyjmenovanými výrobci není. Docela by mě zajímalo proč.
Protože jednotky Polyvalent vyrábí CAF, který mezi vyjmenovanými výrobci taky není.
Tak pořád to nebyla soutěž, ale jen dotazování jestli jsou výrobci schopni to vyrobit.
Stadler zase umí do EMU vložit dieselový powerpack docela elegantním způsobem. Prostě ze soutěže nakonec něco vzejde.
Dobré ráno, už jsem vzhůru nebo je sen? Moc děkuji redakci za krásný začátek dne. Těším se strašně moc na konec dojíždění ve šrotu a na přímou linku Rumburk — Praha. Kéž by to znamenalo, že bude rychlíkové spojení z Lužice na jih s jednohodinovým taktem! Na závěr dotaz: ve kterém roce by změna nastala?
Vzhledem ke vzdálenost bez trakce BEMU téměř nepřicházejí v úvahu (pokud by se nedobíjeli ve stanicích – naklady na dobíjení, čas dobíjení) a alternativa 25 kV AC/3 kV DC/diesel bude stát dost peněz. Lepší by bylo na deset let pořídit nějaké lepší dieslové soupravy a po přepnutí tratí na 25 kV AC a částečné elektrifikaci koupit klasické BEMU.
Ne, pořizovat na 10 let vozidlo s životností 40 let by opravdu lepší nebylo. Co byste s ním dělal po těch 10 letech?
Během 5 let do zahájení plnění je dostatek času na vybudování dobíjecí infrastruktury. Teď si to SŽ vyzkouší v Moravskoslezském kraji, tak už se bude vědět co a jak.
On nepsal nová dieslová, ale lepší. Tj. zcela jistě myslel ojetá. O to by na těch 10 let dávalo smysl.
Na desetiletý leasing si pronajmete cokoliv.
Z věty v článku: „Ministerstvo nedávno prodloužilo Arrivě smlouvu do roku 2029. Poté by už měly vyjet zcela nové jednotky.“
jsem pochopil, že by k této změně mohlo dojít od JŘ 2029/ 2030.
2029
Tak teď to sice není přesný takt ani to nemá v hlavičce R, ale vlak každou hodinu jede, ten osobní dokonce s kratší jízdní dobou než ten pseudorychlík.
Máte pravdu, co se týče spojení s Mladou Boleslaví, ale mi jde spíš o spojení s koridory aspoň Praha — Hradec Králové, ale ještě lépe Praha — Ostrava + Brno, tedy s uzly v Nymburce a v Kolíně. Tam už je to rychlejší s rychlíky.
Přemýšlím, zda jste pohádkář, masochista nebo máte nějakou psychickou poruchu.
Normální člověk nedojíždí do práce Rumburk – Praha vlakem.
A pokud je to do školy, takže jen neděle/pátek (na což vám stačí to, co tam je), tak buďte v klidu, nebude to ani kdybyste se povaloval ve škole do čtyřiceti.
Děkuji za optání. Mám rád své děti a mým pracovištěm bývá tam, kde běží můj notebook. Mé děti žijí v různých městech a ani v jedné nedostávám zakázky. Tedy trávím hodně času ve vlacích po různých tratích, a hodně hodin ve vlaku pracuji, Hlavně se pohybují mezi jižní Moravou, Lužicí a Prahou, 13 let jsem jezdil i do Opavy. Možná by byl pro někoho můj život utrpením a pro někoho pohádkou,. Pro mě je každodennost.
Tak budete muset ještě 5 let vydržet, než se toho vašeho snu dočkáte. Snad nedojde k nějakému skluzu, třeba z důvodu napadání výsledku výběrového řízení neúspěšnými účastníky a v důsledku toho pozdního objednání a dodání požadovaných vozidel.
Spousta pracujících už nedojíždí do práce 5x týdně a s klesajícím množstvím dnů na pracovišti roste i vzdálenost na kterou jde rozumně dojíždět.
Ještě by mohli některé spoje prodloužit do Německa.