Nové vlaky jako podmínka. Ministerstvo chystá soutěž na provoz rychlíků, jednotky 845 skončí

Jednotka 845 společnosti Arriva vlaky na rychlíkové lince R14 ve stanici Děčín východ. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czJednotka 845 společnosti Arriva vlaky na rychlíkové lince R14 ve stanici Děčín východ. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Soutěž by mohla být vypsána v příštích týdnech, čtyři výrobci potvrdili možnost dodání požadovaných vlaků.

Ministerstvo dopravy dokončilo jednu ze základních podmínek pro vypsání nové soutěže na dopravce, který pokryje provoz rychlíkových linek v provozním souboru Severovýchod. Zpracovalo takzvanou hodnotící zprávu, ve které zjišťovalo, zda jsou pro provoz podle požadavků ministerstva na trhu dostupná vozidla.

Podle informací deníku Zdopravy.cz by tak mohlo dojít k vypsání soutěže v dalších týdnech. Celkem čtyři výrobci – Škoda Transportation, Stadler Rail, Newag a Siemens – potvrdili, že vozidla splňující podmínky ministerstva mohou dopravcům dodat.

Zpráva je jednou z podmínek evropské legislativy pro vypsání nabídkového řízení na dopravce. Chystaná soutěž se týká linek R14A Pardubice – Liberec, R14B Liberec – Ústí nad Labem, R21 Praha – Turnov – Tanvald, R22 Kolín – Nový Bor – Rumburk a R24 Praha – Mladá Boleslav – Česká Lípa – Rumburk. Jde o výkony, které dosud zajištuje Arriva vlaky, linka R24 je úplně nová. Ministerstvo nedávno prodloužilo Arrivě smlouvu do roku 2029. Poté by už měly vyjet zcela nové jednotky.

Arrivě zůstanou rychlíky do roku 2029, stát prodloužil smlouvu výměnou za klimatizaci

Ministerstvo bude požadovat kmenové soupravy o kapacitě 180 míst k sezení, tedy ekvivalent třídílné jednotky. Výjimkou je linka R22, u které bude stačit alespoň 120 míst k sezení. Nad rámec kapacity kmenových souprav dojde u části linek k pravidelnému posilování až na 360 míst.

Ministerstvo chce po dopravcích nasazení duálních vozidel, která umožní jízdu pod trolejemi (stejnosměrnou a střídavou) s rychlostí nejméně 160 km/h a nezávislé trakci na 120 km. Může tak jít o vozidla kombinující elektrický pohon s dieselovým motorem nebo akutrolejové jednotky (BEMU). Hlavní je, aby nemuselo dojít k přepřahu a nemusela jezdit zbytečně na diesel pod trakčním vedením.

Z Big Diesel je Mini Deal. Ministerstvo řeší provoz dieselových rychlíků, soutěž stále nevypsalo

Tagy linky dálkové dopravy Ministerstvo dopravy provozní soubor Severovýchod R14 R14A R14B R21 R22 R24
230 komentářů