Nové tramvaje pro Brno zdraží o čtvrtinu, Škoda obhájila nárůst nákladů
Tramvaj Škoda 45T. Pramen: DPMB
Dopravní podnik zaplatí za nové tramvaje o téměř čtvrt miliardy korun více, než plánoval.
Dopravní podnik zaplatí za nové tramvaje o téměř čtvrt miliardy korun více, než plánoval.
I kdyby odešla půlka obyvatel, nestalo by se nic. Je jim to jedno.
Někdo ty neutuchající opravy NIM expresů musí zaplatit.
Brno ma nejzkorumpovanejsi vedeni v zemi. Po dodani dalsich 5 tramvaji skodovacka mafie opet zvedne cenu a primatorka jen bude porad omilat jak je to vyhodna cena, za jakou by ZREJME nikdo jiny nedodal.
Uz i Rumuni objednavaji nesrovnatelne lepsi tramvaje od Pesy zatim co obyvatele Brna se musi spokojit se skodovackymi kraksnami, hlavne ze se na tom nekdo poradne napakuje.
Nevím jestli zrovna tramvaje od Pesy jsou správným srovnáním se 45T v Brně. Kvalita od Pesy je výrazně horší.
To je panecku podpora domaciho prumyslu. Presne tak jak to tady mnozi diskutujici chteli, kdyz tu byl clanek o tom ze vyberko nekde vyhrali fuj fuj cizaci… 😉
Pokud jde vážně o opci, kdy město má možnost ale ne nutnost soupravy koupit, a pokud Vaňková argumentuje že opce byla výhodná právě nízkou cenou která už jaksi není, potom..
není nejjednoduší tu opci neuplatnit a nové šaliny od předražené Škody nekupovat?
Ale to by Vaňková musela dělat něco pro město a ne pro své loutkovodiče, že.. (zdravím do SAKO bez třetího kotle nebo na Výstaviště kde bude hala co nikdo nechce provozovat i s brutálně naddimenzovanou smyčkou šalin, do městských částí kterým magiZtrát zařízl dotace protože potřebuje love na halu,..).
Obávám se, že tam proběhl nějaký nátlak,zákulisní hrátky. Něco jako když před mnoha lety kupovali tramvaje Porsche. Všichni zainteresovaní věděli, že je to problémová konstrukce (neotočné podvozky),ale po „kamarádském doporučení“ tramvaje koupit si vedení uhájilo svoje pošty. Být ředitelem DPMB je politická pozice a musí se poslouchat. Pro nás, plebs v podhradí, je to nepochopitelné a pravdu se určitě nedozvíme. Rád bych ale věřil, že se Brno i DPMB chová jako řádný hospodář.
Na pevných podvozcích není problematického zhola nic, naopak je to ve světě nejpoužívanější technologie. Zdali to Brno koupilo v patřičné kvalitě, to bude jiná věc.
Na pevných podvozcích je problematické to, že jsou pevné. Pro trati s více oblouky bez přechodnic to máza následek velké příčné síly.
Môžem potvrdiť. Priečne zrýchlenie pri zmene z priamej koľaje do oblúku bez prechodnice sú výraznejšie pri pevnom podvozku. Čo ma však prekvapilo, je životnosť okolkov. Tá je na krajných (otočné) a vnútorných (pevné) podvozkoch pri 30T v Bratislave rovnaká. Či je podvozok pevný alebo otočný nemá výrazný vplyv, vedenie dvojkolia majú podvozky vynikajúce. Najmä ak porovnám sa podvozkami ČKD. Je pravda, že tie sú zabudované iba ako otočné, ale vozy na nich „skáču“ do strán, kde 30T iba „trhne“ raz. Navyše podvozky ČKD „vyžierajú“ oblúky, dvojkolie pri jazde „poskakuje“. Už aby sa staré vozy vyradili, infraštruktúra to ocení. Napriek tomu,… Číst vice »
Pravda, žádný problém. Jen ty bočně sjeté kolejnice, ale to se už těch podvozků netýká.
Se nechali dobrovolně sežrat od vlka, jako když si v roce 2016 kupovali zastaralé 13T (pro pražáky 14T). To mohli zkusit u soudu, a ne jim to rovnou podepsat.
13T byly za nějakou atraktivní cenu, ne?
60 milionů za kus.
Měl jsem pocit, že je vlastně přebírali místo Prahy, pročež tam bylo nějaké zvýhodnění…
Nebylo. Jen bylo na výběr buď zaplatit 133 mil. pokutu, nebo nakoupit další tyhle vozy… Pražský 14T jsou hodně odlišný.
Zjistili, že na klikatý tratě v centru potřebujou přesně ty šaliny s pevnýma podvozkama, jaký aktuálně nabízí Škoda. Teď zjišťujou, že na linku 8, se samostatným tělesem a přechodnicema v obloucích, nezbytně potřebujou šaliny s plně otočnejma podvozkama, který aktuálně vyrábí, pozor překvapení, Škoda.
Jasněěěě, voni sou všichni v Brně úplně pitomý a neví kolik je dvě a dvě, zatímco chytrolínci v pátek po vobědě to ví všecko hned a vod stolu. Dyť Markét si přece píchá trávu! To je moc toto..
Ono to dost možná je pro Brno za daný situace takhle nejlepší. Ale proč se teda zdržujeme se soutěžema a se smlouvama?
Zejména v okamžiku, kdy hrozí reálné nebezpečí, že by to mohl někdo jiný dodat za podobný peníz.
A jak dlouho se bude takhle Schadewerk krmit ? I kdyby to pokryla dotace, tak neměli navýšení podepsat. Objednat za původní cenu.
Stejná fligna, jako kdysi u 13T…
Radši jinýho dodavatele.
Je tohle nějak právně napadnutelné? To Škodovce přece nemůže projít.
Snad jo. Navíc do toho tečou love z EU, tak snad si to nenechá líbit
Nic si líbit nechat nemusí. Dotace zřejmě zůstane xx % z původní ceny a zbytek si, milý DPMB, sežeň kde chceš….
Tohle je na novou soutěž a ne na dodatek.
Tohle je hlavně na kriminál…
A pro totální stopku pro voliče. Nesmíme volit ODS ani ANO či KDU. Tato brněnská koalice je imho nejhorší za posledních několik volebních období.
Never more dát hlas těmto stranám.
Příště vyhrajou zas. Jaký volič, takový politik.
Bohužel
Prostě Brno, co dodat…
Markéta, Kerndl a podobný póvl zas perlí.
Tak snad tentokrát Markétka byla opravdu na fetu, jinak už by to byl špatnej ODS vtip jako vždy 🤪… Ale vlastně ona nikdy nebyla na fetu, má na to test, který sahá až 2 hodiny do minulosti 🤪🤓
Druhá značně diskutabilní zpráva o způsobu hospodaření v Brně v jednom týdnu. Tady bych to ale viděl ještě hůř než v předchozím případě.
Opravdu svinstvo, i pokud má Škoda pravdu s navýšením nákladů. Opce jsou pak naprostý nesmysl, pokud je možno z nich udělat tohle. Pokud samozřejmě navýšení hodnoty podle nějakých indexů už není v původní smlouvě.
Koukám, že vládnoucí koalice v Brně jede bomby. – Zbytečná hala za 6mld, kterou ani žádný soukromník nechce provozovat. – Zrušení již připravené výstavby kotle pro spalovnu, který způsobí to Brno nebude mít za pár let co dělat s odpadem – Pochybný horkovod z Dukovan, který ale nebude pracovat na zbytkové teplo, ale bude snižovat výkon elektrárny. – Prodloužení intervalů MHD. – No a teď malá domů pro Škodovku (kde namísto výběrového řízení proběhne zdražení o 25%. Řeči o tom, že žádný jiný výrobce to není schopen za 75mil dodat ať si nechá Vaňková od cesty, podívejte se kolik stojí… Číst vice »
Kolik je tedy běžná cena? Můžete uvést konkrétní kontrakty?
CAF: https://www.caf.net/en/sala-prensa/nota-prensa-detalle.php?e=415 Březen 2023 – 67mil Kč / tram (5 tramvají z objednávky má 56m)
Stadler: https://www.railvolution.net/news/tina-trams-for-halle-saale Srpen 2022 – 74mil Kč / tram (17 tramvají z objednávky má 45m)
Od CAF je to na platformě Urbos, tedy s pevnými podvozky – něco jako 13T, což není ideální vozidlo z hlediska jízdních vlastností. Tina pro Halle má k vozům 45T o hodně blíže parametry (podvozkové obousměrné vozidlo), ale taky cenou – skoro stejná jako 45T po zdražení, ale víc jak rok zpátky tedy bez nárůstu o inflaci (která nebyla vůbec malá). Pořizovací cena 75 mil. je hodně peněz a zdražení není příjemná věc. Na druhou stranu, ta cena není přestřelená a nové tramvaje jsou potřeba – alespoň těch dalších 15 kusů, aby bylo čím jezdit na lince 8 až skončí… Číst vice »
Více méně souhlasím, nicméně inflace v ČR je úplně jiná než v západní Evropě a tak nelze předjímat zda by TINA byla dražší či levnější (zvlášť pokud by byla kratší) než 75mil. Souhlasím asi s tím, že ta cena není úplně přestřelená, ale rozhodně není garantováno, že by Škoda s touto cenovkou dokázala porazit konkurenty v otevřené soutěži. Spíš si myslím, že ne.
Aneb proč kupovat Mercedes, když si jenom o trochu dráž můžu koupit Fabiu, že jo….
Díky. Je ale potřeba srovnávat srovnatelné – technicky je to v tohle případě TINA Halle. Dál je u nás je několik faktorů,, které cenu (podle mně nesmyslně) navyšují. To je nízký počet tramvají v jednotlivých objednávkách a přitom, jako v případě Brna, pevná cena pro celou rámcovou smlouvu. Těch tramvají v Halle je objednaných najednou 56. V neposlední řadě financování zakázky a komerční rizika daná maximální (čti neomezenou) výší pokut. Typicky v ČR se platí 100% ceny až po předání schválené tramvaje – takže výrobce financuje všechno sám – to může být třeba komplet konstrukce, schvalování a klidně materiál na… Číst vice »
Tak třeba Stadlery pro Sarajevo:
https://www.cs-dopravak.cz/ostravsti-pribuzni-stadler-doda-15-novych-tramvaji-do-sarajeva/ (51 MKč, ale jenom jednosměrná, tzn. obousměrná by cenově odpovídala Brnu před zdražením)
40T pro plzeň:
https://www.cs-dopravak.cz/plzen-objednala-dalsi-tramvaje-skoda-40t-cena-se-zvysila-o-ctvrtinu/ (i po zdražení 68 MKč)
Pesa pro Tallinn:
https://www.cs-dopravak.cz/pesa-doda-az-23-tramvaji-do-tallinnu/ (55 MKč, ale jednosměrná, tzn. obousměrná by cenově byla trochu dražší než Brno před zdražením)
K poslední odrážce… Vaňková mluvila o ceně před 25% zdražením, tedy 60 mil, ne 75 mil Kč, jak píšete
Horkovod, to bude teprve vejvar. Užteď se mluví od 20 miliardách. Při délce 40 km. Horkovod z Temelína do Budějc vyšel na 1,7 miliardy. Při délce 25 km.
Jakkoliv si myslím, že ten horkovod je ve skutečnosti tunel, tak nemůžete takto porovnávat investice kdysi dávno a za pár let. Inflace je sviň.
– Hala není za 6 mld
– Kapacita spalovny je pro Brno dostatečná, problém bude mít Zlín, Jihlava nebo Olomoucko
koalice si možná zaslouží kritiku, ale není třeba čísla takto zveličovat
Jen prvni kotel spalovny bude koncit cca 2035. A tady se mohl s dotaci poridit nahradni s predstihem.
Proste blby napad.
Navic nevim, jak daleko jsou s papirovanim horkovodu od dukovan, myslim, ze to nebude uplne brzy uskutecnitelne kvuli papirum
S předstihem 10 let, když by se 2 roky stavěl? No nevím, měnit kotel 10 let před koncem životnosti mi nepřijde jako výhodný kauf.
Tohle je humus, být Brnem tak se na Škodovku okamžitě vykašlu a nekoupím od nich už ani kolo. Nejsou ani zdaleka jediným výrobcem tramvají…
Brno bude muset být rádo, že k tomu nedostalo od Škodovky ještě nějaký whatever flastr 😀
Ono není moc k smíchu, že si dělá soukromá firma ze státu dojnou krávu…
A kdo nutí Brno tu smlouvu podepsat? Mají možnost tu opci nevyužít a vyhlásit nové výběrko.
O to prece nejde. Skodovka se smluvne zavazala, ze Brnu doda dalsi tramvaje za nejakou predem domluvenou cenu a ted rika, ze je za tu cenu proste nedoda.
Tak proč Brno dobrovolně podepsalo smlouvu o navýšení ceny? Já neobhajuju Škodovku, ale na podpis smlouvy musí být dva. A pokud Škoda řekla, že Brnu nedodá šaliny v dohodnuté ceně (pokud už teda v původní smlouvě není nějaká možnost navýšení ceny o inflaci), tak se Brno mělo bránit (asi soudní cestou) a ne DOBROVOLNĚ podepsat navýšení ceny.
A víte jak je ten bílej prášek drahej?
Tak to máme v Bratislave šťastie. Škoda 29T z roku 2016 vyšla na 2 450 000 €, nové 29T z roku 2023 sa kupujú za 2 390 000 €. Kusová cena je nižšia o 60 tisíc Euro.
Někde si škodovka troufne a někde ne…
Musím sa opraviť. Podľa imhd: Prvých 20 objednaných električiek Škoda 29T3 bolo dodaných v roku 2023 za jednotkovú cenu 2 390 000 € bez DPH (pre 13 električiek bola počas výroby zvýšená na 2 400 432 až 2 685 299 €). Zvyšných 10 vozidiel bude môcť byť objednaných vďaka príspevku z Plánu obnovy.
Všude to Škoda zkusila a všude ji to vyšlo.
Ale jinak je samozřejmě náš trh s trolejbusy a tramvajemi zcela vpořádku.
Asi to zvýšení není pro DPMB tak strašné a nějak to pokryjí nějaké dotace, ale já být ve vedení DPMB, tak bych řval jako hyena. Může za to má vrozená lakomost 😀
Hlavně aby s tím byl srozuměn poskytovatel dotace. Snad to mají Brňáci pořešené.
Ja skoro doufam, ze ne a ze za to nekdo pujde do chladku.
Chládek nechládek, duležitější je neprojet ty peníze. Co je platné, že někoho zavřou když bude chybět 100 mil. Kč. Raději ať těch 100 mil. Kč nechybí.
Zdražení plusmínus o inflaci bych pochopil, ale ne tolik.
A kdyby to byl jiný dodavatel, než Škoda, tak by nic nedostal…
Ku***
Chápu to správně že město vysoutěží vozidla a následně si v poklidu zvýší dodatkem jejich kupní cenu? Není to tak trochu porušení pravidel hospodářské soutěže?
Ono to asi neni uplne v poklidu, ale uprimne receno taky nevim jestli je spravne tohle tolerovat. K cemu se ty souteze potom delaji?
Noo… To je přeci jasný. Až nějaká nákupčí v T9 vysoutěží levně hajzlák pro nějaký úřad, a bude muset potom koupit bokem pár rolí (z jakéhokoliv důvodu), tak si zažonglujeme s § 248, 256, 257 TZ, případně rovnou použijeme kouzelnou formulku ve smyslu opatřiti sobě nebo jinému neoprávněný prospěch, způsobit jinému škodu nebo ovlivnit okruh dodavatelů, resp. účastníků VŘ. Sakra to by v tom byl čert, abychom tu cácorku za 30-tku měsíčně nedostali za ten boční nákup a možná kafe, že dala vydělat nějaké drogerce… 300 kaček. Cóo na tom… 1/4 mld. v mlhách a kotle v teplárně za mld.,… Číst vice »
Čekal jsem že tato situace nastane. Těch pár kusů co už po Brně jezdí bylo dodáno v takovém stavu, že i „otékář“ po sepsání všech nedostatků dostal od vedení vytýkací dopis (holt, socialistické hospodářství si rozvracet nenecháme) Ale na reklamní focení se tramvaje naleští, udělá se kvalitní PR a následně proběhne finální příprava na provoz s cestujícími = škodováci budou jezdit do Brna opravovat průsery a nedostatky 🙂 Nebo si snad nějaký naiva myslel že tramvaje budou dodány za původní ceny? Papír snese vše a smlouvy platí jak kdy.
Nemusí být, tyhle věci bývají ošetřené ve smlouvě a ZZVZ taky pamatuje na některé možnosti navýšení hodnoty.
Mně se to teda jeví asi trochu moc kreativní… Buď jedu na vysoutěženou opci přesně v jejích parametrech, nebo musím udělat nové výběrko. (Byť je to spousta práce a hrozí další fragmentace vozového parku.)
Varianta „použiju tu skvělou opci, ovšem za úplně jiný prachy“ mi zní jako vstupenka do kriminálu, bez ohledu na papírek od PWC, který jen těžko nahradí řádné výběrové řízení…
V Brne nejspíše nic nehrozí nikomu za nic. Ani za půjčku 7 miliard na poloprázdnou halu. Ani za zbytečnou lanovku. Ani za moučkový cukr. Ani za odmítnutí dotace 2.8 miliardy na kotel do spalovny v podivném polotajnem hlasování. Ani za pozemky v pískovně. Ani za podivne manipulace s mestskymi byty.
Tajný hlasování bylo supr. Posledně se tajně hlasovalo o prodeji Jalty a když to pak vyšetřovala policie, tak na nic nepřišla, bo nemohla dokázat, kdo jak hlasoval.
“Transparentnost” a “demokracie” v podání ODS+ANO
Mhmm… Brno, Dominikánské nám…. Zřejmě dobrý oddíl.
Půjčku 7 miliard? Nelžete, úvěr je ve výši 2,2 mld.