Nové tramvaje od Stadleru začaly vozit cestující v Sarajevu, vývoj probíhal v Praze
V Sarajevu bude jezdit 25 nových tramvají, umožní vyřazení vozidel české výroby.
V Sarajevu minulý týden vyjely poprvé do pravidelného provozu nové tramvaje Tango NF3 od společnosti Stadler Rail. Nová vozidla mají výraznou českou stopu, jejich vývoj probíhal v Praze. Vycházejí z tramvají, které jezdí v Ostravě.
K zahájení provozu s cestujícími došlo po třech měsících zkušebního provozu, informovala o něm vláda Sarajeva. Aktuálně jezdí tři nové tramvaje, od dubna přibudou další dvě. Do konce léta bude v hlavním městě Bosny a Hercegoviny jezdit celkem 15 tramvají. Dalších deset dodá Stadler postupně do prosince 2025, Sarajevo uplatnilo opci k původní smlouvě. Zkušební provoz probíhal v Poznani.
Nasazením nových vozů umožní vyřazení travmají Tatra K2 i KT8D5. Město ponechá v provozu tramvaje Satra II a Satra III a některé tramvaje Düwag GT8.
Vyvinuty v Česku, vyrobeny v Polsku. V Sarajevu vyjedou nové tramvaje od Stadleru
Sarajevo financuje nákup tramvají z úvěrů od Evropské investiční banky a Evropské banky pro obnovu a rozvoj. Jedna vychází na necelých 60 milionů korun. Tramvaje Tango NF3 měly premiéru loni v září na veletrhu Trako v Gdaňsku. Mladší „sestra“ ostravských tramvají Tango NF2 má výraznou českou stopu: její vývoj měl, stejně jako u ostravských vozů, na starosti Stadler Praha.
Řada rozdílů oproti ostravské tramvaji
„Tramvaj vychází z modelu pro Ostravu, design je podobný. Ale jinak je to z velké části úplně jiná tramvaj,“ řekl Jakub Barla, který vedl tým konstruktérů pro nové vozidlo. Například v oblasti podvozků je polovina sedaček přístupná bez jakéhokoliv schůdku, přepracovaný je systém topení a větrání nebo je větší kabina řidiče.
Oproti ostravské tramvaji Tango NF2 je sarajevská tramvaj o šest metrů delší, měří 31 metrů. Tramvaje jsou naopak užší, na šířku mají 2,4 metru, v Ostravě mají o 10 centimetrů více. Kapacita tramvaje je celkem 79 míst k sezení. Stadler se při konstrukci tramvaje musel vypořádat například s pevně daným požadavkem na hmotnost zatížení každé nápravy.
Montáž začala v polském závodě Stadler Siedlce loni na jaře, skříně se svařovaly ve městě Środa Wielkopolska od konce loňského roku. Součástí zakázky je i tříletá kompletní údržba a servis tramvají, Stadler si v Sarajevu buduje své zázemí.