Nové tramvaje od Stadleru začaly vozit cestující v Sarajevu, vývoj probíhal v Praze
První den provozu tramvaje Stadler Tango NF3 v Sarajevu. Foto: Vlada Kantona Sarajevo
V Sarajevu bude jezdit 25 nových tramvají, umožní vyřazení vozidel české výroby.
Tak uz i Sarajevo ma mnohem lepsi tramvaje nez Praha.
Kam půjdou vyřazované tramvaje? Mohli by je darovat Ukrajině pokud pro ně nebudou mít využití.
K2 šrotovali v CCCP ještě v 70. letech; při tamní neúdržbě se jim rozpadaly…
Místní K2 jsou ze 70. let, takže už něco vydržely, ale jejich stav je dost smutný. Část jich šla na rekonstrukci jako Satra. Pak tam mají ještě 3x KT8D5 z roku 1989 a řadu Duewagů GT8 z 60. let, které už odjezdily ve dvou minulých provozech a při mé návštěvě Sarajeva působily o dost lepším dojmem než ty jejich K2.
Je zázrak, že ty K2 vůbec rozchodili, po skoro 4 letech odstávky (a bombardování…).
Až na to, že zrovna v takovém Charkově jezdily K2 až do začátku 90. let, konec tuším někdy v 1991 – 1992. Takže ne všude k nim měli v rámci SSSR takový laxní přístup, jako v Moskvě.
Hlavně aby nechtělo KT8 koupit DPP. Z hlediska cestujícího nejhorší tram v Praze.
Nicméně v poslední době si DPP oblíbil stavět „dočasné“ konečné bez smyčky, takže obousměrné tramvaje jsou potřeba. Platí jednotka dočasnosti 1 furt, a když do toho přijde nějaká výluka, je problém.
To, co jsem v Sarajevu vloni viděl v běžném provozu (jen K2), je zralý leda tak do šrotu. V „civilizovanější“ zemi by takový stroj už dávno neproršel OTK. Nevím, jak jsou na tom další tramvaje, které jsem neměl šanci vidět v provozu (byla zrovna na části sítě výluka a tím pádem snížená denní výprava), ale nedělám si iluze. Obnova zde není pět minut po dvanácté, ale tak 23 hodin po dvanácté. Darovat tohle Ukrajině by přineslo, obávám se, více starostí než užitku.
Divím se, za co se jim daří pořizovat takový počet a takto luxusních tramvají. Nedávno se spíš povídalo o tom, že tam horko těžko zaplatí za elektřinu a o mzdách se řidičům i technikum může nechat zdát…
Dotace 🙂
V článku je uveden úvěr od EIB a EBRD. Úvěry od těchto institucí sice mají zvýhodněnou úrokovou sazbu, ale pořád se jedná o úvěr, který se musí splatit, na rozdíl od dotace.
Tak elektřiny se tou šrotací zrychlovačů dost ušetří…
To platí pouze teoreticky, je třeba ještě srovnat hmotnosti. Taková T3SU měla podobnou spotřebu jako T6. Byla prostě lehčí.
Oboje zase má horší spotřebu, protože nemají rekuperaci.
Tratě v Sarajevu jsou na rovině. Všechny dvě, když počítám i ten cancour k nádraží…