Velká premiéra se blíží. Jihomoravský kraj představí na konci srpna jednotky Moravia
Nová elektrická jednotka 19Ev Moravia pro Jihomoravský kraj. Foto: IDS JMK
Dvouvozové jednotky z dodávky od Škody Transportation nebudou pouze špičkovou posilou, budou mít i vlastní výkony.
Ze zkušeností s Pantery posledních sérií v roli cestujícího, musím říci, že se s nimi jezdí celkem příjemně. Vytkul bych jim akorát dvě věci: 1. Nepříjemné pískáni elektrovýzbroje při rozjezdu/brzdění, které je takové vlezlé.To ale může být můj subjektivní pocit. 2. Intenzivní a hladité rány od odpojovače trakce, nebo něčeho takového, pokud sedíte pod sběračem proudu.Vždy se to ozve při stahovačce,nebo vypínačce.Je to nepříjemné a to nejenom mě – odpozorovánu i u jiných cestujících.Tohle měla Škodovka lépe vychytat, nejde o vlaky za pár korun.Doporučoval bych Jihomoravskému kraji na toto se zaměřit a od Škodovky požadovat odstranění uvedeného jevu.
Barvičova 31/33, Brno, 60200 , CZ
Snad to bude lepší kvalita než MSK PushPully, a nebudou se objevovat poruchy dveří, ventilů brzdění, samovolné pískování…..
Cestující by se měli v rámci zkušebního provozu připravit, někde to zastaví a nepojede, nepřijede a vlak zrušen, náhradní souprava ve složení 810+010…
Neříkají vám náhodou „Katastrofiol“?
Ibalginy, na rozdíl od Pušpulů, nejsou zas až tak konstrukčně nová vozidla, aby to nemělo vychytané porodní bolesti.
Nasazování nových vozidel bude probíhat postupně, takže i kdyby se náhodou něco neočekávaného přihodilo, měla by být v záloze připravena jiná vozidla, než vámi zmiňovaná Šukafonie.
Ani Pušpuly nejsou nijak koncepčně nová vozidla. Škoda s nimi má bohatou zkušenost. Koneckonců na to jak dlouho jim trvalo to odladit pro provoz v Německu by člověk čekal, že už vědí, kde mají problémy.
Jestli to nebude tím, že si s nimi od prosince užívám svoje.
Tak v tom případě se Vám hluboce omlouvám.
Holt jsem na chvilku chtěl uvěřit PR toho jediného správného dodavatele. Sám na sobě jsem potvrdil pravidlo: „Jak jsem starej, tak jsem blbej“.
Jsem zvědavá jaké budou.
A jak to vypadá s výkony do Zastávky u Brna? Elektrifikace se samozřejmě odložila na příští rok, s tím že konec teda má být místo 12/2023 až 12/2024. Budou se přikupovat další jednotky, nebo už v rámci oběhů těchto jednotek se s tím počítá? Otázkou taky je, kam půjde současných 7 ČD Regiopanterů? Do jiného kraje? Zrovna ty by se hodily na S4 do Zastávky, pokud by těch 37 jednotek ty oběhy nepokryly.
Jsem zvědav jaké vlaky budou jezdit Brno – Veselí n. Moravou.
Dvouvagonový MoraviaPanter vychází na 117 milionů Kč, se 146 sedačkami jedna vyjde na 800 tisíc Kč.
Dvouvagonový RegioShark vychází na 90 milionů Kč, se 120 sedačkami jedna vyjde na 750 tisíc Kč. A nebude jej možné použít po celou dobu jeho 30 leté životnosti https://zdopravy.cz/borecky-uskali-obnovy-nejen-stredoceskych-lokalek-105093/
Na Brno – Veselí budou jezdit kvatra a hydry.
Do skonání věků… :-/
Přitom pár roků zpátky to měla být naopak první trať na kterou se nakoupí nové jednotky, ale potichu to vyšumělo:
https://www.kr-jihomoravsky.cz/Default.aspx?ID=180281&TypeID=2
Budou jezdit, budou jezdit….. Ale kdy? V roce 2050?
Vypadá to, že se do nich naloží konečně rozumně i kolo! 🙂
jen tak filozofuju, ale zajímalo by mě, proč se třeba JMK nedomluvil s OBB kteří mají opci na miliardu Talentů 3 jako Cityjet. Koukal jsem se a ty zadávací požadavky se liší asi o 1 kolo a 10 lidí ve vlaku.
A mají ty Talenty schopnost jezdit pod 25 kV?
Některé ano
https://zdopravy.cz/do-budejovic-budou-z-rakouska-jezdit-trojkove-talenty-s-ceskou-stopou-23906/
Ty požadavky se liší právě proto, aby soutěž nemohlo vyhrát nic existujícího zahraničního. Vzpomeňte si na onu slavnou šířku dveří: https://www.idnes.cz/ekonomika/doprava/skoda-transportation-doda-pantery-za-miliardu.A130515_125327_eko-doprava_suj
Opce asi nešla přihlásit do výběrka.
Konečně Jihomoravský kraj se dočká lepší železniční dopravy.. 🙂 Good Luck 🙂
No hlavně aby to byly vlaky odpovídající kvality …ne ŠKODAVERGL vedle kterého když stojíte neuslyšíte vlastního slova a je slyšet na půl kilometru kravál co vydavaji ty cerpadla z roku raz dva
Odkdy se tomu na ŽZO říká zkušební provoz ? To jsou snad jen typové zkoušky, ne ?
Takže, až se to objeví v pravidelném provozu a dá se to všanc cestujícím, zase budou všichni překvapeni, co všechno je špatně.
Na ŽZO klidně může probíhat zkušební provoz, když si na to okruh pronajmete.
A on existuje i zkušební provoz bez cestujících..
Přehlédl jsem to, nebo tam nevidím S2 Brno – Letovice?
Tady postačí Honeckrova pomsta …. a kdyby ještě jezdili 560tky, tak budou jezdit ty … na severní část S2 se dává zásadně to nejhorší …
Mohu se zeptat, kdy konečně bude jezdit něco normálního po 340? V létě se tam prakticky nedá cestovat a nezdá se, že by se v blízké době mělo něco změnit.
Kur… proč Moravia? Copak je normální české slovo Morava tak strašně nesrozumitelné?
Podle jména lokomotivy, která přitáhla první vlak do Brna.
To bylo ještě za krále klacka
Zkus si zjistit, po čem se vlaky jmenují, a pak držkuj. Nápověda: Rok 1838.
Latinská forma zeměpisného názvu se používá u názvů vlaků dost často, jako např. Silesia, Slovakia, Polonia, Hungaria, Danubius, Vindobona, Silva Nordica, Porta Bohemica a další. Latinské pojmenování má tyto výhody: – zní to „světově“, – je to politicky neutrální a tím pádem v toku času trvanlivé Proč ji tedy nepoužít i u nových vozidel, když už je chtěl někdo za každou cenu pojmenovat? V Brně v tom zkrátka mají docela silnou zálibu a pojmenovávají tam i tramvaje. Nejen celou řadu, která je montovaná v dílnách Dopravního podniku a nese obecně pojmenování „Drak“ (2019), ale dokonce oficiálně pojmenovávají i jednotlivá vozidla.… Číst vice »
Na S3 fakt jen do Níhova? takže Křižanov, Žďár nic?
Očekával bych nějaký dotační problém, který neumožňuje výjezd mimo JMK.
Jako jo, taky bych to tak viděl, nicméně prostě ta část od Vlkova dál je prostě v rámci severní větve S3 dost významná, takže to bude zas taková polovičatost jenom.. nebo teda nevim jak to bude, jestli ty linky až do Žďáru nechají plecháče, nebo je prostě utnou v Níhově, nebo jak to bude..
„…prostě ta část od Vlkova dál je prostě…“ na území kraje Vysočina, tečka.
Dotaci na vozidla si vyřídil schopný Jihomoravský kraj a tato vozidla budou dělat výkony na jeho území pro něj a nebudou řešit problém (co se dopravy týká) neschopného kraje Vysočina. Už stávající integrace spojů za krajskou hranicí do Brna je nadstandard.
Tak ještě že my na Vysočině jsme se si přáli současnou podobu krajů nerespektující historické hranice nebo spádovost. Dotace na vozidla co nesmí opustit nějakou načmáranou hranici je paskvil, který v mnoha případech přináší neefektivitu a drahotu, ostatně jako všechny další dotace.
Ta poznámka nebyla mířena proti vám.
V principu bych to ale přirovnal k tomu, že pokud si koupíte nové elektrokolo, tak asi neplánujete, že s ním bude jezdit i váš soused do práce.
Kraj Vysočina se tenkrát mohl spojit s Jihomoravským krajem a podle stejné šablony analogicky zlepšit cestování na svém území. To by tam ale tenkrát na pozici náměstka pro dopravu musel být někdo jiný, než tehdejší zastánce názoru, že Vysočina IDS nepotřebuje.
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/sejrek-se-napojil-na-brnensky-dopravni-system.A121210_1865000_jihlava-zpravy_mv
Jo, VDV … to je věc … 21. století, a když se jich člověk ptá na návaznosti mezi vlakem a busem, kdy vlak jezdí po dvou hodinách a autobus po čtyřech, tak mně ženská na dispečinku řekla, že návaznosti neřeší a jezdí podle jízdních řádů … zaplať pánbuh vlak neměl zpoždění a autobus neujel … a i nákupy lístků v autobuse. Jel jsem ze Sněžného do Rovného divišova, a řidič po mně vyžadoval číslo zóny … Proč nemají něco jako online aplikaci ?? Proč potřebuje číslo zóny. Aha, protože neschopné VDV.
Vyjádření pana ředitele KORDIS JMK v dnešním podcastu (ca. 43. minuta), že jejich nabídka na integraci „přeshraniční“ linky S3 až do Žďáru/S., „byla krajem Vysočina vnímána negativně“, vaše slova jen potvrzuje.
Jednotky Moravia s paskvilním Krajem Vysočina a neméně paskvilním VDV nějak nejdou dohromady. 🙂
Ano. Vozidla pořízená z evropské dotace musí být (po stanovenou dobu) používána jen pro vlastní potřebu, tudíž není možný jejich provoz v Kraji Vysočina.
Můžete to nějak doložit, prosím?
Vozidla pořízená z evropské dotace musí splňovat podmínky dotace. Pokud si tam kraj napíše Níhov budou moct jezdit jen tam, když napíšou Žďár, bude moct jezdit do Žďáru, když tam bude Kolín bude moct jezdit do Kolína. Krom toho v tomto případě leží z pohledu EU oba kraje ve stejném regionu nuts Jihovýchod.
Myslím, že se mluví o zajíždění ve Vlkově. V Níhově to točit nebudou. Je to zastávka na koridoru. To by je asi SŽ hnala.
jj, to že to v Níhově otočit nejde je jasný 🙂
Idska končí Níhovem, nicméně vlak minimálně do Křižanova.
Z pohledu JMK tam svět sice končí, ale obracet v té zastávce rozumně nelze, takže zcela jistě to bude někam dál, téměř jistě aspoň do Křižanova.
Jaká je aktuální koncepce nevím, počítalo se s obratem panťáku v Křižanově a naopak přímou linkou Žďár – Velké Meziříčí, ale možná už to zase neplatí.
Ne, mají jezdit až do Křižanova. V Níhově končit ani nelze.
Už aby to bylo, ČD se zatím snaží snad poslední měsíce provozu historických souprav řádně osladit – zejména na jižní S2 do Křenovic teď o prázdninách většinou potkávám rychlíkové vozy B, hodně lidí má problém vůbec otevřít dveře, část jich nefunguje, průvodčí pořád musí běhat zavírat dveře, fakt ideální pro osobákovou linku s půlhodinovou jízdní dobou.
Jako zaměstnanec vám můžu říct, že máte svatou pravdu. Brno – Křenovice je v poslední době lahůdka jak pro cestující, pro provozní zaměstnance ČD tak i pro výpravčí.
A proč tam probůh nepošlou jeden RegioPanter … nebo proč neprovozují motorový RegioSpider … Vždyť to co tam posílají, to musí být tak drahý provoz až hrůza mluvit …
Kam se ztratily honeckery? Čekal bych, že když je na Letovice výluka, bude jich v Brně spíš přebytek, než nedostatek …
Skončily 560.
No to joo, ale i na blbé S3 jezdily přes rok ty Honeckery v průměru na 3 spojích ze 4 za hodinu. A teď jsou ty spoje jen 2 za hodinu. V JMK musí být v tuhle chvíli někde bambilion zaparkovaných nepoužívaných Honeckerů.
Pokud vím pravidelně už jezdily jen dvě nebo tři jednotky, vzhledem k výluce na 260 musí mít dostatek náhradních souprav.
Například minulý týden jsem viděl dvouvozoveho pantera na Os Přerov – Břeclav. Dost mě to o překvapilo.
Máte pravdu. Jihomoravské pantery se zeleným vozem jezdí do Přerova
Tak hlavně aby další dopravci měli personál bez toho to nepojede.
Na to jsem taky zvědavý. Pokud to vyhraje někdo jiný než ČD, tak bude potřebovat odhadem tak 120 strojvedoucích (na jednu soupravu: jeden slouží, dva odpočívají), vlakvedoucích či průvodčích jak se poslední dobou proslýchá. Pokud masově nepřejdou od ČD, tak bude mít nový dopravce problém. Cizinců je dost…
Samozřejmě že fírové masově přejdou. Kde by jinak jezdili? A ti ostatní taky.
To si tak úplně nemyslím. To je možná pouze naivní představa kraje. Část asi přejde, ale jen malá část. Když začínala jezdit Arriva na horní Vláře, tak měli taky velké oči a třeba z Veselí jich tam přešlo jen osm. Zbytek musela Arriva doplnit cizinci. Tady to je mnohem masivnější akce a fíři od ČD se k soukromníkům nehrnou. Jdou spíše k nákladům, tak z toho bude profitovat cargo a může se nakonec stát, že s těmi ibalginy nebude mít nakonec kdo jezdit. A nebo si budou půjčovat fíry od ČD pokud budou …
Teď se ptám jako úplný laik, ale jsou např. U Arrivy podmínky pro strojvedoucí odlišné od ČD? Strojvedoucího je nedostatek a nelze je tak snadno nahradit, tak by člověk čekal, že v tom, co nabízejí jednotlivé společnosti, nebude příliš rozdíl. Nebo jde spíš o vnímání značky?
Tak ono jde i o to že když někde pracujete třicet let, tak nemáte velkou touhu měnit zaměstnavatele. Nováček dostává skoro vždy menší plat, už z logiky věci. Dobrý Zaměstnavatel si své dobré zaměstnance vždy finančně i jinak hýčká.
To u ČD tak úplně neplatí.
V Brně je fírů dost nedostatek, honí je na přesčasy jak nadmuté kozy.
za pravdu mínusy
Celkem by mě zajímalo, jaký je posun v panterech od první generca. A i mezi jednotlivými generacemi.
Pokud by měl někdo nějaké zajímavé materiály, budu rád.
MB
Co se tak traduje, a myslím že to říkal i někdo ze Škody v podcastu, tak s první generací je společná v zásadě jen skříň, jinak by mělo vše včetně trakčních pohonů a podvozků být jiné. Třeba někdo bude vědět něco podrobnějšího.
https://zdopravy.cz/skoda-plzenske-regiopantery-treti-generace-maji-s-predchudci-spolecnou-jen-skrin-99662/
Je tam trochu jiný design, řídící pult, odfuk kompresorů a měli by při odstavení bát tišší tak aby splnili hygienické normy. Jinak tam žádné závratné novinky prý nejsou.
Je tam ETCS…už to je dost revoluční..😀
To ano, ale z pohledu cestujících to není významná změna. Jinými slovi cestující nijak nepozná jestli to jede pod dohledem ETCS nebo ne. Každopádně je to bude v kvalitě příměstské dopravy významný posun.
Jj zvláště když v brněnském uzlu ETCS není.
Ale v okolí je hned na 3 tratích.
Rok v Plzni predni vedci zkoumali, jak to podestlat, aby to min klepalo a samozrejme i dalsi inovace.
Jestliže všechny vlaky v elektrické trakci v objednávce JMK mají být nízkopodlažní, co bude tedy zajišťovat výkony na tratích 330 a 260? Mimochodem dle návrhu má být linka Letovice – Křenovice opět v kuse – to se po příchodu panterů zlomí?
No výhledově má být letovické rameno propojeno se Zastávkou u Brna.
A linka na Křenovice bude vedena jenom v trase Brno-Křenovice?
Os na 330 jsou objednávka Zlínského kraje, s finančním podílem JMK a OLK. Je to ze strany JMK takové PR tvrzení na hraně slušnosti.
Super! Je fajn, že se udělala tak radikální akce a jižní Morava bude mít regionální jednotky hodné 21. století.
Jen mi prosím jako člověku od Brna vzdálenému vysvětlete, jakým způsobem je počítáno s těmi stávajícími několika Pantery, které už Brnem nějaký rok projíždějí. Budou mít svojí linku nebo jimi budou prokládány výkony jednotek Moravia? Díky!
Modří Panteři půjdou nejspíš do jiného kraje (Pardubický, Zlínský…).
No, ty by měly jezdit na svých výkonech taky. Třeba linku do Hustopečí obstarávají jen Plecháče, tak ty budou nahrazeny.
Předpokládám, že budou jezdit na Letovice, o těch není v článku řeč, ale něco tam jezdit musí.
Podle mě je to v článku špatně, nebo o pouze dočasnou záležitost. Od začátku se mluvilo o tom že Moravie mají jezdit Křižanov – Hustopeče/Břeclav a Letovice/Boskovice – Zastávka u Brna. A modrý pantery mají zajišťovat právě ty Křenovice.
Dříve jsem slyšel, že mají jít do Moravskoslezského kraje, ale mohlo se to změnit
Už aby Ibalginy byly fuč. Pomalu je není kam dávat.
Vy o ně zakopáváte a v JM kraji se na ně lidé těší. Přestup z klimatizovaného Pantera do rozpálené Honeckerovy pomsty je v tomto počasí vážně o zdraví. Takže máte pravdu – už aby byly Ibalginy pryč od výrobce a Růžoví Panteři nasazeni na svých výkonech. 😉
Prezdivka Ibalgin se mi docela libi. Je trefna. Myslim, ze se ujala
Lišáku, chápu tě, ale my se těšíme jak malý děcka. Ty nevíš jaký to je , když čekáš na vlak a víš, že ti na 95% přijede Honecker. nechci tu rozpoutávat nějaké protipražské vášně, ale vy na západ od Práglu nemáte ani tušení…
Však já jsem rád, že se na ně alespoň někdo těší. Celá firma se baví hejty a konstruktérskými nápady na zlepšováky, které tady lidé občas píšou. Každý to vidí hrozně snadně. Vždycky si říkám: Herdek, tak ať nám to jdou ukázat jak se to má dělat. Stačilo by pár měsíců, aby tihle internetový inženýři pochopili, že lidi tady se vážně snaží o co nejlepší výrobek. Bohužel pak přijde ciftšpión se zástup dalších a seškrtá vše co zavání moderními novotami co se tady nikdy nedělali nebo k tomu existuje levnější a většinou i horší alternativa. Měsíce se pak dohadujeme a nakonec… Číst vice »
To Lišák: Kolik se ušetřilo na pultu, který má ovládání úplně jinak než předchozí panter? Nebo to bylo jedno z inovátorství, které ,,naštěstí,, prošlo?
No hele jestli jsou stejné jako pantery na Cheb a Vary, tak jsou to super vlaky i tak. Úplně v pohodě… 🙂
Růžové pantery fuj
Neplatí ti tam režijka ?
Je tolik pěkných barevných kombinací..oni to nalakuji v takovém hnusu.co to má společného s rezijkou ..já ji nemám .
Měl bych otázku ohledně začátku nasazení na lince S3. Budou zde jednotky na začátku nahrazovat soupravy s Bdmtee nebo pantery? Jinak je skvělé, že zde za chvíli budou jezdit všechny jednotky, péct se v Bdmtee není nic, za co by si normální člověk chtěl platit…
Bdmtee nejsou špatné vozy, ale pro provoz v 21. století potřebuji modernizaci, klimatizaci a nasazovat na spěšné vlaky či kratší rychlíky, rozhodně ne na příměstské vlaky (max. nějaké vložené špičkové, kde je potřeba souprava, která většinu času prostojí)
Toto může napsat jen člověk který v nich v životě neseděl. jakákoliv další trasa v nich je za trest ale zase můžete sedět sám na celé čtyřce protože nikdo jiný krom dítěte se už k vám nevejde.
budete se divit, ale jezdím tím poměrně pravidelně a jel jsem i modernizovaným
Mohl byste prosím uvést vaší výšku a hmotnost?
Reaktor má pravdu, prostor pro sezení je tam dimensovaný, tak možná pro děti.
Holt to měla být především pojízdná polní nemocnice….
Honeckerama jsem před dvaceti lety jezdil mezi Ústím a Všetaty, nějak extra nepohodlné mi tenkrát nepřišly. A to měřím 181 cm. Jo, v létě v nich byl hic, když stály… Ale to je v současných arriváckých jednotkách mezi Libercem a Jaroměří taky.
Upřímně ano, avšak pokud se čtveřice zná dobře, tak je to skvělý způsob sblížení se 🙂 jezdím tím se čtyřmi spolužáky denně ze školy a za těch 10 minut, se vždy značně sbližujeme. Nalepení na sebe, koš kvůli prostoru na nohy málem vyhodíme oknem, kolena máme otlačené a područky mají co dělat aby „tu masu“ udrželi na sedadlu :)). ČD by toto mohli prodávat firmám na sbližování zaměstnanců…
Rail Team Building 🙂
Ale vejde.
Naposledy viděno na IC 548 kdy si atleti z OV objednali 60mist.
Dostali Honeckera na konci.
A pro nezapomenutelný zážitek to zřejmě byla i jejich poslední objednávka hromadného cestování vlakem.
Bdmtee nejsou špatné vozy? Žádná klimatizace, žádná Wi-Fi, žádné zásuvky, ani cedule nebo hlášení následující stanice tam není. A na čtyřkách se prakticky nedá sedět proti sobě. To raději budu stát než aby někdo seděl proti mně. Už nejednou jsem se setkal, že na mě jaksi z netěsnícího okna kapala voda. A otevření dveří je taky katastrofa, zvláště v zimě. Horší už je snad jenom 810 a 814.
Opravdu to nejsou špatné vozy. Ony jsou to totiž otresné vozy. Nastupování a sezení je v nich náležitě ztíženo, aby lidi nejezdili vlakem.
Tady nejde o žádné ztížení, ale že vůbec nejde s dobou. Možná před 10 lety to bylo OK, ale dnes tu vozy bez klimatizace nemají co dělat.
Samozřejmě že půjdou do kytek Plecháče s bdmtee
ČD se Honeckerů nevzdá, hlavně jak jsem říkal včera, ty jihomoravské Honeckery vypadají až nezvykle zachovale, ty se vyřazovat nebudou. jen je ČD přesune někam jinam. Kde na ně lidi taky nejsou zvědaví, ale i tak je dostanou. 😀