Nově opravené prostory pražského hlavního nádraží chce Správa železnic otevřít v září
Správa železnic se snaží vrátit prostory do podoby, do které byly přebudovány v letech 1901 až 1909.
Severní část historické Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží plánuje Správa železnic zprovoznit letos v září. Rekonstrukce, která započala na podzim 2021, by měla skončit v létě. Novinářům to dnes řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Téměř renovované prostory, které byly veřejnosti uzavřeny, dnes mohou lidé navštívit a interiéry si s průvodcem prohlédnout.
„Myslím, že většina cestujících netuší, jaká krása se skrývá za zdmi té staré historické budovy Hlavního nádraží v Praze,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Připomněl, že je to největší secesní památka v České republice. „Myslím, že den otevřených dveří ukazuje na velmi pečlivou práci jak našich předků, tak těch, kteří teď odhalují původní krásu té výzdoby,“ uvedl.
Správa železnic se snaží vrátit prostory do podoby, do které byly přebudovány v letech 1901 až 1909. Bude se tam nacházet například kavárna Foyer Café, multifunkční Fantův sál určený pro pořádání kulturních a společenských akcí a sloupový sál, který bude Správa železnic pronajímat. Spustila také speciální stránky k celé budově.
Jižní křídlo bude hotové v roce 2026
Jedním ze zajímavých nálezů při rekonstrukci byl podle průvodce státní znak ve Fantově sále. „Nejsme schopni oficiálně potvrdit, ale domníváme se, že byl vytvořen za dob vzniku Československa a že měl vítat T. G. Masaryka při návratu z exilu,“ uvedl. Znak byl podle něj schován pod několika vrstvami barev. Průvodce poukázal také na strop Fantovy kavárny, který restaurátoři odhalili po vybourání železobetonového zastropení z dob socialismu.
Po zprovoznění severní části budovy čeká podle Svobody obnovu i jižní část. Podle Správy železnic by tato fáze měla skončit v závěru roku 2026. Předpokládané investiční náklady na obě etapy jsou zhruba 779 milionů korun.
Hlavní nádraží v Praze bylo otevřeno 14. prosince 1871, tehdy ještě jako Nádraží císaře Františka Josefa. Fantova budova, postavená podle návrhu architekta Josefa Fanty, nahradila na začátku 20. století původní, tehdy už nevyhovující nádražní budovu.
Správa železnic si od současné rekonstrukce slibuje oživení stavby. Cestující by v ní po dokončení měli najít kavárnu, restauraci, čekárnu či dětský koutek. Sloupový sál má fungovat jako VIP čekárna, z velkého sálu se stane multifunkční prostor pro pořádání kulturních a společenských akcí. V rekonstruovaných prostorách vznikne také nové hygienické zázemí pro návštěvníky kulturních sálů. Nyní využívají budovu Drážní úřad, České dráhy, Správa železnic a policie. Sídlit tam budou i po rekonstrukci. V 70. letech minulého století byla následně vybudována nová odbavovací hala.