Nové odstavné nádraží v Praze vyjde na 2,4 miliardy, stavět se má od příštího roku

Odstavné nádraží Malletova, vizualizace. Pramen: Správa železnicOdstavné nádraží Malletova, vizualizace. Pramen: Správa železnic

Podle SŽ jde o jedinou vhodnou lokalitu pro odstavování vlaků severně od hlavního nádraží.

Správa železnic (SŽ) plánuje na příští rok zahájení stavby nového odstavného nádraží v lokalitě Malletova v pražské Libni. Záměr schválila centrální komise ministerstva dopravy s celkovými investičními náklady 2,4 miliardy korun.

„V tuto chvíli je podána žádost o společné povolení, dokončuje se majetkoprávní příprava a probíhá kompletace podkladů pro vypsání výběrového řízení na zhotovitele stavby,“ uvedl mluvčí SŽ Dušan Gavenda.

Stavba by podle něj měla začít zhruba v polovině příštího roku, dokončení je plánováno na rok 2028. „Je to nicméně podmíněno celou řadou dalších okolností, ať už jde o průběh stavebního či výběrového řízení, alokaci finančních prostředků a podobně,“ doplnil Gavenda.

Nové nádraží Malletova bude určeno pro regionální a konvenční dálkovou dopravu. Počítá se s odstavováním až devíti souprav najednou. Podle SŽ jde o jedinou vhodnou lokalitu pro odstavování vlaků severně od hlavního nádraží.

Nové kolejiště bude určeno pro obraty souprav, jejich provozní ošetření a pro odstavení mimo období přepravních špiček. Kolejiště bude řízeno z CDP Praha jako nový obvod Malletova. Celé kolejiště bude elektrizováno soustavou 3 kV DC s přípravou na budoucí přechod na 25 kV, 50 Hz AC.

SŽ pro odstavování vlaků v pražském uzlu vytipovala ještě další dvě místa; leží na jih od hlavního nádraží. Konkrétně jde o lokality Trnkov/Slatiny (jižně podél stávající trati mezi Vršovicemi a Zahradním Městem) a Strašnice (severně od téže trati).

Z podstatné části jde o plochy po bývalém vršovickém seřaďovacím nádraží. Odstavné nádraží Strašnice by mělo výhledově sloužit především pro soupravy z vysokorychlostních tratí. Dříve zvažovaná varianta odstavů v Běchovicích padla, dle SŽ zejména kvůli délce odstavných jízd.

Plán na zbudování odstavů Malletova už loni na jaře prošel posouzením vlivů na okolí.

Z dokumentace EIA k odstavnému nádraží Malletova

Budou jej tvořit dvě skupiny kolejí. Skupina kolejí pro vjezdy a odjezdy vlaků ve směru Praha hl. n. leží mezi zapojením do trati odb. Balabenka – Praha hl. n. a mezi napojením vlečky depa. Dále bude možný průjezd vlaků Praha hl. n.– Praha-Libeň při výlukách. Skupina je tvořena třemi dopravními kolejemi 801, 802, 803 a dvěma manipulačními kolejemi pro objíždění lokomotiv 801a a 803b.

Skupina kolejí pro provozní ošetření a odstavování souprav navazuje za kolejí 803b. Z hlediska topografie se kolejiště sestává ze tří kolejí zapojených oboustranně pro možnost objíždění (805, 806, 807, objíždění přes 807c kusou) a šesti kolejí kusých (804, 808, 809, 810, 811 a 812). Z hlediska funkce tvoří skupinu čtyři koleje pro provozní ošetření (voda, odsávání – vždy společná zařízení pro dvě sousední koleje, přístupná pomocí zpevněné plochy, jedna z kolejí bude na betonových vanách pro tlakové vnitřní čištění) a dále pět kolejí odstavných.

Tagy odstavy Malletova Správa železnic
5 komentářů