Nové noční vlaky přes Česko. Rakouské dráhy začaly prodávat jízdenky na spojení do Berlína i Mnichova

Nighjet ve Vídni. Foto: ÖBBNighjet ve Vídni. Foto: ÖBB

Morava získá i nové večerní a na cestě zpět ranní spojení do Krakova a Vratislavi.

71 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Monsieur Gadebois

Porad netrpelive cekam na primej nocni spoj Pariz-Praha. Uz skoro 2 roky jezdi NJ Pariz-Viden, kterej bejva vyprodanej (aspon co se vikendovych spoju tyce). Mohl by uhnout v Linci tak jako ten vagon co jezdi z Curychu a je pak pripojenej na Ex7.
Timhle zminenym spojem sem jel uz nekolikrat, problem je prave to 3h cekani na Ex7.
Stejen tak sem testoval jednou i ten CD vagon z Curychu napojenej na ten nocni madarskej, prepojenej v Linci, kde na ten Ex7 ceka 2h.

Honza135

To je dobře, že přibude další noční spoj z Prahy do Pardubic. Už mi několikrát poslední vlak ujel a musel jsem čekat do čtvrté hodiny ráno uprostřed Prahy. Tahle novinka mě potěšila.

Škrpál

Rosenheim in Oberbayern. 🤣
Rakouská modrogumní demence zasahuje i do Německa. A já myslel, že jejím následkem jsou jen Zábřeh (modrogumně na Moravě) a Teplice (modrogumně v Čechách). Rosenheim (modrogumně in Oberbayern) je a vždy byl jediným sídlem s názvem Rosenheim, kde vlaky stavěly. V Německu je tedy ještě jedna víska jménem Rosenheim a okolo ní dokonce v letetech 1914 – 74 vedla klikatá lokálka. Blízká zastávka provozovaná v letech 1934 – 74 se ale jmenovala Luckenbach. Tuší někdo, co může rakouské modrogumy vést k takovéto matoucí kreativitě?

milan

dokud budeš urážet, tak sotva s Tebou bude někdo rozumně diskutovat či Ti i jen odpovídat … / dráhy neřeší okresy v ČR (roky platné jen pro polici, soudy, finanční úřady), ale nějakým přídomkem musely odlišit názvy stanic a zastávek dle jmen obcí či měst s totožými jmény – třeba Mikulov je v ČR 2x, i na síti drah, a dokonce je v obou přčípadech u hranic, ale vlastně přesně na opačných koncích republiky https://mapy.cz/s/ponosajaju a https://mapy.cz/s/konatulejo !

Škrpál

Zaprvé si netykáme. Zadruhé v závorce může být klidně i Morava nebo Čechy, Němci například dokážou dát do závorky jakoukoli spolkovou zemi bez probému). Zatřetí rozlišení stejně znějících názvů nemá vyvolávat dojem, že se tak jmenují cela sídla, protože to neželezničáře může zmást a často je to i mate. Obzvláště pak v případě Teplic. V Evropě existuje jediná železniční stanice jménem Rosenheim (a ani písmeno navíc) a žádná železniční zastávka toho jména. Jak jinak, než modrogumní demencí, jak bych ten úplně zbytečný vyfantazírovaný přívlastek in Oberbayern podle vás měl tedy nazývat?

Komi

Tohle je sice super, a hádám, že pro spoustu lidí to přinese (zpět) jiné možnosti… Ale co z toho, když pořád chybí noční spojení na trase Praha-Ostrava… Ach jo…

Lukáš

Pár let zpět jezdíval IC Ostravan. Také bych uvítal, kdyby takové spojení obnovili.

Laborec425

A jezdil Excelsior. Tím se dalo krásně cestovat přes noc z Chebu, UL, Prahy do Ostravy a dál nebo opačně 🙂

Tomáš Záruba

To nezastavování v Ústí n. L. je teda solidní trapas.

PepaM

V nové verzi návrhu JŘ na webu Správy železnic už zastavení v Ústí je.

Bartol

Máte někdo tip, jak se dostat do Brna při příjezdu z Mníchova do Břeclavi v tuto dobu uprostřed noci? Jiné spojení není, ledaže by Nightjet přijel pozdě?

Petr Šimral

Počkat na první vlak nebo si vzít TAXI?

Jiří Kocurek

Je tam 4h díra, takže v případě ujetí přípoje toho taxíka domlouvat rovnou jako kompenzaci cestujícím.

Je to firemní taxi a mínusáři nejspíš netuší, že takto se dá objednat i 7- a 8místné auto. VW Caravelle například a za ceny úplně jiné, než je na dveřích, dálková sleva.

K6_

Ten nightjet těžko bude mít garantovaný nějaký přípoj.

Náhodný kolemjdoucí

Ex 1136 Gepard Express s odjezdem z Břeclavi v 0:39 do Brna. Platí v něm i jízdenky IDS JMK, nepletu-li se.

Samo

V súčasnom GVD ide vlak o 0:48 z Břeclavi do Brna (Gepard Express z VIE), ale nie som si istý či tá poloha zostáva aj budúci rok.

Bartol

Ano. Gepard Express jsem našel. Jen je běžná věc že NightJet má dost zpoždění. Mě by to nevadilo kdyby vlak měl zpoždění 2 hodiny. Aspoň bych v Břeclavě nemusel čekat na vlak do Brna.

Zbyněk

V jízdním řádu Varšava Mnichov chybí zastávka v Ostravě, je tam jen Bohumín a Břeclav. Chybka, nebo bude opravdu jen projíždět?
A u trasy Praha Graz je zas dvouhodinové čekání v Břeclavi? Stejně to měl i noční metropolitan do Budapešti, i tam mi to nedávalo moc smysl.

Zbyněk

Tak oprava, noční Metropolitan stojí v Břeclavi 3,5 hodiny. To je teprv úlet, když člověk nastoupí v Brně a jede do Blavy.

Tomas

nenapadlo vás, že ten vlak není tak úplně určen k tomu, aby se s ním jezdilo z brna do blavy?

Zbyněk

To víte že napadlo, ale už jsem tak potřeboval jet, abych byl v Blavě co nejdřív ráno a při pohledu na jízdní řád radši zvolil autobus. Kdyby to ty 3,5 hodiny stálo radši v Brně, mohl z toho být poslední vlak z Prahy a zároveň první do Blavy/Budapešti, z Brna by byla určitě větší poptávka po ranním vlaku než až z Břeclavi. Samozřejmě chápu, že v Břeclavi se dělají přepřahy, ale určitě ne 3,5 hodiny v kuse 🙂

Tomas

tyhle dlouhý prodlevy tam nejsou kvuli preprahum, ale kvuli tomu, aby do ciloveho mista ten vlak dojel v „idealni“ cas.

napr. proto, aby v bnlave nebyl ve 2 rano, ale az v pet.

neni to nic mimoradneho, stejne funguji a fungovaly nocni vlaky napr. v nemecku

fous55

Pak ale opravdu může těch 3,5 hodiny stát v Brně a nikoliv v Břeclavi.

Tomas

holt stoji v breclavi. budete se s tim muset smirit

M19

Nemůže, zavazel by tam.

pamětník

Ty dlouhé pobyty jsou vlastně vyrovnávací = aby vlak dojel ráno do důležitých (z pohledu cestujících) v „lidskou“ dobu: jezdí se už zkrátka příliš rychle a odpadly delší pobyty na hranicích.

troglj

Navíc se v Břeclavi bude dost posunovat, vlak se dělí na část rakouskou a maďarskou, k tomu se budou připojovat přímé vozy z Varšavy atd.

Sova

Konkrétně v té Budapešti je to pěkná kravina, jelikož díky „lidskému“ posunu ujíždí tomu nočnímu vlaku cca o hodinu ranní přípoje, které by se bez problémů daly stíhat. Např. směr Bukurešť nebo Bělehrad (aktuálně nejezdí, ale jednou snad zase bude).

Kandelábr

Taky by mohl vyjet později

Twix

V kolik, z Prahy po 1. hodině a z Pardubic po 2. ranní? To už zase není moc přívětivé v takový čas na nádraží přicházet.

Nightjetaček

Chtěl bych se zeptat, jestli někdo neví jaké (myšleno dopravce budou) lůžkové & lehátkové jezdit na tom spojení Mnichova a Varšavy, protože před časem jeden Polský web informoval o tom, že PKPIC nemá na tuto linku dostatek vozů na 200+ km/h 🙂

Cargo

S příchodem nových NJ souprav pro OBB, první přijdou ještě letos, lze předpokládat nasazení z 90% vozový park OBB z linek, kam půjdou nové jednotky NJ. Ten zbytek těch 10% to bych počítal s vozy od PKP.

cestovatel

No, zase takové novoty to nejsou. Vesměs se nejedná o nové vlaky, ale jejich prodloužení, či přesměřování. Dnes se jezdí z Vídně do Berlína přes Polsko, nově se vrátí přes Prahu. Vlak z Polska do Vídně v noci jezdil i za komunistů. Jen je prodloužen do Mnichova. atd. atd.

vagonář

Směr Varšava-Mnichov bude stát jen v Bohumíně?

Twix

To je fajn že poslední možné spojení vlakem z Berlína do Prahy už nebude v 17 hodin.

xyz

Nicméně (i tak nad rámec zavedení tohoto vlaku) systémovým řešením by bylo, aby až do Prahy jel spoj jedoucí z Berlína okolo 19. h. On tedy z toho Berlína jede – ale jenom do Drážďan. A pak jede z Děčína okolo 22. h spoj směr Praha. Jen mezi Drážďanami a Děčínem je „díra“.

Suchdolák

Fajn to sice je, ale s ohledem na provoz pražské MHD jsou Holešovice po půlnoci „nic moc“: poslední metro směr centrum ujede a noční tramvaje tam příliš lákavou nabídku neposkytují.
A chyba je, že to nezastavuje (pro veřejnost) i v Ústí nad Labem (v obou směrech) – ale to je asi součást obrany proti vlakovým zlodějům.

Twix

Je fakt že jsem se nepodíval v kolik to jede, myslel jsem že do Prahy to do půlnoci dojede, podobně jako dávný Galileo Galilei (z Drážďan, ale měl připoj z Hamburku) – to se v Praze stíhal půlnoční rozjezd Os, Sp do Plzně a Budějovic i Excelsior…

fous55

Poslední spoj z Prahy do Budějovic bude z hlaváku odjíždět ve 22.16 h. Popůlnoční poštovně-novinové vlaky už dávno nejezdí.

troglj

A co to Ústí n.L.? V druhém návrhu na stránkách SŽ ty vlaky zastavují. V JŘ zkopírovaných z ÖBB je zase jen Děčín…

JanO

A zase to není pro nikoho uprostřed. Do Břeclavi ani Ostravy se ně nedostanu.

Martin II

Je to nepochopitelné i v současném stavu, v Břeclavi a Bohumíně dlouhé pobyty, pár zastavení by se lehce zvládlo, alespoň Otrokovice a Hranice, když už ne klasické EC zastavování. Na rozvoz z Vídně od večerních příletů na celou Moravu dobrý spoj. A je rozdíl brát si taxi třeba Břeclav-Zlín nebo Otrokovice-Zlín…

pamětník

Problém je asi hlavně v tom, že by to znamenalo každodenní policejní manévry – sice ne takové, jako když jede Baníček na Spartu, ale o komplikace kvůli vlakovým zlodějům nikdo nestojí (ani policie).

JanO

Zrovna v Přerově je služebna Policie na nádraží, takže nějaký dohled by snad zvládli.

Martin

Souhlasím s těmi zastávkami, které by jízdní řád určitě nenarušily, jen bych Hranice n.M. vyměnil za Přerov – už jen kvůli blízkosti Olomouce. Sám bych pak toto spojení z Vídně i do Vídně určitě využil.

Ondřej

Ono jde i to, že časté zastavivání není úplně příjemné pro ty, kteří spí na lůžkách. Oni se cíleně snaží, aby tam byly i nějaké delší úseky bez zastávek, aby se dalo v klidu spát.

Oskarák

Ale stále ještě chybí noční spojení Prahy a Ostravy. Ta cca 8hodinová noční dopravní pauza je nehezká…

M19

Po půlnoci a ve tři ráno vám jede bus. Nestačí?

Jiří Kocurek

Na 4h cestu? Tohle opravdu není jako z Černého mostu 16 km východo-severovýchodním směrem po II/611

M19

Takže potřebujete, aby vám stát zadotoval skoro prázdný vlak? Tolik lidí tím směrem prostě v danou dobu nepojede. Mimochodem běžně jezdím 4 hodinové cesty busem. Je to rychlejší a levnější než vlak. A rozdíl v pohodlí moc nevidím. Zvláště když na vlaku mnohdy jede něco, co mělo být v muzeu pomalu ihned po výrobě.

fous55

Nebo spíše ve šrotu, protože takovou kapacitu naše muzea nemají.

Sněhulák

Prijezd do Vidne na 5 rano taky neni k zahozeni, furt se daji stihat ranni rozlety z letiště kolem 7 hodiny. Sam s tim mam problem, radeji bych tam jel vlakem, ale neni jak…

Sova

Vždyť letos jezdí vlaky z Brna přímo na Schwechat (Gepard Express). Příjezd ve 4 ráno, to je ideální i s rezervou…

Sněhulák

Nejsem z Brna a na klasicke EC do Vidne to mam na nadrazi 5 minut… Probirano vyse, mohlo to stat jeste v Otrokovicich a Prerov/Hranice. Sveho casu jsem psal na CD, jezdival EN a stal v Otrokovich, ale bylo mi sdeleno, ze se musim ptat jinde

Vlastik

To jo, ale když nebydlíte v Brně a okolí, tak doba jízdy do Brna se blíží době jízdy do Vídně přímým spojem

Zbyněk

Ano, ale jen z Brna, přípoje na tento vlak z ostatních koutů republiky jsou mizerné.

Sova

Dá se přestoupit z IC 587 (v Brně nebo Břeclavi). Je to delší přestup, ale rezerva se může hodit. Tím je zajištěn příjezd z Prahy, Kolína, Pardubic, Chocně, ÚnO a Třebové – a všech tratí, které do těchto uzlů vedou. U Třebové to pokrývá mj. i Ostravsko, oblast Moravské brány a Olomouc.

Ve kterém koutě že to bydlíte?

Sněhulák

Jakou logiku ma jezdit do Brna za Zlina (a okoli) na ranni vlak do Vidne, kdyz jste skoro ve Vidni autem za tu dobu, co jedete do Brna…? Proto jsem psal, ze je skoda, ze ten nocni z PL nestoji jeste nekde cestou po ferdinandce

Sova

Já někde zmiňoval Zlín? Jablka a hrušky…

Zbyněk

Hodina a čtvrt na přestup uprostřed noci není úplně pohodlné, navíc když víme, co se po nocích pohybuje kolem nádraží za existence.

Ostravsko přes Třebovou je předpokládám vtip. Nejen že tam v noci není návaznost. aby to dávalo nějaký smysl, ale snad v životě jsem neslyšel, že by někdo touto trasou jel z Ostravska do Brna (kromě kámoše šotouše, který bere Třebovou jako modlu a chtěl si to vyzkoušet).

Sova

Ten čas se ale u večerních/nočních vlaků hodí jako rezerva. Když člověk potřebuje na letiště, přípoje na 5 min. taky nejsou ideální.

Samozřejmě lepší by byl přímý vlak, nicméně když se chce, tak to jde… Mám vyzkoušeno a bylo to v pohodě.

Brněnské hl.n. je natolik prolezlé existencemi i ve dne, že to není skoro žádný rozdíl 😀 Lepší dojet do Břeclavi a přestoupit až tam.

Avoda

Takže od 10. prosince se bude podle toho jízdního řádu zase jezdit přes Petrovice/Zebrzydowice?

Vždyť od loňska běží v Polsku výb. řízení na kompletní přestavbu úseku Zabrzeg – Zebrzydowice – hranice ČR a letos v červnu na to Poláci dostali stovky mil. EUR z EU.

Mělo se to dělat najednou s uzavřením tratě. Tak ono se to taky mělo nejpůvodněji dělat zároveň s přestavbou uzlu Czechowice-Dziedzice…

Má někdo info z SŽ, jak to tedy bude?

Sova

Ty vlaky mezi Břeclaví a Ostravou mají na českém území prakticky stejné časové polohy jako již existující NJ 456/457. Škoda, že nepokrývají alespoň trochu jinou část noci, aby bylo více na výběr… Nebo se počítá s nahrazením kus za kus?

Naopak noční spojení mezi Břeclaví a Děčínem (včetně nácestných zastávek) tu dlouho nebylo, to je opravdové oživení – super!

glosátor

NJ 456 / NJ 457 budou přece nově ty vlaky do Berlína přes Prahu (stačí se pozorně podívat) – přes Ostravsko a Polsko je to zbytečná zajížďka.

Kamui

Bude v těch vlacích (na sezení) platit normálně tarif TR10, nebo budou platit pouze jízdenky ÖBB a ČD budou pouze v roli „dopravce pro dopravce“?

Petr

Čert vem TR10. Hlavně aby ta vnitro přeprava nebyla vyloučená. (Asi bych to jako cestující občas zneužil)

Kamui

Tak v návrhu žádná taková poznámka není.

Ivan_pha

K čemu je TR10? To je na takových linkách přežitek. Km tarif má smysl jen u místní dopravy, nikoli dálkové.

Kamui

TR10 všeobecně. To je třeba i IN100.

Samo

TR10 by mala platiť, keďže platí aj na nightjetoch ktoré cez Česko jazdia dnes. Dokonca na rozdiel od AT a DE v ČR nie je ani povinná miestenka.

Slepý blázen

To zní hodně zajíamvě, časově vlak Mnichov – Varšava je velké mazec, ale ten vlak Berlin – Graz může být dobré noční spojení po koridoru.