Nové nádraží v Brně se má začít stavět v roce 2028, tvrdí Správa železnic

Vítězný návrh nového hlavního nádraží v Brně od nizozemského studia Benthem Crouwel Architects. Pramen: Město BrnoVítězný návrh nového hlavního nádraží v Brně od nizozemského studia Benthem Crouwel Architects. Pramen: Město Brno

Čtyři roky stará studie počítá s náklady 50 miliard korun.

165 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
mauriicio

Navrhuji zastřelit každého, kdo použije formulace „více než 160 km/h“ a „vysokorychlostní“ v jedné větě.

vagonář

Tak tuto diskuzi si vychutnám. Jsem optimista.

Karl vB.

“ ….se začátkem stavby se počítá v roce 2028.“ Tento výrok považuji za velmi černý humor. Myslím, že je reálné, aby se v roce 2028 zahájila stavba zastávky VRT Brno – Vídeňská, čímž by došlo k zajištění nezávislosti stavby VRT na vleklých tahanicích okolo Brněnského nádraží, nebo smysluplnosti-nesmyslnosti konfigurace ŽU Brno. Argumenty: 1. V současné době probíhá rekonstrukce ŽU Pardubice, (údajně do 12/2024) původně plánovaná cena 6+ mld. CZK 2. Poté, až bude v Pardubicích hotovo, by měla následovat rekonstrukce ŽU Česká Trebová (2024 – 2029), původně plánovaná cena 10+ mld. CZK. 3. Psalo se tu také o rekonstrukci ŽU… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Tak např. v USA existuje vysoký federální úřad, který posoudí vybrané stavby – státní zakázky z hlediska hodnota – cena, možnost levnějších variant, a předloží je nazpět vládě k posouzení. U nás evidentně takový úřad chybí. A tato budova za 50 miliard přímo po takovém úřadu volá. Prostě by prověřil ANO/NE. Tím neříkám, co je správné, od toho by byl právě ten úřad.

Jinak z hlediska exteriéru, ty tři stříšky připomínají, jako když se dítě učí poprvé psát písmenko “ m “ a nějak se mu to nepovedlo.

kody

Je to jen tupá odéesácká propaganda. Rozdíl je pouze v tom, zda jde o zainteresovaného odéesáka (= má nakoupené v lokalitě pozemky, např. brněnští radní) nebo nezainteresovaného odéesáka (= je mu to ukradený, např. Kupka). Normální nezkorumpovaný racionálně uvažující člověk-neodéesák by zrekonstruoval a rozšířil současné Hl. n. po zbourání Tesca.

Martin Předota

Dovolím si několik poznámek, u kterých mnoho lidí bude nevěřícně kroutit hlavou. Dál se je postupně pokusím vysvětlit. 1) Pokud chcete ještě víc ucpat Brno a D1 v Brně auty, tak si hlavák odstěhujte. 2) Brno nepotřebuje supermoderní nádraží v předpotopním uzlu. 3) Zadarmo je ta kravina drahá, natož za desítky miliard. 4) Brno potřebuje stávající nádraží v moderním uzlu. A teď se tyto na první pohled šílené poznámky pokusím vysvětlit. 1) Pokud chcete ještě víc ucpat Brno a D1 v Brně auty, tak si hlavák odstěhujte. Zastánci odsunu se ptají, co je za problém odsun 800m. Už třeba to,… Číst vice »

Pavel

Ach jo 🙁 „Brno potřebuje stávající nádraží v moderním uzlu“ a současně autor píše, že „…modernost posuzuji zejména podle toho, jak to bude uspokojovat požadavky zákazníků železnice“. A to je přesně ono. Brněnský železniční uzel nedokáže pokrýt ani současnou poptávku. Takže autor správně říká, že je nutné jej modernizovat. Ale současně píše, že chce zachovat hlavní nádraží na současném místě. A jak by to řešil? Část tratí by jezdila po povrchu jako dnes a další část železničními tunely pod městem. Viz bod 4 jeho návrhu: „…zejména výstavba mimoúrovňových křížení do jednotlivých částí hlavního nádraží.“ takže výsledek bude mimo-úrovňový spletenec tratí… Číst vice »

xyz

„četnost spojů 15´, pro vnitro-městskou dopravu je nutný takt 5´, spíše méně“ Zapomněl jste ty 15min. intervaly sečíst. Protože ve směru od jihu by šlo o součet intervalů od Hrušovan u Brna, od Střelic, ba i od Blažovic. Ale to by platilo jen v případě neodsunové varianty, kdy naopak za Zvonařkou by byl prostor k zaústění příslušných tratí do diametru tak, aby v prostoru nynějšího hl. n. mohl mít podzemní stanici. Naopak v odsunuté variantě je diametr předpokládán ve směru od jihu v neuvěřitelně osekané podobě se zaústěním výhradně tratě od Sokolnic. “ nebo pojedu z nového hlaváku a v… Číst vice »

Pavel

Při cestě z Brna do Vídně nasednete v Brně na novém hlaváku. Předpokládaný takt 60 minut, v prokladu pak Bratislava. Nezapomínejme, že po modernizaci tratě přes Vyškov pojedou Poláci přes Brno.
Nej-expresy Berlín – Vídeňská – Vídeň je pak další vyšší vrstva.

xyz

No právě – jenom 60 minut, takže když by časově více vyhovoval spoj jedoucí o půl hodiny dřív nebo později, tak stejně nutnost jet „na kraj města“ (namísto toho, aby ten spoj logicky zajel do onoho centrálního nádraží, které je „šancí pro jižní Moravu“ atd.). 🙂

xyz

„Tzn. velký objem dopravy na Blansko, resp. Tišnov (a požadavky na další vlaky) a naproti tomu relativně malý objem dopravy do zastávka a do Moravských Bránic.“ Pletete příčinu a důsledek. Počty vlaků od Střelic jsou dnes do určité míry limitovány právě brněnským uzlem. Jinak směr od Zastávky, ale i od Ivančic/Moravského Krumlova (kde zejména železniční potenciál Ivančic vůči Brnu je dodnes dost nevyužit), může být obdobně silný jako i jiné ze směrů. Ostatně, v jakékoliv jiné podobě brněnského hl. n. než té stávající (kde v té stávající je naopak nejvýhodnější – nejméně překážející – aby Os vlaky od Střelic končily… Číst vice »

Martin Předota

Asi začnu spíš od konce. „Prostě bydlet na vesnici, pracovat a bavit se ve městě. Takže je dobré, alespoň tam kde to jde, vybudovat pro tyto vesničany přestupní uzel „v polích“.“ V polích u kapacitní železnice ano, ale ne na okraji Brna ve stanici, která má primárně sloužit vysokorychlostním vlakům. V tom se lišíme v názoru. Problém terminálu Vídeňská je ten, že bude na něj vysoká dojížďka z Brna a okolí na vysokorychlostní vlaky. Ty vesničani, co pojedou za prací do Brna budou v menšině, protože někteří budou mít i jiné možnosti, kde zastavit na vlak blíže k domovu. „A… Číst vice »

tarten

Hlavně nezapomeňte u bodu (4), že stávající nástupiště nestačí ani požadavkům 2. půlky 20. století, natož dnešním.

Ivan

Paradoxně dnešním požadavkům odpovídají lépe než té druhé polovině 20. století, protože tehdy byla většina osobáků výchozích z Brna s technologickou praxí „u perónu aspoň 10 minut před odjezdem“.

Alibaba

No, koukám, že výroba dopravního paskvilu stále SŽ neopustila…

Mirek

Při pohledu na vítězný návrh se mi do mysli neustále vkrádají dvě slova:

PROBOHA!!!!! PROČ?!?!?!?

Joker

Jen ať to tam postaví. Konečně to bude reprezentativní a kulturnejší. Obecně platí, že kulturní prostředí dělá kulturnejší lidi. Pokud se vykašleme na estetiku a kulturu, tak mužem rovnou všechno stavět v brutalistním stylu jak za komančů. V poslední době mám pocit, že v Brně a obecně na celé Moravě nejde postavit nic. Viz stavba dálnic a šikana od různých spolků, ale i nevůle místních, kdy mám pocit, že si modernizaci snad ani nepřejí. Nevím, jestli v tom je zemitost místních nebo něco jiného, ale už včera bylo pozdě.

Gwann

ák nevypadá na vizualizaci špatně.

jen je nesmyslně předimenzovaný a hlavně – napojení na koleje je dost nepovedené.
Problém železnice v Brně není ve výpravní budově….

tarten

Bylo by vhodné rozlišovat skutečný brutalistní styl, ve kterém byla postavená Nová hala Hlaváku, „bilbordový dům“ o kterém byl nedávno článek a několik dalších staveb, od úplného architektonistického odpadu, ve kterém se stavěly paneláky.

Libcha

Odborné kruhy se přou, jestli by odsun byl přínos nebo zhoršení. Veřejnost se pře … úplně o tom samém. A k tomu navíc, by to mělo stát šílenou dardu. Kdy už konečně někdo zastaví tu tragédii?

liposh

No. Pokud by se to nádraží přesunulo do této odsunuté polohy a ta dopravní obslužnost by se kvalitně naprojektovala, pak by to posun kupředu byl. Tak jak je to naplánované teď, je to však jeden z nejhorších paskvilů.

Joker

Aha, takže by se nemělo stavět už nikdy nic, protože to je drahé a pokud nebude cena do 50 milionů, tak to nemá cenu. A za dalších 100 let se budou zase přít, že je to drahé a nepřínosné.

tarten

Ale ne, když se o to odborníci přou, můžeme vklidu říct, že přínosnost je POCHYBNÁ.

liposh

Navrhoval jsem, ať prostě postaví první úsek SJKD „starý hlavas-nový hlavas“ , kde by prostě byly dvě soupravy a takt by byl silně pod 5 minut, s tím, že všichni víme, že se to 50 let stavět nebude a bude to smutné memento, ale aspoň to vyřeší tu dopravní obslužnost té díry v polích…ale tomu se usmívali. Tak já teď na ně nasadím Dvořáka z Tetčic a budu se usmívat já 😀

Tomáš Gottschalk

Nebo obnovit násep a spojku na Dolní kolem Vaňkovky?

xyz

I takový SJKD-pendl by byl nesystémovým prvkem znamenajícím přestup navíc v nemalém počtu relací.

P. S. „Voda z Tetčic“ dosud přestavbu brněnského uzlu nijak tzv. neblokovala (takže to letité „zdržení“ je potřeba svádět na někoho jiného).

Jiří Šrámek

Vypadá to tak

lsp

Nemáte někdo přehled všech dříve vyhlášených termínů o zahájení stavby? Že bychom se po ránu trochu pobavili.

Palecek.M

papyrusové svitky se nezachovaly

A.O

Na Macoše jsem viděl jisté jeskyní malby…

hank

😀 Notáblové KFNB a StEG, kteří nám na tenhle problém zadělali tím, jak si šli až do r. 1906 po krku, se už více než 100 let těmhle tahanicím odněkud nehorázně smějí… Neuměl (a asi ani nechtěl) je umravnit ani c. a k. erár, když je po zestátnění obou společností nechal sedět na stejných úřednických místech, která se jenom přejmenovala. A tyhle jejich zlomyslné móresy se pak přenesly i do I. republiky. Když se v 90. letech problém znovu otevřel, ještě žili někteří pamětníci podobných nikam nevedoucích diskusí ze 30. let. Jejich názor byl btw jednoznačný: Nechat rolu tam, kde… Číst vice »

Gwann

bravo, bravo, bravo!

hoholu

ano ano, tady máme prosím další příklad toho, jak to vypadá když politici rozhodnou proti většinové vůli lidu a zdravé logice (nebudu zmiňovat ty architekty z KAM, kde s jednímž jsem měl tu čest diskutovat a nebyl schopen argumentovat co se týče praktického použití-kapacity a dostupnosti, slepě věří těm prognózám + „oni to nějak vymyslí“)

liposh

Taky jsem s těmi lidmi z KAM mluvil a byl jsem uplně stejně zděšen, neboť jejich argumentace je „ono to nějak dopadne“. Říkal jsem jim: Když pojedu ze severu (řekněme Maliňáku) ve špičce šalinou a blbě mně napadají na těch 4 ks světelných křižovatek světla, tak je to o 9 minut jízdy dál. A oni říkají: „Však 9 minut není tak moc“ …a tomu já říkám modernizace dopravní situace. 😀

ZdendaP

Tak lidu je to většinově evidentně úplně jedno. K referendu, kde měl lid možnost vyjádřit svou vůli, přišlo jen 23,83 % oprávněných voličů.

Většinová vůle lidu tedy zní: Je nám to fuk!

liposh

Přiznám se, že jsem k tomu referendu též nepřišel, neboť jsem si (bláhově) myslel, že odsunuté nádraží je obrovská příležitost ke spoustě věci. Ooo já bláhový, jak jen jsem se mýlil. Kdybych věděl, že je v lidských silách ten projekt celej takhle zprznit, tak jsem tam šel. Mea Culpa, Mea maxima culpa.

hoholu

no tak když to bylo jen Brněnské referendum a né celokrajske tak se není čemu divit, nekdo z města na nádraží nepachne i 10 let..

xyz

Stejně tak ale je i mnoho občanů Jihomoravského kraje, kteří do Brna (přinejmenším vlakem) taky „nepáchnou“ celých 10 let.

ZdendaP

Nevěřím tomu, že by v případě celokrajského referenda byla účast vyšší.

Ivan

Jistě, „drobný problém“ je ovšem v tom, že krajské referendům náš právní řád vůbec nezná, takže by se nejprve musel vytvořit příslušný zákon.

SYN

Jednou se už do toho „kopnout“ musí, za těch zhruba sto let co se o jiné než císařpánské poloze mluví se jistě našetřilo bohatě… Takové Nové spojení též nebylo levné pravda??

hoholu

nové spojení má na rozdíl od tohohle logiku

Gwann

tak už původne, v tom roce 1838, nebylo nádraží umístěno ideálně…kvůli existující zástavbě někde kolem dnešní Vankovky…

Ivan

To si ovšem pletete s tzv. Rosickým nádražím (v podstatě dnešním Brno-Dolní nádraží), které bylo postaveno až v roce 1856 jako koncové nádraží místní Brněnsko-rosické dráhy. Kolem Vaňkovky byl později vybudován násep se spojkou na dnešní hlavní nádraží.
Původní nádraží odbočky KFNB (tedy první brněnské nádraží vůbec) bylo v prostoru dnešní Malé Ameriky (taky nemohly být jinde, než je původní cihlový viadukt z roku 1839), později došlo jen k protažení kolejí o kousek dál k místu, kde je dnešní hlavní nádraží (a na druhé straně pak navázala trať Brno-Česká Třebová).

Medvěd

Vážení, uzel Brno se řeší už více než 100 let …a ano vzhledem k aktuální situaci se spíše začnou sypat peníze na obnovu Ukrajiny a s tím spojená doprava zboží….a loděmi, letadly či auty to vidím nedostatečné….takže dojde k navýšení kapacit nákladní vlakové dopravy směr Z na V….VRT zůstanou ve stupni DUR a 20 let se na ně nechytne. Koridory ze Z na V se minimálně z trojkolejní a na Ukrajině dojde k posunu ze širokokolejky na evropský standard. Takže úvah o začátku přestavby ŽUBu vidím zatím na úrovni akademických.

rtep

V tom titulku bude nějaká chyba tuším a doufám.
2228 nebo snad 2828?

Lech Malý

Jedná se o hexadecimální zápis. Dekadicky to je 8232.

Gwann

snazne doufám, že na tuhle blbost nikdy nebudou peníze.

propustnost uzlu to nezvýší, naopak asi spíš sníží, drahé to bude jak pes, vzdálenost od většiny civilizace vzroste, průjezd nákladů neresen, stejně jako rozšíření na 4 koleje přes Zidenice. a terminál pro nejrychlejší vrstvu VRT v Modricich/Herspicich.

pozitiva nevidím žádné…

ať jdou k šipku a raději za dané prachy koupí stihacky

Kov

Asi nejste z Brna, že?

K.S.

V Brně už nějaký ten pátek žiju a sice je třeba s tím nádrem něco udělat, ale teď jsou fakt třeba spíš stíhačky.

Gwann

su.

Gwann

PS: ja bych neměl nic proti rozumnějšímu nádraží. ale v tomhle vymyslu nevidím nic pozitivního.

SYN

Protinávrh je bohužel ještě blbější, vše zakopat pod zem…

xyz

Vše rozhodně ne. „Jen“ kolejiště určené pro VRT.

Ano, v odsouvacím návrhu je vše na povrchu. A podle toho bude vypadat i kapacita uzlu, do kterého by se měly vejít veškeré osobní dálkové (včetně VRTkových) i příměstské vlaky, jakož i veškerá nákladní doprava (teda vyjma těch VRTkových, které to střihnou přes tu Vídeňskou, že; mimochodem u verze v centru by žádné „střihnutí přes Vídeňskou“ ani možné nebylo, protože VRT by do brněnského uzlu byla zapojena od severozápadu a ne od jihozápadu).

Ivan

Já z Brna jsem a to, že je to nesmysl, plně podepisuji.

Otansiho

Najednou stíhačky 😀 Jistě byste to napsal i před měsícem.

K.S.

Před měsícem tu myslím Gwann psal že je třeba zbrojit.

Gwann

přesně tak. před měsícem a možná už i driv.

že ten posuk vleti na Ukrajinu jsem bral jako hotovou věc v půlce ledna. ale tu hruzu v plném rozsahu jsem si nepředstavil, to se přiznám.

K.S.

Myslím že nás nikoho nenapadlo že tam ten skřet pazgřivý vletí.

Celou dobu jsem měl za to že další velká válka bude v Asii, že Evropa je na to už moc stará, vymírající a že je to obehraná písnička, že přezbrojit OK, že nová letadla se hodí, ale toto je o něčem úplně jiném.

Na druhou stranu třeba to povede k výrazným a dlouho potřebným změnám ve fungování EU a jejím uspořádání.

am3306

Ale vědělo se že tlak od NATO na Ukrajinu produkuje v konci válku z Ruskem a to mnoha let. Rozumím že hodně lidí to nezajímalo a tak je to novinka ale co se děje není vůbec překvapení. Jen první video co jsem našel třeba kde politici otok otevřené mluví. https://youtu.be/9uNsXEu8ljM
Neberu žádnou stranu ale moc dobře se vědělo že tohle se stane. A nemuselo se to stát a jenom to potřebovalo víc neutrality, neutralita jenž pohodě a je několik neutrálních evropských státu co prosperují. No ale teď už je pozdě a rozjeli se to a Škoda bude zbytečně obrovská.

SYN

Ten terminál do Heršpic se nám snaží nacpat mermomocí, to je na Hlavním nezávislé… pro nouzové situace jistě, ale to prakticky znamená jen peron a schody, ani přístřešek to nezaslouží.

Ondra K.

Terminál Vídeňská a navazující bypass jsou hlavně prostředkem jak oddělit přípravu VRT od ŽUB.

ALESL

x+8let

Jan T

Brno není město, Brno je diagnóza 🤔.

Ondra K.

Brno je životní styl. Jak v pozitivním tak v negativním smyslu. 🙂

Jan T

I tak se to dá říct 😀

Ondřej

A máme nový reklamní slogan:

Nejsme diagnóza, jsme životní styl.
Vaše Brno

🙂

K.S.

Počkat, počkat, počkat!
A kde je ten vtip co se v něm dá bydlet?!

Tomáš Gottschalk

A co je potom cajzl?

SYN

To je většinová úchylka 🙂

Kernteriér

Porucha genomu.

Jedine vlaky

Hlavní nádraží patří do centra, ne někam na okraj města. Je úplně jedno, co všechno tam bude, ale se současnou změnou modelu MHD, se kterou počítá studie proveditelnosti, nelze Brno hl.n. odsunout. Znamenalo by to absolutní dopravní kolaps.

Jan Macek

bude doslova 800m od stávajícího. Taky z historie víme, že nádraží postavená na okrajích městských center nebo i několik km od něj jsou dnes součástí kompaktní zástavby a součástí třeba širšího centra. Např. Olomouc, Praha,… co je za problém?

Radim S

To je právě ten problém. 800m. Směrem, kterým nyní není nic. A už vůbec navazující dopravní infrastruktura.

Jestliže se řeší projekt zásadního zásahu do dopravního fungování města, cílem by vždy mělo být maximální zlepšení situace pro maximum cestujících. A ideálně postupné zlepšení v každé dílčí fázi. A zde to (možná) bude znamenat zlepšení až po dobudování všech dalších částí systému. Ve chvíli, kdy hrozí, že se nezvládne dostavět v plné podobě ani samotné nádraží, natož všechny tramvajové a trolejbusové tratě, natož bájný diametr (a toto také dobře z naší historie známe), je na snadě skepse a odpor k tomuto projektu.

Jan Macek

jaktože se nic neplánuje? Byl jste někdy na stránkách KAM Brno?

Ondřej

Vy prostě nechápete, že 800 metrů v Brně je prostě problém, přes který nejede vlak, že?
😀

Ivan

Ano, ty polopravdy ohledně jízdních dob a kapacit povrchové MHD, tam prezentují velmi barvitě.
Nová poloha (a teď vůbec neřeším tu „drobnost“, že z hlediska vlastní železniční dopravy to bude změna k horšímu – zrušení nákladního průtahu, společné zhlaví pro osobní a nákladní dopravu atd.) by byla jakž takž přijatelná jen s garancí dobudování SJKD v době, kdy bude tzv. nádraží u řeky (což mj. znamená v záplavovém pásmu) dokončeno, jinak se většině cestujících návaznost na MHD ZHORŠÍ.

SYN

A díval jste se řekněme letos? Ono už celkem aktuálně přestává platit to „kde není nic“… Fakt, ti stavaři vám to děsně kazí, dneska něco prohlásíte a za pýr týdnů už je to zase jinak…

Jirka

Já se na to dívám právě, jak tam makají. A teda nejvíc se mi líbí ta plánovaná úprava toho domu hrůzy na Opuštěné – nechat skelet a dostavět moderní část.

Za mě klidně nádraží v jižní poloze, budu to mít z Pálavy blíž. 😀 A prostě tam jen dovést šaliny.

liposh

No právě…“prostě tam dovést šaliny“…jenže tam je ten háček, to je ten kolosální průs…švih, na který poukazujeme.

tarten

Ano, 800 m je problém. Vždyť i v pražském Hlaváku je vzdálenost od konce nástupiště vlaků k nástupišti tramvají „Hlavní nádraží“ trochu kratší. Ne teda o moc.

Ondřej

🤦‍♂️

Lukáš Chytil

Jenže přímo ve vestibulu je metro, které v tom Brně není.

SYN

Jedna linka ze čtyř (ok, 3,5), žádný uzel…

PetrN

a na Muzeu jste pěšky za 5 minut nebo „pásovým dopravníkem“ za minutu (metro C, jen co jedna souprava odjede, za půl minuty už je ve stanici další)

tarten

Na Muzeum-A to rozhodně žádnou 1 minutu není. Zas ten nesmyslný zlozvyk počítat pouze čistou jízdu vozidla…

xyz

Ano, nástupiště tramvají „Hlavní nádraží“ (což je docela zavádějící název těch zastávek „u Sherwooodu“) je od nástupišť žst. Praha hl. n. docela daleko.

Není důvod to nepřiznat.

SYN

A přitom klidně existuje zcela marginální zastávka Hlavní nádraží a svět se neboří… dokonce vzdálenost MasNa – Hlavní je větší než 800m…

Frantisek

Jistě, pokud většina nakonec stejně zvolí místo vlaku auto… Teď se tam alespoň postupně obnovuje tramvaj a kromě pod/nadchodu od Opletalovy, který vzdálenost na nástupiště podstatně zkrátí, přicházejí i různé bizarní návrhy lávek či tunelů s pohyblivými chodníky. Jako proč to dělat jednoduše, že. 🙂

xyz

Ano, Olomouc s relativně odlehlým nádražím a s o to delším časem dojížďky do mnoha cílů (nejen) v centru města.

Věčná škoda, že olomoucké nádraží není vůči centru blíž.

ZdendaP

Akorát je teda škoda, že ve většině měst nádraží, natož hlavní, v centru není. Když vezmu naše krajská města, dá se o nádraží v centru mluvit tak v Praze, Brně, Ústí nad Labem a Karlových Varech. Když přimhouřím obě oči tak ve i Zlíně. To máme nějakých 4 až 5 ze 13.

U menších měst je nádraží v centru IMO ještě daleko vzácnější.

PS Nechci přesun brněnského nádraží nijak obhajovat a je mi to vlastně jedno. Jen nesouhlasím s tím, že: „Hlavní nádraží patří do centra.“ To prostě není pravda.

tarten

Já naopak souhlasím s tím, že hlavní nádraží patří do centra a je chyba když v něm není, ale nedá se ta věta použít na města s příliš malým centrem. Když si vezmeme Prahu, tak Hlavák je v dnešním centru, ale je až na kraji staršího centra a úplně mimo přemyslovské centru. Řekněme tedy, že střed nástupišť Hlaváku je 1,2 km od středu města určeného středem Staromáku. A to podle mě stačí.

Od středu Brna (nám. Svobody) je střed perónů nynějšího nádraží 600 m, „nového“ 950 m. Obojí luxus, problém není v tomhle.

Gwann

těch 950m na nové, to dle mého hodně kecate….doslova lzete.

mapy cz ukazují pěší trasu náměstí svobody-zvonarka 1,6km.

a ODSunute nádraží ma byt ještě za ní.

Ibragim z Bastru

Už z dikce „ODSun“ je jasne, jakou diagnózou trpíte. ….

ZdendaP

No v tom byla částečně i moje pointa. Pokud má být tedy nádraží poblíž centra, splňuje to IMO i to nádraží v odsunuté poloze.

Pavel

Rok 2028 je už dost na hraně. Všechny stavby se samozřejmě mohou zpozdit, ale modernizace železničního uzlu Brno by měla předcházet novostavbě Brno – Vyškov – Přerov, o nové VRT do Vranovic ani nemluvě. Skokový nárůst objemu vlaků z obou těchto investic není současný uzel již schopen pojmout.

SYN

Skokový nárůst nelze očekávat jen proto že to bude jezdit rychleji… ano, bude to lepší, ale optimisticky to způsobí MÍRNÝ nárůst…

Pavel P.

Zrovna ve směru na Vyškov a Slavkov výrazný nárůst bude. Aktuálně je rozsah dopravy omezen kapacitou tratí na cca 2 rychlíky směr Vyškov (Olomouc/Ostrava) a 2 osobáky na Slavkov za hodinu.
Poptávka je však na min. 3 rychlíky (Olomouc, Ostrava, Zlín), dále expresy Praha-Brno-Ostrava. V regionální dopravě pak zvednutí taktu na Slavkov na 15 minut a zavedení osobáků na Vyškov ve 30 min taktu.
Nárůst osobní dopravy v tomto směru bude zhruba na trojnásobek současného rozsahu.

Frantisek

Naopak, se vzdálením některých zastávek a nákladišť obcím ve jménu „200 km/h“ (a pak stejně ještě vedle VRT) bude možné zastávkové vlaky a případnou nákladní obsluhu spíše zčásti omezit, ne-li zrušit. Trojnásobek podél již existující dálnice, to leda by ještě natolik vzrostly celkové objemy.

Pavel P.

Ohledně nové tratě na 200 km/h máte pravdu, že nemá ideální polohu pro místní obsluhu. Ta současná místní obsluha je však maximálně jeden pár nákladních vlaků denně. Zastávkové vlaky již byly dávno zrušeny pro nedostatek kapacity tratě, takže není co rušit. Naopak se plánuje obnovení zastávkových vlaků, protože budou výrazně rychlejší, než souběžné autobusy. Jinak trať z Brna přes Slavkov a Kyjov do Veselí n. M. je do ŽUB zapojena se stejné strany, má být elektrizována a počet spojů do Brna výrazně navýšen. V dálkové dopravě se počítá s nárůstem počtu cestujících (kvůli té dvoustovce), zavedením přímých vlaků Brno –… Číst vice »

Martin Předota

Prostě navrhnout trať na dvoustovku záměrně tak, aby se zrušila stávající treať, která by ideálně mohla sloužit pro Esko může jen opak inteligenta. Ta modernizovaná trať je pro mě skok zhruba z 19 do poloviny 20 stol, ale rozhodně ne do 21. stol. 200 já osobně ppvažuji za přijatelnou. Ale kapacitu dvojkolejné trati v tomto směru, kde budou všechy druhy vlaků ani omylem. Holt se ještě naši projektanti historie nenaučili u silničářů, že hlavní trať (jako dálnice) se postaví vedle stávající a ta stávající se ponechá pro místní obsluhu. Výsledek bude jen ten, že při takto enormně předpokládaném růstu dopravy… Číst vice »

Pavel P.

Mám na věc dvoustovky na Přerov podobný názor. Dvoukolejná novostavba je potřeba jako sůl, 200 km/h přitom stačí. Navrhované umístění přitom není zas tak strašné, nemyslím si proto, že by se mělo úplně překopat a začínat s přípravou od začátku.

Určitě je ale nutné zachovat i starou trať, protože má lepší polohu pro místní obsluhu. Navíc díky tomu nebudou osobáky zavazet na nové trati, a nezaděláme si tím pádem na budoucí potřebu postavit stejným směrem další (hodně drahou) novou trať.

Pavel Skládaný

Ještě se včas stihla zastavit nesmyslná stavba Brno-Zastávka, jinak by těch potenciálních vlaků bylo ještě víc :-).

tarten

Ten rok jste opravdu přehnal. Z Brno – Přerov má úsek Blažovice – Vyškov i v tom nejoptimističtějším scénáři – interaktivní mapě SŽ – psaný rok dokončení 2031. I o VRT do Vranovic opravdu nemluvě. Interaktivní mapa počítá na 2027 teprve se začátkem výstavby.

František

Klid, za půl roku jsou komunální volby a oni si akorát potřebují „dokázat, že to dokážou“. Nádraží bude v centru.

Pája

Nádraží do centra patří. Zkulturnit klidně i nejbližší okolí , ale nepřemísťovat.

Vojta

Přeloženo z marketingové řeči – v roce 2028 se má začít s první etapou, tj. rekonstrukcí Židenic?

Racek

Už má Správa hotovou tu studii, jak uzlem projedou nákladní vlaky? A mohl bych ji vidět?

Jaroslav Tyle

Ano, studie je hotová. Studie nevyvrátila prokazatelné velké problémy průjezdu nákladních vlaků uzlem a odjezdu nákladních vlaků z Maloměřic ve směru do Břeclavi, na které upozorňuje ŽESNAD.CZ od roku 2018. Vzhledem k tomu, že tato studie měla jen ověřit funkčnost varianty Ab, Správa železnic slíbila zpracování další studie Dopravní technologie ŽUB, která navrhne opatření k odstranění úzkých hrdel pro nákladní vlaky.

Racek

Díky za odpověď. Takže Správa pořád ještě neví, jestli to bude fungovat, ale už ví, kdy začne stavět. Wonderful …

Gwann

hlavně průchod simicemi bude takovým brněnským prerovem/dluhonicemi. a bez jeho vyřešení nemá smysl cokoliv začít stavět v projektováne poloze

Gwann

třeba zbourat půlku zidenic

Otansiho

A není škoda, že obě nádraží nebudou spojeny? :O Když už na naše poměry opravdu velký projekt a povedený architektonický projekt. A zase tak nějak po „česku a pozadu“ nedává smysl, že budoucí rychlostní termínál bude stát mimo? Přestup bude opravdu „pohodlný“ , proč už krucik nemyslíme jednou dopředu.

Kov

Která obě nádraží?

K.S.

Aby nemusel stát mimo, tak s tím co plánují by bylo potřeba udělat smyčku přes Chrlice do Vojkovic.

Nicméně mám tušení že to nádraží se stejně přesouvat nebude, jsou tu teď mnohem potřebnější priority, do který je třeba investovat. Tanky nestojí pět korun.

Roman

Tanky jsou předražený šrot, který byl při bojovém nasazení efektivní naposledy možná někdy kolem roku 1970. Jestli chceš vyhodit prachy za nějakou armádní techniku, postav se do řady na bayraktary (kde už stojí zbytek světa).

Gwann

spojka horního nádraží (KFNB/StEG) a dolního/rosickeho (StEG) byla snesena někdy v 70.letech (tuším). zbytky zemního tělesa byly kolem Vankovky, dřív se po nich chodilo na Zvonarku

Petr

Další miliardová stavba Správy železnic s počátkem v roce 2028. Ví snad Správa železnic o nějaké nové tiskárně peněz? 😀

Pája

Ne, ale jistí lidé už vědí, že tou dobou budou za vodou a zodpovědnost za ty stavby „svědomitě“ nechají jiným.

K.S.

Na to se dá říct jenom jedno:
youtu. be/2WN0T-Ee3q4?t=41

xyz

A hm, relace Berlín – Vídeň bez „zdržujícího“ zajíždění do Brna hl. n. To mi bude „centrální“ uzel, do kterého nezajedou ani všechny vlaky osobní přepravy jedoucí přes Brno. 🙂

Takty to znamená o to méně přímých spojů v relaci Brno (centrum) – Praha.
Jakož i Brno (centrum) – Vídeň.

Vojtěch Suchan

Odsunout nádraží mimo město, to umí jen ODS. VRT by vozila vzduch i bez toho.

Ondřej

Ta zlá, proradná, zatracená ODS…a víte už, že chce navíc sníst Vaše děti?

NightmareFreddy

To, že ODS je zlá, proradná a zatracená, to je prostě fakt (téměř vše, co zatím vláda prosadila, stálo za prd), ale že by chtěla jíst i děti, to se mi nezdá…

K.S.

Ten nepořádek s musí první zasanovat aby se dalo něco kloudného dělat.

Ondřej

🤦‍♂️

Ondřej

K.S: Promiňte, to mělo být o příspěvek výše.

K.S.

Nic se neděje.

Jak se ten obrázek zapisuje?

Ondřej

Jestli máte Windows 10, tak stiskněte zároveň tlačítko Windows a tečku a zobrazí se nabídka emotikonů.

K.S.

Debian. 🙁

Ale díky, zkusím jestli to funguje zítra na firemním laptopu.

Ale..! možná to jde doinstalovat…

Ondřej

Linux / Debian neznám moc dobře (ani nechápu, jak jsou tyto dvě entity propojeny), tak nevím, jestli ten návod je univerzálně platný, ale…údajně byste měl stisknout CTRL+SHIFT+U, abyste přešel do Unicode módu. Potom si můžete udělat emotikon dle libosti pomocí zadání „unikódu“ daného emotikonu. Seznam naleznete zde: http://unicode.org/emoji/charts/full-emoji-list.html

Konkrétně facepalm je tam v mnoha verzích, pro pánský facepalm by to měl být jeden z těchto:
U+1F926 U+200D U+2642 U+FE0F

Pro dámský facepalm pak jeden z těchto:
U+1F926 U+200D U+2640 U+FE0F

Pokud v nějaké diskuzi nevíte, co dát za emotikon, dejte tam sovu, ta je univerzální:
U+1F989

🙂

NightmareFreddy

Jistě, Babiš způsobil mnoho škod. Ale současná vláda dělá škody jinde (například už zrušením dluhopisů republiky, tedy místo toho, aby si půjčovali od lidí, raději si půjčují od bank). A těch škod je skutečně spousta, ale v oblasti dopravy je jasně vidět přelívání peněz z oblasti železniční dopravy do silniční. Sice budeme jezdit 40 km/h, protože se koleje budou rozpadat pod vlakem, ale zase mají megalomanské plány ohledně nového nádraží a ještě si myslí, že v současné krizové (ale pak i postkrizové) době nám na to zacáluje EU. Na Babišově vládě bylo nejhorší to, že Babiš byl zloděj. Ale současná… Číst vice »

Frantisek

Že by byly předchozí vlády investovaly do nějakého znatelnějšího zlepšování užitných parametrů železnic? Zachovat pomalé nenavazující spoje a přednostně opět vylepšovat již vylepšené silnice, to by jim bylo šlo. No, a teď akorát ruší i ty pomalé nenavazující spoje a preferenci aut otevřeně přiznávají.

NightmareFreddy

Ale kromě VRT budou díky nim všechny „pomalé“. „preferenci aut otevřeně přiznávají“ // a i proto je nesnáším 🙂

Gwann

jako občan nebudu přece chtít, aby si stát půjčoval za úrok ve výši inflace…ale levněji.

jakkoliv v případě toho, že mám hodně volných peněz, tak těch cca 10% p.a. bych taky bral

NightmareFreddy

No, ale tak to úplně nefunguje a více proč? Pokud si půjčíte peníze od občanů, tak sice Vás (tedy vládu) stát více peněz na úrocích, nicméně ty peníze jdou zpět lidem a ti to opět dají zpět do ekonomiky. Pokud si půjčíte u MMF (a jeho odnoší), tak dojíte akorát zahraniční „investory“.

Jen tak tak

Ano a váš Anofert jsou andílci, kterým jde o vaše dobro. Pohádky vykládejte dětem před spaním.

NightmareFreddy

Je smutné, že pro někoho, pro koho je nepřijatelná současná vláda, tak je hned u někoho „Anofert“… Já bych Babiše nevolil (tedy ano, volil bych ho v případě, že bych si musel vybrat mezi pětikolkou a jím, ale jinak nikdy). Proč? Protože je zloděj, ale i tak napáchá méně škody než současná pravičácká vláda 🙂

Pája

To by nepřekvapilo. Z talíře jim už denně ukusuje. (obrazně)

K.S.

A jakpak? Na inflaci, která se mimochodem rozjela všude, bylo zaděláno už před volbami a za to že komusi začalo šibovat a poslal vojenské museum na Ukrajinu jaksi nemůže, řekl bych.

SYN

On už to někdo vymyslí proč může i za toto… že to bude pokroucenec stylu Putina je už vedlejší…

Ondřej

🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️

xyz

ANO je chtělo odsunout stejně tak.

xyz

Začátek stavby za 6 let a průběh stavby dalších 10 let?

A to přišel po volbách na podzim 2006 veletoč komunální brněnské soc. dem., že už nechtějí nádraží v centru, ale souhlasí s odsunem, a to proto, že jedině odsunutá varianta je projekčně a dotačně připravena tak, aby mohla být dokončena do konce roku 2015, včetně nejtučnějšího eurodotačního období.

Zajímavé – to se tehdy mělo začít stavět „za méně let“ a „po méně let“?

tarten

A mělo to reálný podklad, nebo to byl takový komunálně socanský žblept?

SYN

Jo a začalo se něco nebo se jen odstartovala další runda „proč nedělat nic“?

Petr Novotný

Pokud chce Brno jiné nádraží, tak ať hlavně platí samo. SŽ má jistě mnoho jiných důležitějších příležitostí kam investovat. Jsou bolavější místa než tato starost jak uvolnit část pozemků a rozprodat je.

Robin Hostivař

Jen tak mezi námi, SŽ spíše investuje někdy do úplných stupidit, že se až někdy za to stydím, např. staniční hlášení a na místo krásných nádražích budov stavět takové trapné přístřešky je otřesné… takže jen ať už sakra investuje do něčeho pořádného (Brněnské hlavní nádraží )než do kravin…

NightmareFreddy

Brněnské hlavní nádraží není něco pořádného. Je to dvojitý nesmysl

SYN

Všechny jiné varianty byly buď horší, nebo ještě citelně dražší.

tarten

Přestavba ŽUB ve zveřejněném stylu s likvidací kapacity snad nezapadá přesně do té kategorie stupidit?

Ondřej

Aneb pokud chcete lepší silnici, než tu, která se v okolí Vašeho města nalézá, zaplaťte si za její vybudování? V tomto smyslu je Váš příspěvek? Nebo v něm mám vidět úplně jinou logiku? Jakou?

K.S.

A to víte že ten přesun posvětila, pokud se nepletu, Zemanova vláda? Od toho momentu je sto státní projekt.

Větší problém jsou problémy s nízkou návrhovou kapacitou, která vychází z dat v 90. a na začátku tisíciletí.

Martin Verner

…a s otřesnou integrací s městskou hromadnou dopravou; tu měl aspoň trochu zachránit kolejový diametr, který se ovšem stavět nebude…

Ondra K.

Na diametr stále běží studie proveditelnosti.

Frantisek

„Ideálně“ buď ve formě dalšího dopravního systému, na který se bude muset odevšad přestupovat, nebo ‚zakopání šalin‘ s méně zastávkami, aby bylo nutné je doplnit autobusy… Kdyby totiž prošel ten vlakový, najednou by bylo dost kapacity i se stávajícím (upraveným) nádražím, což „se nechce“. Inu, veřejná doprava musí vždy nabízet něco horšího než přímé auto. 🙂

Pavel P.

Diametr v železničním provedení sice řeší kapacitu pro průjezd sever-jih, ale neřeší celý uzel. Konkrétně diametr neřeší průchod VRT přes město a spojení mezi Hlavním nádražím a Slatinou (a dále směrem na Přerov a Veselí n. M.).
Osobně jsem názoru, že vyřešit ŽUB bez diametru (nejlépe železničního) nepůjde, ale taky je mi jasné, že postavit jen diametr nestačí.

Ondra K.

Ideálně by bylo potřeba jak zkapacitnit nádraží, tak postavit další postavit další dopravní systém ve formě lehkého metra, nebo podzemní tramvaje. Už ve stávajícím stavu je tramvajová doprava v oblasti nádraží dávno přetížená včetně příjezdu minimálně od Bystrce a Líšně bez ohledu na polohu nádraží.

Problém je v tom, že železniční podoba diametru neodlehčí MHD, a tramvajová zase nepomůže nádraží.

mardog5

Ideálně 8ičku zakopat u Ronda (ul. Nové sady) pod zem a vyjet s ní až u žid. hřbitova…1ičku poslat pod zem od Pisárek(ul. Hlinky) a vyjet u Semilassa…to by myslím pro „začátek“ stačilo.

mardog5

plus samozřemě zkapacitnění Hl.n.Brno

Ondra K.

ŽUB je problém v prvé řadě státu. Ten potřebuje realizovat VRT a navýšit kapacitu stávajících tratí, aby na ně mohl přesunout nákladní dopravu. Brno přežije i se stávajícím řešením ŽUB.

tarten

„Ten potřebuje … navýšit kapacitu stávajících tratí, aby na ně mohl přesunout nákladní dopravu.“
Nevnímáte tu nesmyslnost? Oddělené nákladní tratě se v Brně naopak mají rušit.

SYN

Blbost jak kráva. To si jako myslíte že řekněme Nové spojení platila Praha???

Patriot

Divné, žádné komentáře… Čekal bych celkem žhavou diskuzi. Vzhledem k inflaci, k dramatickému nárůstu cen stavebních prací a materiálů očekávám cenu alespoň o 10 miliard vyšší.

vjkm

Tak já tedy komentuji. Mně vyhovuje pěšky blízké centrum od nádraží a tudíž jsem pro proměnu z prostorového na odsun časový.
Nicméně iracionalita doby, že nejdřív se plánuje vizuální podoba bez ohledu na technické požadavky, je dost děsná. Za těch 50 miliard by nádraží v centru bylo snad ze zlata včetně kolejí skrz Prior.
Ale když SŽDC škudlí na drátizaci SIlnice-Dolní, kde chce vzít peníze na tuhle legraci, tu eurodotaci vidím spíš jen jako zoufalé přání.