Nové nádraží v Brně se má začít stavět v roce 2028, tvrdí Správa železnic

Vítězný návrh nového hlavního nádraží v Brně od nizozemského studia Benthem Crouwel Architects. Pramen: Město BrnoVítězný návrh nového hlavního nádraží v Brně od nizozemského studia Benthem Crouwel Architects. Pramen: Město Brno

Čtyři roky stará studie počítá s náklady 50 miliard korun.

Záměr projektu přestavby brněnského železničního uzlu, jehož hlavní součástí je přesun nádraží, má být hotový do konce letošního roku, řekl dnes novinářům v Brně ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Součástí má být podrobný harmonogram dalších přípravných prací, se začátkem stavby se počítá v roce 2028. Podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody se dá očekávat, že se bude stavět téměř deset let.

Podle více než čtyři roky staré studie proveditelnosti se celkové náklady tehdy odhadovaly na 50 miliard korun. Kupka uvedl, že očekává, že se z velké části bude na spolufinancování podílet Evropská unie, která podporuje stavbu sítě vysokorychlostních tratí. Brněnský uzel má do sebe zaústit tři tratě, a to od Prahy, od Vídně a od Ostravy a využívat jej budou i vlaky do Bratislavy, které budou jezdit rychlostmi přesahující 160 kilometrů za hodinu. „Když se celkové náklady rozdělí do deseti let, tak jsou to zvladatelné náklady. Věřím se, že se pro Brno zdroje najdou,“ řekl Svoboda.

Kupka také uvedl, že odhadem 80 procent vlaků by mělo jezdit na nové hlavní nádraží a jen malá část by měla zastavit v plánovaném terminálu Vídeňská, který by měl vzniknout poblíž křížení dálnice D1 a výpadovky na Vídeň. Půjde o vlaky, které budou spojovat primárně Berlín s Vídní. Jak bude terminál velký, je podle Kupky teprve otázka dalších debat stejně jako případný tzv. bypass. Jde o dvojkolejnou spojku z terminálu Vídeňská na ostravskou trať, která však dosud nemá oporu v územně plánovacích dokumentacích a Brno ji odmítá. „Jsme zatím na začátku úvah,“ řekl k tomu Kupka.

Modernizace brněnského uzlu s sebou přinese i další velké investice do městské infrastruktury v miliardách korun, aby bylo možné k novému nádraží, které má stát v místě dnešního dolního nádraží, dovést tramvajové a trolejbusové linky. Nádraží má být moderním dopravním uzlem, kde se budou potkávat všechny druhy dopravy.

ČTK

Tagy brno Správa železnic Železniční uzel Brno ŽUB
167 komentářů