Infrastruktura Silnice Silniční nákladní doprava

Přehledně: 900 km silnic I. třídy, kde bude nově mýto. Dopravcům stoupne kauce

Mýtná brána, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Mýtná brána, foto: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Ministerstvo dopravy zveřejnilo seznam silnic I. třídy, na které chce zavést od ledna příštího roku povinnost pro nákladní dopravce platit mýto. Celkem 36 úseků se objevilo v návrhu novely vyhlášky užívání pozemních komunikací zpoplatněných mýtným, kterou má redakce k dispozici.

Vyhláška přinese dopravcům ještě další změnu: za palubní jednotku budou muset nově platit vratnou kauci 2468 korun, dosud se platí 1550 Kč. Ministerstvo zdražení vysvětluje tím, že s novým systémem elektronického mýtného přichází nová, dražší zařízení.

V seznamu zpoplatněných úseků na silnicích silnic I. třídy jsou uvedeny stávající i zcela nové, celkem bude zpoplatněno 1102,3 km úseků silnic I. třídy, dosud je to zhruba dvě stě kilometrů. Ještě loni ministr dopravy Dan Ťok sliboval krajům, že další úseky silnic I. třídy nezpoplatní, jeho nástupce Vladimír Kremlík ale dohodu s kraji nedodržel. Kraje mají obavy, že budou auta objíždět zpoplatněné úseky po jejich silnicích.

Novela vyhlášky počítá i s otevřením dvou dalších úseků dálnic, které budou zpoplatněné: jde o 13,9 kilometrů dálnice D1 mezi Předmostím a Lipníkem nad Bečvou a mýto se začne platit i na D3 mezi Veselím nad Lužnicí a Úsilným na celkem 21 kilometrech. Celkem se zvýší délka výkonově zpoplatněných dálnic na cca 1307 km. Rozdíl mezi stávajícím a novým rozsahem výkonově zpoplatněných dálnic netvoří pouze nově zprovozněné dálnice, ale i přesné zaměření jednotlivých mýtných úseků. Nové zaměření mýtných úseků na výkonově zpoplatněných dálnicích tak tvoří cca 30 km.

Seznam silnic I. třídy, jejichž užití bude podléhat mýtnému od 1. ledna 2020

Označení

Úsek

Délka (km)

I/3

Mirošovice–Mezno

43,5

I/4

Praha–Jíloviště

5,2

I/6

Bošov–Karlovy Vary

29,7

I/7

Panenský Týnec–Smolnice (exity 37–41)

4,0

I/7

Spořice–Chomutov (exity 78–82)

3,4

I/11

Hradec Králové-Kukleny–Hradec Králové

2,7

I/11

Ropice–Mosty u Jablunkova

28,6

I/11

Krásné Pole–Ostrava

8,7

I/12

Praha–Kolín

32,5

I/16

Mladá Boleslav–Úlibice

37,0

I/19

Oltyně–Čekanice

10,0

I/19

Tábor–Pelhřimov

34,0

I/20

Plzeň–České Budějovice

112,5

I/26

Plzeň–Folmava

51,7

I/30

Lovosice–Ústí nad Labem

14,4

I/33

Plotiště nad Labem–Náchod

29,0

I/34

České Budějovice–Jindřichův Hradec

40,7

I/34

Jarošov nad Nežárkou–Havlíčkův Brod

55,6

I/35

Bílý Kostel nad Nisou–Ohrazenice

35,0

I/35

Turnov–Jičín

13,8

I/35

Úlibice–Hradec Králové

30,2

I/35

Hradec Králové–Mohelnice

89,3

I/35

Křelov–Olomouc

2,9

I/37

Hradec Králové–Pardubice

17,3

I/38

Jestřebí–Mladá Boleslav

31,1

I/38

Poděbrady–Jihlava

86,9

I/43

Brno–Svitavy

44,8

I/46

Olomouc-Slavonín–Olomouc-centrum

0,9

I/47

Kroměříž–Hulín

3,4

I/47

Přerov–Bělotín

22,7

I/48

Bělotín–Rychaltice

37,3

I/50

Holubice–Rovné

86,1

I/52

Brno–Rajhrad

5,9

I/52

Pohořelice–Mikulov

22,3

I/55

Přerov–Hulín

11,4

I/58

Skotnice–Krmelín

10,3

I/63

Bystřany–Řehlovice

7,5

 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Flinta
Host
Flinta

Zajímalo by mě, čím ministerští úředníci přemýšleli, když rozhodovali o zavedení mýta na silnici č. I/12 Praha – Kolín, která v úseku hranice Prahy do Kolína protíná tři obce (Úvaly, Roztoklaty a Přistoupim) s celkovým stoupáním 257 a klesáním 334 metry a nezavedení mýta na silnici č. I/2, která v úseku od hranice Prahy po silnici č. I/38 protíná 15 obcí včetně Ŕíčan a Kutné Hory s celkovým stoupáním 318 a klesáním 411 metrů. Silnice I/2 vedená přes obce tak zůstane jedinou neplacenou trasou vedoucí z Prahy na východ. To mohl vymyslet jen totální bezmozek.

...
Host
...

II/610 a II/611 zůstanou také nezpoplatněny.

Flinta
Host
Flinta

A myslíte, že si kamioňáci vyberou silnici druhé třídy, když bude nezpoplatněná jednička? Navíc II/610 vede jiným směrem – Mladá Boleslav, II/611 by teoreticky mohla fungovat jako náhrada za D11, ale ne pro D1 jako tomu bude u I/2 s pokračováním na I/38.

liberal shark
Host
liberal shark

Podle mně je nezbytné naprogramovat satelitní mýto tak, aby se kamiony nasměrovaly především na dálnice, silnice první třídy byly dražší a silnice druhé a třetí třídy nejdražší. Silnice ve městech, turistických oblastech a komplikovaných místech by měly mít prohibitivní sazbu.

liberal shark
Host
liberal shark

Tak třeba silnici I/20 z Budějovic kamiony objíždějí po silnici II/105, II/122 a dokonce II/159 ! Neuvěřitelně tam překážejí.

Honza D.
Host
Honza D.

Můžete mi někdo vysvětlit proč se zvedá kauce? V Rakousku je mýtné vyšší, dálniční síť je delší a kauce za vlastně stejnou krabičku jako je nyní u nás činí pouze 5 Euro, což je cca 1/12 kauce už nás. A má se ještě zvyšovat. Nějak mi to hlava nebere. Proč? Kdo spravuje účet, na kterém leží peníze z kauci? Kam směřují úroky z tohoto účtu? Vážené MDČR, z mého hlediska to jaksi smrdí.

AAA
Host
AAA

V dnešní době jsou na běžných účtech nějaké úroky?

Tomáš
Host
Tomáš

Myslíte, že ty peníze jdou na pbyčejný běžný účet?

AAA
Host
AAA

Ne, určite jdou na nějaký neobyčejný, kde dávají aspoň 10% úrok. Kam by asi měly jít když musí být v podstatě kdykoli zase k vyplacení?

Dalibor
Host
Dalibor

Hlavně by měli z mýta vyjmout některá vozidla, například obytný auta… Dávat je do jednoho pytle s náklaďákama není úplně dobrý. A určitě by se takovývch výjimek našlo více. A Taky by ty silnice měly vypadat sjízdně, když se to bude kasírovat. Často jsou to tankodromy. Brno – Svitavy u Březový semafory, provoz jedním pruhem, kolony od nevidím do nevidím U Lipůvky taky věčná zácpa – za co jako mám platit?

Milan
Host
Milan

Mate tady spoustu kolegu kteri vam odpovi
Jezdete vlakem
A nebo budete platit danit zpoplatnovat kasirovat proste vyjimku jedine pro 810 kdyby dostala pneumatiky

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

810 s pneumatikama se jmenuje Karosa ŠL11. Ale nějak nemám pocit, že by 810 dokázala nahradit obytný přívěs ve kterém je kuhyň i ložnice.

Tomes43
Host
Tomes43

No pokud bude stav odpovídat, tak nemám nic proti.

Potěmkin
Host
Potěmkin

Jen tak na okraj,kdo myslíte,že ty vybrané peníze navíc zaplatí,dopravci?Jistěže ne,ceny za přepravu jsou hodně nízko,mnoho by jich to přivedlo do vážných existenčních potíží,budou ty náklady dál přeúčtovávat zadavatelům a ti zase do ceny svých výrobků,zboží.Zaplatíme to my všichni.Je to jen další skrytá daň.Tím nechci říct,že by se „jedničky“ neměli zpoplatňovat,jen je třeba si uvědomit,že nakonec to stejně zaplatíme my všichni.

Lesan
Host
Lesan

Například cesta (České Budějovice-) Písek – Plzeň je silnicí první třídy jen na papíře, ve skutečnosti je to taková průměrná okreska. Každou chvíli vesnice, zúžení, prudké zatáčky, parametry silnic první třídy ani náhodou. Za tohle se má platit mýto?

Arimatejsky
Host
Arimatejsky

Zaplať pánbůh a spediteri, že to ale trvalo. Teď jen aby mýtné nebylo limitne blízké nule a aby si to MD ještě nerozmyslelo.

Milan
Host
Milan

Jo nebojte zaplatite to

Jindra
Host
Jindra

Nyní budou na řadě cyklistické stezky,následují přechody pro žáby.ANO,je to tak.

Jackub
Host
Jackub

No jo – státní finance na suchu, tak Babiš vymýšlí nové a nové poplatky a daně. Vzhůru k prosperitě! 🤔😏

Václav
Host
Václav

Na Slovensku to taky je a všichni jezdí radši po dálnici zdravý rozum si to umí spočítat ve spotřebě

Martin V.
Host
Martin V.

Mapa by nebyla? Kdysi jsem ji někde viděl, ale od té doby se vše několikrát změnilo tam a zase zpátky.

Desper
Host
Desper

To je dobrá demence. Já bych naopak chtěl, aby kamiony jezdily JEN po těchto silnicích ne po okreskách, které je sotva unesou a kde se dva ani nevyhnou.

...
Host
...

Tam si obce dají cedule zákaz vjezdu nad 12 tun mimo dopravní obsluhy.

Paja
Host
Paja

A to jistě ty kamiony zastaví.

Arimatejsky
Host
Arimatejsky

Když je značka nezastaví, tak je obecní radar vyfotí a obecní kasu obohati nejen pokuta za rychlost ale i za porušení zákazu vjezdu.

liberal shark
Host
liberal shark

To je velice naivní názor. Třeba ulice M.Horákové v Českých Budějovicích má zákaz vjezdu vozidel nad 3,5 tuny. Každý den tam projede minimálně 50 kamionů a MÚ ani PČR to absolutně nezajímá. Mnohokrát jsme jim poslali fotografie i svědecké výpovědi a úplně na to se*rou.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Samozřejmě. Když pak pojede kamion do Rakovníka, tak prostě nepojede! A místní fabrika na dlaždičky to prostě zabalí a nebo si všecko zboží přeloží do dodávek. A tím se ušetří fakt dost paliva, protože dodávka žere třetinu. BUM! KONÁME DOBRO, UHNĚTE Z CESTY!

Tomes43
Host
Tomes43

Obce to nemohou udělat. To schvaluje kraj čijaký úřad.

...
Host
...

To jděte vykládat Vláďovi Kořenovi…

Honza D.
Host
Honza D.

A že se chlapec zapotili než tu s prominutím hloupost prosadil. Díky němu musí LKW z jihu (ČB, TA…) do Mukařova přes Jižní Spojku, Měcholupy a Uhříněves y všichni na trase jej kvůli tomu milují.

...
Host
...

Jistě. O tom, že to je populistický zmetek, není pochyb.

Honza D.
Host
Honza D.

Pane, a co mají dělat dva autobusy když se na takové komunikaci potkají? Možná vám řeknu tajemství – autobusy (zejména dvounápravové) se zatížením náprav vyrovnají kamionu a široké jsou stejně (2,55m). Z toho vyplývá, že až na vyjímky by okresky měly být širší.

Honza D.
Host
Honza D.

Toto je pro pana Despera, špatně se to zařadilo.

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

Zrovna sedím v Hoštejně před obchodem a užívám si klid. A najednou čtu tohle. Takže Mohelnice-Hradec Králové..no takže po I/11 přes Červenou Vodu se do těch serpentyn nikdo pouštět nebude, takže že Zábřehu přes Hoštejn a Lanškroun do Ústí a tam přes Vamberk do Hradce. Jo. Na přes držku tohle. Značku na zákaz vjezdu tady dát nejde bo na Strážné je fabrika. Ten okap v Kosově naproti úřadu půjde v zatáčce půjde k zemi 😂😁🤣

Gejza
Host
Gejza

Copak k zákazové značce nejde dát dodatková tabule?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Samozřejmě, že jde. A k tomu policajta, který bude kontrolovat nákladový list: „Tak vy veze mléko z kravína jo? Jenže JÁ JSEM VEGAN!“

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll