Nové motorové jednotky od Pesy budou i v nových barvách PID. První dorazí do Česka na přelomu roku

Výroba nové jednotky PESA pro České dráhy v barvách PID. Foto: Václav Haas / RopidVýroba nové jednotky PESA pro České dráhy v barvách PID. Foto: Václav Haas / Ropid

České dráhy mají zatím objednáno 66 těchto jednotek.

138 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Johny

Tim padem tohle vytlaci Regionovy. Co pak s nimi ?? Prodaji je CD do stotu, nebo nekam na vychod ??

Granja

Životnost Regín byla plánována tuším na 15 let, takže…

Vtvt

Fakt si myslíte, že cca RegioSharky (objednáno až 160) nahradí 350 vlaků ČD: – Regionova – 843 – 854 – starší dieslové loko se 2 vagony (popř. 842) ? Tak si to rozeberme: 350 RegioSharků při ceně 90 milionů/vlak = 31 miliard. Skupina ČD dluží cca 70 miliard, má objednáno investice (vlaků) za 50 miliard. A čekají je investice do až 120x EMU400 hrubým odhadem za 30 až 40 miliard. A to při ročních tržbách skupiny ČD cca 35 až 40 miliard a při nulovém nebo nepatrném zisku. A perspektivě, že úročené dluhy ČD se brzy významně prodraží kvůli vysokým… Číst vice »

Míra

Bla bla

Tadeáš

Že by se cestující na trase Praha-Rudná-Beroun konečně dočkali něčeho lepšího po té prezentační jízdě Desirem 642.339 někdy před 15 lety? 😁

vtvt

Ze 160 rámcově smluvených PESa pro ČD je již objednáno prý 66+10 vlaků.

vtvt

Díky za reakci.

Doplním z čeho jsem citoval.
„Mogę potwierdzić, że poza 66 już zamówionymi przez Ceske Drahy pojazdami, będziemy budować 10 kolejnych.“

https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/pierwszy-zespol-trakcyjny-dla-kolei-czeskich-gotowy-czesi-zamowia-kolejnych-10-zdjecia-110299.html

Máte důvod nevěřit tomuto zdroji? Fakt mě to zajímá, není to hejt.

vedelin

Jsem zvědav jestli se poučily z provozu předchůdců, odstranění konstrukčních nedostatků ,které by mohly napomoci lepší spolehlivosti stroje ,či lepšímu provozu při poruchách tak aby se snížil dopad na jízdní řád.

Někdo

A či SOR Libchavy se učí ze svých chyb ?

Vtvt

SOR Libchavy není firma ve vlastnictví státu jako PESA.

Míra

Nějaký problémy že začátku byly ..taky je to dost o dílně.

ušatá

A bude tam ta první třída mít parametry skutečné 1. třídy nebo to zase bude jen hra na 1. třídu? Tedy hlavně lepší sedadla a posuvná, lampičky na čtení, větší prostor, inteligentně řešené zavěšení kabátů apod.?

Aleš

Mohli byste prosím přestat krmit trolla? Nedá se to ti číst. Děkuji

Aleš

EDIT (překlep): Nedá se to tu číst

vtvt

Myslím, že je důležitou věcí smysluplnost použité techniky a její ekonomika..

Pesa Link (RegioShark) kterou příliš nikdo nechce, krom ČD, za 90 milionů.

Ve srovnání s výrazně kapacitnějším Alstom Lint 54, který není o moc těžší a v přepočtu na sedačku vychází výhodněji než Pesa

https://www.lok-report.de/news/deutschland/aus-den-laendern/item/13336-bayern-alstom-liefert-sechs-weitere-coradia-lint-zuege-an-die-bayerische-oberlandbahn-gmbh.html

Peter

Zase přibyde do provozu dalši vozidla s natěrem RŽD. Ruských železnic, PID dělá Putletovi reklamu.

Daniel Jablonecký

Ano, přesně tak. Stejně jako nátěr vozů ČD podle studia Najbrt dělá reklamu nizozemskému králi, protože vypadá jak nátěr letadel KLM. 😀

Jiří Kocurek

Takový Plasser & Theurer zase dělá reklamu Jančurovi, CAT a Liebherr némlich to samé. Spiknutí výrobců pracovních strojů! 😀

Air Traveller

takze ceska vlajka je podle tebe vlajka ruska nebo co?

Vtvt

Opomenul jste 2 aspekty: a) Smlouva ČD s Jihočeským i s Pardubickým krajem je do 12/2029. Čili za 8 let se ekonomicky nevrátí investice. ČD uvádí životnost 20 až 35 let, čili při životnost nového Regiosharku 25 let se za 8 let zaplatí jen 1/3 investice. Co se zbyvájící 2/3? Příklad z Německa: HLB kupuje Linty 41/54 a má smlouva na 15 let (Lahntal-, Vogelsberg- und Rhönbahn). b) rozpočet krajů vs. vysoké investiční/provozní náklady RegioSharků za 90 milionů. RegioNova, kterou v 2017 koupil GWTR stála 8,5 milionu Kč (po 10 letech provozu). Čili jestli si Jihočeský kraj připlatí spoustu peněz… Číst vice »

Vtvt

pardon, šotek. Patří jinam.

Míra

Donekonečna budeme jezdit Regionovama nebo 854..jste na hlavu

Rambo

Tak to si vyplodil solidní zvratek. Jak v palici, tak na klávesnici 🤮💩

Vtvt

Osobně mi vadí z jednoho extrému (810 pro pár pax) do druhého extrému (drahá 120 sedačková PESA za 80 sedackovou Regionovu)

Cílový stav je jasný : nevyplatí se provozovat méně kapacitní vlak než pro 120 až 140 pax. Kde je menší poptávka, tak autobusy.

Ale ten přechod ze železničního pravěku (810 do každé vesnice) by měl být pozvolný, tak aby dopad na cestující byl co nejmenší. Pokud se povede za levno nakoupit ojeté RS1 nebo ATER tak super. A přitom bedlivě sledovat jestli přibývá cestujících, aby se uzivil novy drahy 130 sedackovy vlak

Josef22

To jsou bláboly. Nechápu, jak je možné, že má pan Sůra s Vámi takovou trpělivost. Být já admin, tak už máte zákaz psát komentáře.
Každopádně abych tedy jen nehejtil, ty nové jednotky půjdou primárně tam, kde si to objednavatel objednal (Pardubický kraj má velký počet, pokud se nepletu), dále hlavně na Praha – Kladno, kde jezdí obvykle 2x Regionova. Právě tyto ušetřené vozy nahradí v několika krajích staré 810 – nechápu tedy, kde jste zjistil, že 810 nahradí nové, velké, jednotky.

Vtvt

Psal jsem o diskutabilní náhradě 814 za nové drahé RegioSharky od Pesy

Air Traveller

tak znovu – pro blbe – cd kupuji to, co si objednavatel (= zakaznik) objednal

cemu na tom nerozumis?

Vtvt

Opomenul jste 2 aspekty: a) Smlouva ČD s Jihočeským i s Pardubickým krajem je do 12/2029. Čili za 8 let se ekonomicky nevrátí investice. ČD uvádí životnost 20 až 35 let, čili při životnost nového Regiosharku 25 let se za 8 let zaplatí jen 1/3 investice. Co se zbyvájící 2/3? Příklad z Německa: HLB kupuje Linty 41/54 a má smlouva na 15 let (Lahntal-, Vogelsberg- und Rhönbahn). b) rozpočet krajů vs. vysoké investiční/provozní náklady RegioSharků za 90 milionů. RegioNova, kterou v 2017 koupil GWTR stála 8,5 milionu Kč (po 10 letech provozu). Čili jestli si Jihočeský kraj připlatí spoustu peněz… Číst vice »

Air Traveller

tak znovu – col si kraj objedná, to si čd koupí.

kdyby si je nekoupily, tak by nejezdily vůbec.

co je na tom k nepochopení?

Vtvt

Mimoběžná reakce.

krteček

Axeli, jen vsuvka regína GWTR má tolik bolestí, že je svátek když jede, nebo hrdinství kdo s ní vyjede.

Josef22

V porovnání s Regínou bude všechno drahé. Ono mít staré pojízdné železářství nebo moderní novou jednotku je trochu rozdíl. Pokud si to kraj zaplatil a chtěl to, myslím si, že je to jedině v pořádku. Ony ty kraje také počítají s tím, že nové jednotky mohou přilákat více cestujících. Tudíž na druhou stranu je zase nesmysl kupovat menší jednotky (které stejně nejsou) na hraně kapacity. Co si budeme, člověka z pohodlí moderního auta rozhodně do starého nekomfortního šrotu nedostanete…

Vtvt

Jen aby to nedopadlo jak s drahými InterJety. Měly jezdit do Německa. Jezdí do Chebu, kde vůbec nevyužijí svoji maximálku 200 km/h. A požírají provozní dotace (na R15 se provozní dotace zvýšila o cca 45% za Faltýnka/Havlíčka/Schillerové). Takže státní peníze chybí na potřebnější věci.

Kdyby ČD koupili levnější vagony na 160 km/h jako ŽSSK, tak by výrazně ušetřili a měli by do Chebu stejný užitek jak z dražších InterJetů.

Anonym ze severu

A bude to žrát taky tak moc jako žralok?

Apollo17

Ještě dvakrát tolik

Jiří Kocurek

Přitom by stačilo provozovat 810 pro těch zbylých 10 lidí a na ostatní řvát, že mají jet na kole. A zakázat kávu, banány a pomeranče, protože v ČR nerostou. 😛

Vtvt

Nebo bus.

Jiří Kocurek

To by se investiční peníze na nákup motoráků nemohly prožrat.

Petr David

13.10 21:39

Kolik žere ten žralok? Jak velké je to moc?

Honnzok

No záleží s čím to porovnáte. Když s Regionovou tak je to přes 200%, když s RS1 tak to bude třeba 125% a když s 854 tak třeba 95%

Apollo17

Přesnš tak.

Johnny Cash

Tři spojení žraloci Plzeň-Domažlice seženou víc než brejlovec se 6 vozy.

Haha

Tak ti Žraloci tam byli koupeni s tím, že se teď začne drátovat a krátké rameno do Nýřan za 2 roky pojede už v Panterech.

Apollo17

Ale mají dvojnýsobný výkon,dvojnásobné zrychlení, než brejlovec se 6 vozy,klimatitaci atd.

Kontra

Co vím od kolegy který na 844 jezdí, tak každý power-pack bere cca 70l/100km, takže dohromady kolem 140l (plus samozřejmě ad-blue) což je poměrně dost, já jezdím na 843 a ta se při „plné polní“ (843,043,943) v zimě vejde do 100l/100km, v létě bez topení i kolem 70l, při obsaditelnosti přes 200 míst. Ale jinak je to moc pěkná jednotka, mně se líbí víc než minulá řada, snad jich ČD nakonec objednají celé množství v opci.

vtvt

100 nových RegioSharků = 9 miliard.

Za to by bylo cca 1.800 autobusů Iveco, dvanáctimetrových.
https://zdopravy.cz/necekany-obrat-v-soutezi-na-300-autobusu-pro-prahu-zakazku-ziska-sor-levnejsi-iveco-vyrazeno-7051/

Čili je zřejmé, že nové drahé PESy budou tlačit na ukončení provozu na velké části železniční sítě v ČR, kde nyní jezdí 810 či 814. Neboť státní rozpočet není nafukovací.

A uvidíme jestli PESy budou jezdit vytížené.

Petr

Promiňte, ale 140l/100 to nebere.. Já na tom totiž jezdím turnusově taky… A od samého začátku. Na obrazovce kde je spotřeba nafty, tak sdružená ikona pro celkovoi spotřebu ukazuje špatně.. nevím proč to tak Poláci mají.. byť samozřejmě máte pravdu, že těch 140 až 150 to ukazuje.. Správně jsou ukázány údaje u motorů. Spesnaky je jeden motor 0,35 – 0,40l/km, na na celou jedkotku tedy 70-80l/100 km. Osobáky, kde je hodně rozjezdů, tak je to 90 až 100l/100km. Sdružená ikona to ukazuje i dohromady s topením, klimou a ono je i logické, že tento celkový údaj je nesprávný..i vzhledem ke… Číst vice »

Honnzok

Také jsem měl z doslechu za to, že 844 jezdí pod 100l/100km…. Což je obdobná spotřeba jako má rakev řady 843 a trochu méně než má řada 854 (kolem 120l) Děkuji za potvrzení… Mimochodem jak se Vám s tím pocitově jezdí? Dost negativně bylo hodnoceno hlavně nepříjemné odpojení retardérů (odbrzdeni) před zastavením….

IBM

V tom titulku chybí předložka

Posázaví ideál

Ty jo konečně že by jezdily přímé vlaky Praha – Beroun přes Rudnou – Rakovník a s moderními vlaky?? Proč ale nejezdí i Praha – Vrané – Čerčany – Říčany – Praha?

David

Nechápu proč Čerčany do Prahy přes Říčany, tam jezdí v půlhodině vysokokapacitní 471, které se také pomalu rekonstuují, tak co by jste chtěl více?

noerf

Bude to VÚZ schvalovat jako novou řadu nebo se jedná o upravené jednotky, které jsou již schválené k provozu?

Tomariero

Měla by to být řada 847 tzn asi schválení stejně jako u druhé generace regiopanteru

Kamui

Ono asi schválit motorák na rozdíl od elektriky nebude nic složitého, vzhledem k tomu jak hladce jsou u nás do provozu schvalovány ojeté motoráky ze zahraničí.

Ondra K.

Řekl bych, že většina těch ojetých motoráků jezdí na původní zahraniční registrace.

Kamui

Jenže i tak je musí do provozu schválit drážní úřad.

Jiří Kocurek

Vy byste ojetý motorák schvaloval stejně podrobně jako nové vozidlo? Jenom proto, aby se nevyřadily vozidla ještě starší, které taky nesplňují soušasné normy, jenom o daleko větší mezeru?

Jihocech125

Ví někdo, resp. dá se dohledat, na jaké tratě v Jihočeském kraji zamíří ty první jednotky? Jestliže mají nahradit Regionovy, tak Blatná?

Kubrt

Sp Tábor-Strakonice, Os Březnice-Strakonice a Březnice-Protivín.

vtvt

Takže 120 sedačkový RegioShark/RegioFox má nahradit
70 sedačkový typ 842 nebo 80 sedačkový typ 814.

Buďto na těch linkách přibylo cestujících a existuje někdo zaplatí zvýšené náklady za nákup a za provoz.

Nebo ČD opět vyhodila prachy oknem. A bude vyhazovat za vyšší náklady na provoz

smasska

No, na trati, kde dnes jezdí ve špičce plné zdvojené 814, se asi dá očekávat, že nasazením nových vozidel se zvednou cestující a objednatelé by byli blázni, kdyby tam tu rezervu neměli.

vtvt

Je otázkou jestli dává smysl masově objednávat naddimenzovanou novou (drahou) techniku. Jestli se nepletu, tak už je objednáno více než půlka z rámcové smlouvy (33+33+Plzeňský a Zlínský kraj)

Lepší by bylo efekt nejdříve vyzkoušet v praxi.

A možná by ČD dokonce dostalo nějakou slevu, vzhledem ke zmrazení většiny investičních dotací pro polské dopravce, což má dopad na výrobu polských vagonek.
https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/drogi/szefowa-ke-najpierw-kamienie-milowe-pozniej-wydatkowanie-srodkow-z-kpo-81649.html

Mates

Je otázkou, či tie Tvoje nezmysly ktoré tu šíriš chceme čítať alebo nechceme. Ukáž mi vozidlo DMU 80, ktoré sa dá objednať. Alebo sa má donekonečna jazdiť verklami typu 814? Tak do verejnej dopravy nových cestujúcich nedotiahneš.

Vtvt

Namísto nových drahých Pesa používat 2 Regionovy, je-li poptávka. Nebo shánět Talenty 1 nebo 628.

Namísto poloprazdne Regionovy používat autobus.

Lze objednat Lint 27, nelze-li autobus.

Když Pesa nemá zakázky (viz Gama DM) , tak proč si nerict o slevu?

Jiří Kocurek

Jenže tou 814 nehce nikdo jezdit.

Q: Proč lidi nepijou naše pivo?
A: Protože vaříte břečku
Q: Ale jak teda přinutit lidi na tu břečku?
A: Vařit místo toho pivo?

vtvt

Mě RegioNova nevadí.

PepaM

A vy mluvíte za všechny (nebo alespoň většinu) cestující?

vtvt

Ne.

V dnešní době většina lidí preferuje dotace na teplo a na elektriku. Nové vlaky nejsou priorita.

dizgrafyq

1. Ty vlaky se závazně objednávaly v době, kdy teplo a elektřina nebyly priorita.

2. Na nákup vlaků byly vypsané dotace. Kdyby se za ně nepořídily vlaky, tak by propadly. Rozhodně by nešly převést na zastropování cen energií.

vtvt

Ad 1) Jak je to s objednávkou PESA pro Plzeňský a Zlínský kraj?

Ad 2) Poprosím o odkaz na tu údajnou dotaci na vlaky PESA z rámcové smlouvy na až 160 vlaků. O žádné dotaci nevím. Nechám se poučit.

Dotace by šly použít na objednané RegioPantery nebo možná na modernizaci Honeckerů.

Kubrt

Objednavatel to tak chce, objednavatel to zaplatí.

vtvt

Většina smluv krajů s ČD je do roku 2029.

Po tomto datu co ČD udělají se zánovními drahými vlaky? Zkrachují?

Originální jméno

Staré soupravy už dávno nestačí na linku Strakonice – Tábor, Strakonice – Březnice jsou již na hraně. Přirozeně nové vlaky nalákají nové cestující. Co se oblíbenosti řady 814 týče, nejlépe asi vypovídá to, že se jich objednavatelé snaží co nejdříve zbavit. Na další vaše argumenty nemá cenu reagovat, jsou naprosto mimo mísu .

Vtvt

A kde dotační úřady vezmou na vyšší dotace? Nebo bude v nových PRSAch vyšší jízdné.

Neboť celá debata je o penězích. Peníze nemají ČD. A přebytkem peněz neoplyvaji ani některé dotační úřady.

Jihocech125

Díky za odpověď. Vzhledem k tomu, že jsem z Blatné, tak se těším

KocourM

Tábor – Milevsko, od prosince kvůli tomu bude rozdělena linka Tábor – Strakonice na Tábor – Milevsko (842, nebo 847) a Milevsko – Strakonice (do dokončení nového mostu na Červené pouze 842) První dvě budou Táborské, pak se počká na nový most a dodá se zbývajících 5 do Tábora. Primárně jsou určeny pro budoucí linku S9 Tábor – Milevsko – Písek – Strakonice, Blatenské výkony na lince S66 budou pouze okrajové.

Jihocech125

Díky za odpověď

Kuba2

Takže v zájmu zvýšení komfortu na části trasy budeme cestující nutit k přestupu na nádraží duchů v Božejovicích nebo Červené. Myslím, že po tomhle zásahu tam kapacitně bude stačit 810.

KocourM

Přestup v Božejovicích bude pouze u ranních 8421/Sp 2060 a večerních Sp 2075/8418 jinak v Milevsku

Honza

Tři vizualizace podoby vlaku pro ČD a pokaždé jiné provedení. Asi se grafici Pesy nudí 😀

Jakub

ČD najbrt už jezdí i v Německu v okolí Stuttgartu jako zájezdový vlak 🙂 (viz. https://www.bahnbilder.de/name/galerie/kategorie/deutschland~unternehmen~svg-schienenverkehrsgesellschaft-mbh.html )

Zbynek

Kolik bude míst pro kola? Vejde se aspoň jedna rodina s dvěma dětmi? Nebo se budou muset rozdělit do dvou vlaku? Někteří průvodci striktně trvají na tom, že kolo musí viset na háku, které jsou tusim čtyři.

Ares

Na kola není místo.

Josef22

4-5 pravděpodobně. A jinak ano, vlakvedoucí nemusí umožnit přepravu kol, pokud jsou háky zabrané. A je to dobře. Cyklisté by totiž měli potom dojem, že svoje kola můžou odložit do uličky a vesele všem překážet, to je jejich celkem oblíbená činnost poslední dobou, co si tak všímám.

Frantisek

Být dost háků, necpou je do uličky. Ovšem faktem zůstává, že optimální počet háků je silně proměnlivý parametr, a že mu nelze trvale věnovat nadměrnou část salonu. Nicméně i to by se snad dalo řešit, pro kočárky se dělají třeba sklopná sedadla; leda opět zavést nákladní prostor pro zavazadla a spěšniny – snad jednou, jestli opadne konzumní šílenství…

Jiří Kocurek

Pak se budou spěšniny vozit dostavníkem. Jako za starých dobrých časů, kdy každé vesnici stačila 1 tuna zboží ročně. Sůl, železo. Látky si tkali sami.

vtvt

Dieslové vlaky od Pesy (nebo od NEWAGu) jsou zajímavé. Dřív se docela prodávaly.

Ale nyní, krom 2 kusů pro dopravce v africké Ghaně, takové vlaky od Pesy už skoro nikdo neobjednává. Leda ČD, pokud se nepletu

Kubrt

Protože v dobách, kdy západní dopravci kupovali Linty, Desira a AGC, ČD kupovaly regionovy.

vtvt

Tak to Vás asi překvapí letošní cca 90 Lintů 41/54 pro německý trh.

Ostatně i DB odmítlo kupovat další dieslové vlaky od PESy, přestože existovala rámcová smlouva na dalších několik set kusů
https://www.ice-treff.de/index.php?mode=thread&id=580062

vtvt

Ostatně mi není příliš jasné jak souvisí 120 sedačková PESA s 80 sedačkovou RegioNovou.

To spíše je souvislost nákupu s 31 dieslovými vlaky 843 a 50 dieslovými vlaky 854.

Pája

Proč musíte za každou cenu plevelit diskuzi? Dyť se to nedá číst bez úhony na zdraví…

vtvt

Dovolte?

Dotaz na předřečníka je zcela na místě. To vážně ČD mají tak přeplněné 80 sedačkové RegioNovy, že kupují nové drahé 120 sedačkové vlaky od PESy?

P.S. Nediskutuji RegioNovu Trio neboť sice je kapacitnější, ale existuje málo kusů a zejména je problémem dynamika kvůli slabé motorizaci.

xyz

A cožpak situace, kdy mnohde se Regionova stala náhradou sólo motoráku řady 810, jen na vybraných spojích posilovaného přípojným vozem, že.

Mimochodem Regionova Trio je dynamičtější (2 z 6 hnaných podvozků) než dvoudílná (1 ze 4 hnaných podvozků), nebo snad ne?

vtvt

Pokud přibylo platících cestujících, kteří zaplnili 810, tak určitě přidat na kapacitě.

Akorát ze souhrnných statistik ČD to tak nevypadá.
2012… 6,9 miliardy osobo-km
2021… 5,4 miliardy osobo-km
Zčásti je vliv čínského viru a konkurence

Uvidíme

P.S. Omlouvám se, RegioNova Trio je lépe motorizovaná než Duo. V hlavě jsem nosil pocit, že je pomalá, ale jel jsem s tím jen jednou.

Mirek

Před 5 dny jste ovšem na tezi, jak jsou cestující dlouhodobě vyháněni z vlaků tvrdil toto:
(nějak těmi miliardami žonglujete…)

Vtvt
Reply to Mirek
5 dny

„Dle ročenky dopravy:

Před nástupem železniční konkurence v 2009 vlaky v ČR:
6 503,2 milionů osobo-kilometrů

v 2019 vlaky v ČR: 10 930,6 milionů osobo-kilometrů. Za čínského viru/Babišovy-Okamurovy-Filipovy vlády došlo k poklesu, to je pravda (cca 6.820,2 mil. osobo-km)“

Přepravní výkon v oskm navíc mnoho nevypoví o POČTU cestujících, pokud se mění průměrná přepravní vzdálenost ….

Vtvt

Debata je o velmi drahých (a asi nepotřebných) vlacích pro ČD. Proto jsem uváděl statistiku jen za ČD.

Vámi uváděné čísla jsou patrné za všechny železniční dopravce v ČR. Teď jsem na cestě. Nemůžu to ověřit.

Apollo17

Debata je o tom,co chce zákazník- kraj(který platí 75-80 procent nákladů provozu vlaků).Vy postižen autismem to pořád nemůžete pochopit.Takže ty drahé vlaky jsou potřebné pro zákazníka (kraj),za 810 platit nebude a vlak jezdit nebude.

Vtvt

A Vy nemůžete pochopit, že peněz víc nebude?

Jestli ČD chtějí 70ti sedackove Stadler RS1 popř. nové Linty 27, tak na nezbyde.

TJ. jestli vlak s nejmenší kapacitou bude mít aspoň 120 sedaček, tak je to jedno z řešení.

Ale kolik trati zbyde v provozu? 30%? To mi připadá příliš drastické.

Tomariero

Ty kraje s tím že se navýšší úhrada ale počítají a mají to ve smlouvách s ČD.

Vtvt

Ale taky říct B

Např smlouva s PCE nebo jič krajem umožňuje objednat výrazně méně vlakokilometrů.

Čili Pesa místo Regionovy může znamenat např o 20% resp 10% míň vlakových spojů v PCE nebo JIČ kraji

Granja

Ano, měl jsem pocit, nevím, neznám, jel jsem s tím jen jednou, ale plevelím to furt. Zkuste – moc Vás prosím – mít také trochu ohledu na ostatní. Já třeba si sem chodím odpočinout, ne se iritovat kvůli „vtvt“.

vtvt

Tak ono těch necelých 15 miliard za 160x Pesa je zhruba dvojnásobek odhadovaných tržeb ČD. Jestli Vy chcete platit vyšší jízdné, tak plaťte i za mě. Mě by se líbilo obrátit každou korunu dvakrát. Čím to, že těch až 160 dieslových PESA je dle soutěže, kde se hodnotila jen jedna nabídka? Alstom ani Stadler se nepřihlásil, Newag nedal nabídku, CAF byl vyloučen. Čili PESA jako „jednooký králem“. Kdyby v ČD byli co k čemu, tak od Cegielski si vezmou na vyzkoušení Plus. A budou chtít slevu od PESy, pokud objednají další PESy z rámcové smlouvy. Cegielski (jako sesterská firma PESy)… Číst vice »

Tomariero

Jenže Vás nemusí zajímat tržby co dostanou ČD od cestujících ale to co dostanou Čd od krajů a od státu formou platby za objednané výkony a tam se s těmito novými vlaky počítá a pokud by je nanasadili ČD tak by je nasadil některý soukromník.

Vtvt

Asi jste si nevšiml, že stát začal dotovat energie a chudé. Na nové vlaky státu nezbyde.

Proto ani nevěřím že přežije harmonogram nízko/bezemisni mobility ve smyslu vodíkove technologie. Je to moc drahé

Někdo

Tvl vy by jste měl bejt řečník pro Tomia tak melete zobákem že škoda slov

Vtvt
Granja

Jste za poslední dobu už asi 5. komu to vadí. Bohužel on si v tom nasírání libuje.

vtvt

Nikoliv, nelibuji. Jen si umím sečíst jedna a jedna.

Jestliže šéf ČD uvádí, že jeho vlaky jezdí vytíženy z 28%, tak proč namísto 80 sedačkových RegioNova kupuje nové drahé vlaky s kapacitou 120 sedaček? Resp. nevím jestli a kdo objednal PESy pro Plzeňský a Zlínský kraj.

Chápu, že vzhledem k frekvenci výměny ředitelů ČD, tento konkrétní ředitel nebude řešit důsledky.

Granja

Jasně, nikdo v tomto státě si neumí sečíst že 1 + 1 = 2. Nechcete se stát ředitelem zeměkoule?

Vtvt

Diskusní téze je jasná. Jaký, prosím, je Vas argument?

Tomariero

to že jezdí z 28% je ale průměr, je plno vlaků kde jezdí vytíženy mnohem více a je potřeba je ve špičce posílit, to ale samozřejmě znamená že mimo špičku, případně proti špičce je ta obsazenost mnohem nižší.

Vtvt

Souhlas. Uvidíme jak to dopadne.

Jen aby nedošlo k rychlému vypnutí 70% tratí.

Někdo

Pesy pro plzeňský a zlínský kraj objednalo ČD na žádost krajů?

Vtvt

Nevím. Ptám se jak to je.

Pája

Tak dlouho bude prudit, až zase dostane ban? Proč neplevelí jiný server? Novinky.cz mají taky diskuze. Já dokázal silou vůle skoro dvě stránky přečíst a fakt se to vůbec neliší. Tam by zapadl.

Vtvt

Vzhledem k tomu že hodnotíte zdejsi diskuzi, tak jak hodnotíte situaci, kdy 80sedackovou Regionovu by nahradil 120 sedackove Pesa RegioShark za 90 milionů?

Nový autobus pro větší objednávku z Prahy pro 26 až40 Pax stal 4,1 milipnu.

Chcete do diskuze přispět?

dizgrafyq

Trochu mi připomíná toho tydýta, co tady tapetoval diskuse s „vagónky“ a „pasažérskými nádražáky“. Nevíte někdo jak se jmenoval?

vtvt

Nešel bych do „ad personam“ diskuze.

Bavil bych se věcně. Viz zoufalé volání o extra miliardy peněz od státu z úst finančního ředitel ČD. Letos v létě.
https://zeleznicar.cd.cz/zeleznicar/rozhovor/lukas-svoboda–musime-zmenit-system-financovani-zeleznicni-doprav/-31818/

To bylo předtím, že než si v říjnu ČD půjčilo za takřka dvojnásobný úrok, než za jaký si chtělo půjčit o pár týdnů předtím.

Čili těch utracených až 15 miliard za nové PESy bude hodně, hodně velký problém.

Někdo

Tebe třeba prasknout v ten ksicht protože se chováš jako Michal Rama takže také kandiduješ na generálního ve správě železnic ?

Vtvt

Mám zájem o diskuzi.

Pokud si chcete poměřovat něco, tak se obraťte jinam.

Apollo17

Je to stále ten samý Axel.Protože byl zabanován, přejmenoval se na vtvt,,le jeho intelekt je pořád stejný,jen vypustil ty lokotky,pasažerské vagonky.Asi už chodí na 2. stupeň základní školy.

Pája

Tady žádný takový nikdo nikdy nebyl. Jo a jeden z nicků měl Axel 😆😆😆

Jakub

Tehdy odlišné finanční možnosti a jistota provozu?

Kubrt

Třeba, ale to teď neřeším. Důležité v kontextu tohoto vlákna je, že v ČR dlouho chyběla kategorie „desiro“. Až později přišlo 31 sharků, ještě mnohem později secondhandová Desira a Linty, ale pořád se tu prohání dost 854, 843 a částečně 814, které vyžadují náhradu dalšími DMU120. Přestože Axel s tím nesouhlasí.

vtvt

O náhradě 854 a 843 polskými dieslovými od Pesy jsem psal. S tím nemám problém, pokud současné vlaky jezdí vytížené. Já psal o 80 sedačkové RegioNova. Pokud pasažéři v RegioNově nejezdí na stání, tak je ekonomický nesmysl nahrazovat RegioNovu mnohem kapacitnějším a provozně drahým novým drahým vlakem. Když už, tak ČD měla koupit 628.4 z Německa (typ 845 se výkonějším motorem) a vyzkoušet jestli se najde dost cestujících pro 120 sedaček. Ono totiž v éře, kdy ČD si půjčuje za 5,6% p.a. tak za 18 roků se zdvojnásobí kvůli úrokům těch 90 milionů za dieslový vlak od PESY. Nahradit RegioNovu… Číst vice »

Ares

628 je sice spolehlivá řada, ale není moc perspektivní a je vysokopodlažní, což je v regionální dopravě problém.

vtvt

Ale 628 je za pusu. Takže na otestování jestli naroste o 50% cestujících, je to vhodné řešení.

Další možností bylo v 2021 odkoupit popř. si najmout ty trojvagonové Talenty1 z Německa. Nakonec byly prodány do Rumunska.

Popř. kdyby měli čas experimentovat, tak možností by byly ex-holandské DM90

Tomariero

ale pochopte že o tom co se koupí rozhodují hlavně kraje a ty si přejí kapacitnější soupravy a na jejich pokyn a za jejich peníze to ČD kupují.

Vtvt

Ale protože kraje nemají nafukovací rozpočet, tak nové drahé vícekapacitni vlaky PESA můžou znamenat méně vlakových spojů.

Netrpufnu si odhadnout jestli by kvůli pesam skrtalu i v autobusových spojích.

Pavel P

Testovat nárůst poptávky tím, že pošlete horší vlak je nesmysl.

Když budete zjišťovat potenciál pro přepravu cyklistů, tak to nebudete dělat sledováním obsazenosti ve vlaku bez přepravy jízdních kol.

Erik85

Nechci být hnidopich, ale první fotky z výroby se objevily na Instagramu ČD již před 14 dny.

Erik85

Ano.

Petr Vašek

Již 30. září…

lokfürer

ano, potvrzuju, jednu fotku jsem taky viděl

Erik85

Plus ve stories bylo video.