Nové jednotky pro Jihomoravský kraj nebo rozvoj IDS. Ptejte se šéfa KORDIS JMK Jiřího Horského
Jihomoravský integrovaný dopravní systém patří v mnoha ohledech k průkopníkům změn v tuzemské veřejné dopravě.
Jihomoravský kraj je prvním krajem v Česku, který se rozhodl pořídit si vlastní železniční vozidla. Celkem 37 jednotek za více 6,5 miliardy korun od Škody Transportation začne postupně vozit cestující na příměstských vlacích v okolí Brna. Kdy se s nimi tedy svezou první cestující?
Připravujeme pro vás nový díl podcastu Cesty Zdopravy, do kterého jsme pozvali ředitele organizátora jihomoravského integrovaného dopravního systému Jiřího Horského. Své otázky můžete pokládat v diskusi do dnešního (středečního) podvečera.
Integrovaný dopravní systém začal vznikat na jihu Moravy v roce 2002, od té doby se už dávno rozrostl na celý kraj a dnes v něm funguje přes tři stovky linek ve 161 tarifních zónách. V řadě ohledů je právě IDS JMK na železnici systémem, který prošlapává cestu k novým řešením, ať už jde o vlastnictví železničních vozidel samotným krajem, zavedení zeleným pruhem označených železničních vozů, kde si cestující může koupit jízdenku, nebo úvahy o výrazném omezení práce vlakových čet. Jako jeden z prvních krajů také ostře vstoupil do diskuse o tom, zda za krajské peníze vozit ve vlacích tzv. režijkáře a zakázal při cestách v rámci kraje tarif Českých drah.
Jak běží schvalování elektrických jednotek pro Jihomoravský kraj na okruhu VUZ ve Velimi? Stihne dodat výrobce všech 37 vlaků včas? Jak se chystá kraj na soutěže nových autobusových dopravců a jak rychlá bude obnova autobusů v kraji? Je stále aktuální myšlenka omezení počtu vlakových čet v příměstských vlacích? Může být na stole zdražování jízdného při dnešních cenách pohonných hmot a trakční energie? Zvažuje Jihomoravský kraj také zastavení provozu osobních vlaků na některých tratích, jako Středočeši? Chystají se v regionu jižní Moravy nová dopravní spojení?
Podcast s Jiřím Horským natáčíme tento týden a přineseme vám ho v pátek 5. srpna.