Nové české letadlo ze sériové výroby má za sebou úspěšný první zálet

První zálet sériově vyráběného L-39NG. Foto: AeroPrvní zálet sériově vyráběného L-39NG. Foto: Aero

První sériově vyráběné letadlo míří do jihovýchodní Asie.

67 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr4

Tak – že vnější tvary zůstaly stejné od dob Albatrosu, to bych jim nevyčítal. To letadlo je pěkné, a aerodynamika jen jedna. Ale trochu je mi líto, že drak se pořád jen klasicky nýtuje (alespoň podle fotek to tak vypadá). Na lepení a kompozity asi nedošlo.

jonáš

A přineslo by to nějakou přidanou hodnotu? Nebo naopak složitější a dražší opravy v případě jakéhokoli poškození, se kterým musíte u cvičáku počítat?

David

No tak ať se jim na té Formose libi. 😉
Bude tam toho k nacvičování hodně.

medvěd

Narovinu, tu firmu prodali do ciziny a navíc některé komponenty se smí prodávat po souhlasu USA. Takže pro mne je to cizí výrobek cizí firmy tzn. povedlo se jim převzít konkurenci.

Scotty

To s nutností povolení není pravda. Vše co používá NG je volně prodejné.
V Aeru má menšinový podíl český Omnipol a většinový maďarský SI 13 Aero Zrt.

Olcit

Dle Evidence skutečných majitelů firmu Aero vlastní 3 občané Maďarska. Firma Omnipol nemá vlastnický podíl v Aero Vodochody Aerospace, ledaže firma Omnipol patří oněm maďarským občanům (to nevím, nezajímá mě to).

Scotty

To není pravda. Omnipol má v Aeru 20% podíl.

Observer

Byla by to skvělá zpráva, kdyby aerodynamická koncepce „nového českého letadla“ nebyla 50 let stará. Která země bude dnes připravovat své vojenské piloty k létání na stíhačkách generace Migu-21?

Lukáš F.

Tak třeba Slováci a Bulhaři mají objednané F-16, které byly vyvinuté počátkem 70. let, tj. před 50 lety. Avioniku budou mít samozřejmě novou, ale aerodynamická koncepce se nezměnila.

Scotty

Pro základní výcvik pilotů stále naprosto vyhovuje.

Observer

Jenže dnes je spíš zájem o stroje pro pokračovací výcvik. Jihokorejci již prodali kolem dvou set kusů svého KAI T-50. Ano, je to letadlo složité, nadzvukové a drahé. Nicméně zákazníci ho chtějí.

Jan M

právě, provozní náklady jsou u podzvuku logicky nižší. A naštěstí některé země od albatrosů neodcházejí

Scotty

To je nesmysl. T-50 se pro základní výcvik vůbec nehodí. Jsou to jiné kategorie letadel.

Tomáš Chládek

Bohužel už se jedná o maďarské letadlo, nikoliv české. Majitel firmy je z Maďarska od 31.12.2022, konkrétně Vodochody Holdings HU Kft Budapešť.

Jiří Kocurek

Kyselo je moc kyselé, bramborák moc bramborovej a segedín moc maďarskej.
Někteří lidi mají neskutečně vyvinutou schopnost si cokoliv zprotivit.

Olcit

Pánové
Dr. GYÖRGY BACSA a
Dr. JÁNOS NAGY a
ZSOLT KOMONDI
zdroj: Registr vlastníků

Bylo by tedy zajímavé se zeptat v Omnipolu proč na webu omnipol (tecka) cz se píše… cituji „Skupina OMNIPOL spoluvlastní AERO Vodochody AEROSPACE“

Scotty

Protože jim patří 20% podíl ve firmě.

Olcit

Dle evidence skutených majitelů ve firmě Aero Vodochody Aerospace nemá podíl nikdo jiní než oni 3 občané.

Tj. jestli je pravdou Vaše tvrzení, že firma Omnipol vlastní podíl ve firmě Aero, pak z odkazovaného zdroje je zřejmé, že firma Omnipol zcela patří oněm maďarským občanům (nevím to, neboť mě to nezajímá).

Scotty

Nesmysl.

Peeetr

Čeští manažeři nejsou schopni udržet kvalitu pokud pod nimi nepracují čeští dělníci s tradičními odbornostmi.
Řešitelné je to samozřejmě velmi snadno. Potřebují nabrat zpět své bývalé dělníky z důchodů, aby každý z nich dohlížel místo těch výrobně neschopných manažerů na 3-4 nové dělníky, případně náročněji prvního půl roku 2 zaučoval.

Pražák

Vážně se nechte vy

Pražák

*vyšetřit

Jiří Kocurek

šés je přece od toho,a by komandoval dělníky, jak zacházejí s pilníkem, přece, to nevíte? Radar se má schovat za hlíníkový plášť, aby netrčel – radí tentýž šéf konstruktérům… Přesně takovéhle šéfy Strana do firem dosazovala. Měli to správné dělnické přesvědčení (nikoliv myšlení, od toho tam byla přece Strana).

Profesor

Taky mám za sebou několik úspěšných záletů…

standa

co je to za chcípáka ???

Kernteriér

Zrcadlo.

Kutulas

To letadlo je jako Porsche 911 už 35 let vypadá pořád stejně.

Peeetr

No těch pár let, co to vlastnil a vysával Boeing, tak vyráběná letadla střední generace vypadala dost jinak, hnusněji se spoustou bradavic a s daleko větším nosem.
Tohle se vrátilo ke starému aerodinamicky čistému tvaru, i když to vevnitř zmodernizovali daleko víc a přidali nádrže do křídel, aby to bylo použitelné i v mnohonásobně rozlehlejších státech.

Joe

Oni je nepřidali, jen je tam přesunuli. V původním křídle nebyly nádrže, byly tam nosníky. Tvar je jedna věc, ale překopat celou vnitřní konstrukci je věc druhá a dost se u toho zapotili než to letadlo začalo být použitelné. Mimochodem co jsou ta nosatá letadla s bradavicemi? Jestli myslíte L-159, tak bych rád věděl, kde tam ty bradavice vidíte.

Jiří Kocurek

To víc, 50 let už to bude. V aerodynamice je holt jeden optimální tvar a ty ostatní jsou horší.

David

Dokonalé už zdokonalit nelze. 911

Adam H

A kdyby lokomotivy montovali v Aeru .. tak by žádná nevzlétla.

Olcit

Vzhledem k tomu, jak za Babišovy vlády výrazně klesly tržby Aero Vodochody, tož je pravděpodobné, že Aero (i Aircraft Industries) bude hledat i jiné významné zdroje obživy než aerospace.

JiVe

On je tady taky…

Josef

Kuš do železnice!

Hala D

Nová zkratka pro konec diskuze? OLT+CIT

Karel IV.

To by byl krásný nadpis 😀

„Nová česká lokomotiva ze sériové výroby má za sebou úspěšný první zálet“

Olcit

vizte benzinový vagonek s vrtulkou pro 40 pasažérů
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1b/Bundesarchiv_Bild_102-11902%2C_Berlin%2C_Schienenzeppelin.jpg

Anebo VIP benzínový vagonek s vrtulkou pro 4 = nerealizovaná obdoba Tatra V855

Olcit

Schienenzeppelin. Ale postrádalo to praktické využití, v konkurenci s letadly.

Tož konstruktér se svým dalším vlakem opustil pohon tlačnou vrtulkou
https://de.wikipedia.org/wiki/DR_137_155

Michal

Olcita neberte vážně on tu plní funkci šaška a baviče, aby se tu prý nedebatovalo pouze odborně, ale i tzv. humorně a infantilně, aby to tu nebylo sicharské a vážné prý.

Michal

sucharské

Olcit

Prostě se v praxi v 1930s se neprosadil vláček s tlačnou vrtulkou.

Např. maďarský dopravce taky toužil po rychlejších vlacích. A šel na to přes Arpády (maďarská období Slovenské Strely a výrazně úspěšnější, dokonce jezdila i u ČSD).

Anebo přes kapotáž, která snižovala aerodynamický odpor u rychlých parních lokotek, takže byly rychlejší než soudobé československé rychlíkové lokomotivy např. 387.0 Mikádo… viz https://cs.wikipedia.org/wiki/M%C3%81V_%C5%99ada_242

Jiří Kocurek

Jedna ze slepých cest, tehdy se zkoušela vrtule i na autech.
https://www.youtube.com/watch?v=3Vf-DGJZ6dE

Karel IV.

Byla to jen slovní hříčka na text pana Adama H s nadpisem tohoto článku při myšlence na konec filmu Návrat do budoucnosti III. Víc za tím skutečně netřeba hledat.

Jiří Kocurek

Při poklidné jízdě do Přemyšlu byla napadena cvičící ruskou raketou, tak se jí nedivte, že ji to nadzvedlo.

SaulGoodman

Zákazník z jihovýchodní Asie je Vietnam, má jich objednaných 12 a během aktuální návštěvy vlády údajně byl projeven zájem o navýšení objednávky, v úvahu přichází i L-410NG. Let prvního sériového kusu není jediný milník Aera z posledních dní, nedávno byly také na maďarské letecké střelnici úspěšně provedeny testy protipozemních raket a bomb – Vietnam je právě zemí, která Albatrosy kupuje nejen jako cvičné letouny, ale i lehké bitevníky, na což je NG od počátku koncipováno. Mimochodem zajímavostí je, že L-39NG je nabízen v „západní“ a „východní“ konfiguraci. Ačkoliv avionika Genesys i motory Williams jsou u obou variant stejné – západní,… Číst vice »

ABC

v „západní“ a „východní“ konfiguraci.

taková politika více horizontů 🙂

SaulGoodman

No ne až tolik, do nepřátelských zemí se to exportovat nebude už jen kvůli těm americkým technologiím, u nichž by nebyl povolen reexport. U toho Vietnamu je to třeba především z toho důvodu, že jejich „hlavní“ stíhačku jsou Su-30, tak aby piloti přecházející na ně neměnili mezi typy i komplet rozhraní, on třeba „východní“ umělý horizont má prohozenou logiku oproti „západnímu“. Vietnam jinak, ač papírově komunistický, je v poslední době poměrně významný spojenec v regionu z toho důvodu, že se obává expanze Číny, což koreluje se západními zájmy. I proto jsou od zrušení zbrojního embarga největším dodavatelem zbraní Vietnamu USA,… Číst vice »

Olcit

Jakéže ty západní technologie to jsou které není možné exportovat? Motor? Vždyť to je civilní produkt dostupný komukoliv. Ano, uznávám, že v L-39NG je motor ve vytuněné verzi. Ale furt jde o motor, který je tak výhodný a s tak dobrou podporou, že jej dokonce používají na remotorizaci olétanin.
https://en.wikipedia.org/wiki/Williams_FJ44

Přece to byla filosofie Aera = nabídnout to, neumí čínské/pakistánské K-8. Tj. že uživatel L-39NG si nakoupené letadla může takřka kompletně servisovat sám, bez podpory Aera.

SaulGoodman

A civilní technologie nepodléhají exportním omezením? Viz zboží dvojího užití. Řada na první pohled zcela nevinných věcí, od průmyslových strojů přes chemikálie až po elektroniku, může být využita k vojenským účelům, a proto se jejich export kontroluje. Když teda zůstaneme u civilního letectví, tak zkuste si teď legálně exportovat do Ruska nějaké díly na letadla…

Olcit

A jak tedy létají v Rusku letadla s motory H-series od GE Turboprops? Jde o fabriku na pozůstacích bývalého Walteru/Motorletu, která z M-601 vyvinula (společně v rámci koncernu) H-Series.

Jan M

v rusku letadla už jenom dolétávají, pokud čtete tento web 🙂

Noscortas

Ten kladný postoj vietnamské veřejnosti ke Spojeným státům americkým je velmi zajímavý paradox dějin, když vezmeme v potaz, že spolu vedli dlouholetou krvavou válku. Na druhou stranu bych byl velmi opatrný k přejímání sociologických průzkumů z autokratické země, jelikož jejich výsledky mohou být zkreslené.

Peeetr

Co je na tom divného? Vítězové mají velmi často rádi poražené, proto Vietnamci mají rádi USA, tak jako USA mají rádi své okupované Japonsko a Německo.

Pražák

Spíš mají stejného nepřítele, Čínu. Ale to je pro Vás příliš složité, Vy dělníku.

Jiří Kocurek

Když ona ta válka začala mezi Vietnamem a Vietnamem, ten Severní si občas zagenocidoval na civilním obyvatelstvu v „osvobozených“ oblastech. No nebylo to nic hezkého.

Sokol

To může být „paradox dějin“ pouze pro někoho, kdo netuší, o čem byla válka ve Vietnamu.

Jan M

tak po vietnamské válce se něco dělo. Vietnamsko-kambodžská válka, sino-vietnamská válka apd.

jonáš

A naší k Německu? 😀

Kernteriér

Ač nejsem fanouškem vojenství, tak si myslím, že nezveřejnit tuto zajímavou informaci by byla škoda, díky za ni.

Pavel

Taky jsem to chtěl napsat. Děkuji zdopravy.cz

Surio Mario Martinez Suarez

Naprostej souhlas !
Je to další obrovskej úspěch českého průmyslu a po malých krůčcích nás dostává na pozice kam tradičně patříme a jde jsme tradičně byli – tedy na světovou špičku!!!

Georg

mno.

Joe

No, to nadšení je trochu přehnané. Na to co si od toho Aero slibovalo to zatím žádný velký úspěch není, i Vietnam se k té objednávce docela dlouho nehlásil. Původních L-39 stále ve světě létá mnoho, potenciální zákazníci by tedy byli. Problém je, že někteří už problém nových cvičných letounů vyřešili nákupem jiných typů a nebo jsou aktuálně na indexu a vývoz technologií současného L-39NG k nim nehrozí. Případně mají holou p*del a prostě na nákup nových letounů nemají. Ale budu držet palce, takové Thajsko by ještě klapnout mohlo. Případně úplně noví zákazníci.

Tomáš

Na světové špičce jsme nikdy nebyli. Leda tak v chlastání piva!:D

Jiří Kocurek

A to jenom když se Bavorsko nepočítá zvlášť. Ikdyž v několika málo oborech by se ty špičky tu a tam našly. (Smotlacha, Vichtrle, Sousedík… ten pán s léky na HIV, kluci od Avastu)

DavidS

Zbrojovka Škoda Plzeň do roku 1945 plus minus patřila k absolutní špičce.

Současná Česká zbrojovka k té špičce také patří.