Nová zastávka, rychlost až 160 km/h. Miliardová modernizace 11 km trati přes Vysočinu je u konce
Rychlíky se vrátí na trať až se změnou jízdního řádu.
Správa železnic dokončila modernizaci dalších 11 kilometrů trati mezi Prahou a Brnem přes Havlíčkův Brod. Během sedmi měsíců úplné výluky došlo ke kompletní rekonstrukci úseku mezi Vlkovem u Tišnova a Křižanovem a modernizace samotné stanice Vlkov u Tišnova. Vlaky zde budou jezdit namísto rychlosti 100 km/h až 160 km/h.
Samotná akce začala již na přelomu loňského a letošního roku, výluka pak odstartovala v dubnu za úplného vyloučení provozu. Necelý měsíc je v provozu nová zastávka Osová, která nahradila stanici Vlkov u Tišnova vzdálenou dál od zástavby.
Jde o další část české železniční sítě, kde Správa železnic během stavebních prací zavedla takzvaný nickolejný provoz. „To umožnilo stavbařům zvětšit poloměry oblouků a položit koleje v nové poloze,“ uvedla Správa železnic v tiskové zprávě.
Rekonstrukci za sedm měsíců výluky označuje Správa železnic za rekordní tempo. V jeden den bylo na stavbě až 225 pracovníků, kteří obsluhovali 120 nákladních aut a další silniční techniku, k tomu na dvě desítky speciálních drážních vozidel. Obnovou prošlo osm mostů a čtrnáct propustků, postavily se dvě opěrné zdi. Úsek je vybaven novým trakčním vedením, stejně tak sdělovacím a zabezpečovacím zařízením.
Posledními úpravami prochází ještě modernizované zastávky. V Ořechově už stavbaři dokončili šikmé chodníky k nástupištím, v Osové Bítýšce zajistí bezbariérový přístup k vlakům výtahy, které se otevřou pro veřejnost 20. prosince.
Zakázka byla rozdělena do dvou akcí: samostatné stavby stanice Vlkov u Tišnova a úseku Vlkov u Tišnova – Křižanov. Získaly je společnosti Chládek & Tintěra, Elektrizace železnic Praha, Eurovia CZ, Chládek a Tintěra, Pardubice, GJW Praha a ELTRA. Celkové investiční náklady přesahují dohromady 3,9 miliardy korun.
Práce běží i na dalším úseku
Další práce na trati přes Vysočinu probíhají také Přibyslaví a Pohledem. Obnovení dvoukolejného provozu se plánuje 6. prosince 2024. Stavební činnost bude pokračovat i v příštím roce, kdy bude opět zaveden jednokolejný provoz. Rozsáhlou modernizací projde stanice Přibyslav, v následujícím roce se stavební práce přesunou na druhou traťovou kolej a do stanice Pohled.
K obnovení provozu mezi Křižanovem a Vlkovem dojde zítra, ale jen pro osobní vlaky. „Od 6. 11. by mělo postupně dojít k obnovení provozu osobních vlaků v dotčeném úseku s tím, že do 22. 11. bude zavedena pomalá konsolidační jízda (50 km/h v celém traťovém úseku). Od 23. 11. do 14. 12. pak budou vedeny osobní vlaky v úseku Tišnov – Křižanov dle výchozího stavu pro JŘ 2023/2024, nadále platná omezení související se stavbou v Brně-Králově Poli,“ uvedl minulý týden mluvčí Českých drah Filip Medelský.
Rychlík se do provozu vrátí v celé trase až 15. prosince s novým jízdním řádem, ve dnech 23.–26. 11. dojde kvůli výluce mezi Přibyslaví a Pohledem k prodloužení autobusů až do Havlíčkova Brodu. „Pozdější nasazení rychlíků je dáno především opatřeními v souvislosti s rozsáhlou stavbou v Brně-Králově Poli,“ dodal Medelský.
Rychlíky přes Vysočinu nepojedou až do půlky prosince, i když výluka skončí už příští týden