Nová zastávka, rychlost až 160 km/h. Miliardová modernizace 11 km trati přes Vysočinu je u konce
Železniční trať Praha - Havlíčkův Brod - Brno v úseku Vlkov u Tišnova - Křižanov. Foto: Správa železnic
Rychlíky se vrátí na trať až se změnou jízdního řádu.
Vypínačka zůstala stále hloupě v půlce stanice? Nebo – a v to vůbec nedoufám – došlo k řešení mezifázového dělení jiným, vhodnějším způsobem?
SFC, spínané neutrální aj.?
Po dokončení VRT budou všechny vlaky osobní přepravy zastavovat v Osové Bítýšce, takže tu 160 km/h v jejím okolí stejně žádný vlak nevyužije.
Kdy že bude dostavěna VRT?
Krása, konečně, dočkali jsme se.
Je to opravdu nezvyk vidět tyhle fotky.
Jsem zvyklý, že v SŽ umí jen studie, sliby. Ale do země se nekopne.
Samozřejmě postavilo se něco na koridorech do Budějovic a Plzně. Ale mnoho významných stávajících tratí je zastaralých a pomalých, a pak kriticky chybějících tratí (Brno-Přerov). A tohle je důležité pro rychlost, efektivitu a atraktivitu osobní železniční dopravy.
Jo, Brno-Přerov má nickolejný provoz 2 týdny za říjen a bude ještě navíc týden i na konci listopadu. Co dodat, ať to už vezmou konečně z gruntu, jak plánují příští rok!
Čím víc výluk, tím víc Dobrá správa.
Muze mi nekdo znaly objasnit, kdo prisel s vyrazem „nickolejny provoz“ a proc to nemuze byt obycejne „preruseni provozu“ nebo „vyluka“? Zni to podobne jako sucha voda, hlucne ticho nebo vegetarianske maso…
Protože to bwzbu tak hrubě jeko přerušení či výluka. Stále je tam slovo provoz.
A souhlas, je to strašná hovadina.
Šotouši z provozu. Newspeak…
Zeptej se Sůry ten ví všechno. Pár lidí zaráží a je ukojenej. Jmenuji se Pavel Fejfar, jsem z Vrchlabí a mezi mé koníčky patří komentování toho, čemu nerozumím. Ostatně, najděte si mě na Facebooku, jaký jsem fešák a chytrák.
Co třeba po slovensky „ničkolajka“?
Pojem „nickolejný stav“ ještě dává smysl. Ale ne „nickolejný provoz“ – protože při 0 kolejích tam žádný provoz není.
To zní krásně dvojsmyslně.
Už jsem to kdysi vysvětloval. Stavy při výlukách na dvoukolejce:
1. Dvoukolejný provoz.
2. Jednokolejný provoz.
3. Nickolejný provoz (slangově) neboli zastavený provoz (odborně).
Při projednání výluk se na poradách běžně používá, všichni znaí tomu rozumí, nikoho to nepohoršuje. Že se to dostává do oficiálních dokumentů nebo se používá při komunikaci s veřejností asi není úplně správné. Ale i tady na webu se běžně píše „vagon“ a přitom je odborně správně „železniční vůz“.
160 km/h na této trati v úseku mezi Kolínem a Brnem je ojedinělý úkaz, anebo bude/je takových víc? Hlavně v té části od HB dál na Prahu. Zrychlení části určitě fajn, ale o kolik to zrychlí celkově cestu z Prahy do Brna, minuty? Smaže se tím akorát zpoždění…?
Moc těch úseků nebude. Kousek mezi Přibyslaví a Sázavou a pak mezi KH a Kolínem. Bohužel tato trať vede v pahorkatině a oblouky se přizpůsobuje terénu. Na 160 by se musel přeložit téměř každý oblouk, kterých není úplně málo. Tady to není jako mezi Kolínem a Chocní, nebo mezi Olomoucí a Uničovem, kde by stačilo „přeložit 1 oblouk“ a pak 20 km rovinky s možností zrychlit ve stávající stopě.
Je škoda, že v úseku nové Tišnovky (Brno – HB) nebyla trať trasována velkoryseji, v době plánování (před 2. světovou válkou) se v západní Evropě jezdilo 160 běžně.
V době před druhou světovou válkou se v Evropě nejezdilo běžně 160 km/h, ale bylo to jen pár ojedinělých výstřelů v Německu a v Anglii.
Navíc trať HB – Brno byla trasována v době okleštění Československa o Sudety a v náročném terénu, takže ještě více zvyšovat náklady nebylo úplně žádoucí.
Mě teda pořád přijde ta cena jako raketa – za rekonstrukci s výlukou. 10km obchvat Litomyšle s mostními objekty atd je za 2.8mld … To fakt něco opravit na železnici je dražší než 3 roky stavět nový úsek dálnice
? Je tam 3x tolik dělníků? Pozlacený bagr? Metr kolejnice je dražší než 6-7m šířky dálničního asfaltu?
Z Brna do Havlíčkova Brodu bude trať v pohodě.
Z hlediska propadu rychlosti je mnohem horší úsek z HB do Svtlé n. Sázavou a hlavně pak úsek ze Světlé do Kolína. To je špatné. Ještě původní stopa z doby císařství.
Tam už netrpělivě čekám, kdy bude do Světlé sjezd z VRTky.
Úsek z HB do Ždáru se modernizoval do nové stopy před válkou a ze Žďáru přes Křižanov do Tišnova se dokončil po válce.
Ono by hodně pomohlo alespoň odstranit trapný propad rychlosti u Okřesanče na 70 km/h mezi Čáslaví a Kutnou Horou. Pak by se tento úsek taky dal zrychlit na úroveň 160 km/h i převážně v dnešní stopě. A též hlízovská spojka pro rychlý odjezd z Kolína a zkrácení trasy, kterou slibovali už komunisti. Zrychlovat něco mezi Světlou a Golčovým Jeníkovem bude nesnadné a drahé, tam se budeme muset asi dlouhodobě smířit se 75 km/h.
Je tam v plánu přeložka aby se propad odstranil, jen to není u Okřesanče ale u Třebešic.
Ta Hlízovská spojka se tu před cca dvěma roky probírala, snad že územní řízení hotové, jde se do stavebního povolení (spolu s prováděčkou). V jakém je tohle stavu?
myslíte asi propad u Třebešic, tam se přeložka plánuje.
U Okřesanče je trať už po optimalizaci na 105.
Ale do 160 v této oblasti chybí dost, musel by se překládat skoro každý oblouk.
… a 31. 10. skončil kyvadlový provoz mezi Osovou Bítýškou a Ořechovem (zelená na semaforu 1x za 12 min. po dobu cca 20 sekund), ale od 1. 11. je nově kyvadlový provoz přes celý Ořechov + nadále jsou semafory na mostě přes trať v Osové Bítýšce.
Krásný termínový soulad. 🙂
Pamatujete výluku na trati Brno-Vyškov, rozkopanou dálnici tamtéž, dopravu vedenou po jedné polovině a zároveň uzavřenou starou cestu přes Rousínov?
No tak to by tady ŘSD muselo zavřít polovinu D1, aby to alespoň dorovnali 😀
Ona to časem dorovná i Dobrá správa – až při stavbě „VRT Vysočina I“ bude opět jednokolejný provoz Vlkov – Křižanov kvůli napojování odbočky u Osové Bítýšky.
A až o pár let později při stavbě „VRT Vysočina II“ bude tamtéž jednokolejka kvůli napojování odbočky u Svin, přičemž v té době již po té trati budou jezdit i dálkové vlaky mezi Prahou a Brnem.
Sláva, sláva, ale taky by se dalo 200…
Tak rovnou na 300 km/h nechcete 😀 ? Přece se nebudeme kodrcat nejakých 200 km/h 😀 .
Tak bude už instalováno ETCS, když bude úsek umožňovat 160 km/h?
Nebude, je tu autoblok.
Autoblok sám o sobě rychlost větší jak 100 km/h neumožňuje, jde o to, že je zde národní zabezpečovač (LS).
Snad je ovšem nenapadlo zlikvidovat kolejové obvody, jak bývá u těchto staveb módou (neb „už brzy“ bude ETCS). Pak by se konsolidačně jezdilo 100 km/h ještě pěknou řádku let.
Kolejové obvody na trati jsou a ve Vlkově teprve budou.
To ze čtenářů, cestujících, železničních dopravců a azadavatelů nákladních přeprav po železnici dělají blbce? „“…. Jde o další část české železniční sítě, kde Správa železnic během stavebních prací zavedla takzvaný nickolejný provoz. „To umožnilo stavbařům zvětšit poloměry oblouků a položit koleje v nové poloze,“ uvedla Správa železnic v tiskové zprávě….““ – podíváme-li se např. na aktuální průběh prací mezi stanicemi Čelákovice a Mstětice – https://mapy.cz/zakladni?l=0&x=14.7237745&y=50.1472110&z=15, tak dvě přeložky tratí do oblouků o větším než dosavadním poloměru (+ vlastně zrušení celkem tří navazujících tzv. protioblouků) rozhodně neprobíhají za nickolejného provozu, ale bez problémů za postupného uzavření částí jedné koleje (prvně té… Číst vice »
Prelozky tohoto typu stale marne ocekavam na mnoha usecich trati Brno-Ceska Trebova, kde na 160 km/h neni ani metr a pritom s naprosto minimalnimi naklady by tam mohla byt 160 skoro na 40% delky trate
Moje nejoblíbenější místo je oblouk před stanicí Opatov os Svitav, kde se narovnáním oblouku (vyzažením od obce) mohlo 160 dosáhnout snadno (a tím i v celé souvislé trase od Hradce nad Svitavou až po ČT) – a pokaždé se tam brzdí na 100…
Je to jedna z prvních koridorových staveb, tam je úspěch 140 km/h přes stanice. Vždyť předtím se mohlo přes stanice max 100 km/h. Na přeložku by se musely vykoupit pozemky a to v té době nepřipadalo v úvahu. Ani ne tak politicky jako myšlením §1
Od tech dob ale uz uplynulo 25 let a nedavno byla trat dokonce zavrena. To jsou jenom trapne vymluvy dokumentujici naprostou neschopnost SZ neco planovat.
Před koridorem se mohlo přes stanice pouze 100 Km/h ? Já jsem jezdil do Pardubic ještě před koridorem. A fungovalo to tak, že vlak se rozjel na 120 km/h a brzdil až v Kolíně.
Ona to nebyla úplně koridorová stavba – trať se zadrátovala a opravila, pak se začalo s koridory a někoho napadlo prohlásit tohle za hotový koridor. Sice tam byly neperonizované Letovice atd., ale neva.
Tam je takto nesmyslne zalomenych oblouku cela rada. Od CT az po Muzovsky tunel mohla byt 160 s naprosto marginalnimi prelozkami.
Jenže žst. Opatov se má přestavovat – viz níže: Cílem stavby je přestavba stanice Opatov za účelem zajištění bezbariérového přístupu. Projekt je řešen ve dvou variantách. 1) První zahrnuje zejména výstavbu ostrovního a vnějšího nástupiště, která budou přístupná bezbariérovým podchodem, který bude protažen na druhou stranu kolejiště. V rámci stavby bude přejezd P6834 nahrazen železničním mostem a díky přeložce trati v oblouku před stanicí bude zvýšena traťová rychlost. Prodloužením staničních kolejí budou splněny podmínky pro provoz vlaků délky 740 m. 2) Ve druhé variantě je stanice nahrazena pouze odbočkou se zastávkou, pro účely nákladní dopravy se předpokládá prodloužení koleje ve… Číst vice »
Krasne datum, to tam muzete napsat skoro cokoliv a vyjde to nastejno. Mimochodem obchvat Opatova a Svitav jsou ji otevreny a zeleznice zacina v tomto smeru, koneckoncu jako vsude jinde, dostavat pekne nafrak.
Obchvat Opatova existuje už bezmála 20 let.
O. K., obchvat Svitav je nový (a hodně přínosný).
Nicméně: konkurenceschopnost železnice je nejen o rychlosti, ale i o četnosti spojení – srov. s pouze 2h taktem R19 a srov. s tím, co tam zůstane po dokončení VRT (aneb ze Svitav expresně ne do Prahy, ale do… Svobody nad Úpou).
Takže “Výhledově” 😄
Ano. Lahůdkou je též série oblouků před Skalicí nad Svitavou, kde se rychlost propadá ze 120 na 85 km/h. I zde by sanace velice přispěla vyrovnanějšímu jízdnímu profilu, ovšem pozemky, zásah směrem k řece… To asi zůstane v říši snů.
A jak byste si to tam představoval? 😉
https://mapy.cz/zakladni?x=16.4885177&y=49.8114172&z=15
Nějak takto se to má udělat v obou variantách Opatova: https://mapy.cz/s/kesosebeke
Hm a jakou toto řešení umožní mít rychlost „na průjezd“ tím Opatovem? Jako ideál by bylo narovnat i ten oblouk za žst. Svitavy směr Brno a mít souvislou V = 140 km/h někde od Hradce nad Svitavou nebo cirka od místa změny trakce až po Českou Třebovou.
Dokud se kope na Vysočině tak na trati Brno-Třebová nic velkého nedělat. Nedělat velké výluky na obou! Jinak máte zaděláno na pramáti všech průserů, ta pak přijde i se všemi haranty, co její dcery zplodily.
No ale vzdyt to tam ale nedavno zavrene prece bylo a neudelalo se vubec nic!!!!!!
Blansko-Brno bylo zavřené, dělal se i most u Svitav na budoucím křížení s D35. Až nevídaná koordinace.
….tak se mohli soucasne o metry posunout ty oblouky.
Obávám se, že těch metrů bude hodně a nepatří Správě.
Jak píše nahoře Dušan. V té době už snad bude přes Vysočinu hotovo. Takové akce má smysl dělat ve chvíli, kdy svršek už dožívá, nikoliv 10 let před tím. Už i okolo Blanska byl řev, že to 2021-1997 je méně než 5 let, že to nic nevydrželo.
Vase nazory me neustale utvrzuji v nepostradatelnosti vlastnictvi automobilu a nutnosti rychle dostavby dalnic. Od zeleznice se totiz u nas s takovymi jako vy neda naprosto nic ocekavat. Dalkovou dopravu uz jezdim vyhradne autem, takze muj zajem je vlastne ciste akademicky, po te trati jsem uz mozna 5 let nejel.
Ta koordinace tehdy stejně nevyšla – u Lačnova byla jednokolejka i na jaře 2023, kdy už se pár měsíců dalo jezdit přes Adamov.
Nedávno to jako Adamov? Tam se neudělalo nic? 😀
Ano Adamov, dalkova doprava a naklad byly odkloneny prece v cele delce trati. Dalo se udelat mnohem vice vzhledem k tomu jak kriticky zasah do provozu ceske zeleznice to byl.
Vzhledem k délce výluky je šílené že neopravili alespoň 100 km
Za 7 měsíců?
Db Netz dala za 15 měsíců nickolejky 88 km na Dresdener Bahn.
Letos na Riebahn 70 km za 5 měsíců.
Neboj se, přidej. Proč ne 150 km?
Nešlo o opravu, ale modernizaci. Určitě by bylo fajn, kdyby se toho udělalo více a lepší je mít rozkopaných 100 km na jedné trati, než 10 × 10 km na deseti tratích. Jenže stavby jsou rozsalámované do mnoha kratších úseků. A já to chápu, protože čím delší úsek, tím větší riziko, že narazíte na problém při projednání a nepostavíte nic, což je ještě horší, než současný stav.
Rozsalámování ale nedává smysl při úplném zastavení provozu.
Navíc i když došlo k dokončení, tak je „rozsalámovaná“ jiná stavba.
No a za 1 – 2 rok(y) se „rozsalámuje“ Tišnov + úsek směr Kuřim a… zase „osvědčená nickolejka“?
Ono to asi nefunguje tak, že když by se za 7 měsíců opravilo 100 km, že 10 km se opraví za desetinu tohoto času. Velmi pravděpodobně by to byl čas podobný.
A kde chcete vzít v Česku tolik lidí pracujících rukama?
Zo Slovenska?
Krasna prace ! Trat Brno – Tisnov – Havlbrod – Kolin by mela byt cela na 160 km/h jako alternativa koridoru….
To je v nekterych usecich bohuzel asi nerealisticke. Navic mnohde ty oblouky jsou kvuli cilenemu umelemu prodlouzeni trati a tim redukci stoupani.
Tunel?
Alternativou bude VRT, za dalších 7 měsíců čekejte novou studii.
Opravdu musíte házet jedovatou slinu všem … kteří na té přípravě pracují? Sami byste tu přípravu nesvedli a o stavbě bez přípravy vím jedno: Selžete.
Skáza Železnic nedělá nic jiného než jen studie studií 😀
To je ta paralelne vedena VRTka, ne?