Kanceláře, restaurace i parkování. Nová výpravní budova ve Zlíně má stavební povolení

Nová výpravní budova Zlín střed bude multifunkční. Vizualizace. Pramen: Správa železnicNová výpravní budova Zlín střed bude multifunkční. Vizualizace. Pramen: Správa železnic

Vedle prostor pro cestující a zázemí pro provoz dráhy zde budou i obchody, restaurace, kanceláře, parkovací podlaží a hotel.

Správa železnic zdolala zásadní milník v přípravě nové výpravní budovy na nádraží Zlín střed. Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) aktuálně pro šestipatrovou budovu vydal stavební povolení.

Spíše než o stavbu nádraží přitom půjde o velkorysý developerský projekt. Vedle Správy železnic, která měla na starost získání stavebního povolení, bude investorem i skupina Z-Group. Ta v místě vlastní autobusové nádraží.

Pozemek se nachází v severozápadním cípu autobusového nádraží jihovýchodně od stávající výpravní budovy. Ta půjde v rámci modernizace stanice k zemi, na jejím místě vznikne rozšířené kolejiště, nástupiště a nový podchod.

Nová budova bude mít dle dostupné dokumentace jedno podzemní a sedm nadzemních podlaží. Vedle prostor pro cestující a technologické zázemí pro provoz dráhy zde budou i obchody, restaurace, kanceláře, parkovací podlaží a hotel. Ten vznikne v posledním šestém patře.

Předpokládané náklady na celou budovu činí 450 milionů korun. Zahájení výstavby se plánuje na rok 2027. Vedle Správy železnic a Z-Group patří některé dotčené pozemky městu a kraji.

Zbudování nové nádražní budovy ve Zlíně je součástí velkých plánů na modernizaci a elektrizaci tratě Otrokovice – Zlín – Vizovice. Od konce loňského roku už má Správa železnic pravomocné stavební povolení pro úsek z Otrokovic do Zlína (včetně). V půlce letošního roku chce SŽ vyhlásit soutěž na zhotovitele prací. Ty by pak měly odstartovat na začátku příštího roku.

Pro úsek ze Zlína do Vizovic má SŽ o stavební povolení zažádáno, zatím se ale řeší odvolání vůči dosud nepravomocnému územnímu rozhodnutí. Mezi Zlínem a Vizovicemi by stavba měla začít v roce 2029.

Z dokumentace k výpravní budově Zlín střed

Primární funkcí objektu je výpravní budova sloužící především potřebám cestujících. Centrum budovy tak na úrovni 1. pp-2. np tvoří odjezdová a příjezdová hala vymezena obchodními jednotkami, čekárnami, pokladnami, úschovnou zavazadel, hygienickým zázemím a stravovacím zařízením ve 2. np. V rámci parteru je hala průchozí od autobusového terminálu (jižní vstup) k nástupišti (severní vstup). Dále je vstup do VB umožněn z východní strany, kde obchodní jednotky doléhají až k prosklené fasádě. Podzemní podlaží navazuje v severní části na podchod umožňující průchod cestujících jednak k jednotlivým nástupištím, jednak k průchodu na opačnou stranu železniční stanice. V jižní podzemní stěně je provedena příprava pro budoucí napojení komerčního centra. Vertikální komunikaci v rámci vícepodlažní haly zajišťují schodiště, eskalátory a dvojice výtahů vedoucí až do 7. np.

Tagy elektrizace trati Otrokovice - Zlín - Vizovice Správa železnic výpravní budova Zlín střed
11 komentářů