Nová tříkolejka. SŽ začala hledat projektanta pro modernizaci tratě Kolín – Nymburk, včetně Libické spojky
Nádraží Velký Osek. Autor: Palickap – Vlastní dílo, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=49738695
Samotná stavba by měla proběhnout v letech 2027 až 2033, což je znatelný odklad proti původním plánům.
Už před 50-ti lety mne jako prcka zaujala ta vracečka z Oseka. Nechápu jak tam ještě v roce 2023 může být taková blbost. Asi fakt dobrý správce.
Takže se pokusím zhrnout všechny dotazy a pokusím se odpovědět. 1) 3 koleje – V rámci předchozího stupně přípravy proběhlo posouzení, kde vyšlo, že 3 koleje jsou naprosto dostačující vč. rezervy. A opravdu to není případ I. koridoru. Zde se počítá opravdu s dostatečnou kapacitou. 4 koleje již narazí s prostorovými problémy=neprojednatelné v rámci území. Úzká hrdla pro 3 koleje jsou Choťánky a trochu natěsno to je ve Velkém Zboží. Grafikon není tuším přímo rovnoběžný a navíc je zde slabá osobní doprava, takže se to vyjezdit dá. 2) Rozplet v Libici – Schválená je varianta vedení dvoukolejky severně od dálnice.… Číst vice »
A už se ví jaký bude rozplet v Libici? Pokud se pamatuji tak byly čtyři varianty.
Myslím, že se tady zapomnělo na to nejdůležitější. Ctyrkolejka by byla na místě, kapacitně OK, náklady jenom o malo vyšší než trikolejka. Ovšem, pozor, drážní zákon říká jasně, Nikdy se to tak nedělalo, tudíž to tak dělat nelze!
tak doufam, ze misto 3+1 mate 4+1, protoze ten pokoj jsou jenom o malo vyssi naklady nez tripokojak. a hodi se vzdycky…
Analogie Xpokojového bytu a Xkolejové trati celkem kulhá. Protože užitná kapacita trati neroste lineárně, zatímco užitná kapacita bytu roste lineárně s počtem pokojů.
někde bude problém nacpat třetí kolej, natož čtyři,.
Uvědomte si že domy postavené jsou v nějaké rozumné vzdálenosti od trati a teď tam někam nacpěte 3 kolej. Ale asi se to celé stejně přetrasuje tak aby se šlo na každou stranu kus a v Nymburce má vybíhat trať přes zahrádky… nebyly by špatné studie a obrázky z nich někam umístit sem.
KOlik metrů má dvoukolejka a kolik tří? Je na to nějaká norma?
Trikolejka je tady v tom pripade zcela na miste a uplne v poradku. Problem bude jen, dodrzi-li se rozlozeni spojek podle nesmyslneho navrhu ze studie. V pripade paralelnich spojek v Podebradech i obou zaustenich je to naprosto vyhovujici reseni.
Jaký tam bude GVD a provoz, když je na místě?
Něco málo Os, něco málo Ex, jinak R+N, to jsou podmínky pro tříkolejku jak dělané.
prosím rovnou stavme 4 koleje, o tolik dražší to není (spíš vůbec) a kapacita je skoro 2x tolik – na všech koridorech z Prahy měly dávno být
A proč vlastně ne 5? To už nestojí skoro vůbec nic navíc??
presne tak! stavba je skoro zadarmo a udrzba prakticky taky. navic sude pocty koleji eliminuji neefektivni strojove prejezdy podbijecek :)))
Protože ta pátá kolej nebude efektivně využita.
Zkuste se prosím zamyslet, proč se rozšiřuje 2proudá silnice hned an 4proudou, ale fakt jen málokdy vidíte 3proudou.
mohl byste nam naznacit, jak byste vedl ctyrkolejku napr. z hlavniho nadrazi do male chuchle?
Pravděpodobně nad sebou… 😀
to by slo! 🙂
Líbí se mi nadpis: „…znatelný odklad proti plánům“. Ono vsude je znatelný odklad proti plánům :D.
Takže ten drahý most v Kolíně přes řeku se bude rozšiřovat, nebo přidávat další jednokolejný? A bude také připraven na zvedáky?
Tříkolejka bude jen mezi Lysou nad Labem a Libicemi nad Cidlinou.
Kde to tady píšou?
Tady v článku to explicitně zmíněno není, ale vychází to ze schválené studie proveditelnosti na „Pravobřežku“.
Do Kolína tři koleje nejsou potřeba, budou jen do Libice, kde se odpojí trať do Hradce.
tři koleje skrz Poděbrady? to bude zajimave…
Také se obávám, aby to na tom neztroskotalo.
a kde tam vidite problem (hodte sem odkaz na mapy)? vyhoda je ze draha podebrady jen lize.
spis je to trochu natesno v chotankach, ale podebrady celkem pohoda.
krom silnic u koleji , nemovitosti , ktere urcite nemohou mit koleje tri metry od oken , dvou novych silnicnich mostu ( a jednoho stareho) bude nejzajimavejsi to , ze pdy jsou mesto lázeňské. jiz v minulosti byly kladeny pozadavky na nizsi rychlost pri prujezdu z duvodu hluku . jinak problem nevidim zadny
Které nemovitosti? Jediný problém by mohl být kolem přejezdu Revoluční ulice, pod mostem Koutecké už 3 koleje jsou (a vešlo by se zjevně víc) mosty silnic 611 a 38 také vypadají, že by měly místo na 3 koleje.
To máte odkud? V článku se píše Kolín – Nymburk a že by nebyly potřeba bych netvrdil, minimálně dokud se ta trať bude používat pro odklony hlavní trati přes Poříčany.
Odklon může pokračovat přes Hradec až do Chocně, až tam dodělají druhou kolej. Ostatně, ani mezi Poříčany a Kolínem třetí kolej není. K tomu už tam čmárají jakousi VRT Polabí, kolejí v polích u Kolína má být až až…
1) Na průběžnou dvoukolej přes Hradec až do Chocně si asi počkáme o dost déle, než na tříkolej Libice – Kolín, 2) V případě vlaků osobní dopravy nemůže, pokud pro to není opravdu zásadní důvod. Jednak ta dvojkolej přes Hradec nejspíš bude pomalejší, než hlavní trasa přes Pardubice, druhak ty vlaky musí minimálně v Pardubicích (mnohé i v Kolíně) zastavit. 3) Že trojkolej není mezi Poříčany a Kolínem není důvod pro to, proč by nemohla být mezi Libicemi a Kolínem. Tím spíš, když do těch Poříčan myslím dost chybí. 4) Jo, VRT čmárají. Ale obávám se, že se na ni… Číst vice »
To je snad pro většinu dálkovky hloupost, co jste napsal… To jako z Chocně se budou ty lidi pak vracet do dvou uzlových stanic (Kolín, Pardubice) vracet NAD?
Nemusí jet přes Choceň, stačí přes Pardubice. A do Kolína si holt cílovka ve vhodné stanici přestoupí.
Aha, v článku je psáno ale něco jiného
V podstatě není, píše se tam, že třetí kolej se týká i úseku Nymburk – Kolín, ale nepíše se tam, že v celé jeho délce.
co jim všechno tak trvá, železnice je pořád v období páry, potřebuje modernizaci, jako silnice, kdy ty už se posunuly tak o 100 let dopředu…
…a ktery pouziva 10x vic lidi 🙂
No ale to jsou spojené nádoby – například z Prahy do Pardubic/Olomouce/Ostravy máte modal split velmi pravděpodobně pro železnici, i přestože máte průměrný door-to-door čas kratší u auta (pokud nebydlíte/nepracujete blízko nádraží), ale prostě ten časový rozdíl je zanedbatelný oproti Praha-Hradec/Brno/Liberec, kde je všude trasování železnice 100 let za dálnicemi.
Jenže tohle je nákladní magistrála, takže by bylo přinejmenším vhodé ji rekonstruovat tak, aby nákladní vlak nemusel zpomalovat pod 80 km/h a mohl to idálně vzít z Kolína do Děčína jedním vrzem. Nějakých 180 km/h a více tam bude spíš kontraproduktivních.
Tak pokud tam pojede 180 km/h jeden vlak za hodinu (mimo výluky, mimořádné ud.), tak to ještě pro nákladu může být ok. Ale nejde jen o rychlost, ale i klikatost, prodloužení VRT z Poříčan za Osek (místo trojkolejek) by zkrátilo JD více než 200 km/h z Chlumce do Hradce…
Ony by úplně stačily ty pořádné dvoukolejky, nevyhýbající se sídlům a přitom umožňující přiměřeně rychlou a hlavně plynulou jízdu s potřebnými návaznostmi.
Nestačily, resp. je to něco jako kdybyste tvrdil, že dálnice nejsou potřeba, protože úplně stačí pořádné dvouproudé silnice, vyhýbající se sídlům a umožňující plynulou jízdu rychlostí 80km/h kamionům i osobním autům. Ah jaký tu byl nedávno brek, že novostavba I/13 Děčín – ČL je plánována jen jako dvoupruh!
Doufám, že si pořád všechno tisknou a zakládají do šanonů … A posílají si věci Českou poštou.
Můžete mi prosím vysvětlit, jaký přínos má právě trojkolejka oproti čtyřkolejné trati?
Před časem se v několika diskuzích i zde na zdopravy.cz kritizovaly trojkolejky (konkrétně Praha-Poříčany) pro svůj nízký přínos vůči nákladům – že je lepší už postavit 4 koleje. Protože ta 3.kolej (s vlaky v obou směrech) má výrazně menší kapacitu, než jedna kolej z dvojkolejky (s vlaky v jediném směru).
Chápu, že třetí kolejí se kapacita tratě o něco navýší, ale není výhodnější postavit rovnou koleje 4?
Bylo, ale jsme v ČR. Bohužel mám občas pocit, že se na Správě železnic, tak nějak nepočítá s opravami a mimořádnostmi, aby kapacita stačila i do budoucna a nikoliv jen následujících pět let.
a kvuli tomu tam je ta treti kolej. jinak by stacila dvojkolejka.
Nedávno jsem obhajoval jednu blbou paralelní spojku v rámci modernizace stanice. A z MDČR mi došla odpověď, že nesouhlasí s řešením a že to jsou zbytečné náklady. Proto nesuďme SŽ, ale ještě ty nahoře – MDČR a případně jim vedenou centrální komisi…
Ti je možný, já nevidím do toho, kdo rozhoduje o parametrech modernizací. Ale někdo od MD, či SŽ to je vždy.
Co máte pořád s tím SŽ, ve studii proveditelnosti byly obě varianty a tříkolejnou vybralo MD.
Bodejť, pro dopravu už tam přece šíří silnice a dálnice. Tohle by jim zbytečně odebíralo zátěž…
kazda dalsi kolej je pomerne draha a zas takovy provoz tady neni. ale diky za hrabeci rady.
Já neradím, já se ptám. Explicitně píšu, že prosím o vysvětlení. Postavit ne jednu novou kolej, ale rovnou dvě, tak jsou náklady na „zvícekolejnění“ zhruba dvojnásobné. Reálně trochu víc než dvojnásobné, někde se v terénu 4.kolej hůř vleze. ALE kapacita trati vzroste na dvojnásobek (kapacita se zvýší o 1), zatímco kapacita trojkolejky je jen o cca 0.3 větší (*) – právě proto, že třetí kolej nemůžete efektivně využívat pro vlaky v *obou* směrech. Tedy náklady na postavení 2 kolejí v přepočtu na novou kapacitu jsou výrazně menší, než náklady na dostavění jen 1 koleje (přepočtené na tu kapacitu). (*) To… Číst vice »
Přesně tak. Ta třetí se hodí jedině při výlukách, což je chabé využití a pak jediné smysluplné využití je používat ji pro jednu vrstvu osobky v obou směrech, s výhybnami. Jiný model pro tento úsek bude mít celkové vždy horší využití kapacity a celkového konceptu kolejí, výhyben, spojek mezi hlavními kolejemi atd.
Osobně si myslím, že přistavět dvě koleje by stálo spíše méně než dvojnásobek přístavby jedné, staveniště má vysoké fixní náklady, ale to není podstatné. Důvody, proč se chystá rozšíření na 3 koleje a ne na 4 vidím dva: 1) Prostor: Někde výše se tu diskutující podivují nad snahou dostat třetí kolej do Poděbrad. Jak tak koukám na mapu, s tou třetí kolejí budou mít dost co dělat téměř v každé obci, kudy trať prochází. Čtvrtá by se nevešla docela určitě, takže by se ty nové dvě musely vést někde opodál anebo pod zemí, což by bylo o hodně dražší než… Číst vice »
Nu, na to, že se tam v podstatě kříží dvě dvoukolejky (Praha – Hradec a Ústí – Kolín)… Ono posuzovat potřebu podle toho, co tam jezdí teď, je ošidné – může jít o spirálu nedostatečných parametrů a nedostatečného využití. Kromě toho, nechtěli jsme ještě nedávno zvyšovat podíl kolejí ze současného minima přeprav někam trochu výše? Mezitím stavíme autům nové čtyř- až šestipruhy, vlakům zůstávají i v hlavních směrech původní jednokolejky…
Zrovna nákladním vlakům by i při silném provozu ta dvojkolejka stačila, ty totiž mají podobnou rychlost i „zastávkové schema“. (Jednokolejka, mnohdy bez drátů, jim samozřejmě nestačí)
Dvě dvojkolejky se tam sice kříží, ale ani po jedné nejezdí žádné „expresy“. Vše staví Lysá – Nymburk – Poděbrady, takže ani ty rychlíky o moc rychlejší než náklady nejsou (pokud se ty náklady nemusí neustále rozjíždět a brzdit a mohou jet konstantně 80km/h). A změní se to až asi s VRT, již tu sám na jiném místě uvádíte jako argument proti třetí koleji Libice – Kolín.
Je možné, že si někdo nakreslil vlaky osobní dopravy, které by na tu trať chtěl poskládat, a došel k závěru, že se to vejde na tři koleje a čtvrtá by tak neprošla hodnocením ekonomické efektivnosti.
Taky je možné, že třetí kolej se prostorově vejde a čtvrtá už ne (alespoň ne bez rozsáhlých demolic domů okolo trati), a tak byla zvolena tříkolejka jako kompromisní řešení.
Správně, nemá přínos. Přínos by měla jedině přidaná třetí kolej s výhybnami pro jednu vrstvu osobky.
Toto řešení jsem osobně zažil u Norimberku. S-bahn jel po separátní koleji, v každé zastávce byl ostrovní perón a možnost křižování. S-bahn díky tomu, že co 3 minuty byla možnost křižovat, nenabíral větší zpoždění než 5 minut a odstranila se tak nejpomalejší vrstva z konvenční trati.
Řešení dobré, ale nákladnější.
Abych dokončil odpověď, nákladnější to je z důvodu, že je třeba úplně překopat všechny zastávky, v každé musí být výhybna. A také na paralelní dvoukolejce jsou třeba peróny pro výluku (aby nebyla třeba NAD). To jsou ty vícenáklady.
Třeba skrz Poděbrady očekávám už se třemi docela problém.
Kde tam na ně není místo? Čtyři už ne, ale tři by se měly vejít bez fyzikálních obtíží.
V některých místech je na to málo kapacity. Velké Zboží je toho příkladem.
Jen tak mimo, jak to vypada s VRT Praha-HK? U teto trati se hodi mit z VRT prestup do okolnich zel. smeru?
nijak. vrt do hradce je pitomost.
Co příspěvek, to perla…
muzete zaperlit vy a ukazat jak ma smysl postavit 80 km vrt pro mesto s 90 tisici obyvateli.
Ano, máte pravdu, protože Hradec je ve vakuu a vlaky budou jezdit jen tam a končit jen tam. Jojo.
vyborne, hradec neni ve vakuu. takze to tgv pak pojede dal do tyniste, nebo s dvema uvratemi do nachoda? nebo ze by proste elektrizovany trutnov?
vim, delam si z vas legraci. vy byste za cizi penize klidne postavil dalsich 200 km do wroclawi, aby to vypadalo na mape hezky, ze? a tim byste mel kapacitu na 20 000 lidi v relaci, kde dneska jezdi tri flixbusy denne… a to se fakt vyplati…
Hlavně už se tam dere kapacitní dálnice, takže nelze počítat jen autobusy. Polsko teď také staví dost na letadlech, další žrout ropy a lidí. Osobně budu rád, když se tím směrem za dalších 40 let protlačí alespoň klasická dvoukolejka bez zbytečných rychlostních propadů. Vlhké vize stanice „Adršpach VRT“ a podobné mi ostatně také přijdou dost nesmyslné, žádný přestup navíc v polích/lesích na přitažlivosti nepřidá, ještě s nejistými přípoji či nutností mít na každém konci cesty jedno auto…
Poláci to myslí dost vážně s VRT z Wroclawi přes Lodž a CPK letiště do Varšavy. Neříkám jestli je VRT přes Hradec nutná nebo ne, ale kdyby stála, bude to trasa z Prahy téměř do celého Polska. Tři flixbusy denně odpovídají dnešní infrastruktuře.
A nebo poptávce…
Ty Flixbusy nejsou za den 3, ale podle dne plus minus 8
Dobře, protože jsem nebyl pochopen. Ano, jen do Hradce by to pravděpodobně nevycházelo. Při modernizaci návazných tratí a návaznosti do Polska by se mohla blížit nějakému návratu. Ale ona spoučástí té VRT má být a spojka do Pardubic (což předopkládám že víte, protože bez ní by ta trať fakt neměla 80 km). A v tu chvíli už máte VRT přímo pro 200 tisíc lidí, s časovou úsporou na cestách do České Třebové, Zábřehu a Olomouce (100tis. + 300 v aglomeraci). i kdyby větev nebyla, tak napojení z Hradce do Chocně by pořád bylo dostatečně využívané a žádané pro VRT. K… Číst vice »
Denně je v pohybu na 100.000 Poláků, mezi Polskem a západním Rakouskem a jižním Německem (Bayern, BW). Z 90% po silnici. Obdobné číslo je z Polska do oblastí středního a severního Německa. Tam už je využití silniční dopravy mnohem nižší. Železnice tam má podíl přes 30%. Osobně mohu konstatovat, že vlaky ICE, IC a EC z Berlína do Hamburku nebo Hannoveru, Poláci využívají velmi intenzivně. Pokud by měla ČR kvalitní spojení do oblasti Vratislavy a dále do Polského vnitrozemí, tak by zcela jistě vznikly silné přestupní vazby transitních cestujících na vlaky směřující do oblastí Lince, Mnichova a Norimberka. Velmi obdobné… Číst vice »
Pokud si vážně myslíte, ze vrt pomůže jen Hradci a nepřiblizi další města a obce v okolí (včetně Pardubic, kam povede druhá větev), tak je asi zbytečne se pouštět do dalších debat… 🙂
Přestup do okolních polí bude, tedy alespoň dle plánů…
Jen koukám na mapu a nerozumím proč to není do HK napřímenější už od Poděbrad a na Dobšice a zajímalo by mě jestli ty rychlíky z HK budou projíždět v přímém směru 160km/h alespoň po té severní kolejí.
To je to samé, proč se neudělala trať přímo z Olomouce do Hranic kolem dálnice, ale stále se jezdí závlekem před Přerov.
Přes 150 m převýšení?
Jo, klidně. Pro dnešní osobní rychlíky není 1,5% stoupání žádný problém, víc by to nebylo.
Náklady, které by potřebovaty přípřah, by mohly i nadále jet přes Přerov.
No vidíte! A přitom někteří z Olomouce by chtěli, aby nová trať z Brna do Ostravy vedla závlekem přes Olomouc a od dálnice se výrazně odchýlila.
Věděl by někdo ze zasvěcených, jak to vypadá se sousedním úsekem Kanín – Chlumec? Kdysi jsem zaznamenal zvažování více variant, od kosmetického zlepšení a zdvojkolejnění až po velkorysejší s rychlosti 160 téměř v celém úseku, ale už je to delší doba… Díky
Už teď jsou přejezdy v Poděbradech zavřený klidně i 10 a v noci 25 minut. Ano opravdu to tak je. No to nechci vidět ten provoz až tu budou 3 koleje.
Osobní zkušenost z minulého týdne. Z práce jsem vyjel ve 22:00, ve 22:08 jsem přijel k přejezdu na Bažantnici. Ve 22:11 projel Os do Kolína, přejezd stále zavřený. Ve 22:30 jsem do vzdal a zavřený přejezd jsem na své elektrokoloběžce projel. Takže těch 25 minut zavřený přejez je tak minimum řekněme. Vlaky jezdili tak každé 4 minuty, takže se přejez mohl klidně otevřít. Ano nemám se čím chlubit, ale prostě jsem to udělal. No a přejezd u skláren, který když je zavřený 10 minut tak je kolona až na náměstí.
Neschopnost efektivnějšího řízení na stávající trati jako důvod nic neměnit, třeba k lepšímu? Dost možná tam o moc víc vlaků nepojede, ale nebudou muset tolik čekat, a přejezd bude naopak propustnější, kdo ví.
Tak na koridoru by hlavně žádnej přejezd být neměl..
Bohužel trať přes Poděbrady není koridor.
Mělo by záležet na rychlosti a při nižších rychlostech na době uzavření přejezdu.
Je. Je to nákladní koridor z Kolína do Děčína. Akorát se mu tak neříká.
tak kdyz vam tak lezi na srdci prejezdy, tak co si nekde vyhledat ktere se budou rusit?
Ta třetí kolej tomu spíš pomůže, provoz vlaků bude plynulejší, výrazně hustší asi ne. Ten přejezd musí mít spínač tak daleko, aby závory spadly včas i v případě, že tam jede vlak maximální traťovou rychlostí. No a pokud se tam ten vlak šourá, ať už z jakéhokoliv důvodu, nebo má cestou zastávku, tak jsou prostě závory dole dlouho.
Klíčový problém ale je, že na takovýchhle tratích vůbec jsou úrovňové přejezdy (hojně využívaných) silnic. Holt ČR…
Tříkolejka!
Zklamal jsem mě. Čekal jsem #svobodaven 🙂
*jste
Moc se omlouvám…
A není to málo, Antone Pavloviči….
Ano, dvě sestry by byly opravdu málo.
no moc se neradujte, neprojde to uzemkem a nebude ani to.
Já samozřejmě vůbec nepočítám, že by se ta stavba vůbec zahájila. Vždyť se bavíme o Dobré Správě…
Libická spojka měla stát tak před 30 lety. Tajně doufám, že uspořených 3-5 minut neprostojí hradecké rychlíky zase někde jinde…
Prostojí, protože taktové uzly Nymburk a Chlumec nad Cidlinou.
Nezbývá než doufat, že si jeleni své migrační trasy mezitím nerozmyslí. Nevíte o tom něco?
Plus navíc průtah Nymburkem včetně všech nevýhod, i kdyby tam náhodou od Prahy byl MÚ rozplétá a zejména od Poříčan (budoucího sjezdu z VRT) ten šedesatkový jednokolejný vjezd.
Dokud se neudělá dvoukolejka Velký Osek – Hradec Králové (- Týniště – Choceň), tak prostojí.
V současnosti se rychlíky potkávají v Chlumci a u odbočky Babín. Nedovedu si představit, že by se křižování z Chlumce někam posunulo, ale mínění rychlíků už v Nymburce? Případně křižování na městě? Do doby, než se bude jezdit přes Lysou by snad neměl být takový problém.
U Chlumce bude dvoukolejka, takže se můžou míjet kdekoliv. Navíc po modernizaci až do Hradce, by měla začít i expresní vrstva.