Další pokus o novou tramvajovou trať v Ostravě. Její prodloužení znovu řeší v Olomouci

Tramvaje na 7. a 8. obvod v Porubě mají začít jezdit na přelomu let 2027 a 2028.
Přípravy nové tramvajové trati v Ostravě-Porubě pokročily do další fáze. Projekt nyní míří do detailního posouzení vlivů na životní prostředí, takzvané velké EIA. Vyplývá to z dnes zveřejněné dokumentace v registru oznámení EIA.
O tom, že záměr musí do podrobného zkoumání, rozhodl Krajský úřad Olomouckého kraje, který asi před rokem převzal zjišťovací řízení od Moravskoslezského kraje. Na základě námitek o systémové podjatosti o tom tehdy rozhodlo ministerstvo životního prostředí. Plány na novou tramvajovou trať dlouhodobě naráží na odpor části obyvatel, kterých se stavba dotkne.
Záměr navazuje na územní plán města Ostravy a má zlepšit dopravní obslužnost nejen pro Porubu, ale i pro obyvatele dalších částí Ostravy díky lepším přestupním možnostem. Rozšíření tramvajové tratě má zvýšit kvalitu a spolehlivost veřejné dopravy v oblasti, kterou dnes obsluhují pouze autobusy.
První tramvaje mají na novou trať vyjet mezi lety 2027 a 2028.
Stavba bude začínat v odbočné výhybce z tramvajové trati po ulici Opavské, („u Slovanu“). Konec navrhované trasy tramvaje je na ulici Průběžná v místě navrhovaného obratiště (za Fakultou stavební VŠB Technická univerzita Ostrava, mezi OC Globus a ulicí Opavská, Průběžná).
Jak již deník Zdopravy.cz informoval, celková délka posuzovaného úseku je cca 3 kilometry. Návrhová rychlost je 50 km/h. Na trase vznikne několik průběžných zastávek (Duha, Průběžná, Karola Šmidkeho, Ludvíka Podéště) a dále koncová zastávka (Opavská) v místě obratiště. V prostoru ukončení tratě se předpokládá vybudování trakční měnírny a nedaleko má vzniknout i etážové parkoviště se 189 místy.
Šířka tramvajového tělesa s bezpečnostním odstupem má být 6,6 metru. Jízdní pruhy jsou navrhovány v šířce 3,75 metru. Součástí záměru je také celková rekonstrukce a rozšíření vozovky na ulici 17. listopadu a Průběžná.
„Dostavba tramvaje v Porubě není jen o rozvoji Dopravního podniku Ostrava. Je to také splacení historického dluhu Porubě, která na přímé tramvajové spojení sedmého a osmého obvodu čeká už víc než půl století,“ uvedl šéf DPO Daniel Morys. Dopravce připravil k záměru i Informační leták.
Tramvajová trať byla plánována již při výstavbě Poruby v šedesátých letech minulého století jako nedílná součást její dopravní infrastruktury, podobně jako v případě Hrabůvky či Výškovic. „Bohužel v případě Poruby bylo v tehdejší době rozhodnuto upřednostnit řešení akutní bytové krize před realizací nezbytné infrastruktury,“ dodal Morys. Téma dostavby trati se znovu otevřelo po roce 2000. V novodobější historii byl projekt nastartován zpracováním studie proveditelnosti v rámci řešení mobility v roce 2014.