Nová trať u Plzně pro 200 km/h má kladné stanovisko, stavba má začít za dva roky
Nová zastávka Plzeň-Skvrňany. Autor: Swietelsky Rail
Správa železnic slaví úspěch v přípravě novostavby tratě z Plzně do Stodu. Po více než ročním posuzování vlivu na životní
Dá se někde dohledat jak bude a jestli vůbec bude trať nějak odhlučněna v okolí Sulkova? Popř, pokud to ještě není stanoveno, jak vstoupit do nějakého řízení?
Nevíte, na jaké rychlosti se plánují navazující úseky (Stod – Domažlice a Domažlice – st.hranice), když už se pomalu, ale jistě připravují dokumentace k územnímu řízení?
Stod-Holysov +Blizejov – Domazlice 200km/h, ostatni dle 4e studie
nejsem intern, nevim, co ani priblizne znamena 4e, 70,100,160km/h
V podstatě máte pravdu. Klasické cimbuří, kdy se na rychlost z rychlostníku ani pořádně nerozjede. No a ten přeshraniční úsek 70, 90 km/h.
To je pecka, co? Prostě jsme nejlepší!
Rok 2022 je samozřejmě nesmysl. Prosím redakci o korekci. V aktuálním rozpočtu SFDI se počítá s termínem 12/2023.
Neumíme opravdu opravovat přímé řeči dotazovaných.
200 km/h je málo! Soudruzi opět splnili svůj stranický úkol brzdit rozvoj VRT. Že je to krátký úsek, není argument – je zjevné, že novostavba zpravidla vzniká po etapách. A domnívat se, že jednoho krásného dne vznikne nedaleko „opravdová“ VRT směr Norimberk, je iluzorní…
Tenhle úsek ale musí být pro smíšenou dopravu, přes hranice nikdy závratné proudy cestujících nebudou a stávající jednokolejka nevyhovuje ani pro náklady + regio. Podle mě je výsledná varianta zvolena velmi dobře. Za rozumnou cenu zkapacitní tah pro nákladní dopravu a do budoucna nechává možnost dostavby dvojkolejky durch na 200.
Ta trať se staví pro nákladní dopravu. Bez ní by nevyšla návratnosti investice. A to tak, že by tam zůstala stávající jedna kolej maximálně 80 km/h. Šotouš a demagog, největší brzda rozvoje.
200 km/h je v rámci zadání studie až příliš. Všimněte si, jak byla studie zadána…
Vlaky Praha – Mnichov za 4:15. O co bude lepší infrastruktura v CZ, o to bude horší v Německu. A tak například sbohem bezúvraťovému Schwandorfu, který bude výrazně podvazovat možnosti hlavně nákladní dopravy. A směr Norimberk zůstane bez drátů.
Dále zvýšení na 230 km/h nemá časový efekt, zatímco ekonomický do mínusu poměrně značný.
Ten Norimberk vychází z čeho? Studie s ním sice nepočítá, ale BVWP ano a mám za to, že se do něj dostal až po jejím zpracování
Podle mých informací bude sice elektrizace prodloužena, nikoliv však propojena v Irenlohe 🙁 Ale ještě je čas, může to někomu dojít. Druhá možnost je, že Němci na této trati zvýšení nákladní dopravy nechtějí…
3.2 je jednání v Německu… tak se uvidí.
nešlo by tady otevřít objezd Schwandorfu směr Regensburg, nebo to už je zcela napevno rozhodnuté?
To by bylo vzhledem k projektovým cílům vpravdě absurdní: Die Elektrifizierung der Strecke Nürnberg – Schwandorf – Regensburg erschließt eine neue Güterverkehrs-Umleitungsstrecke für den im Bezugsfall 2030 überlasteten Abschnitt Nürnberg – Neumarkt – Regensburg. Durch die ergänzende Elektrifizierung der Schwandorf – Furth im Wald kann eine schnelle Personenverkehrsverbindung von Nürnberg und München über Pilsen nach Prag mit Geschwindigkeiten bis zu 160 km/h eingeführt werden.
Já v BVWP vidím todle:
a) Elektrifzierung Nürnberg-Mögelsdorf – Nürnberg-Dutzendteich,
b) Elektrifizierung Hartmannshof – Amberg – Schwandorf,
c) Elektrifizierung und Geschwindigkeitserhöhung (konventionell) Schwandorf – Cham – Furth im Wald,
d) Elektrifizierung und Geschwindigkeitserhöhung (konventionell) Furth im Wald – Grenze D/CZ (– Ceska Kubice),
e) Elektrifizierung Regensburg – Schwandorf
Zdroj: https://bvwp-projekte.de/schiene_2018/2-022-V02/2-022-V02.html
To tvoje Irenlohe je schováno pod bodem b) , navíc mají vzniknout dvě nové výhybny Hiltersdorf a Freihöls.
200 kmh je málo. Parametry oblouků se měli udělat na větší rychlost. V oblasti je malá dopravní poptávka, raději bych uvítal jednokolejku na 300 kmh s možným rozšířením o další kolej až bude kapacitně potřeba.
A pak se vztekal, že se všecko vozí kamionem. Protože na VRT při těch sklonech se nákladní vlak nevyškrábe.
Podle schválené varianty potom bude okolo Staňkova jednokolejka na obě strany , s rychlostí kolem stovky. Takže jestli to rozhulákáte na 200 nebo 300 je celkem jedno, když pak budete brzdit na křižování nebo přestupovat na NAD po okreskách.
3b je osekaná varianta 5 tak, aby to prošlo přes JASPERS, ŽESNADu to umožnilo provozovat vlaky a šlo to na 5 snadno dostavět, až se ukáže, že JASPERS je akorát likvidátor železnice od Aše na východ.
Zahájení stavby 2 roky po kladném stanovisku EIA? A u novostavby? To je nějaké stachanovské tempo. To ta stavba má už územní rozhodnutí? A pozemky? O pár článků dál je o stavbě D11 Trutnov – Královec, která získala pravomocné územní rozhodnutí a plánuje se zahájení stavby za 4 roky. Nějak mi to nesedí. Každopádně, kdyby se to povedlo, bylo by to na medaili za mimořádné výkony na pracovišti pro všechny zapojené…
Zdravím vespolek,
ono těch 200 vypadá krásně, jenže už nikdo nedořekl, že to je jen ten kousek do Stodu. Zbytek je tradiční: zadrátovaná jednokolka s úseky „až na 160“ pro klopidla.
No prostě jako vždycky… Jízdní doba do Mnichova závratných 4:18.
Jestli teda můžu radit, jediná šance, jak to udělat pořádně, je si to postavit přes víkendy svépomocí.
To není pravda, podle schválené varianty 3b mají být dvě koleje až do Holýšova a dále v úseku Blížejov – Domažlice město.
Potvrzuji.
Předělali studii a pozměnili záměr na kategorii 3b,tedy další 2úseky na 200km/h. Má to ale háček.. Úseku Holýšov-Blížejov de to netýká
To je pravda. Nicméně navržená rekonstrukce nebrání budoucí stavbě podle varianty 5 (dvojkolejně, mimo současnou žst. Staňkov, rychlost taktéž 200 km/h).
Prostě tam v současné době benefity na pětku nevycházejí a tak buďme rádi za prodloužení žst. Staňkov, aby se tam kontejneráky dokázaly vykřižovat…
No hurá. Druhá dvojkolejná elektrická trať do Německa opravdu chybí. A kolem Labe je vlakodrom, víc už se tam toho nevejde.
V jaké fázi jsou přípravy na německé straně?
Nerad to říkám, ale zrovna navazující úsek je ve stavu, kdy víceméně přešlapují na startu.
Má někdo odkaz na plány varianty 3b?
Děkuji
https://www.dropbox.com/s/bvza6rbvohsxvnx/1a_Schlussbericht_Beschleunigung_M%C2%81nchen-Praha_1-00-CZ.pdf?dl=0
Domnívám se, že by jsme měli budovat tratě jako Rakušáci na 240 km v hod. Zvládá to bez problému raijet.
Asi se jedná pouze o váš překlep…. Rakušáci mají na 230 km/h.
Ano, překlep, na displeji je vidět maximálka 229 km v hod.
Rakouská Westbahn je provozně na Vmax=250km/h. S občasným úsekovým snížením na 200km/h.
Provozně se využívá 230km/h. ICE zajíždějící z do Vídně z Německa občas využije vyšší rychlost na zkrácení zpoždění.
ICE má na této trati Rakoský rekord. Což je 330km/h. Souprava Railjet 275 km/h.
Z důvodu nedostatečné kapacity a hlavně hluku byl vybudován okolo města St. Pölten Güterzugumfahrung ( nákladní obchvat), který je na rychlost 120 km/h. Jak na staré, tak i na nové Westbahn, je plnohodnotný nákladní provoz.
Z vlastní zkušenosti mohu dodat, že i v Railjetu jsem už na displeji viděl 240.
Pokud by se dělala podobně rychlá trať i dále aspoň do Domažlic, lépe spíš do Regensburgu (mimo Schwandorf), tak by to dávalo smysl. Ale na 20 km to nemá smysl rozjíždět, navíc soupravy tu patrně budou ještě hodně dlouho do 200km/h (i tunel do Berouna bude „jen“ na 200)…
Ale ta trať se nestaví na deset nebo dvacet let.
Skutečně věříte tomu, že se v roce 2050 nebo třeba 2070 bude přeložkovat trať Stod-Schwandorf elektrizovaná/modernizovaná 2030 a využije se tak poté 240 km/h do Stodu? Pokud by někdy byl ve hře další upgrade směrem Bavorsko, tak už bych spíš věřil VRT Plzeň-Norimberk, která trať Plzeň-Stod nevyužije…
Naopak, parametry noveho useku by mely byt pokud mozno pripraveny i pro rychlost vyssi nez 200km/h (pujde o druhou dulezitou trat do Nemecka), to se tyka celeho useku Praha-Plzen ev. dal kde pujde o samostatnou trat pro osobni dopravu,.. Tam kde se pocita se smisenym provozem, staci mit do 200-230km/h, typicky preshranicni useky, narocne tunely, nevhodny teren, tak, aby trat zvladla i nakladni dopravu. To, ze usek nebude na rychlost nejprve vyuzit, nevadi… Muze pak byt snadno prestaven/rekonstruovan… ev. muze byt vyuzit v budoucnu az po dokonceni dalsich useku… Typicky je prave Praha-Beroun a Ejpovice-Plzen, kde jde o stavby pro… Číst vice »
Ne že bych zas viděl Rakušákům do karet, ale jak zmiňuje Jiří Kokrhel tak rychlost je 230km/h, a řekl bych že to má více důvodů. Jednak se rakouská Westbahn stává ve skutečnosti čtyřkolenou tratí, takže 2 koleje jsou primárně pro rychlé vlaky (a pak ty nejsou omezovány pomalýma), a druhá věc je, že maj jinou legislativu než u nás v ČR, kde máme v zákoně dáno, že 200 je limit pro konvenční tratě (= osobní a nákladní doprava). Další věc je, jestli by pro naší malou zem mělo smysl mít na konvenčních tratích rychlost vyšší (předpokládám vznik VRT.), když nám… Číst vice »
Jo, jenže Rakušané vedle toho mají dvojkolejnou trať na 100 až 160 km/h, kam můžou odlifrovat nákladní vlaky a zastávkové osobáky. To je takový drobný detail. Česká realita je taková, že místo dvojkolejné trati máme jednokolejku, která sotva stačí pro ty zastávkové vlaky, ale projet z Domažlic do Plzně s kontejnerovým expresem je záležitost na několik hodin a nejsou tam dráty − nafta je drahá.
Fandím tomu.
2022 je příliš brzo. To se nemá šanci stihnout. Ještě je potřeba územní rozhodnutí – trvá i několik let. Pak se 2 roky budou vykupovat pozemky. Pak archeologové a výběr zhotovitele. Reálný je začátek 2025, pokud vše půjde hladce.
a to je hodně optimistický odhad.. při hlemýždím tempu dopravních staveb v čr bych přidal ještě 5-10 let navíc
Asi tak. Zvlášť co se výkupů týče.
To je EIA na dvoukolejku podle 3b (to by byl celkem fofr, tahle varianta byla schválena teprve před půl rokem), nebo na jednokolejku podle 4e, takže skončí v koši?
Pochopitelně 3b. A byla schválena před vánoci.
Tak tenhle úsek je invariantní mezi 4e i 3b. Protože v průběhu přípravy se ukázalo, že dle ZÚR je realizovatelná jen a pouze tato varianta.
Víte, nevíte? Bude se v rámci drátování původní trati do Nýřan drátovat i pokračování do Heřmanovi Hutě?
V plánu to určitě je, ale kdy to bude vůbec netuším.
https://www.stavby.szdc.cz
Stačí si tam tuto trať najít.
Na tuhle mapu pozor, tam je ještě i trať do Nového Jičína, ty prodané soukromníkům vesměs mažou z mapy světa…
tam je pak nějaký plán linky P1 Hora- Heřmanovah
v místě dnešní výhybny Chotěšov, kde se nově bude napojovat stávající trať od Nýřan, bude zřízena nová stanice Chotěšov. – cože? Nebude to spíše Zbůchu?
Stará trať zůstane zachována. Zde to lze, mezi Plzní a Rokycany to nešlo.
Zčásti to šlo i tam – viz úsek Ejpovice – Chrást.
Třeba se někdo poučil. Nicméně, stará domažlická trať má mnohem větší význam než trať přes Bukovec. Ta by se hodila „jen“ pro odklony, trať přes Nýřany je lemovaná takřka souvislým osídlením, plus terminál Metrans.
Nikdo se nepoučil. Nemá to žádnou souvislost. A navíc Chrást jsme primárně chtěli jako „parkoviště“ pro nákladní vlaky, tunel je s propustností O. K.
Pocita tunel s rostouci dopravou nakladu na zel., kdyz pujde o druhou trat do DE a take s VRT Praha-Plzen, ktera muze pritahnout i celkem dost cestujicich z dalnice (autobusy, auta)?
Mam trochu obavy, aby se nepocitalo jen se soucasnym stavem dopravy, viz puvodni studie Plzen – hranice CZ/DE.
A nabidku na odkup ZESNAD podal? Ono je to pochopitelne, ze jste chtel levne parkovat na statnich pozemcich, ale odkdy stoji pravo jakehosi ZESNADu parkovat nakladni vlaky na statnich pozemcich vyse, nez pravo nejakeko Pepika Pumpicky si chtit na statnich pozemcich zajezdit na kole? Zvlaste kdyz Pepik Pumpicka s pozadavkem na cyklostezku prisel drive? Kdyby to ZESNAD za komercni cenu odkoupil a dal za svoje provozoval, tak prosim, ale pokud jste jen nabehli s pozadavkem na zachovani trate zadarmo, tak se nemuzete divit, ze majitel trate, coz je jak vsichni vime neni SZDC, ale stat, ktery sva vlastnicka prava vykonava… Číst vice »
(Ne)spravedlnost Otázkou je, co si představujete pod pojmem parkování. V případě dlouhodobého odstavení železničních vozů, tak lze s vámi souhlasit. Pokud měl však Žesnad po pojmem “parkování” tzv. pravidelně povinnou pausu, tak jsou Vaše slova naprosto mimo. Dám příklad. Vlak z Děčína do Hamburku vede jeden strojvedoucí. Ve fahrplánu má od správce sítě DB Netz, určenou povinnou pausu (1hod.) v oblasti Berlína. Řekněme Priort. Tato stanice je mimo jiné také určena jako dislokace lokomotivní pohotovostní zálohy a také střídání strojvedoucích na průjezdných vlacích DB Cargo. Stanice má 7 dostatečně dlouhých kolejí, pro odstavení na pausu či pro střídání. Takových stanic… Číst vice »
A co zastávka Chrást pro vlaky Beroun – Plzeň? Pravidlo by se obsadilo.
Pokud se bude v roce 2026 jezdit elektrifkovaně do Německa přes Plzeň (včetně elektrifikace něměcké části), bude to zajímavá jak pro nákladní dopravu, která získá alternativu k Ústí nad Labem, tak pro spojení Praha – Mnichov, kdy bude vlak významně rychlejší než autobus a srovnatelný s auty.
Ne, v roce 2026 se z Německa do ČR přes Plzeň jezdit NEBUDE. To až tak nejdříve v roce 2030, spíš později.
Míněno samozřejmě elektricky:-).
To jste tedy dost velký optimista. Rok 2026 je uveden pouze jako dokončení druhé etapy, což se klidně může ještě x krát odsunout. A pak se ještě musí udělat další etapy, které ale budou hotové později. A kdoví, co tou dobou bude na německé straně. Jinak náklad bude ještě relativně dlouho rád, že se vůbec dostane z Prahy do Berouna.
Z Prahy do Berouna je to proti úseku Plzeň – Schwandorf luxus, když není výluka Dobřichovice – Radotín.
Ty úseky ze Stodu na hranice se budou také nějak narovnavat nebo víceméně ve stávající stopě?
Zatím samozřejmě ano, protože trať za Plzní je pro náklad v podstatě nevyužitelná, ale pokud by se to za Plzní (i v Německu) elektrfikovalo a zdvoukolejnilo tak už rozhodně ne.
Je schválena SP ve verzi 3b. Tak se do ní podívejte.
Koukám na to, a pokud vidím dobře, tak do Stodu novostavba, dále pak převážně ve stávající stopě. Je to tak?
Dvoukolejka Plzeň – Holýšov a Blížejov – Domažlice , zbytek (zatím) původní trať.
Určitě už z Plzně? Varianta 3b podle té německé studie počítá v úseku Nová Hospoda – Zbůch nadále s jednokolejkou.
Varianta 3b je v úseku Nová Hospoda – Holýšov dvojkolejná a téměř všude v nové stopě.
Vycházím z dokumentu „Zrychlení spojení München – Praha Závěrečná zpráva“, ze 4. 12. 2017, kde se na straně 32 píše:
„V Česku jsou nezbytná následující opatření:
– Rozšíření varianty 4e dle schválené SP o přeložky tratí v úseku Zbůch –
Holýšov a Blížejov – Domažlice
– Nová výhybna Pasečnice
– Prodloužení ŽST Staňkov na 750 m“
O druhé koleji mezi Novou Hospodou a Zbůchem ani slovo, stejně to vypadá i podle modelového grafikonu o dvě strany dříve. Znamená to, že je nějaká novější verze tohoto dokumentu, nebo snad že česká 3b je jiná než německá 3b?
Modelový grafikon 3B SUDOPu z června 2019 míjí vlaky mezi Chotěšovem a Novou Hospodou…
Z ASP: varianta 3b (studie Praha –Mnichov): Varianta 3b vychází zvarianty 4e, kterou rozšiřuje o následující úseky varianty 5:Nová trať Stod–Holýšov. Z důvodu požadavku na zkrácení JD a zdvoukolejnění úseku Stod –Hradec u S toda byla ve var. 3b navržena dvoukolejná přeložka (novostavba) v úseku ŽSTStod(mimo) –ŽST Holýšov (včetně). Na přeložce se nachází 3 větší mostní objekty délky 400m, 200m a 100m a tunel délky 1050m.Řešení ŽST Stod respektuje návrh dle zpracovávané DÚR pro 1. stavbu. Konfigurace ŽST Holýšov je navržena nově a vychází zřešení dle varianty 4e.Nová trať Blížejov -DomažliceDélka přeložky je cca 10 km, návrhová rychlost 200 km/h.… Číst vice »
A já Vám opět opakuji, že modelový GVD míjí vlaky v úseku Chotěšov – Nová Hospoda…
Však jo, dvojkolejka tam být má, s Vámi se nepřu. 🙂