Nová tramvajová trať v Olomouci? „Dlouhodobá hibernace“ kvůli výpadku příjmů

Tramvaje v Olomouci. Pramen: DPMOTramvaje v Olomouci. Pramen: DPMO

Olomoucká radnice kvůli očekávanému propadu příjmů rozpočtu, který souvisí s epidemií koronaviru, odložila na neurčito stavbu další části tramvajové trati

Olomoucká radnice kvůli očekávanému propadu příjmů rozpočtu, který souvisí s epidemií koronaviru, odložila na neurčito stavbu další části tramvajové trati za stovky milionů z centra města na sídliště Nové Sady. „Projekt je nyní ve stadiu dlouhodobé hibernace,“ řekl primátorův náměstek Martin Major (ODS).

Nový úsek trati se měl podle původních plánů začít stavět letos na jaře a dokončen měl být v závěru roku 2021. Výběrové řízení na tuto stavební zakázku vypsala radnice loni v létě. Odhadovaná cena zakázky bez DPH činila bezmála 390 milionů korun, přičemž 85 procent investice má pokrýt dotace z evropských fondů.

Vizualizace nové tramvajové trati v Olomouci. Foto: Moravia Consult

Vizualizace nové tramvajové trati v Olomouci. Foto: Moravia Consult

Tendr na stavbu tramvajové trati ale nakonec nebyl dokončen a osud investičního projektu bude podle Majora záviset na vývoji rozpočtu v dalších letech, který lze zatím těžko odhadnout. „Čekáme na informace, jaký dopad to (epidemie koronaviru) bude mít příští rok co se týče výnosů z rozpočtového určení daní,“ upozornil Major.

Rozhodnutí o odložení plánů přichází jen krátce poté, co Dopravní podnik města Olomouce koupil nejdražší sólo tramvaj v zemi. Ta měla být určena i pro tuto novou trať.

Rozpočet Olomouce bude už letos na straně příjmů výrazně nižší, než se původně předpokládalo. Primátorův náměstek Otakar Bačák (spOLečně) ČTK řekl, že podle aktuálních odhadů budou příjmy města zhruba o 200 až 250 milionů korun nižší, čemuž bude nutné přizpůsobit městský rozpočet.

Rozšiřování tramvajové trati na jih Olomouce. Foto: Olomouc.cz

Rozšiřování tramvajové trati na jih Olomouce. Foto: Olomouc.cz

Druhou velkou letošní investici, kterou je rekonstrukce ulice 8. května, radnice nepozastavila. Stavba je od začátku dubna v plném proudu. Oprava ulice, po které vede tramvajová trať, přijde téměř na 75 milionů korun a měla by skončit v závěru letošního roku.

Olomoučtí radní ale rozhodli o zastavení projektové přípravy a odložení realizace některých plánovaných projektů a oprav. Rozhodnutí se týká například rekonstrukcí komunikací v ulicích Legionářská, Studentská a Šantova, stavby některých cyklostezek, budování autobusové zastávky a točny v Chomoutově či rozšíření kapacity mateřské školy Střední Novosadská.

Dopad propadu příjmů na letošní rozpočet a investice města by v září, kdy bude jasnější představa o vlivu epidemie koronaviru na městské finance, mělo podle Majora projednat zastupitelstvo.

Loni v prosinci schválený rozpočet Olomouce na letošní rok počítal s příjmy 2,727 miliardy korun, které měly ve srovnání letošního a loňského rozpočtu vzrůst o 147 milionů korun. Výdaje se měly zvýšit o 339 milionů korun na 2,881 miliardy. Schodek 154 milionů korun mezi příjmy a výdaji město chtělo pokrýt investičním úvěrem.

ČTK + Zdopravy.cz

Tagy Dopravní podnik města Olomouce DPMO Olomouc rozšíření tramvajové tratě Povel - Nové Sady
31 komentářů