Nová tramvajová trať do Libuše už má položené koleje a natažené troleje v celé délce

Nová tramvajová trať Modřany - Libuš (duben 2023). Pramen: ROPIDNová tramvajová trať Modřany - Libuš (duben 2023). Pramen: ROPID

První tramvaje s cestujícími by podle organizace ROPID měly vyjet na trať koncem května.

84 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Nechapu jak nekdo nemuze pochopit prodlouzeni na Nove dvory, jednoznacne tim nahradi linku 215, ktera tak muze uplne zaniknout, navic v celem useku bude tram. az k metru smerem do centra, to ukonceni v soucasne poloze nepomuze nikomu jen lidem ze sidl. Modrany, naopak prodlouzeni i lidem v Novodovorske ul., postu, obchod, sport. areal a Domyno…
Naopak dalsi prodlouzeni by se pak jeste hodilo az k nemocnici a dal… coz sje skoda, ze neni v planu…
Ano do centra to bude tramvaj+metro, ale misto bus+metro.

HK~

ideální by samozřejmě bylo prodloužení tram až na konec Novodvorské a od Nových Dvorů přes Kačerov k pekárnám Michle na plánovanou trať přes Budějovickou, protože by spolu s dokončením metra D zanikla většina autobusových linek v okolí

Martin

Tak nejak… dokonce by mohla nahradit tramvaj i planovanou odbocku metra D, od Sofijaku po Nem. Krc…

pepa

rád bych diskutující upozornil že nick „cyklista“ nemá s cyklismem nic společnýho – je to autíčkářskej troll, kterej hlásá bludy, jaký nezastává nikdo soudnej, ani cyklokomunita, ani nikdo z automatu, zkrátka odnikud. je to taková osvědčená taktika jak diskreditovat „nepřítele“ tím, že ho karikujete. asi jako bych si založil profil „motorista“ a chtěl 120 na staromáku prostě nonsense. diskuze mezi uživateli různých druhů dopravy a zastánci různých podob dopravních systémů je nutná a zdravá a na tomhle serveru se často i daří, ale tupý trolling do ní akt nepatří, ať už si o cyklistech jako takových myslíte cokoliv.

Kopr

Jen takový „nepodstatny“ detail – zvysi se po tomhle prodlouzeni frekvence spoju?
Uz ted jesdi tramvaje přes Podolí narvane casto i mimo spicku, to pred par lety nebyvalo, nez v Modřanech a okoli postavili vsechny ty nove panelaky.

Kopr

Alespoň, ze dvojka zacala jezdit dlouha, jenze to nas tu neapasi.

Arlex

Bohužel to bylo jen při výluce na Malé Straně, už zase jezdí sólo. Přitom na ní mají soupravy smysl.

Kopr

Aha, to jsem nepostrehl. Skoda, nechapu, proc tam neni nasazena permanentne:/

Arlex

Také to nechápu. Sice by někdo mohl argumentovat, že kopíruje metro A, ale smysl má i tak (jednak např. kvůli hloubce metra na Petřinách, jednak taky proto, že jede na Národní divadlo, Karlák atd.) Navíc je v prokladu s l. 18, která jezdí v soupravách, takže je kapacita zmenšená a nevyvážená.

Cyklista

Jeďte do práce na kole a nemusí se zvyšovat počet tramvají.

Kopr

Obcas jezdim, diky za radu:) Ale občas je treba doat hnusne na kolo, jako treba vetsina tohoto mesice a pak rad skocim do te tramvaje. No a nekdy treba jedu do divadla a pak to neni na kole uplne ono, hlavne by mi ho nehlidane behem predstaveni nejspíš nekdo rozebral na ND.

PetrH

je to troll, ale taky to ukazuje, jak je MHD drahá (20 miliard korun ročně provozní dotace, tolik nedává ani větší Vídeň), takže nějaké navyšování kapacity není možné.
za každého, kdo tam jede na kole, buďme rádi. Mne donutila kdysi akce Do práce na kole vyjet i za ošklivého počasí 🙂

MaT

Nejdřív jsem v kontextu toho divadla si interně tu zkratku ND překládal jako „Národní divadlo“, ale pak mi došlo, že jste asi myslel jiný význam té zkratky. 🙂

Jakub

Už se těším, až se projedu TRAMvají v polích 🙂

Y.K.

Když dokážete ignorovat to sídliště nalevo…

Jouda

Způsob, jakým se v úseku Levského – Modřanská rokle dělá trolejové vedení je úplně zcela odlišné a divné než v ostatních úsecích tramvajových tratí v Praze. Kdo tohle navrhl a udělal, by měli diletanti nechat na profesionálech od Elektrizace železnic.

MrMarkus

Ve středočeském kraji existuje stavební uzávěra „Tramvajová trať depo Písnice – Vestec – Jesenice“ a PRAGOPROJEKT měl připravit dopravní model a další studie. Pokud se bude toto realizovat, bude to mít vlastní vozovnu a bude to izolované od pražské tramvajové sítě nebo dojde ke kolejovému propojení. Výstavba mezi depem Písnice a Libuší bude nejen kvůli metru dosti intenzivní a jestli se to má napojit na trať Sídliště Modřany – Nové Dvory, tak už je čas na tohle myslet. V metropolitním plánu jsem to nenašel (ale třeba smyčka Nové Dvory tam už je), možná to opravdu není v plánu propojit. Máte… Číst vice »

Roman

V územních plánech je trasa metrobusu, měl se už začít stavět (kvůli čerpání peněz z EU), nicméně stále se řeší další studie, kvůli celkové koncepci dopravy v regionu, která se dramaticky změní. A nejen tím, že tam bude konečná metra D, ale i plánovanou stavbou D3 s napojením na D0 u Jesenice, stejně jako s plánem na realizaci Vestecké spojky. Řeší se i varianta, že by v trase metrobusu jezdila běžná automobilová doprava a na Vídeňské by byly pruhy hlavně pro PID, protože k čemu je metrobus, který by měl trasu mimo zastavěné oblasti.

MrMarkus

Už to vidím, takže nejspíše parciální trolejbusy. Chce to tak Jesenice, je to „jejich“ území, mají na to plně právo si tohle rozhodnout sami. Pak je asi to co jsem psal bezpředmětné, tahat tramvaj z Libuše do depa Písnice a kopírovat tak trasu metra nedává pak smysl a naopak vozovna v Braníku mi teď dává smysl větší. Děkuju 🙂

Hafan

Tramvaj z depa na Jesenici je prakticky mrtvá záležitost. Provozně to nedává smysl (s napojením na pražskou síť se nepočítá a s pokračováním za Jesenici taky ne), byl to spíš tehdy hurávýkřik bývalé paní hejtmanky.
Vestec s Jesenicí se o tom dozvěděli tehdy víceméně z médií. 😀
Pokud si pamatuju, tak už nějaké prověřování kapacitního napojení regionu na depo proběhlo, směřuje to někam k parciálním trolejbusům na Jílové.
Tak uvidíme.

Cyklista

Achjo, DPP si zase uzurpuje veřejný prostor pouze pro sebe a své tramvaje a zkouší to i v centru, kde schválně prostor mezi kolejema dláždí, aby cyklistům jízdu aspoň znepříjemnil. Přitom tam šel dát asfalt a prostor moho být využíván cyklisty.

Jiří Kocurek

„Les pro netopýty, ne pro stromy!“ dožadoval se Ostrombouch.

PvvS

V pořádku. Až budou cyklisti umět předpisy, tak můžou mezi lidi.

Lang

S Cyklistou zásadně nesouhlasím, ale s Vámi taky ne. Plechovkáři předpisy neumí, a to ani když prošli zkouškami, a mezi lidmi jsou pořád.

Y.K.

Větší blbost už asi těžko vymyslet. DPP by se nejlépe líbil otevřený svršek, který se krásně udržuje, ale to v centru asi nepůjde. A pak přijdou památkáři a nařídí jak má vypadat povrch ulice. Dlažba fakt není vynález DPP.

Cyklista

Ale veřejný prostor není jen jejich. Třeba na Malé Straně nebo náměstí Republiky si pořád zvoněním vynucují přednost před chodci, cyklisty a veřejný prostor patří primárně cyklistům, pak chodcům a pak dalším.

Vladimír

Veřejný prostor patří primárně cyklistům?
To je chabý pokus o trolling

Cyklista

A ozval se další petrolmaskuliní plechovkář. Veřejný prostor zfanatizovaným mioovníkům autíček opravdu nepatří, pořádně zdanit, nebo rovno zakázat.

Manky

Sorry, ale tady jsou primární chodci. Cyklistika je tady komplikace při proplétání se mezi lidmi.

Frantík

Tak nějak projet musí, no… Na náměstí republiky je pěší zóna, ale tramvaji jedoucí dvacítkou snad uhnete v pohodě.

Cyklista

A proč bych jí měl uhýbat. Tramvaj stejně není klimaticky neutrální, když jezdí na elektřinu vyrobenou v uhelných elektrárnách. Kdyby většina lidí přesedla na kolo, tak těch tramvají a uhlí bude třeba výrazně méně!

Osamělý Vlk

Tak klid. Uhlí bude postupně ubývat v energetickém mixu, s trochou stěstí se jej zbavíme do 20 let(do 30 let bychom se měli zbavit závislosti na uhlí úplně), nebo i dřív, zvlášť, když tu máme jaderné elektrárny. Tramvaj ne nutné zlo. A má své jasně vyznačené cesty, z nichž, na rozdíl od ostatních, nemůže uhnout. Tramvají bude dlouho pořád stejně, nebo i víc, protože do MHD se přesune většina běžné přepravy. On ne každý může používat kolo, a cesta do práce, která by pěšky trvala hodinu, už není úplně příjemná (2 hodiny strávíte cestou do a z práce), přičemž hodina… Číst vice »

vjkm

Ani člověk není klimaticky neutrální, a zadýchaný cyklista vůbec.

Lang

Aha, takže trolling.

Osamělý Vlk

Tak spíš chodcům(primárně místní, nebo lidi, co mají cíl v místě), cyklistům, MHD a pak dalším.

MaT

No ona by se zase i v centru a v památkové zóně dala dělat i dlažba, která je rovná a hladší a jede se po ní přeci jenom o dost lépe – viz třeba nyní rekonstruovaná dolní část Václavského náměstí. Ve Vídni (a to je také historické město) jsem si takovou dlažbu pochvaloval už před 10 lety a říkal jsem si, proč něco takového není možné u nás… Ale zaslechl jsem právě něco o tom, že při téhle rekonstrukci na Malé Straně, takové řešení schválně někdo z DPP nechtěl, protože kdyby se tam cyklistům jezdilo lépe, mohlo by jich tam… Číst vice »

Osamělý Vlk

Na dláždění v centru spíš trvají památkáři, když se jim nedaří chránit nic jiného.
Trať do Libuše je sice sporná, ale pořád lepší než jak je to dělaný dnes. Jsou ale jistě potřebnější tratě.

MaT

Ale místo dlažby štípané existuje i dlažba řezaná, případně nějak obroušená a celkem rovná – viz spodní část Václaváku. Ta zdá se památkářům nevadí. Proč se nepoužívá i jinde?

MHD

Docela by se hodila lávka ze sídlište Na Beránku k tramvajové trati. Měla by jen 300 m.

Roman

Rozvoj sítě tramvajových linek v Praze je fajn, nicméně další prodloužení této linky až na Nové Dvory mi vůbec smysl nedává. Bude to jen spojnice pro Novodvorské do Modřan. Jen málokdo sedne na Nových Dvorech na tramvaj s tím, že chce jet do centra, ale ve skutečnosti pojede směrem od centra, potom okolo vnějších čtvrtí dolů k řece a až pak zpátky do centra. Přitom přímo do centra jedou busy, do budoucna i metro. Tohle nebude radiální ani okružní linka, to bude takový zvláštní paskvil. Ale třeba si to svoje cestující najde, alespoň dolů do těch Modřan na polikliniku. Ale… Číst vice »

Feri

Mate pravdu, nesmysl dal tam prodluzovat tramvaj,,,

Lang

Není to pravda, prodloužení má smysl.

Radek Janata

Má to smysl jako napojení Modřan na trasu D.

A že tam bude koncový úsek s opačným špičkovým směrem, to je právě výhoda – bude efektivnější využití souprav.

Asi jsou důležitější tratě, ale tohle bylo snadno projednatalné a postavitelné, narozdíl např. od Kobylisy-Bohnice-Podbaba.

Bram

Nebylo to snadno projednatelné, dlouhou dobu tam byl problém s pozemky. Dokonce se na to v devadesátých letech nechalo propadnout již pravomocné územní rozhodnutí, ale tehdy šlo hlavně o peníze. Jak moc velkou blbost tehdejší představitelé města, městské části, DPP atd. udělali, se ukázalo až časem, kdy získání územního rozhodnutí přestalo být jednoduché…

Radek Janata

No dobře, ale nejsou tam NIMBYsté z řad místních obyvatel. To je politicky hůře řešitelné, než pozemky.

Pájin

Jsou, jen blokují něco jiného než tramvaj. A kupodivu jim ani nevadí zrušení na silnici namalovaných cyklostezek, které se tam v konfiguraci bus/tramvajový pás/bus už nevejdou.
A taková to byla po namalování sláva…

Tuňák

Ovšem do té doby tam bude stačit jedna linka s půlhodinovým intervalem.

Dachs

Recept je jednoduchý. Zrušená 165 v souběžném úseku. Někomu asi některé přímé vazby zde na jihu chybět budou, ale na to se nikdo neptá. Tramvajová trať zde získá na větším významu až s Déčkem; nejlépe co nejrychleji až do Písnice, protože dopravní situace v oblasti je silně nedobrá.

Roman

Ne, tohle je opravdu nad moje chápání. Píšu o budoucím prodloužením až na Nové Dvory, zatímco při cestě z Modřan budou nejbližší stanice metra D Písnice a Libuš. Chápu, že konečná stanice potřebuje nějakou točnu a že prostor je na ND, nicméně kdo chce jet na metro, ten pojede na nejbližší stanici, ne na tu vzdálenější.

MaT

Ha, opět zkratka ND. Ale tentokrát to asi nebude ani Národní divadlo, ani náhradní díly…

PetrH

Hlavně je daleko levnější, viz cena v článku 300 milionů. A stejně většinu toho pokryje dotace z EU. Holt se staví to, co je levné a kde je na trať místo bez nutnosti bourat nějaké domy, což je politicky neprůchodné.
Myslím, že si trať někoho najde, obzvlášť, až bude Dvorecký most.

Jakub

Jakmile bude postavené metro do Libuše, tak bude smysl prodloužení jasný. V tu chvíli bude tramvajové spojení Modřan a Libuše zároveň svozovou spojnicí na metro a dál do centra.

jonáš

Asi nemá cenu to dlouhodobě provozovat bez koncové smyčky. Obousměrných tramvají neni na rozhazování. A jako tangenciální doprava od déčka to smysl mít bude.

looking4bucho

Tak nesmysl je spis ta kilometrova smycka misto toho aby se to protahlo o kilometr dolu k uradu prace, koupalisti, Novo Plaze a dalsi obcanske vybavenosti ktera se tam pro vetsinu Lhotku a velkou cast Prahy 4 nachazi.

Lang

To obří sídliště už není jen noclehárna. Lidi se pohybují i uvnitř něj. Smysl dává jak tahle trať, tak její prodloužení na Nové Dvory.

PetrH

Přesně tak. Navíc ne každý musí jet nutně do centra. Pracovní příležitosti jsou třeba i v Modřanech.

Olcit

Myslíte, že když odborníci z ROPIDu se jeví jako že mají sklon k šoto, tak jestli před zahájením provozu neudělají nějakou akci pro šotouše?

Např. vlak typu 810 na těchto nových kolejích? Ideálně tento vlak v nějaké méně tradiční kombinaci s jinou technikou?
https://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/sranda011.jpg

Olcit

Že by perspektivní přírůstek třeba pro tuto trať?
https://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/sranda150.jpg

Pat

Vy byste myslet už neměl…

Olcit

Co bych neudělal pro šotoblázny, kteří kvůli ratitní fotce jsou schopni třebas šlapat uprostřed vzrostlého lánu obilí = tj. šlapou po dřině lidí, kteří nejsou praštění kolejnicí a neberou štědré dotace pro nádražáky.

JKan

Zrovna slovo „neberú“ do jednej vety so slovami „obilie“ a „dotácie“ úplne nepatrí 😉

Olcit

Naše rodina obdělává záhumenku (ne zahrádku, ale kus pola) a žádné dotace nebereme.

Ivan_pha

Alexi, myslíš raritní fotomontáži? 😀

Autora znám 😀

PvvS

Jedině polstrovanej vagonek pro Axelíčka..

Jiří Kocurek

Se nevejde, 810 by pokácela sloupy nebo vykolejila. Podle toho co drží líp, nejspíše obojí.

Ale můžete si s Františkem podat ruce, ten se zase snažil narvat vlaky do tunelu Metra.

Olcit

Já to myslel recesi. A doufal jsem, že objeví nějaká raritní fotka 810 na nějaké tramvajové trati. Podobně jako vlaky pražského metra jezdící na vlečce ve Vítkovicích.

Ale nenapadlo mě, že šířka typu 810 by byla až tak zásadním problém. Díky. Každý den se dovím něco nového.

Hafan

Poznámka: myslím, že už bylo definitivně rozhodnuto, že Modřanský vodojem se bude jmenovat Hasičská stanice Modřany nebo tak něco.

Pražák

Je celkem jedno jak se to bude jmenovat, podstatné je, že je to zcela zbytečná zastávka. Krom stanice HZS (kam většina personálu jezdí autem a zbytek těch pár metrů dojde) tam nic není a ani nikdy nebude. Z jedné strany ochranné pásmo vodojemu a přes silnici nestabilní kopec z navážky.

Lukáš Kníže

Myslím, že má být alespoň pouze na znamení… taková malá útěcha.

Pražák

Vzhledem k tomu, že výstavba té zastávky není zdarma, tak je to velmi malá útěcha.

Frantík

No jo, to jsou ty normy…

Hafan

Úplně zbytečná asi není, nicméně to provozně pořeší ten status „na znamení“. Prostě se to bez trápení projede, když tam nebude nikdo stát.
Někteří zaměstnanci HS11 vč. celopražského dispečinku a sousedního sběrného dvora určitě tu bližší zastávku dlouhodobě ocení.
A pro někoho ze sídliště může být příjemnější, že z nové zastávky půjde mírně z kopce a ne se drápat do kopce ze zastávky Sídliště Modřany. Cestou nahoru pořád chybí zastávka Levského.¨
Nechme to na cestujících, oni si to nohama postupně sami vyhlasují. 🙂

Pražák

Je to zcela zbytečné, prostě vyhazování peněz.

Josef

Mohli vyresit nejak tu zastavku z centra na Levskeho, tam by to aspon nekdo vyuzil z tech blizkych panelaku. Zastavka u hasicu je uplne k nicemu, to je vyhozeni penez, ona i ta druha pojmenovana Observator Libus mi prijde takova lehce nadbytecna, ale budiz.

Frantisek

Stejně dobře by ovšem mohli zrušit jednosměrnou zastávku Levského, jejíž uživatelé by se následně podle vzdálenosti rozdělili mezi „Sídliště Modřany“ a „Hasičskou stanici“. Škoda, že je teď taková obliba nepárových zastávek; člověka to sice udržuje ve střehu, ale…

Radek Janata

Než zbytečná zastávka v koncovém úseku, mě víc štve třeba Letenské náměstí/Korunovační/Sparta. Tam jsou 3 zastávky na 500m úseku, na znamení to není, je to vytížený úsek, takže to zdržuje mraky lidí, a opačnému směru přitom stačí zastávky dvě.

Pražák

Což ovšem není předmětem diskuse. A argument „jinde je to ještě horší, tak tady je to vlastně celkem OK“ vážně neberu. Tohle je jen vyhazování peněz.

marcela

To co je hned za Letenským náměstím a zdržuje, to je křižovatka, to není zastávka. Zkuste někdy kouknout z tramvaje ven.

Frantisek

Bohužel. Další dlouhý a neforemný název. Jelikož „Modřany“ nejsou názvem té stanice, mohli by to změnit alespoň na „Modřanská hasičská stanice“, má to stejný počet slabik a zní to v češtině lépe; i když na název „Radnice Praha 12“ toto nemá, ten už je úplně jak od robotů.

Lukáš F.

To už je skoro jak „ÚMOb Jih“

Honza Vrba

Každopádně na Prosek mít Modřiluhy nebudou ani s polokinikami, roklemi, sídlišti. Poliklinika Prosek, Starý Prosek, Nový Prosek, Prosek, Sídliště Prosek, Prosecká.🤣

Lkprak

Na Facebooku se už spekuluje,že k otevření dojde 26.května, symbolicky v den 28. výročí otevření otevření tramvajové trati Braník – Modřany.

Jan z Rokycan

Aby pak ty fámy nemusel zas někdo vyvracet, jak nedávno u jiných tramvají, resp. šalin.

Lkprak

Tak on Ropid už dlouho říká, že k otevření dojde na konci května,takže moc jiných termínů v úvahu nepřichází.