Nová tramvajová smyčka v Hostivaři je hotová, velká omezení od půlnoci končí

Smyčka Depo Hostivař. Foto: DPPSmyčka Depo Hostivař. Foto: DPP

Vybudování smyčky je jedním z prvních kroků proměny dopravního uzlu.

77 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Codycheck

Dle položeného betonu a aspfaltu, je vidět jak Piráti a Praha Sobě bojuje proti klimatickému oteplování 🙂 🙂

milan

a počem jako mají autobusy jezdit – mně naopak mrzí ,že nezajíždí do nástupních zatávek TRAMvají (k tomu by bylo třeba před nimi v kolejích více dlažby) a mají vlastní nástupiště – bylo by to od/k BUSům z metra blíž + výstup z ukončených BUSů o dperiferie Prahy a z SČK u nástupiště TRAM směr centrum by zajišťoval přestup tzv. hrana – hrana (kde by byli cestující přivezeni, tak od tama můžou pokračovat jiným spojem dále do centra)!

Jakub K

Na střeše nástupiště mohli být solární panely …

milan

ty hlavně dávno mají být na rozlehlých remízovacích halách TRAM vozoven, dep Metra i garáží BUS DPP, ale stále tam nejsou ….

Martin

Ty pristresky naklonene jiznim smerem jsou prosklene?
Chape nekdo, ze dost casto v lete sviti slunce a docela pekny horko??

Martin

A docela je videt i stin, jak na nastupiste prazi, pac neni kryta ze zadni strany…

Je to trochu past na cekajici…

milan

a to podle Vás mají být přístřešky nakloněny na stranu k vozidlům MHD, pod níž se pohybují cestující při svém nástupu/výstupu do/z nich?

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Pořád nějak přemýšlím kdo a odkud tam tou tramvají přijede, aby přestoupil na metro.
Spíš bych viděl vazby bus-tram.

milan

aktuálně od UD DPP, a (jak je v článku psáno) výhledobě minimálně ze Štěrbohol. Já by jsem ovšem prosazoval prodloužení té TT ještě dále přes Dubeč, Uhříneves, Kolem Kolovrat a Nedvězí u Říčan (které také ještě patří k Praze 10) a minimálně do Říčan (potažmo dále jednokolejně s výhybnami – Tehovec, Mukařov, Svojenice, Louňovice, Vyžlovka, Kozojedy, Kostelec nad Černými Lesy, Kouřim, Zásmuky, Kutná Hora).

jfp

Na to v jaké zadnici Prahy to je, je to strašně předimenzované. A chybí hlavně přestup z S9 na A, jednoho krásného dne to metro do Hostivaře opravdu povede, ale do té skutečné. A tady to bude na odstřel, protože sem nebude mít smysl ani pásmový provoz.

Jelen

Přestup z S9 na A? Asi spíš z S49, ne? A také budoucí S61 a S71m

Stepan

Než to bude dostavěné, tak se systém číslování železničních linek ještě třikrát změní. 🙂

M M

Ne, přestup z S9 od Říčan a Benešova. Teď s přestupem na bus mezi Skalkou a ZM. Metro mělo vést na ZM, bylo by tam tisíckrát užitečnější než na Depu.

Martin

Jo, chybi ta puvodne planovana vetev pres Zahradni mesto do Hostivare… a asi i dale do Petrovic…
Tahle cast trate od Strasnicke je vlastne spojka do jen Depa…

milan

přes stanice Jižní Město, Newtnova, Sídliště Petrovice, Uhřineves (2 vestibuly – nádraží a centrum) do konečné Sídliště Uhříněves by logicky bylo potřeba prodloužit =M=C

Jiří Kocurek

Za jak dlouho že to Áčko bude? A když Metro uhne k jihu, tak tím nahradí tramvaje vedle na Černokostelecké, nejměně kilometr vzdálené?

Radim

Jen si zvykejte na předimenzované stavby! Mj předimenzované je to proto, aby se utratilo co nejvíce peněz. Pak na konci roku si vedení DPP a ROPIDU pravděpodobně rozdají odměny se slovy co všechno udělali pro Pražany, to že je to za jejich peníze, které takto byly využity neefektivně však pomlčí.

Tomáš Záruba

Mně by tedy víc než název pobuřovalo to pochodové cvičení při přestupu…

LanGusta

Jedno špatně řešení nahradilo jiné špatně řešení. Ale aspoň se výrazně snížila kapacita P+R a vypadovku budou brzdit tramvaje zbytečně se hrkajici na smyčku a zpátky. A na autobus je to zase o kus dál a odstavny plochy pro ně se taky razantně zmenšily. Takže ve výsledku se to vyplatí, pro cestující horší, hlavně že jsme zase zasolili těm zlým autům a máme nový tramvajový predimenzovany nádraží který bude moct zarustat kopřivama jako všechny ostatní. Jo pardon vlastně se tam postaví přestupní terminál tramvaj do Měcholup a parkovací dům. Někdy. Nebo nikdy, už ani nevím.

Bob

Novostavba zastávky a chybí tam přístřešky pro schování se před deštěm, větrem a sluncem. To musel projektovat nějaký trouba.

Stepan

Kdo má čisté svědomí, nepotřebuje se před ničím schovávat. Tak se nějak se to obvykle říká, ne?

David

Presne, kdo má svedomi ciste, nemusí se porad někde schovavat!

M19

Myslíte na výstupu? Jinak tam jsou.

milan

prostřední tramvajová zastávka je nástup směrem do centra a pro ten jen malá boudička místo celoperónového přístřešku je dle mě totální výsměch!

Vít Jůza

Žádná nová tramvajová smyčka v Hostivaři teď není hotová. Zato ve Strašnicích by se jedna našla.

Jan

Cestující nebudou hledat zastávku v katastru, pro ně je důležité, že je to Depo Hostivař. Ale titulek by mohl být formulován lépe, to ano.

zdeva

Až se prodlouží tram z Holyne do Holyne budeme konečné rikat Slivenec….

Tomáš

Ta smyčka bude v katastrálním území Slivenec, takže váš komentář je nejen zbytečný, ale i nepravdivý. Doporučuji si klidně ověřit na stránce: https://www.ikatastr.cz/#kde=50.02414,14.35551,17&info=50.02338,14.35163&mapa=letecka&vrstvy=parcelybudovy

jfp

V tom Slivenci ale není v cestě neprůchodná průmyslová zona jako v Hostivaři, dokonce jim tam udělali i podchod pod autostrádou, takže z návsi se tam dojít celkem rozumně dá.

zdeva

Myslíte dojít rozumně ze Slivence na konečnou do Holyně ???

tarten

Ona je tam celní kontrola? Myslel jsem, že je to všechno v rámci EU a Schengenu…

milan

je tam trochu neprůchodný dálniční přivaděč mezi Slivencem a Holyní u níž ta TT poverde i dále – v podstatě takové druhé vlakové nádraží Zbraslav, které je od dané MČ až za řekou ….

Stepan

Od strašnického depa metra je to do jádra Hostivaře asi 4 km a cesta je to relativně přímá, i když trošku safari po bezdomoveckém rajónu.
https://mapy.cz/s/jecalupuba

Občan

No to byste se divil, kolik mimopražských a cizinců si fakt myslí, že Hostivař má stanici metra a má z ní fakt užitek a myslí si, že když tam dojedou, tak budou uprostřed Hostivaře.

Jiří Kocurek

A Praha že má nádraží na katastru Prahy. Přitom jsou to Královské Vinohrady.

Stepan

Nádraží a letiště se vždycky pojmenovávaly podle toho, jaké území obsluhují, a ne na kterém leží. Ovšem depo „Hostivař“ neodpovídá ani tomuto kritériu. A mimochodem, rok 1922 už byl.

M19

A ta zastávka není u Depa Hostivař? To depo se oficiálně jmenuje jinak?

Stepan

Občas do někoho svede k domněnce, že ta stanice je někde v Hostivaři.

M19

Někde? Občas? Už ne v centru, spoustu… ?

Paolo

Pro cestujiciho je podstatne , ze je to u zast Depo Host a ne katastr… aneb hledas v jidnym radu stloupek podle ulice a katastru? Budicek a mozeg,

Kubrt

Katastr nikdo neřeší, ovšem ten název Depo Hostivař je od začátku špatně, protože zkrátka bráno z jakéhokoliv úhlu pohledu, v Hostivaři to není, neodpovídá to obecnému povědomí, kde je Hostivař, nadto je ta oblast od Hostivaře oddělená neprostupnou průmyslovou oblastí.

blue

Je vidět, že se lidi nudí a mají potřebu šťourat do pitomostí.

Martin Prager

Ono kdyby se od počátku více přemýšlelo, o to méně by bylo příčin pro to, co vy nazýváte šťouráním.

milan

tak jinak nádraží Zličín je kde? dle mě sice správně na katastru někdejší stejnojmenné obce, ale od ní je neprospustně odděleno průmyslovým areálem a vedle něj vzniklo Sídliště Řepy, do nějž až k tomu nádraží jezdí přes 40 let TRAMvaje!

Vít Jůza

Já nešťourám do názvu zastávky, ale do pravdivosti titulku.

Stepan

Pokud se brněnské hlavní nádraží bude jmenovat „Olomouc“, bude to matoucí právě pro ty normální cestující – i pro ty, kteří vůbec netuší, co to je katastr.

Kal vB.

Máte naprostou pravdu! Převzal se „historický název“ podle vcelku významné stavby v dané lokalitě, která v minulosti dostala také nesprávný název.
To by se teoreticky mohlo změnit a sjednotit s názvem železniční zastávky i stanice metra – pokud se ovšem všichni zainteresovaní na navrhované změně shodnou…
https://strategieprodesitku.cz/blog/nazev-pro-novou-zeleznicni-zastavku-u-verejnosti-vitezi-nove-strasnice/
Trošku mi to připomíná název jedné zaniklé automobilky:
„LIberecké Automobilové Závody, n.p., Jablonec nad Nisou – Rýnovice“.

robert

To je zajímavé. Když řeknu, že v Ostravě žádné letiště není, tak se na mě všichni sesypou, že řeším ptákoviny. 😀 A tady máš skoro 50 kladných hodnocení.

Martin

Mj. vsimli jste si, ze u autobusu pouzivame francouzsky vyraz Garaze, u tramvaji cesky vyraz Vozovna a u metra anglicky vyraz Depo?

Martin

I kdyz samozrejme Depo je take puvodem francozske slovo…

Martin Prager

… odvozené od slovesa „déposer“, tj. uschovat, uložit, deponovat. Místo, kde se tak děje se označuje „dépôt“ (úschovna, úložiště, skladiště, odstav). 😉

Stepan

„elektrické podniky zavádějí, jak jsme byli upozorněni panem G. V., místo dosavadního, ustáleného už názvu vozovka (remíza) zbytečně nový název vozovna“

Naše řeč, ročník 9 (1925), číslo 8, s. 254-256
http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?art=1271

Stepan

Ve vozových jízdních řádech DPP se „depo“ pojímá jako vnitřní, jádrová část vozovny či garáže. Tj. napřed je výjezd z depa a další čas je výjezd z vozovny či garáže.

Jiří Kocurek

Přičemž tramvaj je složenina ze dvou slov: tram + way. To druhé je anglicky cesta. Tram se vzalo z dolnoněmeckého „traam“ což je česky „trám“. Doslova tedy „cesta z trámů“ (někdy plechem/pásovinou pobitých).

Surio Mario Ramirez Suarez

logicky to nejsou v cestine tramy – ale jsou to pražce- takže dráha na pražcích

tarten

To jste vedle. Jde o dřevěné, popř. kovem pobité předchůdce kolejnice, nikoli pražce.

Marian Kechlibar

Kdy se vlastně u nás ujalo slovo „tramvaj“ natolik, že vytlačilo dřívější označení „elektrické dráhy“ i z formálních pojmenování různých podniků, sekcí atd.?

Stepan

Pokud jde o pravidla silničního provozu, vyhláška 141/1960 Sb. už používala se samozřejmostí termín „tramvaj“, zatímco vyhláška 196/1953 Ú.l. psala ještě o „kolejové dráze“ a „kolejových vozidlech“ i tam, kde jde zjevně o tramvajové dráhy v dnešním smyslu. Drážní legislativa a městský přepravní řád z poloviny 60. let určitě užívá pojem „tramvajová dráha“ (jako jeden z typů kategorie „městských drah“), ale jestli používá termín „tramvaj“ pro tramvajové vozidlo nebo tramvajový vlak, to jsem nedohledal. Drážní zákon 97/1950 Sb. používá termín „dráha místní pro městskou dopravu“, řetězec „tramvaj“ se v něm ještě nikde nevyskytuje. Dá se tedy říct, že termíny „tramvaj“… Číst vice »

Marian Kechlibar

Děkuji, nečekal jsem, že si někdo dá tolik práce jako Vy.

Shodou okolností v 60. letech zmizela z provozu poslední nákladní tramvaj (v Ostravě) a došlo k ořezávání meziměstských tratí, které by třeba jinak šlo opravit.

Možná to není úplná shoda okolností, ale důsledek terminologického a koncepčního posunu, kdy tramvaj přestala být brána jako městská sestřenice velké železniční dráhy a začala se vnímat jako separátní fenomén se svým vlastním názvem a principy.

tarten

Předpokládám, že to může souviset i s redukcí druhů pražských elektrických drah – zrušením trolejbusů.

Stepan

No jo, je zajímavé, že zatímco lanovku na Petřín provozuje jednotka Provoz Tramvaje, tak lanovku v trojské zoo (před jejím prodejem) provozovala eskalátorová služba metra.

Stepan

V roce 2010 byla lanovka převedena z vlastnictví Dopravního podniku hl. m. Prahy zpět na Zoo Praha, která byla původním investorem a vlastníkem. DPP však zůstal jejím provozovatelem. Je ale pravda, že tato informace už z webů DPP i ZOO zmizela, takže je těžko doložitelná. Krátká zmínka o převodu vlastnictví je v časopise DP Kontakt 3/2011.

Ale zmýlil jsem se v jiné věci. Už v roce 2008 byl provoz LD ZOO organizačně přeřazen pod LD Petřín, takže ten paradox, který jsem zmiňoval, už dávno neplatí.

vbb

Já někde četl, že to pochází z O’Tramovy dráhy (O’Tram way) v Londýně.
Chvilku to odolávalo, ale nakonec jsem našel:

Tramvaje: historie, úvod – PowerWiki
https://www.powerwiki.cz › attach › 01_tram_uvod

Pak ještě několik odkazů na o’tram way v jazycích, kterými nevládnu, a teda nevím, co přesně říkají (umbala, umbala 😉 )

Stepan

Jinak minimálně v Brně, Olomouci a v Ústí nad Labem mají i autobusy vozovny, takže tohle rozlišení garáží od vozoven je asi dost pražská záležitost.

Alibaba

Pardubice taky: Dukla vozovna.

milan

protože Pardubice tam mají deponaci i drážních trolejbusů!

Ondra K.

Brno je ale specifické tím, že autobusy vždy sdílí areál s elektrickou trakcí. V případě dnes již neexistujícího areálu Grmelova, kde bývaly deponovány pouze autobusy se historicky používal výraz garáž. Ostatně, i dnes se interně v případě autobusů používají i označení garáž Medlánky a garáž Slatina.

Stepan

A v Praze ještě bývala „odstavná plocha Suchdol“.

Martin Prager

Ono si každé město provozující MHD vytváří samo nějaké to názvoslovné prostředí. A dokonce to není ani nějaká naše specialita, u sousedů Němců se taky běžně používají různá pojmenování: Betriebshof, Wagenhalle, Remise, Depot …

Jan Kavan

Sakra. To je rychlost.

Stepan

Fakt měli dát té stanici dát nějaký jiný název. Takhle si kdekdo myslí, že je opravdu v Hostivaři.

Jan Kavan

Pokud se nepletu, stále je ve hře přejmenování

Stepan

Ta sestava, která v poslední době na ROPIDu a na magistrátu rozhoduje o názvech, ať se snad radši do žádných větších akcí nepouští.

Paolo

Normalní clovek na to s..e, resi to jen sotouš..

Vít Jůza

Normální člověk buď ví, nebo si musí pečlivě zjistit, kam chce a jak se tam dostane, nebo je překvapen a musí se ptát a dojít, nebo dojet. Což pro neznalého od depa do Hostivaře trochu problém, sám nevím, kudy jak to tam aktuálně je a není průchodné, zejména mezi nádražím Malešice a depem.

Stepan

A není to naopak – že šotouš přijme sebenesmyslnější název jako dogma, zatímco normální člověk očekává, že ty názvy budou nějak korespondovat s realitou?