Nová smlouva přinese v prosinci další pár Jižních expresů a pozdější spojení z Lince

Jižní expres na novém úseku IV. koridoru. Pramen: České dráhyJižní expres na novém úseku IV. koridoru. Pramen: České dráhy

Linka Plzeň - České Budějovice - Brno se formálně rozdělí na dvě větve.

93 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
venkovan

No, je sice hezké a velmi užitečné, že poslední denní spojení z Lince do Prahy a rovněž i ze SRN pojede později, ale co je to platné, když poslední nemístenkové spojení bez přestupu ze severní Moravy a Slezska je v cca 18 hodin, ale pak lze jet už jen o cca půl hodiny později s přestupem v Hranicích na Moravě nebo nějakým povinně místenkovým vlakem (pendolínem počínaje) – a ještě horší je to v případě cest do Čech z prostoru obsluhovaného tratí bývalé KBD Žilinou počínaje. A o nápravu téhle ostudy se MD ČR ani jeho „státní dopravce“ nestarají už… Číst vice »

MaT

A co je na povinně místenkových spojích ostudného? Místenka je v drtivé většině případů (s výjimkou snad jen u toho Pendolina) v ceně jízdenky. Mně spíš přijde ostuda, když má někdo místenku a musí se svého místa obsazeného někým bez místenky ještě doprošovat. Tohle se v tom Pendolinu nebo třeba i RegioJetu tak nějak nestává…

venkovan

Nejde zdaleka (jen) o cenu jízdného, ale právě o to, že o cestu povinně místenkovým vlakem se musíte starat předem a taková jízdenka není použitelná v jiném vlaku, což pro cestující znamená značné omezení aktuální flexibility a starosti navíc. Kromě toho je bezplatná místenka v ceně jen jednorázové jízdenky, jinak ji musíte separátně obstarat a zaplatit také.
Nikomu neupírám možnosti ani jeho zájem o využívání povinně místenkových vlaků, ale takový vlak by rozhodně neměl být posledním denním spojem na žádné trase.

kuchvalek

Doufám, že od nového GVD nezruší první ranní rychlík 734 z ČB do Prahy. Něco jsem slyšel, že by měl jezdit expres,ale ten pojede časově později.

tarten

V návrhu JŘ je normálně.

tarten

Tak pardon, koukal jsem na jiný vlak.

belgi

Bohužel to vypadá tak, že R 734 SŽ navrhla jen v úseku Tábor – Praha. Z Budějc sice jede ráno R 651 do Veselí n/L (a dál na Brno), ale mezi Veselím a Táborem neexistuje v tuhle dobu žádné spojení…
Je ostuda, že z krajského města se člověk nemá do Prahy dostat před sedmou ranní hodinou.

Když už by chtělo SŽ šetřit dopravci kilometry (???), tak mohli nechat R 734 normálně z Budějc, a R 651 z Veselí n/L.
Uvidíme, jestli to ještě nepřehodnotí. Protože tím jezdí dost cestujících…

Stanislav

Zajímá mě, jaký je důvod k rozdělení linky R11? Já jsem to bral vždy, jako alternativu pro cestu z Plzně do Brna bez toho, abych přestupoval v Praze.

Daniel Jablonecký

Důvodem je zpožďování vlaků, které se pak přenáší z jedné větve R11 na druhou. Takhle bude moct odjet rychlík do Plzně/Brna z Českých Budějovic vždycky včas.

Plecháč

No jestli většina vlaků pojede s přímými vozy Plzeň – Brno, tak se zpoždění bude přenášet stejně jako dnes.

Václav

Záleží na tom, jakou nastaví časovou rezervu pro čekání na přípoj od Plzně. To se ale dalo vyřešit i kdyby linka zůstala v celku.

_mm

„Více vozů s klimatizací a WiFi“ na Rožmberky – podle smlouvy by měly být nové všechny

_mm

*nově

M M

Může mi někdo vysvětlit, proč R31? Všechno od R21 dál jsou motoráky, proč nemohli R11 rozdělit na R11a a R11b, stejně jako je to u R14? Zase úplně nekoncepční rozhodnutí.

MartinS.

A není to úplně jedno? Je to jen nějaké označení linky, které běžný cestující vůbec nevnímá a není to pro něj důležité.
Zrovna R14A i B jsou taky motoráky…

Hájek

Je to úplně jedno, lidi jedou prostě rychlikem do Brna a je jim úplně jedno jestli je to R31 nebo R11, stejně jiný rychlík nepřijede. Mně naopak štve když se někde píše jen o čísle a pak musím složitě dohledavat co je to vlastně za vlak.

Twix

Souhlasím že je to jedno jestli R11 nebo R31, ale proč by mělo vadit že se píše jen o čísle linky? Jak tomu říkat lépe? Rychlík čísel R66x, brněnsko-budějovický rychlík, Rožmberk/Bezdrev? Když se čísla linek používají dlouho a všude se uvádějí, lidem to v orientaci pomůže. Komu ne, musí si pomoct jinak.

MartinS.

No tak rychlíky se nejlépe nazývají následnými zastávkami a konečnou. Jestli se ten rychlík z Chlumce nad Cidlinou do Prahy jmenuje Hradečan, Krakonoš, R10 nebo R92(3,4,5)X je většině cestujících asi jedno.
Ti co to v Chlumci znají, vědí, do čeho nasednout. Ti, co to neznají, se potřebují dozvědět, který z těch 4-5 vlaků, co v Chlumci v jednu chvíli stojí, jede do Poděbrad, Nymburka a Prahy, aby nevlezli do stejné soupravy do Hradce nebo do motoráku do Oseka, Městce, Lomnice, nebo Trutnova.

vapa

Když nevím, zeptám se.

Peter

Ty linky dálkových vlaků jsou spíš pro zmatení. Lepší byla doba kdy měly jen R-linku některých IDS

venkovan

Přesně tak: když si organizátoři dopravy ministerstvem počínaje nedokázali ohlídat, aby se na stejné trati aspoň většinově shodovala čísla „linek“ (už sám termín „linka“ je pro toto využití sporný) „Ex“, „R“ a „S“, tak je v tom teď nehorázný chlív, který k dobré a snadné orientaci rozhodně vůbec nepřispívá – to už je lepší používat pro „linky“ charakteru „Fx“ a „R“ místo čísel výhradně pouze slovních názvů, které aspoň mohou lépe vyjádřit cíl a většinou i směr jízdy.

M M

Tak pokud je to jedno, proč se pak R14 rozdělila na a/b místo rozdílných čísel? Je to pak každý pes jiná ves.

Hájek

Asi proto aby to nebylo tak stejný. Žádný racionální důvod k tomu není

MartinS.

Protože to tak před lety někdo udělal a teď to udělal jinak. Nehledal bych v tom žádný hlubší význam.

Dominic

Protože je číslo 31 volné, dále je Ex32 do Gdaňsku a bude Ex36 do Mnichova, nad R41 to mají zase zabrané kraje.

Jiří Šrámek

I R14 jsou motoráky

Pepa

Zaveden bude také nový rychlík České Budějovice (21:10) – Praha hl.n. (23:10)… pro neznale, jak funguje rychlik vypsany jen jednim smerem? Opacne jezdi neco zdvojene?

Frederick

Stávající rychlík z Tábora do Českých Budějovic pojede nově již z Prahy ( odjezd 4.47).

Pavouk

To moc nechápu, proč linku R11 Plzeň – České Budějovice – Brno rozdělují jen jako a ponechávají přímé vozy. Tam by pomohlo pouze to, že se v Budějovicích bude s dodstatečnou časovou rezervou (třeba 30 minut) přestupovat. Takto se bude dál přenášet zpoždění. Nyní jen občas dojde k takovým zoufalostem, že při velkém zpoždění vypraví z Budějovic na Plzeň jiný vlak, ale pro jistotu to SŽ neprozradí cestujícím. Čekal jsem tehdy ve Strakonicích v hale (venku bylo pod nulou), na tabuli bylo psáno asi 90 minut zpoždění, nic víc. Pak z budovy vidím, že zastavuje rychlíková souprava ve směru na… Číst vice »

Marťas

Doporučuji stránku Babitron.cz, tam si klepnete na Zpoždění vlaků, zvolíte příslušnou kategorii a už máte polohy vlaků vzestupně podle jejich čísel. Barevně je odlišena výška zpoždění (od zelené (náskok až -5 minut) po červeně (více než 30 minut) či fialově (odklon), můžete zvolit i mapu. Jen současně doporučuji koukat i na stránku Mimořádnosti ČD, protože se běžně stává, že vlak kvůli čemusi na trati před ním dorazil do stanice včas, ale už neodjel, ovšem v čase příjezdu je veden jako včasný, přestože už čumákuje přes hodinu v dané stanici… Takže vždy se radši podívat na hodinky a kouknout se, jestli… Číst vice »

Pavouk

Já mám v mobilu Datel. Tam stále figuroval pouze ten zpožděný vlak, nic jiného. Ale především by cestující neměl v žádném případě vyhledávat cokoli v jakékoli aplikaci. SŽ má plně funkční informační systém ve stanicích a někde už i na zastávkách. Nebyl by žádný problém, kdyby ten nově zavedený vlak byl na informační tabuli a kdyby byl hlášen staničním rozhlasem. To pro informování cestujících v případě rychlíku naprosto stačí. Jako nadstavba může být třeba informace dopravce v jejich aplikaci (třeba ČD Můj vlak), ale já si třeba jízdenku nakupuji v IDPK, tak bych se stejně nic nedozvěděl. Tohle bylo fatální… Číst vice »

Libor

Taky se trochu divím tomu rozdělení. Chápu, že plánují velké stavby a očekává se zpoždění, na druhou stranu výlukové jízdní řády celkem fungovaly a přímé spojení od Jihlavy na JZ Čech bylo fajn, i když bylo dost pomalé.

jan.hartman

S tim nehlasenim a hlavne neuvadenim vlaku na odjezdovych panelech a nastupistich me SŽ hodne stve, protoze se s tim setkavam hodne casto. Neni to vyjimecne a deje se to v mnoha stanicich.

babilon

Zaslechl jsem, že se SŽ nelíbí, když jeden vlak jede jedním traťovým úsekem 2x. Zde konkrétně úsek do Nemanic.

MaT

Co se jim má co nelíbit…

Ono spoustě lidí se zase nelíbí to, co SŽ dělá… Resp. ještě víc asi spíš co nedělá.

tarten

Můžou měnit číslo vlaku. To normálního cestujícího nezajímá.

Petr

A z Ostravy do Pdahy posledni spoj 19:30, děkujeme MD, ze jezdíme autem 😅

Peter

Tam je opačný extrém v podobě bezbřehého komerčního režimu

Daniel Jablonecký

Jezdíte autem po 19:30 z Ostravy do Prahy? No tak to si teda užijte. Já to párkrát jel a není o co stát.

Hájek

Ačkoliv pochybuju ze to někdy jezdí pravidelně, tak co je strašného na D1 v noci? Myslím ze prujezdnost je 100× lepší než ve dne?

J.K.

Škoda toho dělení Plzeň – Brno, protože ve „stavu budoucím“ bude na dvě kila jak NemaŠe tak Strakonice, a ta Plzeň bude v tom „stavu budoucím“ relativně krátké rameno.

DavidS

Taky by mohli konečně vrátit velkoprostor

david

Myslite, ze v tech vlacich bude nejak casto vice nez 100 lidi najednou? A pak je tu otazka, zda na tech tratich, kde by jinak byl pomaly vlak, nemohl v podobne trase jezdit do pul hodiny autobus s 50 misty k sezeni. Nicmen by byl o hodinu rychlejsi a rozhodne by nikdo nechtel ~200CZK/km.

Twix

Myslím že každý píšete o jiné lince…

Happy

Autobusy, které nestíhají ani jízdní doby současných pomalých R?

noerf

Na trase České Budějovice – Brno jede vlak přes čtyři hodiny, autobus tři hodiny 45 minut s hromadou zastávek nebo rychleji o 15 minut.

Happy

Fakt? On jede přes Jihlavu? Nevšiml jsem si….

venkovan

A to je snad nějaká podmínka? Kdo jede celou trasu, tomu je to jedno, a Jihlava má s Brnem i ČB i jiná spojení, než aby bylo nutno řešit to právě linkou ČB – Brno.

Jarda V.

Z 90% pripadu je bezpecnejsi jet z CB do Brna pres Prahu, casove je to o 15ti minutach navic a clovek jednak jede v trochu slusnejsich vozech a jednak se vyhyba riziku Vysociny kde je jednokolejka a staci sebemensi komplikace na trati a je maler.

Hájek

Taky je to o dost dražší.

venkovan

Ale z Plzně a okolí je to přes Prahu lepší zcela jednoznačně, takže to efekt přímé cesty přes ČB výrazně snižuje. Reálný význam těch přímých vozů je maximálně pro frekvenci v nějakých úsekových relacích, a ta ani v součtu nebude zejména mimo hlavní letní sezónu nijak velká.

Peter

No ten přestup v Praze je dost o prsa

Hájek

Jj v květnu jsem jel z Hradce do Klatov a v Praze na hl.n. jen hlášení ze z provozních důvodů vlak pojede ze Smíchova, což už se stihnout nedalo. Tak jsem jel za půlhodinu expresem, jenže plzeňský kraj objednává Os je do Přeštic. Tak jsem v Plzni stejně čekal na další rychlík. No jel jsem na výlet, tak mne to tak nevadilo ale pravidelně bych tak jezdit nechtěl.

DavidS

myslím EX7

Ondřej Wagner

A bude se také soutěžit spojení Praha – Třeboň – Wien až bude elektrizovana trať mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Velenicemi?

Karl vB.

Pro následující období od roku 2032 MD předpokládá v „dohledné době zahájit přípravu nabídkového řízení koordinovaného s rakouskou stranou a zahrnujícího požadavky na vozidla s technickými i kvalitativními parametry odpovídajícími modernizované infrastruktuře“.
https://zdopravy.cz/expresy-a-rychliky-v-balicku-jih-neceka-velka-zmena-stat-zkratil-smluvni-dobu-na-sest-let-201258/

Tom

Snad díky uvolňování Xmz z Berlinerů propadnou ještě další vozy na tyto linky. Papírově už to sice teď vypadá poměrně dobře, ale realita je bohužel zcela odlišná a stále se po koridoru toulají staré plečky. Ale na druhou stranu čumím, jak rychle stačily ČD zahýbat s vozy na Rožmbercích, kde už teď přibyl 4. vůz „vyšší kvality“ (Bee238).

lokotomy

Aby mohly Jizni expresy jet az do Salzburgu, je potreba navysit kapacitu trati, tedy pristavet dalsi koleje. Tam rychliku jezdi obrovske mnozstvi, takze jde jen o komfort a jistotu primych spoju.

Tomáš Záruba

L – Wels se na tom pracuje a dál problém je spíš rychlost než kapacita.

Twix

Nový úsek Westbahn se připravuje, ale ještě to hodně let potrvá. Souhlasím že pár vlaků z Prahy se tam nějak nacpe, i právě protože rychlostní nůžky tam nejsou tolik rozevřené.

David

Největší ostuda v historii vlaku v ČR. Podmínka na nové vlaky chybí a přitom tam jsou tak dobré koleje? Stacily by Interjety z Plzně tam časem všechny přesunout

lokotomy

A jak to spolu souvisi? Ty interjety by tam nejely rychleji nez soucasne starsi vozy.

Libor

Nejde o rychlost, ale i komfort.ty béčka, hnus

Cestující

„Béčka“ sice neměly dávno jezdit, ale nemohu si odpustit komentář, že je pro mě cesta s nimi obvykle příjemnou záležitostí.

Stráťa

Pro vás možná ale většina cestujících po svezení v podobně pravěkém voze kupuje auto.

Daniel Jablonecký

Aha 😂😂😂

Hájek

Řekl bych ze jezdím vlakem hodně, ale vlak sestavený pouze z Béček jsem neviděl roky. A pokud si někdo schválně sedne do starého vagónu aby mohl nadávat tak je to jeho problém.

Hájek

Ještě by do tohohle balíčku měli přihodit linku Praha-Písek-Budějovice a Plzeň-Písek-Tábor-Jihlava a budu spokojený.

Povazan

Ta linka Plzeň – Tabor – Jihlava by sa fakt zišla hlavne po rozdelení linky Plzeň – Brno. Vytvorila by úplne nové spojenia a prestupy. Idealne Plzeň- Razice v preklade s Budejovickymi rychlikmi, v Písku možný prestup z/na Prahu, podobne aj v Tabore. Akurát to zakončenie v Jihlave bez možných väzieb by nebolo úplne šťastné. Problém by bol aké supravy pouzit. Klasické cca 4 vozne a preprah v Písku, ťahať dizel až do Plzne by asi nemalo zmysel. Alebo potom motorové jednotky ako u kratsich R liniek.

Hrozen

Plzeň – Tábor – Jihlava – HB – Hlinsko – Pardubice-Rosice – Hradec.

Vedené DualVectronem (mezi Pardubicemi a Hradcem na naftu).

Neznámý.

Oprava: Mezi Havlíčkovým Brodem a Pardubicemi na naftu. Mezi Pardubicemi a Hradcem dráty jsou.

Petr Šimral

Máte to správně bez té opravy. DualVectron neumí stejnosměr.

mic

A proč nedojet až do Liberce? Nebo do Děčína? Checht…

Miky

Okruzni linka Jihlava-Pardubice-Hradec-Liberec-Decin-Usti-Most-Plzen-Tabor-Jihlava s pracovnim nazvem CD-Nonstop.

Jaroslav

Spíše by měli obnovit rychlíky z Mostu do Budějovic.

Daniel Jablonecký

Rychlíky? Spíš rychlík. Jezdil tam jenom jeden.

MartinS.

proč by se mělo nazývat rychlíkem něco, co mělo průměrnou rychlost 50 km/h?
i teď by to jelo o 50 km delší trasou než je trasa po silnici a jelo by to 2x tak dlouho…
s přestupem v Praze a Ústí nebo Lovosicích se dá vlakem z Budějovic do Mostu i opačně dostat teď několikrát denně a o hodinu a čtvrt rychleji…

venkovan

Opět platí to, co v případě přímých vlaků Plzeň – ČB – Jihlava – Brno: reálný význam mají maximálně pro nějakou úsekovou frekvenci, celou trasu by tím jel nanejvýš nějaký šotouš, projížděč nebo blázen.

MartinS.

Do Děčína a z Děčína pokračovat přes Ústí – Most – Chomutov zase do Plzně:-P.
Byla by z toho pěkná okružní linka. Jeden okruh by trval celý den:-D Asi tak 14 a půl hodiny.

MartinS.

By mne celkem zajímalo, kolik lidí denně má potřebu jet z Plzně/Strakonic/Písku do Tábora/Jihlavy? A kolik by jich chtělo jet vlakem, který by se táhnul přes 4 hodiny, když autem je to o hodinu až dvě rychlejší cesta. Fakt bychom si měli uvědomit, že veřejná doprava není levná a posílat vlak na 250 km dlouhou cestu při 220 Kč/km pro 10-20 lidí je něco, co si nemůžeme dovolit. Ono i kdyby v tom vlaku stále po celou dobu jízdy jelo 100 lidí, tak to vyjde draho.

Pavel Mráček

Ale takový (určitě ne konkurenceschopnější) vlak z Prahy do Rumburka si dovolit můžeme…

Peter

Přesně, dvouvozový „rychlík“ do ztracena si „dovolit“ můzeme

MartinS.

Nevím o tom, že by mezi Rumburkem/Českou Lípou a Prahou jel souběžně po jiné trati jiný rychlík, mezi Plzní a Jihlavou takový jede přes Budějovice. Navíc atraktivita Prahy jako startu/cíle cesty je určitě jiná než atraktivita Plzně nebo Jihlavy. Navíc se díky těm rychlíkům zahustí provoz mezi Prahou a Boleslaví, i když poloha nádraží v MB je velmi nevhodná. Ale zase jede to z centra Prahy, nemusí se na Čerňák.

Hrozen

Vážně ale teď – takový motorový rychlík vedený nějakou malou jednotkou by podle mně měl smysl větší, než rychlíky Praha – Rakovník. Samozřejmě by to využívala spíš úsekovka. Sp to dnes z Písku to Tábora ujede za 1:07, v roce 2017 jel Sp z Tábora do Cerekve 1:15, z Cerekve do Jihlavy je to ještě cca 40 minut. To nejsou marné časy. A autobus z Tábora do Jihlavy bez přestupu je sice rychlejší (o půl hodiny), ale jezdí jednou denně.

MartinS.

I malá jednotka je pro 120 lidí. To je na tuhle trasu velká jednotka.
S rychlíky Praha – Rakovník už se nepočítá, přejdou pod kraj jako spěšňáky.
Pokud by to měla využívat úsekovka, tak ať tam kraj objedná spěšňáky. Když se budou snažit, můžou ve Strakonicích i v Cerekvi navazovat na Rožmberky/Bezdrevy. Zahušťovat vlaky mezi Plzní a Jihlavou na hodinu s tím, že by to jednou jelo přes Budějovice a podruhé přes Písek/Tábor nedává úplně smysl.

Miky

Trat Tabor-H.Cerekev je „marnost nad marnost a nic nez marnost.“ (Kazatel 1,2)

Hájek

No vidíte nikdo v tomhle směru podle vás nejezdí a ŘSD tam chce stavět dálnici..
Ze Strakonic do Tábora dnes jezdí každý dvě hodiny spěšňák, který by to logicky nahradilo, takovéto rychlé spojení by bylo vhodné i na Jihlava-Tábor a Plzeň- Strakonice by bylo vhodné interval R snížit na hodinu, celá trať se navíc má zdvoukolejnit a zrychlit na 160. Elektrizovat se má i Tábor-Písek, takže 4 hodiny za chvíli platit nebude. Za mne je zase nesmyslné utrácení za infrastrukturu pokud po ní nebudou jezdit nové linky.

MartinS.

1) ŘSD tam chce stavět dálnici proto, aby tranzit z Německa (D5) na Slovensko/Polsko (D1) nemusel jezdit po D0 kolem Prahy. Nemyslím si, že by trať Ražice – Písek – Tábor – Horní Cerekev byla nějak použitelná pro kapacitní nákladní dopravu. 2) Ano, až bude trať Plzeň – Ražice zdvoukolejněná a zrychlená na 160 km/h, až bude trať Písek-Tábor-(Cerekev) pod dráty, tak bude otázka provozu na té trati na stole, ale to teď určitě není a nebude to ani v následujících 3 letech. A zavádět nové vlaky v novém směru na 5-10 let, kdy ty tratě navíc budou omezeny výlukami… Číst vice »

Tomáš

Já třeba auto nemám. A když jsem se koukal na možnosti cesty Tábor – Sušice tak i ty vlaky pořád vyšly fajn. Autobusy naprostá šílenost

Tom Matto

Nikdo pri smyslech nejede z Plzne do Brna pres CB.

Observer

Z Budějovic do Brna jede veřejnou dopravou jen ten, kdo opravdu musí. To není nic pro slabé a netrpělivé jedince.

David

Tak jestli je to takový terno, tak to můžete provozovat komerčně a ne jen čekat s nataženou rukou

mic

Komerčně bude vždycky lepší bus, i kdyby jezdil po půlhodině, jak někdo napsal výše…