- Infrastruktura •
- Lanovky •
- Město •
- Zprávy
Nová pražská lanovka může mít významný vliv na okolí, musí do procesu EIA
Vizualizace lanovky Podbaba - Bohnice. Pramen: ROPID
Plánovači lanovky se budou muset zabývat mimo jiné vlivem na ptáky či užovky podplamaté
hmmm tak ten sjezd z bohnic do troji bude docela konkurenceschopný trail centrum. 110 kaček za den, pro lidi s lítačkou zadara, pohodlný kabiny. no co, cyklistika se má podporovat 😀 schválně jak dlouho ten záměr vozit nahoru i cyklisty vydrží, předpokládám, že na pravym břehu vltavy u zoo nebude možno nastoupit s kolem. a drbat se přes přívoz skrz 100 vejškovejch metrů co ta lanovka vyveze, to je prašť jako uhoď.
Kde tam zijou nejaky vzacny uzovky a jina vzacna flora a fauna? Na tom ostrove s cistickou odpadnich vod?
Žijí divoce v ZOO a okolí v kotlině Vltavy. Kriticky ohrožený chráněný druh.
https://cesky.radio.cz/had-je-take-prazan-pokud-jej-v-zoo-potkate-nechte-jej-plazit-se-dal-8207260
To je prosím fakt jediné místo na zemi, kde tyto užovky žijí? Prosil bych ochránce přírody a živočišstva na zemi aby při své ochraně přírody neškodili lidem. Poslední leta jsem si všiml že si dokážeme vytvářet překážky absolutně při každém dobrém nápadu něco vybudovat, něco zlepšit, něco zmodernizovat. Myslíte že když se budoval Brenerský průsmyk z Rakouska do Itálie, tak se počítali živočichové kterým ztížíme životní prostředí ? A úplně poslední větu . Něco mě říká že tu vůbec nikomu nejde o nějaké úžovky ale úplně o něco jiného a nebylo by to poprvé v zemi české.
Brenerský průsmyk se nebudoval, ten je přirozený od přírody.
Neškodili lidem. Hm. Jak přesně uškodí lidem to, když se při stavbě lanovky vezme v potaz nepoškození jednoho biotopu?
Proč na ostrově? A ty užovky byly pekne zdokumentovat treba ve filmu Planeta Česko.
…na počátku 70 let byl vyprojektován most Bohnice – Suchdol, který byl součástí pražského vnějšího okruhu…no sametová revoluce před 31 lety veškeré investice týkající se zejména pražských vozidlových komunikací a pražského Metra zastavila….a stejně tak Metra v Bratislavě…a po dlouhých letech se opět těžkopádně navazovalo na předchozí projekty
Jasně, sametová revoluce zastavila veškeré investice do metra, a proto se do r. 1990 včetně postavilo 30 km a po něm 35 – navíc od r.1997 bez jediné koruny ze státního rozpočtu.
Ale proč si kazit dojem fakty, že?
Bez jediné koruny ze státního rozpočtu? Vám dnes nezvonil budík?
Ty peníze by Praha z rozpočtu dostala tak jako tak, stát jí na metro nedal ani korunu navíc.
Ano, není to evidováno jako samostatná položka. Ale peníze (dotace)přišly na jiné akce, které Praha neplatila, ale využívá.
Dálnice a trasa městské dopravy mají ovšem ve stejném úseku zcela rozdílnou funkci, byť to první by se nouzově dalo použít i pro to druhé. Vize zahrabávání veškeré veřejné dopravy pod zem, aby na povrchu vládla auta, už snad také ustupuje do pozadí.
No já myslím že na ukázkách třeba Bohnic a Dědiny se spíše ukazuje že veřejná doprava pod zemí je jediné průchodné řešení a kvůli autům to opravdu není.
No, zrovna výstavbu metra v Bratislavě zastavili už komunisté, kteří přesunuli finance, původně určená na výstavbu metra v Bratislavě, na výstavbu metra B v Praze.
To bylo spravně. Bratislava pro metro ještě časem dozraje.
Zkoumání vlivu stavby na životní prostředí je samozřejmě v pořádku.Buzeraci spatřuju spíše v tom, že takřka v každém městě existuje nějaká černá stavba a úřady se tváří,jak jsou bezmocné,a tady se zkoumá snad i to,zda nebude mít lanovka vliv na ryby ve Vltavě.
Plus k tomu každý správný papaláš si načerno staví daču v chráněné oblasti.
To je pro mne téměř novinka, ryby ve Vltavě 🙂 !!
Vliv na pasení ovcí? Co bude ten mluvčí mít na večeři, když to lanovka zničení?
… zničí …
Nejspíš sushi, sójový guláš, nebo nějakou jinou kravinu..
Tou kravinou jste dozajista mysle hovezi, neni liz pravda. 🙂
Ani každý člověk nepotřebuje u jídla poslouchat techno…
„se zvlastnim zretelem k vyskytu uzovky podplamate“… chudaci uzovky, uplne jim to zkazi cely biotop… Ja byt uzovkou, tak se okamzite odstehuju!
A pastva pro ovce v ZOO je taky dobra…Jak to muzou vsechny ty ovce a kravy, co se pasou v Alpach pod lanovkami, vubec prezit…
My na tohle zelene silenstvi jednou opravdu zajdeme…
zatim zachazime na beton ,sklo a benzin
Ale na to existují celkem jednoduché postupy jak se tomu vyhnout. Benzín nepijte ani nečichejte, se sklem namanipulujte a nebourejte betonové konstrukce, ať na vás nespadnou stropy. Za těch pár kilo roxoru do sběru to nestojí.
Protože směřujeme rychle k tomu, že na Zemi, když to přeženu, zůstanou jen švábi, holubi a domácí mazlíčci. https://www.reflex.cz/clanek/zajimavosti/102835/vymirani-druhu-od-70-let-zmizely-dve-tretiny-volne-zijicich-zvirat.html
Však se nebojte, ona příroda je o mnoho mocnější než lidé a poradí si, ať už si různě zelení lidé budou říkat a dělat co budou chtít.
Jako že zmizelé druhy zase někde vyskočí? To asi těžko, když nemají životní prostor. Kromě ztráty na biodiverzitě je to i obrovský risk pro lidstvo, protože nikdy neví, kdy to bude poslední kapka do jeho potravních řetězců. Třeba s hmyzem je to veselé a bez něj se nenajíme (ač si někteří myslí, že jídlo se nějak generuje v mekáči a fabrikách). Po lidstvu se to zase asi zacelí, ale bude to trvat miliony let a je to epocha co nás nemusí moc zajímat, protože už tu nebudeme.
Za miliardu by se dal s predstihem postavit jiz plánovaný most přes Vltavu v Suchdole, který má být dvoupodlazni a spodni patro má sloužit místní dopravě. Podbabu a Bohnice by spojila autobusová linka.
To tezko, za miliardu nepostavite ani podzemni rozplet pred mostem v suchdole, natoz ten most, to pocitejte, tak o rad vyse… nezapomente, ze i ten dvoupatrovy most bude tak za 3mld. a dalsi rozplet v Cimicich, evakuacni cesty, atd…
Hodne se to blizi kratsi Blance, pocitejte opravdu mnohem vice,… myslim, ze uz se od dvoupatroveho mostu prave upousti kvuli temto nakladum…
A spise se mi zda, ze jsou tam naklady celkove podstrelene…
Jinak ta autobudova linka bude dost nachylna kvuli pripadnym nehodam a uzavirakom tunelu… pripadne i zacpam…
Nebylo to náhodou tak, že jeden směr dálnice nahoře, druhý dole? Což sice nebrání zavedení autobusu jakožto nejnižší formy hromadné dopravy, ale… Proč se asi kus od Barrandovského plánuje Dvorecký most pro MHD a pěší?
Protože přes Barrandovský most vede městská tepna a nejsou úplně dobře vyřešené sjezdy z něj v některých směrech.
A navíc Dvorecký most měl hlavní argument v možnosti propojení Smíchova a Pankráce tramvají, ale místním se to nelíbí.
Já si myslím, že to moc využívané nebude.
Z většiny Bohnic budete muset na tu lanovku dojet autobusem.
Na druhé straně to bude končit na Podbabě…prostřed ničeho.
Takže pokud se budete chtít dostat třeba na kulaťák ze zastávky Sídliště Bohnice, tak to znamená…na autobus…pět minut autobusem na lanovku, tam přestup…nevím jak dlouho na Podbabu…tam opět přestup na bus nebo dojít na tramvaj…minimálně pět minut na Dejvickou.
Nemyslím, že to bude rychlejší než metrem s přestupem…na Kobylisích jste autobusem za deset minut…deset minut na Muzeum a pět na Dejvickou…plus čas na přestup.
Podbaba je uzel (konečná tram, busy, vlak) a tak mi ukončení lanovky na Podbabě připadá celkem logické.
Co se týká časové výhodnosti pro cesty z Bohnic na Kulaťák, tam asi hlavně bude záležet na intervalu jízdní době lanovky, třeba budete příjemně překvapen. Mimochodem – já na Kulaťák občas jezdím z Hostivaře a zásadně přes Podbabu (S49 a pak tram nebo bus), i když se někdy dá najít o nějakou tu minutu rychlejší spoj, jenže přes centrum. Pro některé cestující je vyhnutí se metru v centru výhoda.
Mohl byste prosím rozvést ten argument, proč je výhoda vyhnout se metrů?
Jel jste někdy ve špičce metrem přes centrum? A ještě lépe v turistické sezóně? Já se třeba opravdu nechci mačkat a prodírat se přes lidi při výstupu. O kapsářích ani nemluvím. (Myslím samozřejmě v době předkovidové, teď ani nevím, jak metro jezdí plné, protože se MHD vyhýbám úplně.)
Momentálně je ta výhoda opravdu podstatná.
Bacily všeho druhu. Nástupiště metra je v tunelu, zatímco u tramvají je na ulici, na vzduchu.
Ono někdy je to lepší, protože než vlezete do metra, obzvlášť do hlubších stanic, tak to chvíli trvá. Já osobně preferuji využívání povrchové dopravy tam, kde to má smysl. Takže ke spojení Bohnice – Dejvická, Podle mě bude pohodlnější přestoupit na lanovku a následně na bus či tramvaj, než lézt a vylézt z metra a prodrat se přestupem na Muzeu (a zároveň přitom projet poměrně přeplněný úsek Florenc – Muzeum)
Tak můj dojem je ten, že metro preferují turisté a pak lidi co bydlí na koncích „Céčka“. Jinak bych řekl že mají lidé snahu spíš jezdit tramvají (teď vynechávám lidi co MHD nejezdí vůbec).
Na kratší vzdálenosti je metro nekonkurenceschopný kvůli dlouhý době přestupu z/na metro. A pokud má člověk ještě přestupovat mezi linkama, nedejbože třeba na Florenci … tak to je fakt velká bída.
Pokud je v článku správně uvedena přepravní kapacita, tak by měla být jízdní doba do pěti minut a interval ve špičkách do půl minuty.
Jaký pako ty EIA požadavky psalo? Ještě bych teda pochopil tu avifaunu, i když já bych použil zavedenější termín fógli.
Tak tohle je typická ekobuzerace.
Ano, samozřejmě nás vůbec nemusí zajímat životní prostředí, aneb po nás potopa.
To jsem nenapsal. V tomto konkrétním případě jsou požadavky do EIA jen nástrojem šikany a kdoví v čím zájmu. Se snahou minimalizovat dopad na životní prostředí to nemá nic společného.
Nechápu podle čeho soudíte, že nebude žádný dopad na životní prostředí. Ale třeba jste odborníkem v této oblasti, máte ji důkladně zmapovanou.
Opět mi podsouváte něco, co jsem nenapsal. Přečtěte si to ještě jednou. Já netvrdím nic o tom, že nebude žádný dopad lanovky na životní prostředí – já to ani nevím v jaké míře a zda vůbec. Tvrdím jen, že takto nastřílené požadavky do EIA nevycházejí ze snahy případné dopady minimalizovat, ale ze zadání stavbu překazit.
Já myslím že mezi „nás vůbec nemusí zajímat životní prostředí“ a děláním posudku EIA na lanovku (nikoliv dálnici/železnici atd.) ke celkem velký kus cesty, který jste zcela opominul.
Lanovka má vliv na hady ? Tady se někdo zbláznil. Škoda ze u nás investoři nemají odvahu žalovat úřady za bezdůvodnou administrativní zátěž.
Víte co je EIA?
Jako že Praha jako investor bude žalovat Prahu jako úřad?
O tom nebyla řeč. EIA případně nastaví podmínky pro stavbu.
Ona může být lanovka i pozemní, jako ta na Petřín. Prostě to daným územím vede, tohle v tom území žije a tak se s tím musí zpracovatel studie nějak vypořádat. Jelikož ouřada při posuzování nemusí vědět, že to má být nadzemní lanovka. Když to tam napsané nebude, tak se to oficiálně nedozví a hledat to v Dikobrazu nebude.
Podobně se do stavebního povolení píše, že požární vodovod bude z trubek ocelových, pozinkovaných. Aby někoho nenapadlo mlátit dveřma/hubou, že ti blbci tam snad navrhli pépéerko. Má tam jasně napsaný pozink, tak bude za vola jedině on sám.
Základní posouzení ale již bylo provedeno, vč. specifikace záměru. Ouředník již dávno ví, jaké základní parametry stavba bude mít, dokonce i základní posouzení vlivů na ŽP již bylo uděláno. Muselo se totiž udělat Oznámení EIA.
https://portal.cenia.cz/eiasea/detail/EIA_PHA1102
Doufám, že to bude brzy stát. Podle mě je to naprosto super nápad a spojení P8-P6 s návazností na MHD je přesně to, co je potřeba.
doufám že tahle ultrablbost s lanovkou vůbec neprojde
Tak jistě, mnohem lepší je jezdit přes Muzeum, nebo na kole a přívozem.
Zjevně vám stále uniká, že existují i vlaky – bohužel, s obnovením dopravy přes Negrelliho viadukt se vlakové spojení Podbaby s Holešovicemi (využívané do té doby stovkami lidí denně) výrazně zhoršilo a zájem Pražanů pochopitelně značně opadl: kdyby mělo město + ROPID zájem obnovit tam znovu ten maximálně čtvrthodinový interval aspoň ve špičkách, který tam za normálních podmínek fungoval docela spolehlivě, tak by o žádné lanovce nemuselo být ani řeči – a pro posílení dopravy (nejen) do / ze ZOO by bohatě postačilo vybudování nové zastávky ve Stromovce na úrovni lávky pro pěší do Troje. Jenže „město“ (včetně Scheinherra) o… Číst vice »
V Tajnostech žižkovského podsvětí jezdil rychlík směr Čimický háj a Šangháj. Jinak mám takový pocit, že do Bohnic žádný vlak nejezdí. Možná tedy v představách některých klientů PLB…
No i pak by to znamenalo přestup na Holešovicích na metro a pak ještě na bus (případně tramvaj z Kobylis do Bohnic, kdyby se ji zázrakem podařilo přes odpor Bohnických prosadit). Což už je slušnej opruz a časovej skluz.
Tak lepší to není, ale otázka podle mě zní tak, zda tohle je to co pražskou MHD pálí nejvíce. Zda by peníze, které by se odsunutím téhle akce, speciálně v situaci kdy město bude mít menší rozpočet, nebylo lépe investovat do jiných věcí. Namátkou, lepší tramvaje (wany jsou vážně úlet), metro D, nové tramvajové tratě atp.
Asi se to nikdy nedozvíme (a možná je lepší nepátrat), ale pokud bychom šli do nějakého srovnání skrze ekonomickou efektivitu (CBA – vnitřní výnosové procento, podíl přínosy vs. náklady), tak si myslím, že z hlediska ekonomické výhodnosti by naopak vyšla lanovka na prvním místě (i před metrem).
Mně se víc líbí ten most na vizualizaci.
Bohnice obsloužit severní větví metra D, hl.n., Mas.n., Letenské náměstí, ZOO, Bohnice.
A myslíte, že má něco takovýho šanci na realizaci dřív, než za těch 30 let plánovaný životnosti lanovky?
Uz i komuniste ustoupili od stavby metra do Bohnic kvuli velkemu sklonu a velmi drahe stavbe, … leda z Palmovky, Bulovky a Kobylis, to stoupani je mirnejsi a zvlada jej i tramvaj…
Tak bude stanice pod Krakovem hluboko. Akorát bude třeba fárat. No to se toho stane…
Když vyjede metro z NH do Kobylis, vyjelo by i do Bohnic. Ač to nevypadá, Krakov je dokonce o pár metrů níže, než Kobylisy. Nadto do Bohnic by byla trať delší. Věta „stoupani je mirnejsi a zvlada jej i tramvaj“ je taky falešná – v pražských konfiguracích metra a tramvaje zvládají tramvaje větší sklony+ takový krpál jako v Trojské metro nemá.
Jestli oni to spíš neodpískali proto, že by ta trasa byla delší a hůř by se jim pak stáčelo zpátky na Ďáblice. Navíc měli celkem dobrou vizi, že do Bohnic postaví tramvaj, jenže nepostavili a dneska už jí obyvatelé nechtějí.
Mne na té vizualizaci bere několik věcí:
– Na obrázku je stanice Podbaba naproti smyčce, ale ještě nepřekonala trať do Ústí. Na 3D je za tratí, ale vedle budov obývaných osobami s omezenou přizpůsobivostí. Když jsem tam pár let zpátky chodil, tak tam bývalo celkem tmavo. Vydrží to nová infrastruktura?
– Most Podhoří nepočítá s auty (za mě chyba).
– Tramvaj 15T v Bohnicích. Už to vědí?
Metro do každé díry? Fakt máme i jiné, na mnoha vztazích efektivnější druhy dopravy. Vést D od Pankráce na sever takto paralelně s C (a analogicky ořezat povrch) nedává smysl.
podle fikce Metrowebu tam má jezdit metro F
https://www.metroweb.cz/metro/metro-rozvoj31.gif
Srovnání s lanovkou, která spojuje Krupku s Komáří Vížkou, je zavádějící, neboť nová pražská lanovka je plánovaná s mezistanicí a nejdelší lanovkou s mezistanicí je ta z Pece pod Sněžkou na Sněžku s délkou 3759m.
To jsou dvě lanovky.
Záleží jak definujete slovo lanovka. Každopádně podle vaší definice jsou i toto dvě lanovky, mezistanice bude v Troji.
Jde o to, je-li v mezistanici možný obrat a rozdělení tratě
Pokud by to bylo opravdu pouze docasne reseni na 30 let, tak vsechny tyhle studie nedavaji moc smysl – i proto ze se pak bude muset vse znova az se tam budou planovat ty tramvaje.
Nicmene vzdycky mi tohle reseni pripadalo vice jako turisticka atrakce nez seriozni dopravni prostredek a proto bych se nedivil pokud by to tam vydrzelo nastalo.
Co je na tom „neseriózního“ – vznikne rychlé spojení Bohnic a Prahy 6. Oprostěme se od posuzování „serióznosti“ a „kolotočovosti“ dopravních prostředků podle technického řešení, ale sledujme využitelnost pro cestující. Je úzkokolejka do Nové Bystřice „serióznější“ než tahle lanovka jen proto, že jede po zemi?
No kdyby jí někdo chtěl stavět dneska, tak by pouťová byla taky.
Nevím jak si představujete rychlé spojení, já teda jinak než lanovku, která navíc nebude jezdit při větším větru.
I lanovka na Petřín se dá za určitejch okolností a pokud není moc nával použít jako seriózní dopravní prostředek a to je horní stanice hodně daleko od čehokoli dalšího, na co by se dalo přestoupit. Tak proč by nešla jako seriózní dopravní prostředek použít lanovka, která bude mít obě koncový stanice navázaný na další MHD, jízdní dobu o dost kratší než jakákoliv jiná doprava na tý trase a daleko větší kapacitu.
Tak. Tím spíše, když po cestě je skála o výšce 60 metrů a dvě ramena Vltavy s čističkou uprostřed, o celkové šířce půl kilometru. Ukažte mi jiný dopravní prostředek, který by si s něčím takovým poradil tak elegantně.
Vrtulník
mikiqes psal elegantně…, ne hlucne a smradlave…😁
tak elektrovrtulník
Lanovka na Petřín byla pro studenty ze Strahovských kolejí (cca 4000 obyvatel) celkem jasný dopravní prostředek. Akorát dost studentů radši dolu z kopce běhalo. Já když jsem nestíhal vlak z Prahy hl.n., tak jsem z Kolejí Strahov běžel dolu na Náměstí Kinských, tramvají 9 na Národní třídu, a pak jsem zas běžel přes Františkánskou zahradu a pasážema do Sherwoodu. V nejlepší formě jsem to dával snad za 25 minut. Jak se ty tramvaje v centru motaj, tak devítku předběhnete.
JJ, Strahovský koleje jsou jedna z těch možností využití. Další je když má člověk kolo, vyveze se i s ním a pokračuje někam směrem na Vypich. Nebo pěšky na Malovanku je to kus přes kilák z kopce, taky nic nemožnýho.
Přesně, nahoru lanovkou, dolů pěšky 🙂
Třeba v La Pazu v Bolívii funguje systém městských lanovek, která denně přepraví desítky tisíc lidí, takže se jedná o se jedná o seriózní řešení, které může fungovat i u nás.
V Caracasu take, ale tam bych ted nejezdil…
Něco blíž: Gruzie, Čiatura
https://www.e15.cz/magazin/stalinovy-lanovky-v-gruzii-prevazeji-rudu-i-mistni-obyvatele-1342405
Zcela jistě nebude mít lanovka tak negativní vliv na užovky, jako mají cyklisté na povltavské cyklostezce. Tolik přejetých malých hádků se jen tak nevidí.
ale ti jsou přejeti ekologicky, to se nepočítá
😀 Jo, jako to dilema, co uděláte když vidíte zákonem chráněné zvíře jak žere zákonem chráněnou rostlinu. 🙂
Všetko popíliť!
Ty smradlavé cyklisty nebo ty užovky?
Tak furt čistší než tunovým autem. 😉
A čtvrttunovým?
Na asfaltu vidím hada lépe, než na pěšině. A pokud si ho všimnu na poslední chvíli, pořád může být manévrovací prostor. Při jízdě po něčem neprůhledném (trávník) je taky podstatné, že přední kolo má jinou trajektorii než zadní.
Vyasvaltování cesty po které jezdím, povýšení turistické na „cyklo“stezku spíše naláká bruslaře.
Nicméně ano, nejsem proti rozumnému řešení přechodů, když dálnice mají plot a po x metrech most pro zvířata, cyklostezky by mohly mít něco takového taky. Aspoň formou cedule „pozor zvěř“
Na pěšině se ten had vyhřívat nejspíš nebude, najde si lepší místo. Zato na asfaltu, tam ano. Černý asfalt, rozpálený od slunce hada zahřeje krásně. Takže had udělá co? Vyleze na tu cyklostezku.
Ty přejeté hady nacházíme i na neasfaltovaných úsecích (bydlím v Řeži). Jsou to háďata, která by nejspíš byla k přehlédnutí i při pomalé jízdě (natož pak při rychlé jízdě, která se tam často vyskytuje). Asi to nemá úplně řešení, snad jen kolo vést, ale chápu, že kvůli tomu tam ty lidi nejezděj.
to neni treba vymyslet . existuji , sice nevzhledne , ovsem efektivni lapace obojzivelniku u silnic . otazkou je , jak dlouho bariera z daleka viditelna bude odolavat lidem . v lesich vetsinou vydrzi celou migracni sezonu . u cstezky s tisicem lidi denne ji davam par hodin.